Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 November 2014, 09:54   #161
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De clou is dat iedereen dat onmiddellijk ziet. Iedereen weet wat waarheid is zonder inspanning wanneer de rede gevolgd wordt. Ik kies voor het geloof boven de rede, voor de verbondenheid in de Hogere werkelijkheid. Het werk is tweezijdig in het materiële vlak is er handelen en in het spirituele vlak is er verbondenheid.
Aan het handelen herkent men de kwaliteit van de verbondenheid (onmiddellijk zien noem jij dat).
Nee Looro wanneer de rede gevolgd moet worden is dat de geobjectiveerde subjectieve waarheid. Die kan je aanvankelijk dan wel helpen bij de selectie maar die zal bij waarheidvinding op een gegeven moment overgaan in groter wordende belangstelling voor universele waarheid. Wat iemand verkiest is voor waarheidvinding een gruwel want dat heeft daar niets mee uitstaande. Persoonlijke voorkeuren zijn daar zwaar aan ondergeschikt, eerder nog van geen betekenis.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 November 2014, 10:30   #162
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee Looro wanneer de rede gevolgd moet worden is dat de geobjectiveerde subjectieve waarheid. Die kan je aanvankelijk dan wel helpen bij de selectie maar die zal bij waarheidvinding op een gegeven moment overgaan in groter wordende belangstelling voor universele waarheid. Wat iemand verkiest is voor waarheidvinding een gruwel want dat heeft daar niets mee uitstaande. Persoonlijke voorkeuren zijn daar zwaar aan ondergeschikt, eerder nog van geen betekenis.

..
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2014, 07:29   #163
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nee Looro wanneer de rede gevolgd moet worden is dat de geobjectiveerde subjectieve waarheid. Die kan je aanvankelijk dan wel helpen bij de selectie maar die zal bij waarheidvinding op een gegeven moment overgaan in groter wordende belangstelling voor universele waarheid. Wat iemand verkiest is voor waarheidvinding een gruwel want dat heeft daar niets mee uitstaande. Persoonlijke voorkeuren zijn daar zwaar aan ondergeschikt, eerder nog van geen betekenis.
Ik druk mij waarschijnlijk niet goed uit en/of begrijp ik je uitleg niet goed. Wat ik aanvaard in waarheidsvinding, als 'geloof boven rede' is geen aanhangen van godsdienst noch wetenschap (die geobjectiveerde subjectieve waarheden zijn op het niveau van de menselijke ontwikkeling). Geloof boven rede is de werkelijkheid van 'Heb je naaste lief'. Maar het zijn niet de woorden of de juiste zinsconstructie die het uittillen en het naar boven brengen verwerkelijken. De kracht van dat gegeven moment is wat ik uitdruk als 'Er is geen ander dan Hij'.
De moeilijkheden voor het verstaan liggen in de eenheid van de taal om zich zowel uit te drukken omtrent het spirituele als in de gewone dagelijkse omgang. Vandaar ook dat je zegt ' persoonlijke voorkeuren zijn zwaar ondergeschikt of hebben geen betekenis'. (Zij hebben wel betekenis in de culturele en sociale omgeving als ethische handelingen.) Wat je dan wil aantonen is de hogere, universele waarheid van het spirituele tegenover de persoonlijk beleefde dagelijkse werkelijkheid.
Waar jij spreekt over gruwel voor de waarheidsvinding, wil je waarschijnlijk zeggen dat er geen verband is tussen het spirituele en de persoonlijke voorkeuren (religie, godsdienst, wetenschap, enz.). Als je dat bedoelt dan ben ik het daar volmondig mee eens.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2014, 08:40   #164
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Correct.

Gedegen zelfonderzoek' kun je afronden, de juiste intentie van doortastendheid is cruciaal daarbij.,Waarheidsvinding' daarentegen blijft'' zolang bestaan wordt gekend, maar dat vraagt na het afronden van gedegen zelfonderzoek' geen 'persoonlijke' moeite meer.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 November 2014, 10:06   #165
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarheid is waarheid, persoonlijk ingekleed of niet en het is dat persoonlijk element dat tot op de naad moet uitgezocht worden en dikwijls is de vraag waarom we persoonlijk zo aan onze inkleuring vasthouden belangrijker en ook leerrijker dan de erachter verborgen zuivere waarheid op zich.

Want de zuivere waarheid is dat het ''niets'' is dat er echt toe doet; alles wat ons omringd is al geboren, geschapen en legt gewoon verder zijn weg af naar zijn eindpunt; maar het ''niets'' moet nog geboren, geschapen worden en dat is de echte creatie.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2014, 10:56   #166
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Want de zuivere waarheid is dat het ''niets'' is dat er echt toe doet; alles wat ons omringd is al geboren, geschapen en legt gewoon verder zijn weg af naar zijn eindpunt; maar het ''niets'' moet nog geboren, geschapen worden en dat is de echte creatie.


Waarheid die er altijd was, is en zal zijn hoeft toch niet meer gecreëerd of geboren te worden? Of bedoel je te zeggen dat waarheid nog ont_dekt moet worden? En dan geboren worden in die zin van gemanifesteerd in alle (levens)vormen? Gerealiseerd?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2014, 12:54   #167
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarheid die er altijd was, is en zal zijn hoeft toch niet meer gecreëerd of geboren te worden? Of bedoel je te zeggen dat waarheid nog ont_dekt moet worden? En dan geboren worden in die zin van gemanifesteerd in alle (levens)vormen? Gerealiseerd?
De waarheid die er altijd was, is en zal zijn is het eeuwige leven in het ogenblik; maar dat is geen verstarring in het zijn; in tegendeel zelf; het eeuwige zijn is veranderlijk anders is het geen zijn maar dan is het dood.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2014, 14:15   #168
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
De waarheid die er altijd was, is en zal zijn is het eeuwige leven in het ogenblik; maar dat is geen verstarring in het zijn; in tegendeel zelf; het eeuwige zijn is veranderlijk anders is het geen zijn maar dan is het dood.
Wat is dan precies "dood" Marie? Het zou toch kunnen dat "zijn" dood omvat, en dood en leven overstijgt.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 15 November 2014, 15:11   #169
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Wat is dan precies "dood" Marie? Het zou toch kunnen dat "zijn" dood omvat, en dood en leven overstijgt.
Ik spreek niet over onze menselijke dood dat inderdaad enkel een overgang is maar over verstardheid, onveranderlijkheid, niet-leven... kortom dood.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 November 2014, 22:08   #170
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
ik ervaar geen ego, het bestaan van Ego maakt, zijnde Bewustzijn, niets uit. Helder ziende door die afwezigheid zie ik wel wat het aanricht in de wereld en is er de noodzaak daar op te wijzen.
In de natuur zie je dat wat er niet langer meer gebruikt wordt overbodig wordt en verdwijnt. Rudimentair schijnen wij bijvoorbeeld nog de aanleg van een staart te hebben. Waarom zou dat met het ego anders zijn. Wat niet gebruikt wordt is overbodig en sterft af.

Het ego is niet uit op Waarheid want ego zelf is een leugen en kan in het licht van de Waarheid niet langer meer bestaan. Verzet zich tegen het licht dat haar kan onthullen.
Intussen vraag ik mij dus al een tijdje af of er geen verschil is tussen ego en het ik/persoonlijkheid welke reageert als vermomt instrument maar zijnde Bewustzijn. Het ego doemt op als iets op wat buiten "mij" gebeurt in de gedaante van verleiding is die wil verhinderen dat Bewustzijn "wint" Het beeld van de "duivel" met Jezus op de berg wordt zichtbaar. Dat is wat ik dan zie. Jezus als de belichaming van bewustzijn welke in verleiding wordt gebracht.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.