Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 November 2014, 14:48   #181
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ulla, het gaat niet om angst, het gaat om rede. Alles kan slechts inbeelding zijn, een droom; maar de hele ontwikkeling kan er niet zijn voor niets. Wij mensen zijn misschien niet in staat om de waarheid te kennen en te doorzien, maar dat weet ik wel.

Waarom denk je dat de hele ontwikkeling ongedaan gemaakt moet worden?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 15:41   #182
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarom denk je dat de hele ontwikkeling ongedaan gemaakt moet worden?
Maar de ontwikkeling moet niet ongedaan gemaakt worden; in tegendeel, de ontwikkeling gaat verder en wij, mensen moeten daar onze rol in spelen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 15:46   #183
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat wil God van de mensen? "Niets". Ok?. Maar dat wil nog niet zeggen dat we terug moeten glijden naar het apenniveau.
Dan ga je er al van uit dat er een God is die iets wil, of niet, een bedoeling heeft, of geen. Maar dat is al een aanname.

Of, zoals de eerste hyperintelligente computer antwoordde toen hem gevraagd werd of er een God is: "nu wel" (hypothetisch voorbeeld, uiteraard, ik meen van Stephen Hawking)
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 16:04   #184
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Dan ga je er al van uit dat er een God is die iets wil, of niet, een bedoeling heeft, of geen. Maar dat is al een aanname.

Of, zoals de eerste hyperintelligente computer antwoordde toen hem gevraagd werd of er een God is: "nu wel" (hypothetisch voorbeeld, uiteraard, ik meen van Stephen Hawking)
De vraag is natuurlijk wat er met God bedoeld wordt. Neem dat we het over een bovennatuurlijk wezen zouden hebben; hewel die God vraagt, wil niets van de mensen en als je dat in zuiver godsdienstig opzicht bekijkt, zoals in het boek waarin ik die vaststelling gelezen heb, is dit een hele diepliggende vaststelling.

Maar ik zie God eerder als een kracht, een macht waarvan de hele schepping deel uitmaakt; een motor die het geheel draaiende houdt. Je kunt dat aannamens noemen, voor mij is het zuivere evidentie; ego-gebonden of niet ego-gebonden ge- of bedacht.

Het is niet omdat we boven onszelf of buiten onszelf moeten geraken dat alles wat er bestaat niet meer zou bestaan.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 17:16   #185
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar de ontwikkeling moet niet ongedaan gemaakt worden; in tegendeel, de ontwikkeling gaat verder en wij, mensen moeten daar onze rol in spelen.
Nee, daarom vroeg ik je ook waarom jij dat dan wel denkt of aanneemt dat ik dat bedoel of meent dat het daar op uit draait.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 17:56   #186
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Maar ik zie God eerder als een kracht, een macht waarvan de hele schepping deel uitmaakt; een motor die het geheel draaiende houdt.
Zo zie ik dat ook.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 18:21   #187
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Nee, daarom vroeg ik je ook waarom jij dat dan wel denkt of aanneemt dat ik dat bedoel of meent dat het daar op uit draait.
Het wordt heel moeilijk als men vragen stellen steeds afschrijft op de werking van het 'ego'; zelfs als ik ego-vrij ben wil ik toch weten waar de wereld naar toe gaat; wat de evolutie is; wat de zin van de mensheid is en wat de mensen verder zouden moeten doen....

Ik zie mijn persoon werkelijk niet als het centrum van de wereld en van zijn verdere evolutie; maar ik denk dat elk denkend wezen daar wel over zou moeten nadenken en zou moeten zoeken hoe het helemaal in dienst van die evolutie zou kunnen handelen. Als men dan telkens afkomt met ego-werking; hewel het tegenovergestelde zou dan het afdalen in het dierenrijk kunnen zijn want die handelen ook direct zonder dat alles vervormd wordt door hun verstand dat hen dingen verdraaid laat zien.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 18:55   #188
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het wordt heel moeilijk als men vragen stellen steeds afschrijft op de werking van het 'ego'; zelfs als ik ego-vrij ben wil ik toch weten waar de wereld naar toe gaat; wat de evolutie is; wat de zin van de mensheid is en wat de mensen verder zouden moeten doen....

Ik zie mijn persoon werkelijk niet als het centrum van de wereld en van zijn verdere evolutie; maar ik denk dat elk denkend wezen daar wel over zou moeten nadenken en zou moeten zoeken hoe het helemaal in dienst van die evolutie zou kunnen handelen. Als men dan telkens afkomt met ego-werking; hewel het tegenovergestelde zou dan het afdalen in het dierenrijk kunnen zijn want die handelen ook direct zonder dat alles vervormd wordt door hun verstand dat hen dingen verdraaid laat zien.
Wat ik steeds uit jouw antwoorden begrijp is dat je aanneemt dat de ego (werking) doorzien betekent dat je daarmee terug moet naar het dierlijk niveau en dan zonder verstand of iets dergelijks verder gaat of moet. Die aanname kun je eerst onderzoeken is dat wel waar? Ik heb zelf gemerkt dat de egowerking oftewel ikzelf als persoon van alles verzint of probeert te verzinnen om daar niet aan te hoeven. Aan dat onderzoeken van iets wat je aanneemt. Maakt niet uit wat het is. In begin is dat lastig te zien.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 20:19   #189
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het wordt heel moeilijk als men vragen stellen steeds afschrijft op de werking van het 'ego'; zelfs als ik ego-vrij ben wil ik toch weten waar de wereld naar toe gaat; wat de evolutie is; wat de zin van de mensheid is en wat de mensen verder zouden moeten doen....

Ik zie mijn persoon werkelijk niet als het centrum van de wereld en van zijn verdere evolutie; maar ik denk dat elk denkend wezen daar wel over zou moeten nadenken en zou moeten zoeken hoe het helemaal in dienst van die evolutie zou kunnen handelen. Als men dan telkens afkomt met ego-werking; hewel het tegenovergestelde zou dan het afdalen in het dierenrijk kunnen zijn want die handelen ook direct zonder dat alles vervormd wordt door hun verstand dat hen dingen verdraaid laat zien.
ik zie mijn persoon juist wel als centrum van de wereld. De wereld, dat ben ik. Er is geen onderscheid, ze verschijnen tegelijkertijd in dat wat je God zou kunnen noemen, de motor die alles draaiende houdt. En ik ben dat alles.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 November 2014, 20:20   #190
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Wat ik steeds uit jouw antwoorden begrijp is dat je aanneemt dat de ego (werking) doorzien betekent dat je daarmee terug moet naar het dierlijk niveau en dan zonder verstand of iets dergelijks verder gaat of moet. Die aanname kun je eerst onderzoeken is dat wel waar? Ik heb zelf gemerkt dat de egowerking oftewel ikzelf als persoon van alles verzint of probeert te verzinnen om daar niet aan te hoeven. Aan dat onderzoeken van iets wat je aanneemt. Maakt niet uit wat het is. In begin is dat lastig te zien.
Herkenbaar.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.