Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 August 2013, 00:34   #171
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ehm... strijden voor de goede zaak doe ik ook regelmatig. Maar strijd is ego, of je het nu leuk vind of niet.
Misschien is strijd niet het juiste woord. Ik sta voor wat ik denk, vind. Wat ik zeg en wat ik denk en wat ik doe is met elkaar in overeenstemming. Overeenstemming is voor mij geen ego.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 August 2013, 08:24   #172
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik sta voor wat ik denk, vind. Wat ik zeg en wat ik denk en wat ik doe is met elkaar in overeenstemming.

Dat is het ergste nog . Je meent ook wat je allemaal schrijft en denkt.
En daarvoor moet je een strijd aan gaan Nadje, ook al is het niet het juiste woord? Als jij Liefde bent, dan hoef je alleen maar Liefde te ZIJN. Veel moeilijker gaat het allemaal niet worden. Maar dwaal gerust nog wat in het huis der illusies?.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 25 August 2013, 12:08   #173
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nadje herkent bevallige nekjes op mijlen afstand. Correct. Nadje is een beetje strijdbaar. Correct. Maar Nadje "strijdt" enkel voor de "goede" zaak. Dus ego-modus niet correct. Na onderzoek. Ik leg dus hierbij de ego-modus ter onderzoek, terug op uw bordje. Bij deze.
Als "ik" voor de goede zaak strijdt voelt het bij mij (ook) nog steeds als een ik gebeuren. Herken jij dat niet?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 August 2013, 12:22   #174
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als "ik" voor de goede zaak strijdt voelt het bij mij (ook) nog steeds als een ik gebeuren. Herken jij dat niet?
Ik had "strijd" tussen aanhalingstekens gezet. Je kunt zeggen, ik "strijd" voor de "goede" zaak, je kunt ook zeggen, ik heb hart voor de zaak. Welke zaak dan ook. Voor mij staat dat voor passie, betrokkenheid, meelevendheid, dat soort dingen. Maar ik weet niet of je dat bedoelt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 August 2013, 12:35   #175
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik had "strijd" tussen aanhalingstekens gezet. Je kunt zeggen, ik "strijd" voor de "goede" zaak, je kunt ook zeggen, ik heb hart voor de zaak. Welke zaak dan ook. Voor mij staat dat voor passie, betrokkenheid, meelevendheid, dat soort dingen. Maar ik weet niet of je dat bedoelt.
Het is in ieder geval duidelijk wat jij bedoelt.

Er blijft wel een soort van wrijving als je ergens voor wilt gaan.
Twee dingen eigenlijk. Je ego als instrument en je ego als persoonlijke drijfveer en identificatie. Hoe helder je inzicht hoe helder dat onderscheid. Ik voel soms toch nog wel beide. In geval van persoonlijk motief is er nog wel strijd. In geval van instrument voelt het alsof het niet bij me hoort maar gebruikt wordt als dusdanig. En dan heb je natuurlijk altijd nog de combi.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 August 2013, 12:42   #176
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het is in ieder geval duidelijk wat jij bedoelt.

Er blijft wel een soort van wrijving als je ergens voor wilt gaan.
Twee dingen eigenlijk. Je ego als instrument en je ego als persoonlijke drijfveer en identificatie. Hoe helder je inzicht hoe helder dat onderscheid. Ik voel soms toch nog wel beide. In geval van persoonlijk motief is er nog wel strijd. In geval van instrument voelt het alsof het niet bij me hoort maar gebruikt wordt als dusdanig. En dan heb je natuurlijk altijd nog de combi.
Duidelijk wat je zegt. Is de strijd in het geval van een persoonlijk motief, niet gerelateerd aan hechten aan een bepaalde uitkomst?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2013, 20:31   #177
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Wanneer is strijd dan een niet-persoonlijk motief? En wie bepaalt dan wat een "goede" en wat een "slechte" strijd is?

Passie, betrokkenheid en meelevendheid zijn mooie instrumenten die ons in flow kunnen brengen. Dat is een scheppende situatie. Persoonlijk heb ik daar ook nooit iets bij ervaren wat in de verste verte ook maar op strijd lijkt....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2013, 20:43   #178
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat is voor jou het verschil van voor en na je ontdekking Wat je bent?
Sorry Rob, ik had je vraag gemist.

Voor mij is het verschil dat ik steeds weer opnieuw terug kan komen bij innerlijke Vrijheid door mijn gedachten te "sturen". Of zoals ik vandaag ergens las: het echt waardevolle in het leven is niet mijn huis, mijn baan, mijn goede naam maar mijn Ziel. Daar ben ik echt vrij.

"Freedom is just another word for nothing left to loose"
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2013, 22:10   #179
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Duidelijk wat je zegt. Is de strijd in het geval van een persoonlijk motief, niet gerelateerd aan hechten aan een bepaalde uitkomst?
Zou wel logisch zijn.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 August 2013, 22:14   #180
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Wanneer is strijd dan een niet-persoonlijk motief? En wie bepaalt dan wat een "goede" en wat een "slechte" strijd is?

Passie, betrokkenheid en meelevendheid zijn mooie instrumenten die ons in flow kunnen brengen. Dat is een scheppende situatie. Persoonlijk heb ik daar ook nooit iets bij ervaren wat in de verste verte ook maar op strijd lijkt....
Persoonlijke motieven opgelost en getransformeerd tot instrument van de kosmische wetmatigheden? In die zin: Liefde dringt door alles heen. Oftewel alles lost op in het Ene?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.