Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 March 2018, 18:23   #161
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
.
Liefde koestert immers geen grieven.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2018, 19:10   #162
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie:
Maar Nowee heeft geen boodschap aan onze liefde hoor Miha, want als't ie het al niet gaat herhalen denkt ie vast nog wat ie schreef op 28 juli 2016, zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Stilte, liefde, vrede, mededogen, ... allemaal voorwaarden voor denkbeeldigheid..
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2018, 19:18   #163
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
... En altijd weer die zachte peer van een Wolsak dat wij hier voor de kiezen krijgen. Die lachende melkmuil met dat flauwe baardje van hem die in al zijn dwaasheid misschien zijn eigen naam niet eens meer weet te zeggen maar die van een ander hola opgepast die naait hij op elk gezicht dat zich naar hem heeft toegekeerd.'.'
Je bent in je denkbeeldigheid nog éne met een zwarte baard vergeten: Mooji.
Die ook maar weer is voor je kiezen zetten > Gedachtes zijn maar gedachtes (Op bezoek bij Mooji in Portugal) (link).

Nou Nowee, laat je in je denkbeeldigheid ook maar is uit over Mooji.
Welk dwaasheid verkondigt Mooji allemaal. We lezen het graag met liefde.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 March 2018, 20:24   #164
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard Dorje's monoloog

Dorje in gesprek met zichzelf over het gesprek van Nowee met zichzelf:

Nowee zei iets moois, Dorje, hij zei "een zien van werkelijkheid in het gewone dat onmiddellijk is, dat aan geen controle onderworpen is, spontaan is en overloopt van blijdschap om dat gewone aanwezig zijn.".

Het gewone dat onmiddellijk is ja, dat is het, niet het buitengewone dat ergens in een niet-bestaande toekomst ligt, maar het gewone dat er altijd is, zoals het is. "Net zoals het gewone uitdrukken in woorden", knikt Dorje bevestigend, "net zo dat jij niet nodig bent om een gesprek van Dorje met zichzelf te hebben, net zo gewoon is elk gesprek een gesprek met zichzelf. De ander bestaat enkel in gedachten, elk gesprek is dus een gesprek met zichzelf, van gedachte met gedachte. Vandaar waarom buitengewoon doen? Gewoon is al gewoon genoeg. Er hoeft niets aan toegevoegd, noch afgetrokken te worden. En als dat toch gebeurt, dan is dat ook maar de gewone gang van zaken.

Bij Ramana liep het gelijkaardig, weet je? Hij verloor zijn zelf en leek eeuwig in samadhi te verblijven. Het lichaam dat altijd naar de naam Ramana had geluisterd, had een wonde aan het been en werd eerst van buitenuit, maar stilaan van binnenuit letterlijk door de wormen opgevreten, tot iemand hem aanmaande voor zijn verloren lichaam te zorgen, de wonde uit te kuisen en niet in die leegte te blijven hangen, maar leegte weer het onmiddellijk beschikbare lichaam aan te laten trekken als een illusie en uit liefde voor het gewone, weer gewone woorden te spreken. Ook al deed hij dit niet veel, de woorden die hij sprak waren als van illusie tot illusie om bewustzijn dat zich gevangen dacht in die illusie te verwijzen naar wat bewustzijn werkelijk was.

Het is natuurlijk weer een verhaal, naverteld, maar dat is het ook, niet meer en niet minder, illusie die wijst op de valkuil van de niet-illusie. Het hoeft niet eens waar te zijn, het is, zoals alles, een verwijzing, als het zo gezien wordt.

Vandaar "doe toch gewoon mannekes", schuil je leegte niet achter leegte. Keer terug naar de liefde, als in van "ik ben alles". Laat het zelf dat zich zo nodig toch maar steeds wil blijven verantwoorden, dat nog steeds controle wilt op hoe men naar dit "ikloze" ik kijkt, los! Dat is de meest "directe" aanwijzing die er voorhanden is, in dit verhaal. Pas dan zal dat gewone aanwezig zijn (zonder controle op navertelde zaken en verantwoording voor het verloren ik) spontaan zijn en overlopen in blijdschap.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 00:18   #165
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie ....
Wat een leuke vent die Mara, ik las hem graag.
ja, ik lees het hier toevallig in een topic van december 2011...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik lees het al Mara, ik vond het grappig om je te lezen. En dat blijf ik doen.
...
Ik vind dit forum kut met peren, en mijn leven ook, en zelfkennis en bewustwording net zo vliegfruit(ig)..
...
Ik ga verder met mijn warme gluhwein, een beetje op internet naar aandacht zoeken, en mezelf voor de gek houden dat ik zelfbewust ben. Hier onder gelijken val ik in het NIETS...te veel ego voor me.
Heb Mara (Marc) net een email gestuurd met mijn felicitaties voor zijn 10 jaar alleen zijn dit jaar.
Zie zijn schrijven van 23 dec. 2011...
zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik ben al drie jaar alleen...
geen kut met pere voor Mara tenzij hij de tip van Rob toen opgevolgd heeft.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 08:12   #166
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Je bent in je denkbeeldigheid nog éne met een zwarte baard vergeten: Mooji.
A refugee taking shelter in being a pointer for devotees. A salesman off pitty litle experiences. Nevertheless probably a good man.

Wijziging aangebracht door Guido op 13 March 2018 om 08:50.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 10:59   #167
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
A refugee taking shelter in being a pointer for devotees. A salesman off pitty litle experiences. Nevertheless probably a good man.
Zo beschrijf jij jezelf dus.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 11:27   #168
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Zo beschrijf jij jezelf dus.
Nee.
Het is een beschrijving van Mooij. Niks mis mee.. toch?
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 11:32   #169
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Niks mis mee.. toch?
Nee, hoor, alles is God & goed en vanaf vandaag heb ik besloten begrip en compassie te tonen voor mijn mede forumgenoten.
Wie er gelijk heeft wordt dan niet meer zo belangrijk, want het doel is dan bereikt: namelijk het vinden van elkaar en de schoonheid in een anders zien zal de weg openen om de schoonheid in mezelf te zien. Dat is waarheidvinding.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 March 2018, 11:44   #170
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
namelijk het vinden van elkaar en de schoonheid in een anders zien zal de weg openen om de schoonheid in mezelf te zien. Dat is waarheidvinding.
Nee.
Dat is het oppoetsen van een spiegel om beter te kunnen 'kijken' naar wat je niet bent.
Een vuile spiegel reflecteert niks(...) Dat is waarheidsvinding. De werkelijkheid zonder opsmuk.
Guido is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
...hoe de schoorsteen nog beter rookt jan Advaita 3 15 June 2011 23:07


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.