Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 August 2011, 09:27   #171
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

De persoon is niet hetzelfde als het zogenaamde ego.
De mens van vlees en bloed, heeft een naam en een bepaald verleden. Heeft bepaalde gewoontes. Zoals eten en drinken en de voorkeur voor bepaald eten en drinken.
Iedere mens is te onderscheiden van een andere mens.

Hoe geweldig een leraar ook mogen zijn, hij/zij is en blijft een persoon. Iemand met bepaalde eigenaardigheden, niet waar?
Wanneer er geen sprake is van een overtuiging in een 'ego' in de persoon, zal de persoon zijn minder gunstige karaktertrekken niet associëren met een zogenaamd tweede-ik (ego). Hij is dan gewoon wie hij is. 'Ik ben die ik ben.'
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 09:43   #172
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Label niet langer al je gedachten, gevoelens en handelingen. Ervaar liever in alle vrijheid, onbegrensd hier en nu.
Het bewustzijn is zijn inhoud.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 10:59   #173
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het ego is niets anders dan onze overtuiging dat er iets of iemand niet met ons is. Dit is innerlijk.
We zeggen ook het ego bij anderen te kunnen waarnemen maar dat is natuurlijk onzin, omdat er gewoon niet zoiets als het ego bestaat.
Wat je waarneemt is je eigen afkeuring over iets.
Je kunt ook gewoon blijven onderzoeken wat er werkelijk ervaren wordt. Wat er werkelijk gezien wordt.

Iemand kan getuigen van een feit maar daarbij ongelooflijk onbeschoft zijn, dat is dan niet zijn of haar ego maar gewoon onbeschoft gedrag.
Sommigen kunnen met zulk gedrag prima omgaan en anderen weer niet. Degene die er niet mee om kan gaan, heeft niet last van zijn of haar ego maar neemt gewoon te weinig moeite om eens werkelijk te onderzoeken wat er aan de hand is. Of kan maar beter uit de buurt blijven van die andere persoon.

Het zogenaamde ego bij jezelf of iemand anders waarnemen is in beide gevallen een hersenschim, het labelen van gedachten, gevoelens en gedrag.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 11:15   #174
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Waarom neem ik dan een ego waar, als ie niet zou bestaan? Zou een vraag van je kunnen zijn, niet waar?
Als er een roddel bestaat over iemand die je helemaal niet kent, en die roddel ken je al heel lang, kan het zijn dat wanneer je die persoon ziet altijd weer dat nare gevoel erbij krijgt, bij het zien van die persoon allerlei ?spoken? ziet.
Nu kan het zijn dat je op een dag werkelijk die persoon leert kennen en dat geroddel volkomen onzin blijkt te zijn, te berusten op onjuiste waarneming en dergelijke.
Nu denken we onszelf te kennen. En over onszelf bestaat ook veel onzin. Een deel in onszelf hebben we het ego genoemd, het tweede-ik.
Het geloof, overtuiging van een ego doet ons innerlijk verdeeld zijn.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 11:25   #175
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

De zogenaamde schaduwkant in onszelf is mogelijk dat wat we liever niet willen kennen, begrijpen en aan het licht brengen. Maar als je ervoor kiest niet meer daarover moeilijk te doen? Er gewoon voor gaat, niet bang bent voor bepaalde feiten. Waar zal dan nog de behoefte bestaan er iemand of iets anders voor te laten opdraaien? 'Geef je ego maar de schuld.'

Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 11:39   #176
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Ego: Ik (voornaamwoord), in het Latijn het persoonlijk voornaamwoord van de eerste persoon enkelvoud. (Wikipedia.)

De term 'ego' wordt door veel mensen (vooral zoekers van de waarheid) gebruikt voor al het negatieve in ons en andermans leven.
Maar waarom hebben we het negatieve 'ego' genoemd? Want dat betekent 'ik'. En wie zijn we zelf dan?
Bestaat er dan naast ons een tweede-ik?

Heelheid kun je niet bereiken want je bent er al.
Het zien en bevechten van een ego is een ontkenning van deze heelheid.
Er kunnen meerdere krachten in de mens werkzaam zijn, om een deel ervan te labelen als 'ego', krijgt het juist die macht die we juist niet willen. Hahaha.
Je geeft zeg maar je macht uithanden. Want waar jij bent is niets en niemand anders.

Het ego een hersenschim.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 11:57   #177
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Conflict, het zwart maken van elkaar is voor velen een soort van hobby.
Kijk maar naar al die roddelbladen in de winkel.
Want als het met jou slechter gaat, betekent het dat het met mij beter moet gaan.
Ook kan het zo zijn wanneer jij door de mand valt, dat ik niet verder hoef te veranderen.

Een conflict kan ook gaan over wie de grootste of kleinste ego heeft. Ik ben verlichter dan jij.
Maar wie is er dan niet verlicht?
Wel kan het zijn dat bepaalde gedachten, gevoelens en handelen besproken kunnen worden in het licht van zin en onzin. Dat vraagt dan een bereidheid naar elkaar te luisteren maar als die er niet is waarom zou je dan verder nog contact daarover willen hebben of met elkaar, om nog meer kapot te maken?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 14:58   #178
Agnes
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
De term 'ego' wordt door veel mensen (vooral zoekers van de waarheid) gebruikt voor al het negatieve in ons en andermans leven.
Maar waarom hebben we het negatieve 'ego' genoemd? Want dat betekent 'ik'. En wie zijn we zelf dan?
Bestaat er dan naast ons een tweede-ik?

Nathan...heb je wel eens dat gevoel gehad van"ben mezelf niet...er zit zoveel troep wat niet is wat ik ben"

Heb dat wel gehad.....begin van de tocht...de boel brak open en het begin van nog eens ruim tien jaar afzien en doorknokken..tot het punt waar ik echt wakker werd...met de bips op het toilet en een stem die zei"wat heb je aan meditatie als je mij niet toelaat"

En die stem....dat is wat we zijn.....maar die zijn we vergeten door iets wat inderdaad in feite niet bestaat...het ego...ontstaan in de gedachte van totale afscheiding...mar blijkbaar wel nodig om die dreun voor ons hoofd te verkopen zodat er eindelijk iets is van een wakker worden.

Dat het"ego"als iets negatiefs wordt gezien....kan me er iets bij voorstellen...want dat hele pakketje doorzien...het is geen pretje voor dat ikje als het ontmanteld wordt...voor iets wat niet bestaat kan het verdomd hardnekkig zijn...je moet een beetje bereid zijn om te sterven en het lef hebben om te zeggen"niet mijn maar u wil geschiede"


(en nu kijken of dit te plaatsen is zonder dat de boel weer verdwijnt..ha..Ag...kopieren en dan plakken!..onthoud het nu eens)
Agnes is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 15:54   #179
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
Nathan...heb je wel eens dat gevoel gehad van"ben mezelf niet...er zit zoveel troep wat niet is wat ik ben"

Heb dat wel gehad.....begin van de tocht...de boel brak open en het begin van nog eens ruim tien jaar afzien en doorknokken..tot het punt waar ik echt wakker werd...met de bips op het toilet en een stem die zei"wat heb je aan meditatie als je mij niet toelaat"

En die stem....dat is wat we zijn.....maar die zijn we vergeten door iets wat inderdaad in feite niet bestaat...het ego...ontstaan in de gedachte van totale afscheiding...mar blijkbaar wel nodig om die dreun voor ons hoofd te verkopen zodat er eindelijk iets is van een wakker worden.

Dat het"ego"als iets negatiefs wordt gezien....kan me er iets bij voorstellen...want dat hele pakketje doorzien...het is geen pretje voor dat ikje als het ontmanteld wordt...voor iets wat niet bestaat kan het verdomd hardnekkig zijn...je moet een beetje bereid zijn om te sterven en het lef hebben om te zeggen"niet mijn maar u wil geschiede"


(en nu kijken of dit te plaatsen is zonder dat de boel weer verdwijnt..ha..Ag...kopieren en dan plakken!..onthoud het nu eens)
Ja, de weg is lang.
Maar we oogsten wat we zaaien.

PS Ik druk altijd ondertussen op 'Voorbeeld van bericht', om de tekst veilig te stellen.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 16:05   #180
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
PS Ik druk altijd ondertussen op 'Voorbeeld van bericht', om de tekst veilig te stellen.
Als je eruit gegooid blijkt te zijn als je een tekst wil posten, dan krijg je de boodschap dat je opnieuw moet inloggen. Als je dat dan doet, NIET rechtsboven in het kleine inlogvenstertje, maar op het midden van het scherm onder de boodschap zelf, dan wordt je tekst gewoon geplaatst (dat is ten minste bij mij tot op heden altijd zo).
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.