Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 December 2011, 15:58   #161
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

"Om "zo was het" te veranderen in "zo heb ik het gewild" - alleen dat zal ik verlossing noemen. Leef intens! Sterf op het juiste moment".

Nietsche
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 16:06   #162
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Ik spreek even voor mijn beurt; ik denk geen vervelende gedachten meer.

Als je ziet waar gedachten door ontstaan en je krijgt daar meer inzicht in dan ontstaan die gedachten niet meer, althans mijn ervaring.
Dat klopt. Althans, ik herken dat ook bij mezelf. Als je licht (of (in)zicht) ergens op schijnt wat eerder in het duister lag, dan werkt dat als vanzelf op die manier. Waardoor de (emotionele) lading afneemt en steeds sneller en vaker verdwijnt en waarin dergelijke , als vervelend ervaren, gedachtes uiteindelijk helemaal niet meer opkomen. Blijft de vraag (niet voor mij, maar voor Blikje), wie/wat maakt wanneer, waarop, je licht gaat schijnen?
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 16:24   #163
Naadje
Passed by
 
Naadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 March 2011
Berichten: 0
Standaard

"Wanneer je ziet dat je iets kunt doen en je doet het niet, wanneer je ziet hoeveel potentieel je hebt maar je maakt daar niets van waar, wanneer je ziet dat je geweldig rijk bent aan zaad dat kan uitgroeien en bloeien en je doet daar niets mee en je blijft maar gewoon in je ellende zitten, dan voel je een grote verantwoordelijkheid tegenover jezelf. En als je je niet kwijt van die verantwoordelijkheid dan voel je je schuldig. Deze schuld is enorm belangrijk."

Osho
Naadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 17:05   #164
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Het gaat er niet om dat je bevrijd wordt van je gedachten,


maar dat je ontdekt dat je er altijd al vrij van bent geweest.






Erik van Zuydam
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 18:53   #165
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Nou, dan kan ik je vertellen dat je daar niet eens verlicht voor hoeft te zijn!
Z? eenvoudig, logisch en duidelijk.

Wat ik wel zie is dat sommige zich (niet-)verlicht (uiteraard ) wanenden vanalles fundamenteel "levends" ontgaat.

Klop je niet te snel op de borst.
ik ben het met je duiding' eens dat zoiets als 'vrije wil'...niet bestaat, op z'n best hooguit in de fantasie van het 'doen' en 'laten' zich subjectief toe-eigenen.

Daarom zeg ik ook dat het scherp' en duidelijk' als vertoon is weergegeven.
een beetje intellect kan de verwijzingen, duidingen en verklaringen die geuit worden/werden' door de zogenoemde verlichten, ontwaakten, en gerealiseerden' voor 95%....evenaren, en zelfs accurater zijn wat de determinatie betreft.

De ontmoeting in deze...is altijd onvermijdelijk binnen de processen van het intellect', een sjeu van emotie bevestiging en belang daarbij geeft gewicht aan de 'persoonlijke' feiten 'werkelijkheid'.
Desalniettemin blijven het eenvoudig bewegingen binnen het verklarende 'kouwe' intellect.

Binnen intellect is geen wrijving !,....emotie belang bij de duidingen van het intellect' is oorzakelijk voor het intellectuele temparament,...en dat geeft de begoochelende warmte' aan de intellectuele overtuigingen van zogenaamd waar' en niet' waar.

''Helderheid'' (Zekerheid) daarintegen....is noch warm' (emotie) noch koud',(intellect) en absoluut vrij' van fysieke, emotieonele, mentale, geestelijke en int?itieve overtuiging of beweging !.

Als ''Helderheid'' is er niets wat zich anders kan voordoen dan hoe' het is,.....omdat als ''helderheid'' er niets' is....wat zich kan voordoen.
intellectueel klinkt dit kouwer dan koud, en emotieoneel is het een verstikende warmte, zintuigelijk is het complete kolder, en het enigste waar de onmacht van het intellect mee kan komen om de 'waan' van verwezelijking zich te kunnen toe-eigenen zijn tot in het absurde doorgevoerde...abstracties !,.......absoluut wezenlijk' is de enigste REALITEIT.....''Vitaal' zwijgende stilte''!.

Ontwaakt, verlicht, gerealiseerd....het laatste wat je wilt is dat je de 'betekenis' van die duidingen zou kunnen zijn of worden....
bv...ieder mens is veel meer dan hoe hij/zij heet of genoemd word, de naam dekt de lading niet, bij 100 pietjes of mientjes is er geen een het zelfde. Zo is het ook een beetje met alle begrippen in deze materie, wat is de 'beleving'/'ervaring' van de begrippen !, of hebben de begrippen eigelijk geen moer te maken met de 'beleving'/'ervaring'...en anders' dan die twee grootheden??.

Als je mij vraagt of ik gerealiseerd, verlicht of ontwaakt ben ?,....dan kan ik met volle overtuiging zeggen, NEE !, want die begrippen dekken de constatering van mijn' lading niet !.

(Mind the mindfuck)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 21:43   #166
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Maria, wie neemt dan wel die beslising?
Zoals ik al zei, het brein, om precies te zijn, de rechter hersenhelft. Allemaal breinen hier.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 21:59   #167
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Zoals ik al zei, het brein, om precies te zijn, de rechter hersenhelft. Allemaal breinen hier.
Mijn brein heeft je reactie zojuist omgezet in beelden en ik kan je zeggen... het ziet er nu even behoorlijk science fiction uit hier
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 22:41   #168
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bewustzijn Bekijk bericht
Gezellig, gaan we minimaal met zijn 2en naar Lanzarote, Blikje wil toch niet mee.
Gezellig?
Blikje kan niet mee Bewustzijn want Blikje kan niks doen, ze kan zich dus ook niet verplaatsen volgens mij. Dus mss doet wel alsof ze niet mee wil puur en alleen om stoer te doen voor zichzelf of zo.

Ik weet dat natuurlijk niet want ik schijn nogal wat te missen zegt ze.

Hoe dan ook....ik hoop wel dat wij samen iets leuks gaan doen op dat Lanzarote, want die plek hebben wij perslot voor ons eigen genoegen geschapen niet waar?

Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 2 December 2011, 23:00   #169
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Hoe dan ook....ik hoop wel dat wij samen iets leuks gaan doen op dat Lanzarote, want die plek hebben wij perslot voor ons eigen genoegen geschapen niet waar?

Hebben jullie Lanzarote geschapen .... knap stukje werk!!

Kunnen jullie dat truckje nog eens doen in de Hoorn van Afrika?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 December 2011, 00:06   #170
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Nog iemand die in afscheiding als waarheid gelooft zie ik. WiNk
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nu wel of geen vrije wil - karma Jeffreyboender Advaita 71 24 May 2013 21:25


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.