Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 September 2022, 19:53   #151
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Omdat ik de situatie en omstandigheid schets met woorden, kun jij zeggen dat het een verkrijgbare state of mind is, je vult het dus in met iets waarmee je het kan wegzetten.
Dat is wat ego doet inderdaad, maar ik ben daarmee niet behept, ik zie ongewogen bij afwezigheid van een perceptie en deel mee wat ik zie. boeddhisten zijn meesters in het scheppen van zo'n state of mind om gedachten stil te krijgen en dat schoot mij te binnen bij het lezen van je quote.

Citaat:
En zo komt niet binnen wat ik zeg. Ook al sta je erbij en kijk je ernaar, verschrikkingen, of iets houdt je psychisch ongemakkelijk bezig, in een vredige omgeving.. beide toestanden spelen zich af 'in' de belevingswereld, nooit daarbuiten. In die belevingswereld is niemand, en daarbuiten speelt zich niks af..
Wat kan dan nog de werkelijkheid van gedachten/voorstellingen zijn?
Onderzoek wijst uit dat geen enkele gedachte berust op Waarheid (maar als dat alleen maar nagekraait wordt zonder eigen onderzoek heeft het de teneur van neo advaita). Maar daar gaat het even niet om, er zijn hele volksstammen die geloven dat wat ze denken waar is, daar hebben we dus, zolang het tegendeel voor hen niet bewezen is, mee te dealen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Er is niks Laurens, dus ook niet deze quote die jij net getypt hebt. Op dit moment typ ik deze tekst, maar er wordt niks door mij gedaan, ook niet door metafische of spirituele toestanden, er is 'Hier geen iemand die iets doet of kan doen. Jij kunt denken dat je ergens iemand bent(droom) Maar dat ben je niet.. omdat er overduidelijk niks is.
Er wordt wel degelijk wat gedaan alleen is er geen 'ik' die wat doet. De bedenkbare wereld zit vol van vermeende resultaten die door niemand gedaan zijn.
 
Oud 2 September 2022, 20:02   #152
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hewel Laurens, ik heb op een andere draad waar ik niet mag op reageren jouw hier over Kate Byron of zo iets gelezen en hoe ze wakker werd, totaal verloren in een andere wereld...
Hewel Laurens, zoals ik al altijd zeg de waarheid ligt in mij, in iedere mens voor zich, en geen ander kan het voor hem oplossen...
Verder die openbaring om de levenwil in zichzelf gewaar te worden... deed mij inzien, nogmaals dat wat Boudha gevonden had de waarheid was dat het nirvana in ieder van ons en nergens anders te vinden is...
En deze nacht, die waarheid levend, zijn... Waarom dan al die grendels dat het de mens zo moeilijk maakt om er te geraken...???
Kan je het vuurwerk voorstellen van al die half gearriveerden die zichzelf toestaan op eigen houtje te gaan handelen...
Inderdaad we kunnen het ons een beetje voorstellen; het volstaat om de wereld van vandaag te bekijken...

Alles zit in elkaar, alles is met elkaar verbonden en spijtig genoeg hemel en aarde, hemel en hel ook...
Je kunt onmogelijk 'daar' zijn wanneer je behept bent met een 'ik'.
 
Oud 2 September 2022, 20:03   #153
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, het probleem is niet al die anderen die niet heen komen over een Laurens die zo gezegd niet zou bestaan... Ik wacht op de dag dat jij eindelijk over je zelfverzonnen, zo gezegd bewezen en niet bestaande, maar toch een heel forum vullende, Laurens weet heen te stappen...
Die dag zal ik je geloven...
Ik zou het verafschuwen als je mij zou geloven, ont'dek zelf.
 
Oud 2 September 2022, 20:04   #154
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mooi uitgedrukt Laurens, nu nog inzien dat het vooral op jou van toepassing is...
Ik heb het gedegen zelfonderzoek afgerond er zijn aangaande Laurens geen onbekende stukken.
 
Oud 2 September 2022, 20:06   #155
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, jouw probleem is niet dat je wel of niet Bassie doorziet... Jouw probleem is dat je niet buiten je eigen perceptie kunt treden en de hele wereld rondom jou opdeelt in mensen die wel of niet in jouw perceptie passen...
Jij luistert zelfs niet wat een ander zegt... erger nog, jij bent niet in staat om te luisteren naar wat anderen zeggen want jij zit zo vastgeroest in je eigen systeem en jij vertaalt alles wat je hoort volgens je eigen systeem...
In feite Laurens, voert jij hier een voortdurende monoloog met jezelf op...
Ik heb geen enkel probleem, er hoeft bij mij niks meer langs een beperkende perceptie. Ik deel niks op, ik zie en daarvan doe ik mededeling, vanuit een perceptie- en 'ik'-loze achtergrond. Niks wat ik daarbij zeg te zien is van mij of behoort mij toe. Doe er je voordeel mee.
 
Oud 2 September 2022, 20:07   #156
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat is het punt. De mens kan niet tegen een'zaamheid. Waardoor 'het ene' (niet-twee) buiten bereik blijft. Want het is een'zaam in de leegte.
Niet alleen dus..
Een'zaam in de leegte zijn er twee.
Guido is offline  
Oud 2 September 2022, 20:11   #157
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Denk je dat Laurens in staat is om dat te doen???
Dit was daarop mijn antwoord.
Lezen Marie niet je gedachten achterna hollen en anderen daarmee lastig vallen voordat je ook het antwoord daarop hebt gelezen.
 
Oud 2 September 2022, 20:14   #158
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Eindelijk! Dan is er ook geen reden meer om er zo hoog mee op te lopen met die zelfkennis van jou.
Mocht je dat ooit gedaan hebben dan was dat niet erg slim van je.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 2 September 2022, 20:14   #159
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt onmogelijk 'daar' zijn wanneer je behept bent met een 'ik'.
Steeds weer hetzelfde rammeleintje...
marie is offline  
Oud 2 September 2022, 20:15   #160
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zou het verafschuwen als je mij zou geloven, ont'dek zelf.
Om iemand te kunnen geloven moet hij eerst en vooral geloofwaardig zijn... En daar ik ont'dek heb dat hij dat niet is...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.