Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 May 2015, 17:59   #151
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
*kuch* Ik denk dat je het beter niet meer kan hebben over Waarheid herkennen?...
Ik blijf het daar over hebben het heeft nog niets aan Waarheid voor mij ingeboet.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:00   #152
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het is de ongeziene wereld die de lokroep opwekt. Die zelfde ongeziene wereld vraagt echter wel eerst leegte te maken in zichzelf. De ongeziene wereld kan alleen verschijnen, daar waar Niets is.

En wat houdt die leegte in? Dmv een zelfonderzoek tot die leegte komen. In woord hier exact gaan weergeven is niet de bedoeling. De bedoeling is dat jij het vind. En dat is nou precies wat ik voor kritiek heb op team advaita. Die zeggen: daar ligt het!

Het is de bedoeling dat op zeker moment ego zich 'overgeeft'. Niet omdat ik dat zeg of omdat Laurens dat zegt, maar omdat jij daar intrinsiek aan toe bent.
Het is het verlangen te weten te komen 'wat' je bent dat de lokroep vormt. Dat 'ongeziene wereld' is romantische prietpraat. Je kunt je zelf niet eerst leegmaken omdat datgene waarvan het zich moet bevrijden ego is en het ego bestaat uit hardnekkige gedachten waarmee je je hebt geïdentificeerd. Dat is gelijk de grootste uitdaging want je moet je gedachten in twijfel trekken waaruit je bestaat en dat is dus je eigen ondergang. Dat doe je niet zomaar even dus dat is hard werken.

Dat zegt noch advaita, noch wat je het team advaita noemt. Advaita zegt 'niet dit niet dat' het principe van zelfonderzoek en dat wat overblijft is het, maar wat het is of waar het ligt blijft onbestemd. Advaita is een stroming naar een eeuwenlang beproefd model waarvan je gebruik kunt maken. En je bent uiteraard vrij om je eigen weg te zoeken en jarenlang als een Odysseus (nutteloos) rond te zwerven tot je het aan het eind van de tocht toch gewoon thuis aantreft.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:20   #153
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ondervind met zien geen probleem dus waar het anderen betreft, te willen zien, schort het eerder aan de mogelijkheid te kunnen zien door een beperktheid dat te kunnen doen vanwege identificatie met bestaande gedachten, het niet los kunnen komen van het concept.
Het willen zit dan in het niet willen loslaten van het concept. Dat niet willen loslaten duid op onbereidwilligheid en rechtvaardigt niet de stelling c.q. de opvatting dat iedereen op weg is naar waarheidvinding noch de stelling c.q. opvatting dat dat onbewust gebeurd omdat niets daar op kan wijzen bij gebrek aan inzage in dat onbewuste mocht dat er al zijn.

De vergelijking met kinderen van groep 1 die sommen voorgeschoteld krijgen voor groep 8 gaat mank. Iedereen is Bewustzijn dat zich vervolgens zelf vrijwillig beperkingen heeft opgelegd. Het gaat om bereidheid dat te willen zien. In achterlijkheid of het licht onder de korenmaat stellen zitten niveaus. Ieder mens bezit een natuurlijke intelligentie om alles wat daarvoor nodig is te kunnen begrijpen.
Ieder mens kan 'het' begrijpen. Intelligentie staat meer in de weg dan dat het helpend is. Toch bevind een ieder zich op een bepaald niveau. Als een kind van 4 vraagt of je een kopje thee meedrinkt met haar speelgoedservies, dan doe je net alsof je thee drinkt en alsof het lekker is.

Jij lijkt dit soort dingen niet te begrijpen en daar zou je je zorgen over moeten maken.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:29   #154
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is het verlangen te weten te komen 'wat' je bent dat de lokroep vormt. Dat 'ongeziene wereld' is romantische prietpraat. Je kunt je zelf niet eerst leegmaken omdat datgene waarvan het zich moet bevrijden ego is en het ego bestaat uit hardnekkige gedachten waarmee je je hebt geïdentificeerd.
Ja, dat is een misvatting van jou. Dat ego slechts uit hardnekkige gedachten bestaat. Dat verteld mij dat je je onderzoek niet goed gedaan hebt.

Citaat:
Dat zegt noch advaita, noch wat je het team advaita noemt. Advaita zegt 'niet dit niet dat' het principe van zelfonderzoek en dat wat overblijft is het, maar wat het is of waar het ligt blijft onbestemd. Advaita is een stroming naar een eeuwenlang beproefd model waarvan je gebruik kunt maken. En je bent uiteraard vrij om je eigen weg te zoeken en jarenlang als een Odysseus (nutteloos) rond te zwerven tot je het aan het eind van de tocht toch gewoon thuis vindt.

Waarheidsvinding is intrinsiek en er is feitelijk niet een andere methode dan zelfonderzoek. Dat vind zichzelf. Als advaita een effectieve manier zou zijn om aan te zetten tot zelfonderzoek, dan zou het prima zijn. Doch wat ik lees bij advaita team en ook bij Wolter Keers is dat er een bepaalde kant op geduwd wordt. En nog de verkeerde ook?


Daadwerkelijk gedegen zelfonderzoek heeft geen sturing nodig, omdat Eenheid zichzelf van nature zoekt.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:29   #155
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij lijkt dit soort dingen niet te begrijpen en daar zou je je zorgen over moeten maken.
Je hebt van die gewiekste ego maniertjes om iemand buiten spel te zetten maar daar stinken de rechtgeaarde egokenners natuurlijk niet in. Je houdt alleen jezelf maar voor de gek.

Ik ga me daar met betrekking tot jou ook maar eens van bedienen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ieder mens kan 'het' begrijpen. Intelligentie staat meer in de weg dan dat het helpend is. Toch bevind een ieder zich op een bepaald niveau. Als een kind van 4 vraagt of je een kopje thee meedrinkt met haar speelgoedservies, dan doe je net alsof je thee drinkt en alsof het lekker is.
Ik begrijp je redenatie wel want je bezit duidelijk maar weinig intelligentie. Ik hoor alleen maar dat het in de weg zit bij niet intelligente mensen.

Waar ik het, tot andere lezers hier gericht, over heb is niet datgene wat voor intelligentie doorgaat maar wat iedereen bezit 'natuurlijke intelligentie'. Die intelligentie heeft iedereen die zich vrijmaakt van zijn identificatie met zijn gedachten, ook wel Waarheidvinding genoemd. Gaandeweg komt die intelligentie terug en herken je Waarheid waar die zich voor doet. Je kunt de kleuterklas, de brugklas en het vmbo overslaan en direct door naar het hoger onderwijs, je hoeft niet te doen of thee lekker is.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:31   #156
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je hebt van die gewiekste ego maniertjes om iemand buiten spel te zetten

Ego ziet weer eens ego?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:32   #157
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik begrijp je redenatie wel want je bezit duidelijk maar weinig intelligentie. Ik hoor alleen maar dat het in de weg zit bij niet intelligente mensen.

Klopt. Meer dan een gemiddelde intelligentie heb ik niet. Qua intelligentie ben je mij mijlenver vooruit. Het komt ook aan op hard werken en bereid zijn te lijden...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:33   #158
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ego ziet weer eens ego?.
'Ego ziet ego en waarheid ziet waarheid en ego' was de kreet, remember?
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 18:38   #159
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Klopt. Meer dan een gemiddelde intelligentie heb ik niet. Qua intelligentie ben je mij mijlenver vooruit. Het komt ook aan op hard werken en bereid zijn te lijden...
Het is sowieso hard werken en lijden. Je wordt afgezien van het eigen lijden ook nog eens pijnlijk bewust van het leed van de wereld. Dat wil niet zeggen dat je voor het zelfonderzoek geen gebruik kunt maken van je natuurlijke intelligentie dat vrijkomt door aan waarheidvinding te doen.
Ik gebruik ook maar mijn natuurlijke intelligentie en ben niet bereid om aan jouw (in algemene zin gesproken) middelmatigheid mee te doen, jij bent net zo goed natuurlijk intelligent.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 19:29   #160
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: ten eerste bestudeer je geen tomaten maar help je degenen die zijn tomaat zijn wil onderzoeken.
Als welbespraakte tomaat heb jij altijd weer wat te zeggen in een poging aan de dans te ontsnappen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: Durf eens kritisch te kijken.
*kuch*, ok, ik ga is kritisch kijken zoals jij...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Neo advaitist Ramesh Baslekar... heeft er zoals gebruikelijk weer helemaal niks van begrepen.
advaitist Wolter Keers heeft er zoals gewoonlijk weer helemaal niets van begrepen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: Dat luchtige waar je kennis mee gemaakt hebt is van de neoadvaita. Die hebben een omgekeerde redenatie, die zijn het al en hoeven niks meer te doen.
Kritische durven kijken naar je vooringenomenheid en aannames is toch echt NIETS voor jou.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Theo: In het beste geval kun je mensen helpen van hun voor- en afkeuren bewust te laten worden.
Ooit gehoord van begin bij jezelf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: Bestaat de ongeziene wereld nu wel voor je?
ach, bestaat God?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: Het is de ongeziene wereld die de lokroep opwekt. Die zelfde ongeziene wereld vraagt echter wel eerst leegte te maken in zichzelf. De ongeziene wereld kan alleen verschijnen, daar waar Niets is.
Voil?, dat bedoel ik. God loopt achter de mens aan, maar de mens is op zoek naar god. 'Sta eens stil dan kan ik je inhalen' zegt God tegen de mens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Waarheidsmurf:: De makke van Laurens is dat hij meent het zelfonderzoek te hebben afgerond.
Daarom is Laurens gestopt.
Ja, heb ik hem al lang proberen duidelijk te maken, maar iemand die nog niet klaar is om uit de matrix gehaald te worden neemt niets van de waarheid aan h?.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Theo: Je houdt alleen jezelf maar voor de gek.
ping
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Laurens:...Dat verteld mij dat je je onderzoek niet goed gedaan hebt.
pong...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
natuurlijke intelligentie dat vrijkomt door aan waarheidvinding te doen.
De mijn is vrijgekomen, en ik zie vanuit waarheid dat Wolter Keers een na?pertje van Ramana Maharshi en Sri Krishna Menon is en een vertalertje van "Ik Ben en Zijn" van Sri Nisargadatta Maharaj.
Zo dacht wolter op een moment ook wat te zeggen te hebben.
Tweede hands, geen direct zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zolang je nog Wolter Keers nodig hebt, ben je er nog steeds niet. Steeds maar weer anderen aanhalen?.wanneer ga je eens zelf de Waarheid vinden. Ook de waarheid van Wolter Keers is tweede hands?.
Helemaal mee eens Theo.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is de uitleg van mijn kreet, ego herkent alleen ego, waarheid herkent waarheid maar ook ego, oftewel je moet waarheid zijn voor het herkennen van beiden.
*kuch* Ik denk dat je het beter niet meer kan hebben over Waarheid herkennen?...
Waarheid als een koe die Laurens worst zal wezen.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.