Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Algemene forumaangelegenheden > Forum; regels, vragen, idee
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Forum; regels, vragen, idee Voor mededelingen en vragen betreffende het forum.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 March 2013, 16:02   #171
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Leg uit, als je wilt.
Voordat ik zelf weer in allerlei aannames over het antwoord verzeild raakt.
Ulla, ik heb niets uit te leggen.

Heel letterlijk gaat het hier enkel om JOU.

Jij hoeft enkel hier te kijken wat je schrijft, wat je voelt, etc, etc.

Jij hoeft dus nu enkel te zien dat jij schrijft; Leg uit, als je wilt.
Voordat ik zelf weer in allerlei aannames over het antwoord verzeild raakt.

Meer is er niet.

Dat is wat Zelfkennis m.i. is.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:04   #172
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
En het ego doorzien daar waren we hier toch voor? Meer dan doorzien dat ik idd als een wesp gestoken ergens op reageer en het dan weer bij mezelf moet zoeken hoef dan toch niet? En hoe dan verder? Geef mij maar de aanpak van B.K. die heeft een aanpak waar ik meer mee kan. En dat kan ik zelf. Daarom denk ik ook dat het wel degelijk belangrijk is dat je wel rekening houd met de aard van de persoon en wat deze nodig heeft.
Ja Byron Katie heeft een methode die werkt om de stelligheid van je gedachten rücksichtstlos aan het wankelen te brengen. Daarmee is in te zien dat geen enkele gedachte een blijvertje is en als je vervolgens verder gaat en ontdekt dat de kennis over wie je bent alleen bestaat uit zulke gedachten kom je al snel tot de ontdekking dat je in jouw 'gedachte' vorm helemaal niet bestaat.

Die laatste zin 'Daarom denk ik ook dat het wel degelijk belangrijk is dat je wel rekening houd met de aard van de persoon en wat deze nodig heeft.' is in dat licht natuurlijk baarlijke nonsens. Als je tot die ontdekking bent gekomen, dan weet je dat je rekening houdt met een idee, en mijn rekening houden met jou als idee, houdt je idee alleen maar in stand.

Wat je bent heeft helemaal niks nodig, is niet behoeftig en kan niet als door een wesp gestoken reageren. Dat is alleen maar jouw idee over wie je bent. en dat idee vraagt heel erg veel aandacht om dat idee te blijven. Zodat je continu in de weer bent het te bevestigen en te laten bevestigen en mag er niemand aan twijfelen anders wordt je boos. Het egootje.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:13   #173
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Ja Byron Katie heeft een methode die werkt om de stelligheid van je gedachten rücksichtstlos aan het wankelen te brengen. Daarmee is in te zien dat geen enkele gedachte een blijvertje is en als je vervolgens verder gaat en ontdekt dat de kennis over wie je bent alleen bestaat uit zulke gedachten kom je al snel tot de ontdekking dat je in jouw 'gedachte' vorm helemaal niet bestaat.

Die laatste zin 'Daarom denk ik ook dat het wel degelijk belangrijk is dat je wel rekening houd met de aard van de persoon en wat deze nodig heeft.' is in dat licht natuurlijk baarlijke nonsens als je tot die ontdekking bent gekomen, dan weet je dat je rekening houdt met een idee. en mijn rekening houden met jou als idee, houdt je idee alleen maar in stand.

Wat je bent heeft helemaal niks nodig, is niet behoeftig en kan niet als door een wesp gestoken reageren. Dat is alleen maar jouw idee over wie je bent. en dat idee vraagt heel erg veel aandacht om dat idee te blijven. Zodat je continu in de weer bent het te bevestigen en te laten bevestigen en mag er niemand aan twijfelen anders wordt je boos.
Ik heb intussen kennis gemaakt met d e methode van Byron Katie, waarin ze je uitlegt hoe je je eigen gedachten kunt onderzoeken. En voor mijn gevoel werkt dat dus beter voor mij dan hier te blijven emmeren. Dat bedoelde ik me de laatste zin. Het is mij tot de dag van vandaag niet duidelijk geworden wat we hier aan het doen zijn met jou. Ik heb daar dus meer aan en heb jou er niet bij nodig. Daarom doe ik het liever zelf.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:16   #174
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik heb intussen kennis gemaakt met d e methode van Byron Katie, waarin ze je uitlegt hoe je je eigen gedachten kunt onderzoeken. En voor mijn gevoel werkt dat dus beter voor mij dan hier te blijven emmeren. Dat bedoelde ik me de laatste zin.
Het helpt je op weg, het is een hulpmiddel net als advaita dat is, om tot datgene te komen wat je werkelijk bent. Soms gaat advaita een stapje te ver en heb je meer aan het bezig zijn van gedachtenonderzoek a la Byron Katie.

Mensen die al lange tijd 'The Work' hadden beoefend waren veel meer toegankelijk voor een vervolg via Advaita. Haar boekje 'Loosing the moon' gaat over in de realisatie richting.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:21   #175
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Ulla, ik heb niets uit te leggen.

Heel letterlijk gaat het hier enkel om JOU.

Jij hoeft enkel hier te kijken wat je schrijft, wat je voelt, etc, etc.

Jij hoeft dus nu enkel te zien dat jij schrijft; Leg uit, als je wilt.
Voordat ik zelf weer in allerlei aannames over het antwoord verzeild raakt.

Meer is er niet.

Dat is wat Zelfkennis m.i. is.
M.a.w. wat doen we hier op het forum.

Wat zoeken we?

Waarom zoeken we iets?

Waarom willen we iets weten?

Wat is er dan nu mis of ontbrekend (Sem, help eens even aub, m.b.t. d of t).

Het maakt je niet uit wat de ander doet, het gaat om JOU.

Al zou een mens er zich enkel van bewust zijn dat tie hier zit uit tijdsverdrijf, verveling, gezelligheid, geen egopijntjes willen voelen of wat dan ook.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:23   #176
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Het helpt je op weg, het is een hulpmiddel net als advaita dat is, om tot datgene te komen wat je werkelijk bent. Soms gaat advaita een stapje te ver en heb je meer aan het bezig zijn van gedachtenonderzoek a la Byron Katie.

Mensen die al lange tijd 'The Work' hadden beoefend waren veel meer toegankelijk voor een vervolg via Advaita. Haar boekje 'Loosing the moon' gaat over in de realisatie richting.


Ik ervaar het alleen maar als helder en duidelijk en professioneel.
De ontmanteling van de gedachten niet als r?cksichtsloos maar gewoon helder. Precies waar ik dus behoefte aan heb en dat vind ik hier bij jou op dit forum niet. Hoe advaita werkt is mij hier op dit forum niet eens duidelijk geworden.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:25   #177
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
... het gaat om JOU.
Wat is dat JOU dan ?
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:26   #178
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik ervaar het alleen maar als helder en duidelijk en professioneel.
De ontmanteling van de gedachten niet als r?cksichtsloos maar gewoon helder. Precies waar ik dus behoefte aan heb en dat vind ik hier bij jou op dit forum niet. Hoe advaita werkt is mij hier op dit forum niet eens duidelijk geworden.
Dat kan dat het je niet duidelijk is geworden, dan ben je er kennelijk niet aan toe of je hebt meer uitleg nodig, die je bij advaita niet krijgt. Advaita gaat uit van een onuitblusbaar verlangen te weten te komen wat je bent. Die drive zorgt ervoor dat je doorzet.

Advaita is de kortst mogelijke (begaanbare) weg naar realisatie, geen tijd voor gereutel.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:29   #179
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ik heb intussen kennis gemaakt met d e methode van Byron Katie, waarin ze je uitlegt hoe je je eigen gedachten kunt onderzoeken. En voor mijn gevoel werkt dat dus beter voor mij dan hier te blijven emmeren. Dat bedoelde ik me de laatste zin. Het is mij tot de dag van vandaag niet duidelijk geworden wat we hier aan het doen zijn met jou. Ik heb daar dus meer aan en heb jou er niet bij nodig. Daarom doe ik het liever zelf.
Hier kun je kijken welke gedachten gezien reacties/schrijvens van mensen bij je naar boven komen.

In bv een thuis situatie weet je wat je te wachten staat of zoek je dingen die je moeilijk vindt niet op.

Hier kan iemand je plots een LIEVERD vinden of een klootzak en dat bied je de mogelijkheid te kijken wat er in je plaats vindt.

Zo kun je ook overtuigingen bij jezelf herkennen/ontdekken door dat iemand die onderuit haalt of een andere kijk op dingen geeft.

Op zich niets mis met een forum, enkel, het gaat om JOU.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 20 March 2013, 16:30   #180
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Wat is dat JOU dan ?
Warme appelflap.
Aart is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.