Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 June 2013, 15:28   #171
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wat jij allemaal aan vreselijks in mij ziet, is toch jouw eigen zaak? Je zegt zelf: het lijkt alsof, het lijkt alsof, het lijkt alsof...
Ik kijk er heel anders tegenaan.
Jij noemt het vreselijk Lia, ik zie je egohandelingen en ik noem ze, ik zie verder niets vreselijks aan.
Jij noemt de ego duivel, ik zie gewoon dat jij daar niet vrij van bent, van je ego, ik zie daar niets duivels in.

Het lijkt op een eend, het kwekt als een eend... maar goed, het zou ook een paard kunnen zijn volgens jou?

Kijk gerust tegenaan, je zou ook mij aan kunnen kijken (symbolisch dan), en waarnemen .. en dus je blik verruimen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 15:31   #172
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Wat jij allemaal aan vreselijks in mij ziet, is toch jouw eigen zaak? Je zegt zelf: het lijkt alsof, het lijkt alsof, het lijkt alsof...
Ik kijk er heel anders tegenaan.

Nou jaaaa,.....laat je nu de interpretatie van de ander bij de ander?

Foei hoor.

Wijziging aangebracht door Hans op 9 June 2013 om 23:40.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 15:35   #173
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Nou jaaaa,.....laat je nu de interpretatie van de ander bij ander?

Foei hoor.
Bingo, je hebt het helemaal door!
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 15:36   #174
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Zoals jij het omschrijft kan de harde hand een opbouwende methode zijn. Mijn twijfel erover richt zich vooral op de vraag: Helpt harde hand of bezorgt het juist bij die bewust persoon schade, laat je hem soms een stukje verder in de modder en chaos zakken? Je zult het effect van te voren moeten inschatten, lijkt mij. Aangezien wij dit niet altijd kunnen overzien, en een eigen verantwoordelijkheid dragen over ons handelen, ben ik geen voorstander harde aanpak. Denk trouwens, hoe hoger je eigen niveau hoe meer verantwoordelijkheid je in dit opzicht draagt.
Ja mee eens met dat laatste en het ene laatste. Mbt de rest kan ik zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben, dus ik spreek vanuit die positie.

In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat een harde hand schade aanricht maar in tweede instantie, wanneer het ego dus verdwenen is, is er geen sprake meer van schade.

Het is echter wel zo, ook weer uit eigen ervaring, dat bewust negatieve, in de volksmond wordt duivels genoemd, krachten die vanuit eigen pijn op uit zijn het proces van bewustwording willen en kunnen vertragen maar uiteindelijk zal dat het enige zijn waartoe zij in staat zullen zijn.

Bij bewusten die vanuit de positieve kant werken zal er eerst een gedegen voorbereiding cq opleiding, zijn voor men het diepe ingegooid wordt. Hierdoor kan de adept met goede bagage de uitdaging cq de confrontatie met (zijn/haar eigen-) negatieve zelf aangaan, want die is hoe dan ook onvermijdelijk.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat het tweede door iedereen de voorkeur geniet boven het eerste.

Het eerste geeft echter een enorme verdieping omdat degene die het overkomt zichzelf geheel op eigen kracht, zonder enige hulp of voorbereiding, zichzelf uit de ellende moet trekken.

Uiteindelijk zou je kunnen afvragen wat voor een adept de voorkeur verdient te hebben, het eerste of het tweede.

Ik kan me voorstellen dat je geen voorstander ben van de harde aanpak. Maar omdat wij, zoals je zelf zegt, niet altijd e.e.a. kunnen overzien gebeurd de harde aanpak, en kan vanuit het gegeven dat wij alles niet altijd kunnen overzien, iets wat voor jou een liefde- cq begripvolle aanpak lijkt uiteindelijk in dienst staan van de harde aanpak en vice versa dat wat een harde aanpak lijkt juist het tegendeel zijn dus een aanpak vanuit liefde en begrip.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel.....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 15:45   #175
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bromsnor Bekijk bericht
Ik heb een aantal berichten, inclusief de melding van een kwalijk bericht, die gaan over de "Berend Botje affaire" verplaatste naar de discussie die als titel "Berend Botje" heeft.

U heeft daar de gelegenheid om deze affaire met elkaar te bespreken.

Met groet,
Uw Bromsnor.
Fijn dat je het even meldt. Hoop dat je dit in de toekomst ook wilt doen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 15:54   #176
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Bingo, je hebt het helemaal door!
Maar jij niet Lia, hij biedt je een ontsnapping aan...

Hij verleidt je door je de oplossing aan te reiken, en jij vleit hem als beloning..
en zo hoef je weer niet naar je 'blinde vlek' te kijken..
Dat is alles..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 16:55   #177
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja mee eens met dat laatste en het ene laatste. Mbt de rest kan ik zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben, dus ik spreek vanuit die positie.

In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat een harde hand schade aanricht maar in tweede instantie, wanneer het ego dus verdwenen is, is er geen sprake meer van schade.

Het is echter wel zo, ook weer uit eigen ervaring, dat bewust negatieve, in de volksmond wordt duivels genoemd, krachten die vanuit eigen pijn op uit zijn het proces van bewustwording willen en kunnen vertragen maar uiteindelijk zal dat het enige zijn waartoe zij in staat zullen zijn.

Bij bewusten die vanuit de positieve kant werken zal er eerst een gedegen voorbereiding cq opleiding, zijn voor men het diepe ingegooid wordt. Hierdoor kan de adept met goede bagage de uitdaging cq de confrontatie met (zijn/haar eigen-) negatieve zelf aangaan, want die is hoe dan ook onvermijdelijk.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat het tweede door iedereen de voorkeur geniet boven het eerste.

Het eerste geeft echter een enorme verdieping omdat degene die het overkomt zichzelf geheel op eigen kracht, zonder enige hulp of voorbereiding, zichzelf uit de ellende moet trekken.

Uiteindelijk zou je kunnen afvragen wat voor een adept de voorkeur verdient te hebben, het eerste of het tweede.

Ik kan me voorstellen dat je geen voorstander ben van de harde aanpak. Maar omdat wij, zoals je zelf zegt, niet altijd e.e.a. kunnen overzien gebeurd de harde aanpak, en kan vanuit het gegeven dat wij alles niet altijd kunnen overzien, iets wat voor jou een liefde- cq begripvolle aanpak lijkt uiteindelijk in dienst staan van de harde aanpak en vice versa dat wat een harde aanpak lijkt juist het tegendeel zijn dus een aanpak vanuit liefde en begrip.

Hoop dat je snapt wat ik bedoel.....
Dank voor je heldere reactie.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt te zeggen, behalve één puntje.

Bij bewusten die vanuit de positieve kant werken zal er eerst een gedegen voorbereiding cq opleiding, zijn voor men het diepe ingegooid wordt. Hierdoor kan de adept met goede bagage de uitdaging cq de confrontatie met (zijn/haar eigen-) negatieve zelf aangaan, want die is hoe dan ook onvermijdelijk.

Volgens mij is onderstreepte tekst andersom, maar wellicht begrijp ik je verkeerd? Ik zal je mijn visie vertellen. Eerst confrontatie negatieve zelf aangaan, en dan verdient men de status adept. Aspiranten en discipelen leren als groep te werken zonder aanzien van persoon. Zij leren tot vrede en rust te komen, zodat iets zuiver kan worden ingeprent, en daarop gehoor kan worden gegeven. Adepten hebben met name mentale rust gerealiseerd. Hierdoor verstaan zij de goddelijke bedoeling, en zijn zij in staat de energie aan verschijningsvormen door te geven waar het nodig is.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 18:23   #178
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

De boel sluiten, ophoepelen.. erl?sung.

Weg ermee...

En dat iedereen nog lang en gelukkig mag leven zoals je dat zelf wilt. ZO.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 20:52   #179
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Omelette... du fromage !
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 21:25   #180
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht

In eerste instantie zou je kunnen zeggen dat een harde hand schade aanricht maar in tweede instantie, wanneer het ego dus verdwenen is, is er geen sprake meer van schade.
Ergo het is slechts ego wat beschadigd kan worden, vandaar dan ook de prudentie want het ding is snel op z'n teentjes getrapt en benodigd een hoge mate van protectie. Het is daarom het beste het ding te frustreren zodat de last van alle die verspilde energie die benodigd is voor de bescherming en verdediging zichtbaar wordt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Advaita en non-dualiteit in de praktijk Rob Hans Laurentius 40 21 August 2014 20:50
Advaita in de praktijk, deel 1 Aart Advaita 1 11 June 2013 12:00
Advaita in de praktijk. Aart Advaita 55 22 May 2013 23:57
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. Nadje Advaita 10 9 June 2012 11:50


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.