Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 October 2012, 13:05   #161
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dit getuigd van de omstandigheid dat het ego blij is met het zien van het eigene, dit is voorwaardelijke liefde. Die voorwaarde is dat zij denkt, of het zelfde idee aanhangt als jij.

Ik hou van jou om 'wat' je bent.
Maar dat kan gewoon gaan' Renoir...
Het Zien' als (Beschreven) hoedanigheid...is eenvoudig klaar !
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:07   #162
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Maar dat kan gewoon gaan' Renoir...
Het Zien' als (Beschreven) hoedanigheid...is eenvoudig klaar !
En schoon van welke voor of afkeur dan ook.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:16   #163
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht

Ik zoek geen belangstelling, ik deel belangstelling. Ik zoek geen fascinatie, ik deel fascinatie. Ik zoek geen identiteit, ik deel identiteit. Ik zoek niet het echte, ik deel het echte. Ik zoek geen liefde, ik deel liefde.
... en dat is alles wat ik kan doen. Kan jij meer?
Prachtig Looro !
Maar haal nu eens het woordje IK' weg uit deze quote van jou.
Dan komt het veel meer bij de echte' 'Werkelijkheid' dan met het woordje ik'.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:22   #164
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Met dat 'zien en dat is alles' zie ik mij geconfronteerd met een overmacht aan dragers van het idee dat er niets gedaan hoeft te worden. Die dragers zijn hier Sagnaar, Ogenbliksem, Aad zegt inmiddels overtuigd te zijn toegetreden en last but not least Looro. Zij staan hier allemaal te doen, namelijk proberen anderen over te halen tot een standpunt dat er niks te doen is, de hond die in z'n eigen staart bijt.

Een frappant staaltje staartbijten spreidde Ogenbliksem gisteren ten toon en hoewel ik dat staartbijten overtuigend aantoonde hoor je daar niemand over. Men gaat gewoon door met luchtfietsen en dat wat zich met alle kracht wil laten zien negerend.

Daarin zit de frictie, jouw zien (en uiteraard dat van Sagnaar waarmee die iedereen die het idee aanhangt complimenteert) werkt niet. Dat wat iedereen ziet heeft de wereld niet geschapen, datgene wat er gedaan is doet dat.

Dus, zoals gezegd 'geconfronteerd' want het is een onwankelbare overtuiging dat er zonder doen niets tot stand komt. Ik kan plannen ontwikkelen een huis te bouwen maar als ik in mijn stoel blijf zitten zonder stenen te kopen heb ik een plan voor een luchtkasteel in plaats van een huis.

Zo ook hier waar de 'plannen' aangaande 'wat ik ben' vorm krijgen maar niets er op wijst dat het tot stand komt. Het is evident dat hier niemand weet 'wat' hij is.

De Krisnamurti in mij die tot anderen zegt 'onderzoek wat je bent' werkt niet. Ook ik, net als Krishnamurti weiger meer over mezelf te zeggen dan voor jouw (de aangesprokene) onderzoek noodzakelijk is. Het ligt bij mij net als bij hem allesbehalve in mijn intentie de aandacht naar mij zelf te leiden door maar te blijven herhalen dat de persoon Renoir er niet toe doet.

Inmiddels staat het forum al vol over de karakterologie van Renoir, met trefwoorden als 'hij probeert zijn drol bij jou neer te leggen', 'hij is slinks', zoniet 'sluw als een vos' (er is notabene een compleet draadje aan geweid).

Ik weet ook wel waarom, het is de fascinatie met het eigen ego dat het eigene vervolgens overal wordt gezien, zelfs in iets dat geen ego is noch zich daarover uitgesproken heeft.

Hetzelfde wat je aangaande de interesse 'meer om zijn persoon dan om wat hij toont en is' aangaande Krishnamurti te berde brengt, hetzelfde euvel. De boodschap 'hangt' aan de boodschapper en is daarvan niet los te krijgen.

Dus als je wilt kun je vanaf hier meedenken hoe uit deze impasse te geraken.
Hooo hoooo meneer de Sinterklaas, wat zijn we hier toch allemaal aan het DOEN?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:25   #165
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Het zien speelt zich af in zichzelf, louter in zichzelf.

Mijn persoon is de inzet van een onderzoek naar wat ik ben. Dat onderzoek is een proces van verandering (zoals Rob aantoonde) en verheffing, transformatie.
Dat verheffen gebeurt niet uit zichzelf maar is een opdracht, een queeste voor de persoon om het echte uit het duistere-valse te weten en ernaar te handelen.
Jouw beheerder zijn van dit forum is toch min of meer zo'n queeste?

Ik zoek geen belangstelling, ik deel belangstelling. Ik zoek geen fascinatie, ik deel fascinatie. Ik zoek geen identiteit, ik deel identiteit. Ik zoek niet het echte, ik deel het echte. Ik zoek geen liefde, ik deel liefde.
... en dat is alles wat ik kan doen. Kan jij meer?
So far so good, dat het zien zich afspeelt waarin het zich afspeelt is wel evident. Een externe factor zoals Krishnamurti sta je toe een steentje bij te dragen in jouw zien.

Krishnamurti (dan maar als voorbeeld want Renoir is nog niet dood en ontmoet nog weerstand) begrijpt jouw egocentrische redenen dat jouw persoon de inzet is en spoort je aan verder dan de verschijnselen die zich in je voordoen te kijken.

Hier scheid zich de weg van Krishnamurti met jou en Rob. Jullie keuvelen gezellig en filosoferende verder over het gefascineerd zijn in jou al verschijnsel. Doe dat niet zegt Krishnamurti en blijft je aansporen niet de weg van het proces van de verandering (Rob zegt de beweging) in te gaan maar te verblijven in het doorzien van de aard van je zijn (Rob zegt het stilstaan).

Even weer terug naar mezelf als forumbeheerder, nee geen queeste in de zin dat ik doende wil zijn om het echte uit het duistere en valse te weten. Ik denk niet in termen van goed en kwaad alleen in misinterpreteerde ideeën en de mogelijkheid van verandering daarvan.

Dat is dat meer kunnen waarom je vraagt, je helpen je ideeën te laten ontsporen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:31   #166
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
En..voor mijn lieve vriendin Blik-sem.
Die weinig opheeft met het gesodemieter om van alles en nog wat van dat Zien' te verklaren..en lekker nuchter en logisch hier en daar haar quootjes plaatst.
Blik-sem is voor mij de enigste die het geheel schone en altijd ongerepte van het Zien'...benadrukt.
Kom op mannen....dat is Duidelijk' te Zien'. :-)
Zij is typisch voor een vrouw aan wie Het' daagt.
En wij zijn typisch mannen aan wie Het' daagt.

Blik-sem...ik hou van je !
:-)



Godsamme wat een tocht hier.)
Shit, de Blik-sem die zich aan mij voorstelde had een baard.

Ik dacht ook; dat lekkere wijf wil ik wel eens ontmoeten.

Heb ik anderhalf uur naar een baard zitten staren.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:40   #167
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Hooo hoooo meneer de Sinterklaas, wat zijn we hier toch allemaal aan het DOEN?
Er kan niks worden'... gedaan, en je kunt niks doen'.
Er kan gedaan worden'....en je kunt iets doen'.
Het altijd van alles verschoond zijnde Zien' is geen van beide benadrukkingen...apart.
Het Zien' is beide tegelijkertijd !dat is hoe verklaring het kan duiden..en daar houd het kunnen doen' eenvoudig op.
Heel belangrijk is wat daar puur als transparante Onder-vinding op kan volgen (dus los van het verklaren)... En dat is dat het Zien'...geen doen' is, noch kan zijn, of ooit geweest is.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:43   #168
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Maar dat kan gewoon gaan' Renoir...
Het Zien' als (Beschreven) hoedanigheid...is eenvoudig klaar !
Je 'gebruikt' voorwaardelijke liefde als middel tot het verkrijgen van een doel.
Dat is wat ego's doen, dus is het wat mij betreft niet klaar. Het is klaar voor jou als acceptant van een eigen (dominant zichtbaar) ego.

Mij laat zoiets zien dat je geen enkel probleem hebt met het gebruik van trucjes door het ego en dat is ook hetgeen waarvan je mij verdenkt. Dat over en weer gaan van ego zijn egospelletjes.

Let op (en laat desnoods even weten) of ego je hier verteld dat dit gezegd is om te moraliseren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:44   #169
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Shit, de Blik-sem die zich aan mij voorstelde had een baard.

Ik dacht ook; dat lekkere wijf wil ik wel eens ontmoeten.

Heb ik anderhalf uur naar een baard zitten staren.
:-)
Een beetje vrouw is net zo standvastig als een man.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2012, 13:52   #170
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Er kan niks worden'... gedaan, en je kunt niks doen'.
Er kan gedaan worden'....en je kunt iets doen'.
Het altijd van alles verschoond zijnde Zien' is geen van beide benadrukkingen...apart.
Het Zien' is beide tegelijkertijd !dat is hoe verklaring het kan duiden..en daar houd het kunnen doen' eenvoudig op.
Heel belangrijk is wat daar puur als transparante Onder-vinding op kan volgen (dus los van het verklaren)... En dat is dat het Zien'...geen doen' is, noch kan zijn, of ooit geweest is.
He, he...eindelijk eens iemand die mijn taal spreekt. Happy, unhappy, waar, onwaar....zien is beide tegelijkertijd. Zo is dat. De rest zijn verklaringen, redenen, oorzaken, mindstuff.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.