Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 September 2014, 22:43   #181
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Daarom is het goed na te gaan hoe het zelfonderzoek 'begint'. Hoe weet je dat iets begint waarvan je in het geheel geen notie hebt? Dat niet-weten vormt het begin en wordt vervolgens zelfonderzoek.
Looro
Het ogenschijnlijke van tijd/ruimte verliest dan aan geldigheid.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 29 September 2014, 23:11   #182
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De allereerste aanvang om hier over uit te wisselen communicatief' kunnen nooit de letters zijn die ik of jij op het toetsenbord aanslaan.
Mijn gedachten zijn continu bereid om vragen te stellen of om antwoorden te geven, aangaande wat dan ook. In de gedegen wispelturigheid van mijn gedachteleven bevinden zich onnoemelijk veel variaties en mogelijkheden van vraag en antwoord bij mij,(En is dat m.i voor ieder mens zo.) en daar vanuit die wispelturigheid verschijnen woorden en zinnen 'alsof' het een eige leven heeft. Feitelijk is het mijn bevinding als ,aanwezig zijn' geen besluit te kennen wat het verloop van mijn gedachten beinvloed. Als ,aanwezig zijn' ontbeer ik eenvoudig een centrum te zijn vanwaaruit die beinvloeding mogelijk kan wezen. Om dit een beetje samen te vatten, de vraag of het antwoord tot/op wat dan ook communicatief' kan nooit van mij zijn, of van jou, of van eens gelijk wie dan ook.
Als dit ,aanwezig zijn' heb ik geen vragen en ook geen antwoorden.
Heel mooi verwoord. Verwacht je nog iets meer, of mag dit voldoende zijn? (nav je vraag om "geleid te worden")
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 29 September 2014, 23:25   #183
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Heel mooi verwoord. Verwacht je nog iets meer, of mag dit voldoende zijn? (nav je vraag om "geleid te worden")
Hallo.

Goed communiceren over deze bevindingen laat zich direct zien, daar ga ik dan in mee, maar ik heb er geen specifieke verwachting van.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 29 September 2014, 23:31   #184
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Hallo.

Goed communiceren over deze bevindingen laat zich direct zien, daar ga ik dan in mee, maar ik heb er geen specifieke verwachting van.


Nee, ik ook niet, maar goed communiceren op zich is al fijn.....
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 29 September 2014, 23:34   #185
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Heel mooi verwoord. Verwacht je nog iets meer, of mag dit voldoende zijn? (nav je vraag om "geleid te worden")

Ik wil eigenlijk ook geleid worden...
Ben jij leidster?

Ik voel me vaak meer een lijdende ster.....

Wel fijn dat je weer zichtbaar bent.

hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 30 September 2014, 08:19   #186
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Precies, dat is de vraag.
Kunnen we dat communicatief uitwisselen? in mijn bevinding is dat niet mogelijk.
De allereerste aanvang om hier over uit te wisselen communicatief' kunnen nooit de letters zijn die ik of jij op het toetsenbord aanslaan.
Mijn gedachten zijn continu bereid om vragen te stellen of om antwoorden te geven, aangaande wat dan ook. In de gedegen wispelturigheid van mijn gedachteleven bevinden zich onnoemelijk veel variaties en mogelijkheden van vraag en antwoord bij mij,(En is dat m.i voor ieder mens zo.) en daar vanuit die wispelturigheid verschijnen woorden en zinnen 'alsof' het een eige leven heeft. Feitelijk is het mijn bevinding als ,aanwezig zijn' geen besluit te kennen wat het verloop van mijn gedachten beinvloed. Als ,aanwezig zijn' ontbeer ik eenvoudig een centrum te zijn vanwaaruit die beinvloeding mogelijk kan wezen. Om dit een beetje samen te vatten, de vraag of het antwoord tot/op wat dan ook communicatief' kan nooit van mij zijn, of van jou, of van eens gelijk wie dan ook.
Als dit ,aanwezig zijn' heb ik geen vragen en ook geen antwoorden.
Dit 'hebben' waarover je schrijft als aanwezigheid, als aanwezig zijn, is nog niet het begin van zelfonderzoek. Het is niet moeilijk om tot deze laatste begrippen te komen. Er zijn er onuitputtelijk veel en de leegte of het niets is er boordevol van. Zo is er geloof, hoop en liefde, leegte, stilte, vrede, zien, waarheid, enz.
Zelfonderzoek is van deze begrippen 'af' zijn, er los van zijn. Daarom worden het ook begrippen genoemd omdat iemand er grip aan heeft.
Maar hoe los je die grip, die aantrekking van dat 'hebben'?
Wat denk je, Ben, wat is het niet-doen van aanwezig zijn? Wat is het niet-hebben van aanwezigheid en er toch zijn?
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 30 September 2014, 09:36   #187
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Verschijnselen zoals de kont tegen de krib gooien zijn dingen die ik niet begrijp in het kader van dat vrij zijn. Vanuit welke beperking worden die gevoelens dan geentameerd en is dat waaraan ze ontspringen dan eigenlijk wel eens onderzocht?

Ik heb dat wat je zegt onderzocht en ontdekt dat ik liefde ben en er geen sprake kan zijn van geven, er blijkt namelijk geen gever. Dus als dat 'liefde is geven' tot mijn botte brein moet doordringen dan is dat in tegenspraak met wat ik intrinsiek al lang (en wijzer dan ik dat zelf zou kunnen verwerven) 'weet' en dat weegt niet op tegen de kennis die je mij (zoals gebruikelijk qua kennis van de ene 'entiteit' naar de andere) aan de hand wilt doen.

Ik heb, hoewel daar steeds over wordt gevallen, dat onderzoek gedaan en wat ik er mee wil zeggen is dat mijn aandeel in het van elkaar verlangde (gedegen) onderzoek door mij is uitgevoerd en ten einde gebracht en hoewel ik van jou verwacht dat je datzelfde onderzoek ook doet, doe je dat niet onder het motief dat ik ook niet naar mij zelf wil kijken.

Ik kan dan nog wel, zoals wellicht door jou en anderen verwacht, aan het verschijnsel Renoir aandacht schenken en naar zijn gedrag kijken een hork te zijn of een bekrompen geest dan wel een machtswellusteling of jaloers, maar van verschijnselen kan ik niet bepaald zeggen dat ik die ben en ze vallen niet binnen het kader van gedegen zelfonderzoek. Horkerig gedrag vertoon ik hier vaker omdat ik jouw idee iets te zijn niet (er)ken en met die houding de beperking, zoals bijvoorbeeld boos worden, aanspreek waarbij je reactie laat zien dat dit jou (iemand wie dan ook) onvrij maakt. Maar als je (men) dat ongezien terugkaatst dan hebben we hier een tennistoernooi van gebreken ipv een zelfkennisforum.
Er is geen sprake van de kont tegen de krib gooien behalve in jouw perceptie. Er is ook geen sprake van boos zijn, behalve in jouw perceptie. Dat komt omdat je zo slecht leest. Ik heb geschreven dat het me bedroefd om afscheid te moeten nemen, maar dat het me onmogelijk is om hier nog langer te schrijven als jij mensen aanspoort om niet op mij te reageren en je nu over de rug van anderen probeert honend te doen over mijn bijdrages, omdat ik je al eerder vriendelijk verzocht heb niet meer op mij te reageren.

Verder heb ik ook het woord gever niet in de mond genomen, ik heb gezegd liefde IS geven. Kortom je raaskalt maar wat en stoelt je beweringen op aannames. Ik heb mijn onderzoek al lang gedaan en dat de uitkomst daarvan niet aan jouw verwachtingen voldoet, ga je dan vervolgens ook nog eens op mijn bordje leggen. En het feit dat je weet wat je bent pleit je geenszins vrij van horkerig gedrag. Integendeel. Dus bespaar me je verdere onnozele gezwets en doe ons allebei een plezier en schrijf me gewoon uit.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 September 2014, 11:40   #188
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Er is geen sprake van de kont tegen de krib gooien behalve in jouw perceptie. Er is ook geen sprake van boos zijn, behalve in jouw perceptie. Dat komt omdat je zo slecht leest. Ik heb geschreven dat het me bedroefd om afscheid te moeten nemen, maar dat het me onmogelijk is om hier nog langer te schrijven als jij mensen aanspoort om niet op mij te reageren en je nu over de rug van anderen probeert honend te doen over mijn bijdrages, omdat ik je al eerder vriendelijk verzocht heb niet meer op mij te reageren.

Verder heb ik ook het woord gever niet in de mond genomen, ik heb gezegd liefde IS geven. Kortom je raaskalt maar wat en stoelt je beweringen op aannames. Ik heb mijn onderzoek al lang gedaan en dat de uitkomst daarvan niet aan jouw verwachtingen voldoet, ga je dan vervolgens ook nog eens op mijn bordje leggen. En het feit dat je weet wat je bent pleit je geenszins vrij van horkerig gedrag. Integendeel. Dus bespaar me je verdere onnozele gezwets en doe ons allebei een plezier en schrijf me gewoon uit.
Ik heb effe niks beter te doen dus ik wil graag weer eens wat rectificeren.

Wat ik opmerk is dat de kont tegen de krib gooien geen expressie van vrijheid maar er een van beperking is. Dat is een algemene opmerking en heeft helemaal niets met mijn perceptie van doen. Eigenlijk zeg ik 'doe met deze visie wat je wilt' want dat wat er na komt (Vanuit welke beperking worden die gevoelens dan geentameerd en is dat waaraan ze ontspringen dan eigenlijk wel eens onderzocht?) is waar het om gaat en dan blijk je je dat kont tegen de krib 'aangetrokken' te hebben maar de vraag laat je liggen. Slechts weinigen valt het op dat geloof in het bestaan van je entiteit door iets op te pakken en aantrekken en dat je dat doet is veelzeggend, veel veelzeggender dan zeggen dat je niet boos bent. Het is dus een kwestie van meer zien dan slecht lezen.

We hebben enige tijd geleden een issue gehad waarin je zelf zei niet de tijd en het geduld te hebben je in te lezen hetgeen met name mij veel tijd kost om je aanvullend over eerdere quotes te informeren maar je vond dat ik je maar moest nemen zoals je bent. Ik waarschuwde Ben daar in mijn ogen terecht voor want hij had ondertussen al veel moeite gedaan zijn quotes te herlezen om deze voor je te rubriceren.

Geven impliceert toch een gever, als liefde geven is wie doet dat dan? En als je onderzoek gedaan hebt ken je de aard van de gever, dus wie geeft er dan? Dat ik op je reageer is omdat je dit soort logica en blijken van onderzoek gedaan hebben voortdurend tart.

Ik mag je (net als iedereen) op je gebrekkige deelname en beweertrant aanspreken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 September 2014, 16:46   #189
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Dit 'hebben' waarover je schrijft als aanwezigheid, als aanwezig zijn, is nog niet het begin van zelfonderzoek. Het is niet moeilijk om tot deze laatste begrippen te komen.Maar hoe los je die grip, die aantrekking van dat 'hebben'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Feitelijk is het mijn bevinding als ,aanwezig zijn' geen besluit te kennen wat het verloop van mijn gedachten beinvloed. Als ,aanwezig zijn' ontbeer ik eenvoudig een centrum te zijn vanwaaruit die beinvloeding mogelijk kan wezen.
Wat ik hierboven zeg is de ervaring' en niet de wezenlijkheid van het ,aanwezig zijn'. Dit ,aanwezig zijn' kan geen grip lossen omdat het niets vasthoud. De aantrekking van het hebben is een eigen-schap van de gedachten, m.i het is de aard van gedachten iets te hebben.

Wat denk je, Ben, wat is het niet-doen van aanwezig zijn? Wat is het niet-hebben van aanwezigheid en er toch zijn?
Looro
Dan kan ik tot geen andere constatering komen dan gewoon ,aanwezig zijn'.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 30 September 2014, 16:50   #190
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Nee, ik ook niet, maar goed communiceren op zich is al fijn.....
Zeker.
Ben is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.