Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 May 2015, 23:24   #181
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht

Ben ik in het verkeerde forum-dorp terechtgekomen, excuses.
Dagdag. Helemaal murw?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 23:39   #182
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
De advaita zoekers naar waarheid zijn gesplitst in twee kampen, over verdeeldheid gesproken. Zoals de Christenen en de protestanten.
Nu vergis je je, vermoed ik.
Protestanten zijn Christenen, net als de Katholieken. En ondertussen zijn er nogal wat verschillen tussen Protestanten en Katholieken. De laatste zijn beter in bier maken, dacht ik.

En het principe van niet - twee, heeft niks te maken met dat je geen verschillen meer kunt onderkennen. Gelukkig maar, ander zou de volgende keer misschien wc reiniger in je koffie doen en koffiemelk in je wc pot.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 23:44   #183
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Helemaal met je eens Theo.
De advaita zoekers naar waarheid zijn gesplitst in twee kampen, over verdeeldheid gesproken. Zoals de Christenen en de protestanten.

Dus het is geen A-team maar een TAV-team op dit forum. Het NA-team wordt hier niet getolereerd door Laurens. Zie Laurens' aversie van Ramesh Balsekar en het advaita fellowship. http://www.advaita.org
Het kan me allemaal niet zo schelen. In de ongeziene wereld is geen verdeeldheid.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 00:18   #184
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@waarheidsmurf: Dagdag. Helemaal murw?
Zo'n beetje ja.

heb dit nog even doorgenomen http://advaita.nl/onderwijstraditie.php
citaat:

"De leraar
Traditionele Vedanta, onderwezen door een bekwame leraar, analyseert en corrigeert de onjuiste conclusies en overtuigingen over jezelf en de wereld, waardoor de visie ?ik ben het geheel? geleidelijk helder wordt
."

Ik zie geen verschillende resultaten ten gevolge van de TAV of NA stroming. Ja, de 'aanpak' is anders... maar in alle therapieën is de aanpak ook anders, maar ze leiden allemaal wel tot hetzelfde doel... hopelijk: De mens bewust maken van zijn overtuigingen over zichzelf en de wereld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het kan me allemaal niet zo schelen. In de ongeziene wereld is geen verdeeldheid.
Inderdaad, want Christus is de Zoon van God die op geen enkele wijze afgescheiden is van Zijn. In de werkelijke (ongeziene) wereld is geen ziekte, want er is geen afscheiding en geen verdeeldheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
@waarheidsmurf: Nu vergis je je, vermoed ik.
Protestanten zijn Christenen, net als de Katholieken. En ondertussen zijn er nogal wat verschillen tussen Protestanten en Katholieken. De laatste zijn beter in bier maken, dacht ik.
Geef mij dan de Katholieken maar!

Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 00:31   #185
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Advaita Vendetta als vanouds :)

Het lijkt hier wel een workshop "zuigen en slikken"



*en God-in keek toe en zag dat het goed was...*
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 09:03   #186
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Ik zie geen verschillende resultaten ten gevolge van de TAV of NA stroming. Ja, de 'aanpak' is anders... maar in alle therapieën is de aanpak ook anders, maar ze leiden allemaal wel tot hetzelfde doel... hopelijk: De mens bewust maken van zijn overtuigingen over zichzelf en de wereld.
Misschien zou je eens verder kunnen kijken dan het zoeken van bevestiging van dat wat je al dacht?

Theoretisch is er vaak weinig in te brengen tegen de conclusies die in NA worden getrokken. Maar naar mijn mening is het vaak te kort door de bocht. Alsof je aan de voet van de berg kunt genieten van een foto van het uitzicht op de top (en dat kan natuurlijk), terwijl de berg nog niet beklommen is (en je het uitzicht 'met eigen ogen' hebt waargenomen).

De vergelijking tussen zelfonderzoek en therapie gaat mank (want het speelt zich op een ander terrein af), maar om even bij die vergelijking te blijven: de vraag is 'wat werkt' en dan niet alleen als oplossing tijdens de therapie sessie of kort er na, maar wat is het blijvend (radicaal, fundamenteel) effect.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 10:07   #187
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht


Inderdaad, want Christus is de Zoon van God die op geen enkele wijze afgescheiden is van Zijn. In de werkelijke (ongeziene) wereld is geen ziekte, want er is geen afscheiding en geen verdeeldheid.



Klopt. Het gaat er hier dus om, om de Christus in je zelf te vinden. Dan wordt je zelf de Zoon van God. Maar zoals we na 20 eeuwen christendom weten verscheuren de literalisten iedere keer weer de Waarheid. Talloze stromingen bevechten elkaar in hun overtuiging.

Hier op het forum gebeurd eigenlijk precies hetzelfde. Team advaita vs de ongelovigen. Oftwel de katholieken tegen de protestanten. Of de sjiieten tegen de soennieten. Een typisch kenmerk van de duale wereld. Team advaita is zo gedienstig om dat te demonstreren?.

Men meent hier in het schrijven Waarheid te herkennen en op grond daarvan wordt je toegelaten tot de sekte of juist niet. Mijn persoon werd even toegelaten door Laurens, maar Rob en Maria waren het er niet mee eens.

Uiteraard kan mij al die sektarische twisten geen bal schelen. Ik breng slechts wat overtuigingen zo her en der aan het wankelen. Dat is nodig om uiteindelijk de Christusdood/egodood te sterven. En daadwerkelijke egoloosheid te ervaren. (dan weet je ook dat al dat vertoon hier van egoloosheid hooguit mentale egoloosheid kan zijn)

Het sterven van de Christusdood brengt een transfiguratieproces op gang.
De persoon in kwestie wordt de wereld waar geen verdeeldheid (Mijn koninkrijk is niet van deze aarde) is gewaar. De ongeziene wereld die volgens team advaita niet bestaat?.voor hun niet nee?


Mocht er ergens in geschrift Waarheid te vinden zijn, dan is dat in het Christusverhaal en niet in het gezwatel van Wolter Keers. De oplettende onderzoeker ziet ook dat het Christusverhaal in metaforen is geplaatst. Dat is niet voor niets. De onderzoeker moet namelijk worden aangezet tot zelf onderzoeken. Sommetjes maken op school en de antwoorden achterin het boekje lezen, daar leer je niks van. Team advaita zit steeds maar achterin de antwoorden te lezen en kraait die vrolijk uit op dit forum. Wat ze ontgaat is dat er altijd leemtes zitten die ze zelf aanvullen met hun intellect. Mij ontgaat dat niet?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 10:09   #188
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Advaita Vendetta als vanouds :)

Het lijkt hier wel een workshop "zuigen en slikken"



*en God-in keek toe en zag dat het goed was...*
Sommige dingen veranderen nooit. Strijd zal er zijn tot Waarheid wordt gevonden. Zij die de ongeziene wereld kennen glimlachen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 10:25   #189
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je moet willen zien dat iedereen op weg is naar waarheidsvinding, ook al is men het zich niet bewust. Het heeft echter geen enkele zin om kinderen van groep 1 de sommen van groep 8 voor te schotelen. Je dient iedereen te benaderen op zijn of haar eigen niveau.
Daar ben ik het nou eens volledig met je eens Theo. Dat heb ik Laurens ook al zo dikwijls gezegd, tevergeefs uiteraard. De tegenwerping dat iedereen over natuurlijke intelligentie beschikt, doet daar niks aan af. Uiteraard beschikt iedereen daar over, maar het is dan wel handig te weten of iemand die kok wil worden, al ooit gekookt heeft, of alleen een kookboek bestudeerd heeft. Vraagt toch net even een iets andere benadering. Hetgeen met het oog op het resultaat wenselijk geacht mag worden.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 10:51   #190
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Klopt. Het gaat er hier dus om, om de Christus in je zelf te vinden. Dan wordt je zelf de Zoon van God. Maar zoals we na 20 eeuwen christendom weten verscheuren de literalisten iedere keer weer de Waarheid. Talloze stromingen bevechten elkaar in hun overtuiging.

Hier op het forum gebeurd eigenlijk precies hetzelfde. Team advaita vs de ongelovigen. Oftwel de katholieken tegen de protestanten. Of de sjiieten tegen de soennieten. Een typisch kenmerk van de duale wereld. Team advaita is zo gedienstig om dat te demonstreren?.

Men meent hier in het schrijven Waarheid te herkennen en op grond daarvan wordt je toegelaten tot de sekte of juist niet. Mijn persoon werd even toegelaten door Laurens, maar Rob en Maria waren het er niet mee eens.

Uiteraard kan mij al die sektarische twisten geen bal schelen. Ik breng slechts wat overtuigingen zo her en der aan het wankelen. Dat is nodig om uiteindelijk de Christusdood/egodood te sterven. En daadwerkelijke egoloosheid te ervaren. (dan weet je ook dat al dat vertoon hier van egoloosheid hooguit mentale egoloosheid kan zijn)

Het sterven van de Christusdood brengt een transfiguratieproces op gang.
De persoon in kwestie wordt de wereld waar geen verdeeldheid (Mijn koninkrijk is niet van deze aarde) is gewaar. De ongeziene wereld die volgens team advaita niet bestaat?.voor hun niet nee?


Mocht er ergens in geschrift Waarheid te vinden zijn, dan is dat in het Christusverhaal en niet in het gezwatel van Wolter Keers. De oplettende onderzoeker ziet ook dat het Christusverhaal in metaforen is geplaatst. Dat is niet voor niets. De onderzoeker moet namelijk worden aangezet tot zelf onderzoeken. Sommetjes maken op school en de antwoorden achterin het boekje lezen, daar leer je niks van. Team advaita zit steeds maar achterin de antwoorden te lezen en kraait die vrolijk uit op dit forum. Wat ze ontgaat is dat er altijd leemtes zitten die ze zelf aanvullen met hun intellect. Mij ontgaat dat niet?.
Wat jou wel ontgaat, ondanks de glimlach vanwege het kennen van de ongeziene wereld, en het besef van het bestaan van strijd zo lang Waarheid nog niet volledig is doorgedrongen, is dat de sektarische twisten die jij ziet, de strijd zijn, die de Waarheid verhult. Roepen dat je dat geen bal kan schelen, lijkt mij nu, bij uitstek, een mooi voorbeeld van wat jij zelf noemt, geacteerde ego-loosheid. Waarheid is te vinden in het Christusverhaal en in het gezwatel van Wolter Keers. Er is niets anders dan Waarheid. Maar nu verklap ik de plot alweer. En daarmee wordt ik gezet in het hoekje van de neoadvaitisten. Dat interesseert mij ook geen bal, maar dus om reden dat er voor mij geen verschil (meer) is.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.