Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 January 2015, 18:22   #151
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Ik herken wel wat Mihaela zegt. De discussie over het wel of niet klaar zijn met zelfonderzoek, leidt af. Het is niet nodig het ego te bevredigen, omdat het ego vraagt. Het ego vraagt en het ego krijgt, onder het mom van 'zie wat je ego doet'. Maar het ego is vooral druk in de strijd en hoeft niet te kijken. Het ego observeren is misschien wel veel beter te doen wanneer het niet krijgt wat het wil.
Ik ook wel maar dan wel vanuit een andere uitgangspositie bezien. Vanuit de mijne kan het, ten eerste dienstig zijn aan dat zelfonderzoek indien door het gebekvecht doorzien wordt in hoeverre je weerbarstige ego je in het aangaan van dat onderzoek belemmerd. Want let wel er is nog niet eens aan begonnen, want anders zou iemand niet zoveel strijd en weerstand laten zien. Het ego observeren in wat het raakt zou een voortreffelijk begin zijn.
 
Oud 12 January 2015, 12:46   #152
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik herken Waarheid in iemand en spreek me daar over uit maar hoor nooit het omgekeerde van iemand (denk echter daarbij vooral niet dat ik dat zou willen of nodig zou hebben). Ook bemerk ik niks of er bij datgene wat er herkend is van hetzelfde sprake is, dus hoe kan ik ooit weten of er van meerdere zijden herkenning is dan wel van universeel Waarheid sprake is. Ik kan het alleen maar afleiden uit wat ik in meerdere richtingen als universeel herken, waarbij dat alles zich slechts allemaal alleen in mij voordoet.
Op zich is het zinloos om kenbaar te maken dat je de Waarheid in iemand herkent. In de Waarheid zit geen milimeter verschil bij Jan of bij Piet.

Citaat:
Als zij dat niet in jou herkennen en (al hebben ze zich daar nooit over uitgesproken) in mij wel wat is er dan herkend en in welke vergelijkbaarheid?

Ze hebben zich er wel degelijk over uitgesproken (Maria) en Rob sloot zich er bij aan

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
Bij Theo is het teveel wat m.i. echt niet klopt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
en het is voor mij geen Waarheid.
Tevens dichten Maria en Rob jou het herkennen van de Waarheid toe:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria
Ik zou ook niet op Theo hebben gereageerd als jij niet dat wat Theo allemaal schrijft zou bevestigen.

Resumerend zeggen Maria en Rob (in de bevestigende rol) dat Theo geen Waarheid is en dat ze jou in staat achten Waarheid te herkennen. Waarheid herkent idd zichzelf. Dus er klopt iets niet in dit hele plaatje. Jij hebt mij de afgelopen weken voortdurend bevestigd als Waarheid zijnde.

Tot mijn stomme verbazing ging jij gisteren gelijk een andere houding aannemen.

Citaat:
Hier zit erg veel 'ik' beleving in.
Citaat:
Het vuur is je duidelijk nog niet nader aan de schenen gelegd, maar jou inmiddels kennende weet jij dat wel te pareren. Ik ben er op ingegaan tot mijn leedwezen.

Opeens zie ik na de opmerkingen van Maria een andere Renoir/Laurens.
Jouw mening omtrent mij hangt dus af van Maria en Rob.
Verleden week was ik nog duidelijk herkenbaar als Waarheid.
Deze week is mij duidelijk het vuur nog niet aan nader aan de schenen gelegd.

Wat dit betekend is je wsl wel duidelijk. Ik heb het wel eens over een proeve van eerlijkheid gehad. Maar die heeft natuurlijk betrekking op je zelf.

Citaat:
Als je de discussie gevolgd hebt weet je waarom dat is, jij behoort te weten dat Waarheid geen bevestiging nodig heeft en nergens om vraagt.
Klopt, Waarheid heeft geen bevestiging nodig. Maar hetzelfde beweert iemand als Puppetji die duidelijk niet gearriveerd is. Waarheid kan herkent worden. In de geziene wereld via geschrift. En in de ongeziene wereld uiteraard?..



Citaat:
Of het ego is dat consensus zoekt is afhankelijk hoe je kijkt. Ik hou er niet van dat hier wordt samengepakt in gelijkdenkenden en groepsvorming. Gedegen zelfonderzoek is ieder voor zich, en over de middelen kan ik me enthousiast tonen maar het is de vraag of dat in verband met het hiervoor staande verstandig is nu de gelederen zich sluiten.
Deze uitspraak is opmerkelijk als ik zie hoe jij consensus zoekt met Rob en Maria.
Theo is offline  
Oud 12 January 2015, 13:46   #153
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@laurens: Op zich is het zinloos om kenbaar te maken dat je de Waarheid in iemand herkent. In de Waarheid zit geen milimeter verschil bij Jan of bij Piet.
Hoogst uitzonderlijk lees ik iets van jou waar in instemmend bij knik. Deze is er zo één.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@laurens: Klopt, Waarheid heeft geen bevestiging nodig. Maar hetzelfde beweert iemand als Puppetji die duidelijk niet gearriveerd is. Waarheid kan herkent worden. In de geziene wereld via geschrift. En in de ongeziene wereld uiteraard?..
Ik nog niet gearriveerd? Op welk station of luchthaven moet ik dan aankomen?
Wie is er wel gearriveerd? Jezus, Boeddha, De profeet Mohammed?
Oh, wacht, jij bent natuurlijk gearriveerd...
In de geziene wereld herkennen we allen meteen de waarheid in jouw geschrift, zeer zeker. Mensenlief toch...
Puppetji is offline  
Oud 12 January 2015, 14:52   #154
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Dit gaat tussen Laurens en mij Puppetji. Er ligt een los eindje.
Laat Laurens maar antwoorden. Hij heeft mij als Waarheid herkent zoals je zelf ook hebt kunnen vast stellen. Maar ik neem sinds het optreden van Maria een veranderde houding waar. Waarheid, daar zit geen milimeter tussen. Een beetje Waarheid bestaat netzomin als een beetje zwanger zijn. Je bent Waarheid of je bent het helemaal niet. Tussenmogelijkheden zijn er niet.

Niet dat ik zit te wachten op erkenning van Laurens of wie dan ook. Maar Laurens verschilde duidelijk van Maria/Rob. En zij erkennen elkaar als Waarheid. Dus ergens klopt er iets niet.
Theo is offline  
Oud 12 January 2015, 15:04   #155
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dit gaat tussen Laurens en mij Puppetji. Er ligt een los eindje.
Ok, ik laat het aan de 'gearriveerden' over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je bent Waarheid of je bent het helemaal niet. Tussenmogelijkheden zijn er niet.
Maar toch nog even dit: wat een ego-gedoe is dat nu toch van je Theo!
De bron maakt zich niet druk om de waarheid, want de bron ?s de waarheid.
Heel dat 'jij waarheid niet zijn, ik waarheid wel', 'ik waarheid herkennen in jou en niet in die ander' gedoe is exact hetzelfde als het 'jij nog ego - ik geen ego, jij nog niet begonnen aan gedegen zelfonderzoek, ik gedegen onderzoek al afgerond'.
Mensenlief toch. De analogie met ik 'al groot - jij nog klein' is toch wel heel treffend hoor.
Puppetji is offline  
Oud 12 January 2015, 15:56   #156
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dit gaat tussen Laurens en mij Puppetji. Er ligt een los eindje.
Laat Laurens maar antwoorden. Hij heeft mij als Waarheid herkent zoals je zelf ook hebt kunnen vast stellen. Maar ik neem sinds het optreden van Maria een veranderde houding waar. Waarheid, daar zit geen milimeter tussen. Een beetje Waarheid bestaat netzomin als een beetje zwanger zijn. Je bent Waarheid of je bent het helemaal niet. Tussenmogelijkheden zijn er niet.

Niet dat ik zit te wachten op erkenning van Laurens of wie dan ook. Maar Laurens verschilde duidelijk van Maria/Rob. En zij erkennen elkaar als Waarheid. Dus ergens klopt er iets niet.
Wat jij ziet mbt Rennie, dat zie je wel goed hoor. Vanuit jou gezien. Maar dat heeft niks met de Waarheid te maken. Waarheid is niet persoonsgebonden.
Dus het is niet zo dat Theo altijd de Waarheid vertegenwoordigt. De Waarheid is er als Theo naar huis is.
Nadje is offline  
Oud 12 January 2015, 15:57   #157
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Hoogst uitzonderlijk lees ik iets van jou waar in instemmend bij knik. Deze is er zo één.

Inderdaad.
Nadje is offline  
Oud 12 January 2015, 16:05   #158
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Op zich is het zinloos om kenbaar te maken dat je de Waarheid in iemand herkent. In de Waarheid zit geen milimeter verschil bij Jan of bij Piet..
Correct.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Tevens dichten Maria en Rob jou het herkennen van de Waarheid toe:
Stelletje sukkels.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Resumerend zeggen Maria en Rob (in de bevestigende rol) dat Theo geen Waarheid is en dat ze jou in staat achten Waarheid te herkennen.
Correct. Theo is geen Waarheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dus er klopt iets niet in dit hele plaatje. Jij hebt mij de afgelopen weken voortdurend bevestigd als Waarheid zijnde.

Tot mijn stomme verbazing ging jij gisteren gelijk een andere houding aannemen.

Verleden week was ik nog duidelijk herkenbaar als Waarheid.

Klopt, Waarheid heeft geen bevestiging nodig.
Wat er niet klopt is dat Waarheid geen bevestiging nodig heeft. Dus waarom vraag je er dan om? En dan is toch meteen gezien dat Rennie met zijn bevestigen aan jou de Waarheid ook niet is? Sjonge, jonge, alles moet je ze uitleggen tegenwoordig. En Maria en Rob hadden weer eens een helder momentje. Die zagen ook even weer een Rennie met oogkleppen. Helemaal niet zo moeilijk te zien voor wie de ogen open heeft.
Nadje is offline  
Oud 12 January 2015, 16:20   #159
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht

Wat er niet klopt is dat Waarheid geen bevestiging nodig heeft. Dus waarom vraag je er dan om? En dan is toch meteen gezien dat Rennie met zijn bevestigen aan jou de Waarheid ook niet is? Sjonge, jonge, alles moet je ze uitleggen tegenwoordig. En Maria en Rob hadden weer eens een helder momentje. Die zagen ook even weer een Rennie met oogkleppen. Helemaal niet zo moeilijk te zien voor wie de ogen open heeft.

Ik heb nooit om de bevestiging van Renoir gevraagd, die gaf hij uit eigener beweging. En wellicht heeft Renoir oogkleppen opgehad. En ben ik maar een lullemeijer Maar dat zou ook betekenen dat Renoir geen Waarheid (in anderen) kan herkennen. Dat is de discrepantie.

Mij maakt het verder niet uit, ik wil best weer een lullemeijer zijn.
Ik ben alleen benieuwd hoe Renoir zich hier uit gaat redden.
Want hij is intelligent genoeg. Met bestempelen tot ego-gedoe komt hij natuurlijk niet weg. Hij begrijpt het pijnpunt. In tegenstelling tot jou.
Maar over jou zijn Renoir en ik het wel eens.
Theo is offline  
Oud 12 January 2015, 16:31   #160
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Met bestempelen tot ego-gedoe komt hij natuurlijk niet weg. Hij begrijpt het pijnpunt. In tegenstelling tot jou.
Maar over jou zijn Renoir en ik het wel eens.
Beter zou je schrijven:

Met het bestempelen tot ego-gedoe komt hij nu natuurlijk niet MEER weg. Daarvoor heeft hij, de laatste tijd, te dikwijls het deksel op de neus gekregen door tegenspraken in zijn Eigen betoog.

Ik hoop inderdaad dat hij de pijnpunten beseft

En met 'in tegenstelling met jou. Maar over jou zijn Renoir en ik het wel eens' laat je alleen maar zien dat je buiten lullen hier niet veel te vertallen hebt.
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.