Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 February 2012, 09:17   #161
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht

Je hele non-dualiteits moraal kan feitelijk bij....grof vuil.
Wat is de/een non-dualiteits moraal?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:20   #162
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypothese Bekijk bericht
Ik flirt ook met de verwachting dat er inderdaad een die blijvende hemelse kalmte, en serene rust over de vroegere "persoon" zou neerdalen.


De theorie zegt dat het onpersoonlijke gewaarzijn tot op het onbewuste niveau werkt.

1. Wat ik echter niet weet is op welke termijn men dit moet rekenen. Sommigen spreken over meerdere levens. En dit valt voor mij moeilijk te controleren of verifi?ren.

2. Een andere kwestie, is tot op welk niveau ?
Ik bedoel hiermee, dat het me logisch lijkt dat de persoon altijd fluctuaties op het gemoedsvlak zal kennen. Dat er dus grenzen zijn die men niet kan overschrijden omdat gemoedstoestanden een causale oorzaak kennen, en sommige vallen volledig buiten de invloedssfeer van "mij". In dat geval moet men het ondergaan. (bv. iemand dient je met geweld een halve liter wodka toe.)
Dus, het lijkt me logisch dat men zich altijd dient te beperken tot het mogelijke, en wat is dit dan ?
(Een voorbeeld, iedereen weet dat gezond eten en voldoende beweging "goed" is voor .... Maar dat wil niet zeggen dat je nooit ziek zult worden.)


3. Een derde is.
Maar wat als het bewuste (persoon) onbewust tegenwerkt ? Krijgt men dan een strijd tussen twee onbewuste processen ? En wat zal daar dan de resultante van zijn ?
Tja....dat kun je allemaal niet weten.

Totdat...'t je overkomt.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:25   #163
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypothese Bekijk bericht
Maar wat als het bewuste (persoon) onbewust tegenwerkt ? Krijgt men dan een strijd tussen twee onbewuste processen ? En wat zal daar dan de resultante van zijn ?
m.i. gebeurt dat z.g. 'tegenwerken,' de 'persoon' 'geen persoon,' de 'resultante' en de vragen hieromtrent allemaal in 't zelfde en IS ook 't zelfde.
En er is niemand die dat 'doet.'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:27   #164
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypothese Bekijk bericht
Ik flirt ook met de verwachting dat er inderdaad een die blijvende hemelse kalmte, en serene rust over de vroegere "persoon" zou neerdalen.


De theorie zegt dat het onpersoonlijke gewaarzijn tot op het onbewuste niveau werkt.

1. Wat ik echter niet weet is op welke termijn men dit moet rekenen. Sommigen spreken over meerdere levens. En dit valt voor mij moeilijk te controleren of verifi?ren.

2. Een andere kwestie, is tot op welk niveau ?
Ik bedoel hiermee, dat het me logisch lijkt dat de persoon altijd fluctuaties op het gemoedsvlak zal kennen. Dat er dus grenzen zijn die men niet kan overschrijden omdat gemoedstoestanden een causale oorzaak kennen, en sommige vallen volledig buiten de invloedssfeer van "mij". In dat geval moet men het ondergaan. (bv. iemand dient je met geweld een halve liter wodka toe.)
Dus, het lijkt me logisch dat men zich altijd dient te beperken tot het mogelijke, en wat is dit dan ?
(Een voorbeeld, iedereen weet dat gezond eten en voldoende beweging "goed" is voor .... Maar dat wil niet zeggen dat je nooit ziek zult worden.)


3. Een derde is.
Maar wat als het bewuste (persoon) onbewust tegenwerkt ? Krijgt men dan een strijd tussen twee onbewuste processen ? En wat zal daar dan de resultante van zijn ?
Hypothese....

Je vermijd waar het voor jou' om gaat....
'ervaringen'/'belevingen' van situaties en omstandigheden in een verleden' hebben er bij jou voor gezorgt dat je afstand bent gaan nemen van je gevoelsleven !,.....daardoor ben je gemotiveert geraakt om ter compensatie van die bewuste gevoels geslotenheid' je intellect te scherpen.

Door je daarin verder te bekwamen 'ervaar' je dat je veel minder kwetsbaar bent. Het lullige bij dit alles is' (en dat is bekend bij veel zoekers.) dat je' je gevoelsmatige rigiditeit vermijd !,.....en dat is bij je intellectuele 'veiligheid' (afstand) een constant knagende en blijvende spijt.

Door je emotieonele geslotenheid blijft je gevoel vies', en kan het zich niet verschonen in ...openheid.
Je intellect verklaart heel snel je gevoelsgesteldheid en bestendigt daarmee je 'schijn' zekerheid. In de 'persoonlijke 'werkelijkheid' heb je een keuze mogelijkheid...je settelt of in je intellect of in je gevoel, settel in je gevoel en alle sensaties die zich daar voordoen' zonder te vluchten in intellectuele verklaring !. WEES je gevoel'...dan zal de onrust van je intellect steeds meer verdwijnen.......en gevoelsmatige zekerheid verschijnen.

(p.s..psychologie van de kouwe grond...
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:39   #165
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wat is de/een non-dualiteits moraal?
Dat de menselijke wereld' anders, vriendelijker, mooier, gemeenschappelijker, vrediger, bewuster, wijzer, verantwoordelijker, assertiever, opener, e.n.z KAN' zijn dan deze is....mits men maar zijn/haar essentie zou kennen. Dat is de non-dualiteits moraal.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:40   #166
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Dat de menselijke wereld' anders, vriendelijker, mooier, gemeenschappelijker, vrediger, bewuster, wijzer, verantwoordelijker, assertiever, opener, e.n.z KAN' zijn dan deze is....mits men maar zijn/haar essentie zou kennen. Dat is de non-dualiteits moraal.
O.K.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 09:56   #167
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Door je emotieonele geslotenheid blijft je gevoel vies', en kan het zich niet verschonen in ...openheid.
Je intellect verklaart heel snel je gevoelsgesteldheid en bestendigt daarmee je 'schijn' zekerheid. In de 'persoonlijke 'werkelijkheid' heb je een keuze mogelijkheid...je settelt of in je intellect of in je gevoel, settel in je gevoel en alle sensaties die zich daar voordoen' zonder te vluchten in intellectuele verklaring !. WEES je gevoel'...dan zal de onrust van je intellect steeds meer verdwijnen.......en gevoelsmatige zekerheid verschijnen.

(p.s..psychologie van de kouwe grond...
Psychologie van de kouwe grond, zeg dat!

Ik zou er nog een schepje anitvries bovenop willen doen:
het is new-age geinspireerde kletskoek
die uitnodigd tot een burgerlijke gesetteldheid
op zoek naar zekerheid die er niet is (te vinden).

De enige constante (zekerheid) is verandering (onzekerheid).
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 10:11   #168
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Psychologie van de kouwe grond, zeg dat!

Ik zou er nog een schepje anitvries bovenop willen doen:
het is new-age geinspireerde kletskoek
die uitnodigd tot een burgerlijke gesetteldheid
op zoek naar zekerheid die er niet is (te vinden).

De enige constante (zekerheid) is verandering (onzekerheid).
De enigste gevoelsmatige zekerheid is...BESCHIKBAARHEID'!.
Des te meer beschikbaarheid des te makkelijker gevoelsmatige veranderingen en flexabiliteit zich kunnen tonen.
Je kunt dus settelen tot je natuurlijke moeiteloze gevoelsaard, en dat is BESCHIKBAARHEID.

Settelen tot de een of andere burgelijke MORAAL emotie, raad ik ten zeerste af.

Met New age' heb ik persoonlijk nul,nul.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 10:26   #169
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
De enigste gevoelsmatige zekerheid is...BESCHIKBAARHEID'!.
Als je het woord 'gevoelsmatige' schrapt vind ik het schitterend gesproken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 10:34   #170
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Je kunt dus settelen tot je natuurlijke moeiteloze gevoelsaard, en dat is BESCHIKBAARHEID.
Dat is nou de vraag: Kun JIJ je settelen tot 'beschikbaarheid?'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.