Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 April 2012, 23:55   #161
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Met zelfonderzoek naar de aard van het ego komt de verbondenheid ermee op losse schroeven te staan en verdwijnt de geraaktheid.
Met excuses op voorhand, ik haak zo maar even in, ik heb de discussie verder niet gevolgd, maar dan zou ik geraaktheid gedefinieerd willen hebben. Geraaktheid is niet per definitie negatief. Geraaktheid ontbrandt ook mijn passie. Geraaktheid leert mij mededogen en onbaatzuchtige liefde. Geraaktheid raakt niet alleen aan ego, maar ook mijn ziel. Mijn geraaktheid verdwijnt niet, integendeel, ik leer alleen beter het onderscheid te maken tussen ego geraaktheid en geraaktheid van mijn ziel, om er uiteindelijk achter te komen dat er wezenlijk geen verschil is. Er is enkel geraaktheid.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 00:26   #162
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Het is om te janken zo mooi......


http://www.youtube.com/watch?v=lEeHA...eature=related
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 10:51   #163
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Met excuses op voorhand, ik haak zo maar even in, ik heb de discussie verder niet gevolgd, maar dan zou ik geraaktheid gedefinieerd willen hebben. Geraaktheid is niet per definitie negatief. Geraaktheid ontbrandt ook mijn passie. Geraaktheid leert mij mededogen en onbaatzuchtige liefde. Geraaktheid raakt niet alleen aan ego, maar ook mijn ziel. Mijn geraaktheid verdwijnt niet, integendeel, ik leer alleen beter het onderscheid te maken tussen ego geraaktheid en geraaktheid van mijn ziel, om er uiteindelijk achter te komen dat er wezenlijk geen verschil is. Er is enkel geraaktheid.
Misschien is dit wat je zoekt ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 11:54   #164
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Laat dat ooit maar achterwege. Het is immers evengoed jouw beeld van wat jij op jouw beurt weer bij de ander meent te zien? Het ligt er toch maar net aan vanuit welke positie je kijkt? Is het niet eerder zo dat beide zienswijzen, ieder vanuit hun eigen perspectief, evenveel waarheidsgehalte hebben?
Vanuit ieders positie gezien is het vanuit persoonlijk...standpunt idd "waar".
Het gaat er maar om of er gesproken wordt vanuit vorm van getriggerdheid of neutraliteit.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 13:47   #165
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Getriggerd zijn om te reageren daarbij hoeft de persoon in zijn subjectieve beleving geen raakvlak te hebben. Hij heeft eigenlijk geen plausibele reden waarom hij reageert, het is gewoon dat wat hij constateert te doen.
Dat vind ik te gemakkelijk en ik denk ook niet dat dat zo is. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat er met de reactie geen belang wordt beoogt, in die zin of de reactie al of niet ergens weerklank vindt. Maar m.i. kan een reden van reageren nooit anders zijn dan vanuit geraaktheid. Zonder geraaktheid zou de respons niet opkomen. Dat kan een spontane reactie of impuls (lijken te) zijn, zonder tussenkomst van het denken, en dus zonder (ogenschijnlijk) belang, maar het belang ervan, zou je kunnen zeggen, is al gelegen in de omstandigheid dat de reactie zich voordoet. En dat die zich voordoet komt omdat er ergens iets wordt (aan)geraakt. Of resoneert. Of hoe je 't maar noemen wilt. Althans, zo zie ik het.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 13:58   #166
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Vanuit ieders positie gezien is het vanuit persoonlijk...standpunt idd "waar".
Het gaat er maar om of er gesproken wordt vanuit vorm van getriggerdheid of neutraliteit.
Er is m.i. alleen maar spreken (of reageren) vanuit geraaktheid. Zie mijn reactie aan Renoir hiervoor. Neutraliteit heeft geen vorm. En iedere vorm komt uit neutraliteit voort. De geraaktheid is de vorm.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 20:40   #167
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Er is m.i. alleen maar spreken (of reageren) vanuit geraaktheid. Zie mijn reactie aan Renoir hiervoor. Neutraliteit heeft geen vorm. En iedere vorm komt uit neutraliteit voort. De geraaktheid is de vorm.
Als je niet herkent wat bedoeld wordt is daar niets aan te doen.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 27 April 2012, 22:10   #168
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Als je niet herkent wat bedoeld wordt is daar niets aan te doen.
Dat klopt. Ik ben gestopt met me af te vragen of dit leven, deze wereld, een bedoeling heeft. Soms denk je haar te kennen en soms weet je dat je haar nooit kennen kunt. Het is wat het is en we doen het er maar mee.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2012, 11:50   #169
diane
Asprirant lid
 
diane's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 September 2011
Berichten: 11
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat klopt. Ik ben gestopt met me af te vragen of dit leven, deze wereld, een bedoeling heeft. Soms denk je haar te kennen en soms weet je dat je haar nooit kennen kunt. Het is wat het is en we doen het er maar mee.
Daar herken ik me wel in. De bedoeling zal ik nooit kunnen begrijpen.
Niettemin kan het brein weer tijdelijk geboeid raken door iets. Besef wel dat dit niets met "mij" te maken heeft en laat het z'n gang gaan.
__________________
Alles gaat voorbij
diane is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2012, 13:02   #170
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Gedeeltelijk naar Mihaela:

Naar aanleiding van de uiting van Frederiki wil de forumleiding zijn mening hier over vragen.

Voor mij is zo een uiting grof en onaanvaardbaar.
Voor mij is de vraag als door de organisatie van dit forum dit zomaar zo toegelaten wordt.
Vindt men zoiets kunnen? Graag je mening erover.

Ogenblik-sem



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
En jij bestaat ook niet... dat weten we nu onderhand wel.
Maar je blijft wel domme opmerkingen spuien!

Kun je niet voorgoed opgaan in het ongemanifesteerde?
Dan hoef ik mij niet meer te ergeren aan de nonsensicale en absurde uitspraken waarmee je gesprekken boycot!

Ik denk dat je gewoon een slechte karakter hebt. Een héél slecht karakter!
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.