Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 February 2012, 10:46   #171
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je het woord 'gevoelsmatige' schrapt vind ik het schitterend gesproken.
Schrap gevoelsmatig'...en settel tot je natuurlijke BESCHIKBAARHEID.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 10:58   #172
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is nou de vraag: Kun JIJ je settelen tot 'beschikbaarheid?'
Het woord settelen' zegt het al....je hoeft niets meer !.
Bij het settelen tot die gevoelsmatige BESCHIKBAARHEID, is het laatste (niet nodig dus.) wat je nodig hebt....verklaringen.
Iedereen is er van jongs af aan in meer of mindere mate bekent mee, maar die BESCHIKBAARHEID eigend zich niets toe...en dat is vreemd en verdacht voor een emotieonele identiteit, zoals we die hebben overgenomen te zijn, extravert of introvert.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 12:26   #173
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Het woord settelen' zegt het al....je hoeft niets meer !.
Bij het settelen tot die gevoelsmatige BESCHIKBAARHEID, is het laatste (niet nodig dus.) wat je nodig hebt....verklaringen.
Iedereen is er van jongs af aan in meer of mindere mate bekent mee, maar die BESCHIKBAARHEID eigend zich niets toe...en dat is vreemd en verdacht voor een emotieonele identiteit, zoals we die hebben overgenomen te zijn, extravert of introvert.
O.K. Maar IK ben nou juist de niet-beschikbaarheid.
Zo lang IK MIJ beschikbaar 'maak' 't 'n fake/geforceerde beschikbaarheid van iemand.

Want IK ben niet bij machte mij werkelijk beschikbaar te maken/stellen.
Er is dan sprake van MIJN overtuiging tot beschikbaarheid, terwijl beschikbaarheid de afwezigheid van iemand impliceert.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 13:03   #174
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
O.K. Maar IK ben nou juist de niet-beschikbaarheid.
Zo lang IK MIJ beschikbaar 'maak' 't 'n fake/geforceerde beschikbaarheid van iemand.

Want IK ben niet bij machte mij werkelijk beschikbaar te maken/stellen.
Er is dan sprake van MIJN overtuiging tot beschikbaarheid, terwijl beschikbaarheid de afwezigheid van iemand impliceert.
Sem....

Je kunt jezelf niet beschikbaar' maken...je kunt jezelf alleen beschikbaar' LATEN !. Die beschikbaarheid' hoef je voor niemand te 'doen'...die is er gewoon, mits je de moed hebt t' te LATEN' zijn. Dan verdwijnt je inhoudelijkheid (Zelfbeeld) en....besta je gewoon.

(P.S...dit kun je gewoon OP-MERKEN.)
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 13:13   #175
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Volkomen mee eens en idd (op) gemerkt.

'Ik' hoef immers ook niets te 'maken' van wat er (op)komt.
En ook niets te 'laten' verdwijnen.

IK blijk niets te (kunnen) doen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 13:14   #176
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

En nu ga ik ff schaatsen......
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 13:14   #177
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

HET schaatst.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 14:37   #178
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Woorden zijn per definitie van dualistische aard. Ik heb ze nodig om e.e.a. te beschrijven tenslotte
Ben ik het niet mee eens. Woorden an sich zijn neutraal qua inhoud. Wat de woorden ogenschijnlijk duaal maakt is de lading/het beeld die/dat aan die woorden gegeven wordt/opgehangen wordt.

Een vb:

Wanneer we bv het woord manipulatie nemen kan dat afhankelijk van het beeld dat er aan opgehangen wordt een positieve danwel negatieve lading krijgen waarbij positief oké is en negatief niet ok?.

wanneer wij woorden bv vertalen naar cijfers dan wordt de lading gelijk al een stuk minder.

bv de som:

1 + 2 = 3 of het omgekeerde 1 - 2 = -1

De sommen an sich zoals die er staat is zonder lading maar de uitkomst van de afspraak die we hebben gemaakt mbt tot cijfers en rekenen.

De lading komt pas op het moment, zoals gezegd, wanneer ik een beeld aan die cijfers ga ophangen bv de som staat voor geld. Op het moment dat mijn geld vermeerderd (1 + 2 = 3) onstaat er een hoera stemming....ik heb geen schuld en kan een boterhammetje kopen om aan de vraag van mijn lichaam om voedingsstoffen tegemoet te komen. Op het moment dat mijn geld verminderd en in de min komt te staan (1 - 2 = -1) onstaat er een treurige stemming want ik heb in dat geval een schuld openstaan bij iemand of iets en een boterhammetje wordt in dat geval een stuk moeilijker te verkrijgen met alle gevolgen van die want ik ga er opuit om een brood te stelen, ik kom terecht in de gevangenis omdat stelen bij wet verboden ect.

Zo kan ik ook nog een ander beeld ophangen aan de op zichzelf niets zeggen de aaneen schakeling van de cijfers, bv temperatuur. 1 + 2 = 3.....hoera de zomer komt er aan, lekker op een terrasje zitten straks... 1 - 2 = -1 betekend.... brrrrrr het is koud en ik ben niet zo dol op kou tenzijn er een elfstedentocht van komt want dan kunnen we een volksfeestje vieren

Wat ik dus met al het bovenstaande probeer duidelijk te maken is dat het gaat om het verhaaltje dat aan een opzich neutraal woord en dus nonduaal gegeven wordt opgehangen en dus niet om het woord zelf dat zoals gezegd neutraal is ect.

In de hoop u met de bovenstaande tekst van dienst te zijn geweest.

Hartelijke groet Vagebond
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 08:32   #179
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
HET schaatst.
De afwezigheid van een zelfgevoel - van mezelf niet langer ervaren als handelende persoon - kan voor mij enkel een idee zijn, een denkbeeld.
In de werkelijkheid van elke dag ervaar ik mezelf als een handelende persoon die in een wereld leeft waarin ik van alles moet organiseren om te kunnen overleven.

Als jij inderdaad geen zelfgevoel hebt is dat voor mij onbegrijpelijk en niet voor discussie vatbaar.

Maar hoe kom je tot een uitspraak als: "Het schaatst"?
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 10:08   #180
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
De afwezigheid van een zelfgevoel - van mezelf niet langer ervaren als handelende persoon - kan voor mij enkel een idee zijn, een denkbeeld.
In de werkelijkheid van elke dag ervaar ik mezelf als een handelende persoon die in een wereld leeft waarin ik van alles moet organiseren om te kunnen overleven.

Als jij inderdaad geen zelfgevoel hebt is dat voor mij onbegrijpelijk en niet voor discussie vatbaar.
Ik zeg hier niet dat ik geen zelfgevoel (meer) heb.
Maar de kwestie van 'geen zelfgevoel' wordt wel alsmaar meer helder.
Het lijkt zich in 't 'voorweekprogramma' te bevinden.

Citaat:
Maar hoe kom je tot een uitspraak als: "Het schaatst"?
Omdat er niemand is die schaatst.

En die uitspraak is er ook een die vaak niet voor discussie vatbaar blijkt dus daar gaat zich vooralsnog dan ook niemand aan wagen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.