Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 August 2011, 16:18   #181
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Als je eruit gegooid blijkt te zijn als je een tekst wil posten, dan krijg je de boodschap dat je opnieuw moet inloggen. Als je dat dan doet, NIET rechtsboven in het kleine inlogvenstertje, maar op het midden van het scherm onder de boodschap zelf, dan wordt je tekst gewoon geplaatst (dat is ten minste bij mij tot op heden altijd zo).
Klopt.
Om dat eruit gegooid worden voor te zijn, klik ik af en toe op 'Voorbeeld van bericht'.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 16:31   #182
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het 'ego' is het eerste en laatste probleem.
Je bent er al.
Alles is okee.
Dat okee zijn kan je vergeten zijn door je geloof in een ego. Omdat je je leven bent gaan beoordelen overeenkomstig het geloof in een ego. Ook wanneer andere mensen niet doen wat jij eigenlijk zou willen zien, begin je over het zogenaamde ego. 'Egoistische klootzak.' Of zoiets dergelijks!
Ik zelf zie geen egoistische klootzak, hoogstens gewoon een klootzak. Hahaha. En dat kunnen anderen ook van mij vinden. Maar dat is dan volgens mij nog geen echt waardeoordeel over iemand, want wanneer ken je iemand echt?
Ik heb geen moeite om naar mijn eigen gedrag te kijken, als iemand me bijvoorbeeld een klootzak noemt. Misschien hebben ze wel gelijk en wordt het eens tijd om er iets aan te doen. Dat kan, omdat ik heer en meester ben over mijn eigen leven en me nimmer verschuil achter: dat is mijn 'ego'.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 19:09   #183
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Het zelf zijn wezelf en binnen onszelf is geen ander zelf/ego/ik.
Noem gedachten gedachten, noem denken denken, noem gedrag gedrag, noem gevoel gevoel.
Gedachten kunnen in werkelijkheid geen eigen leven gaan leiden, want de denker is het denken.
Maar jouw overtuiging van een ego in jou, heeft je in werkelijkheid zwakker gemaakt en niet sterker.
Omdat je het overzicht hebt verloren van je gedachten, gevoelens en handelingen denk je nu dat je leven in handen is gekomen of gedeeltelijk in handen is van het 'ego'.
Niets is toevallig. Wat je zaait zul je oogsten.
Je kunt denken dat je geen zeggenschap hebt over bepaalde gedachten, gevoelens en gedrag maar dat is beslist niet zo.
Het 'ego' is het label dat we plakken op alles wat we denken niet te zijn, alleen maar omdat ons geheugen selectief is, alleen maar omdat we geen moeite doen onszelf bewust te zijn, te observeren hier en nu.
We hopen het ego ooit te overwinnen, dan verdwijnt, geloven we, alles wat we vervelend vinden aan onszelf. Maar gewoon je gedachten, gevoelens en gedrag in het gezicht zien, doen we niet. Omdat we liever alles meteen labelen en in het hokje stoppen dat we ego noemen.
Zonder je leven te labelen ga je er meteen voor, ervaar je wat je ervaart, hier en nu in volkomen vrijheid. Wat veranderen moet zal dan veranderen.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 19:42   #184
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Verlichting kan niet bereikt worden omdat geluk al ons deel is. Wat weerhoud jou ervan om nu gelukkig te zijn? Dat is de vraag.
Wat weerhoud jou ervan om je nu volledig vrij te voelen?
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 20:56   #185
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

@Nathan in reactie op al je berichten.

Wij zijn gewoon levende wezens met bepaalde zintuigen en eigenschappen?
En het ego is een bedacht excuus onze verantwoordelijkheid niet te nemen voor ons zijn, maar om het af te schuiven.

Mooi om op die manier de vrijheid te ervaren te mogen zien wie we zijn. Wij zijn bv ook agressief bv. vanuit een of andere angst, zie dit dan helder door je niet te verschuilen achter het egoverhaal? In het aangezicht van de liefde/bron zonder oordeel van een of ander ego? Want er is geen ego meer wat je kan veroordelen? Klinkt een beetje zo als het paradijs in jezelf. Aggressie bv. lost op een gegeven moment vanzelf op omdat er op ten duur geen een meer is die het je kwalijk neemt en de noodzaak tot concurrentie is ook verdwenen omdat dat iets van het egoverhaal is? En zich hooguit nog gaat beschermen vanuit zijn instinct? Beetje in die zin leven en laten leven?
Of is dat nu te simpel ?

Weet niet of ik het zo goed kan verwoorden , maar dat is een soort beeld wat ik erbij krijg.


Wijziging aangebracht door Ulla op 14 August 2011 om 21:13.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 20:57   #186
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Verlichting kan niet bereikt worden omdat geluk al ons deel is. Wat weerhoud jou ervan om nu gelukkig te zijn? Dat is de vraag.
Wat weerhoud jou ervan om je nu volledig vrij te voelen?
De illusie of het bedenksel van het ego?

Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 August 2011, 23:43   #187
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agnes Bekijk bericht
(en nu kijken of dit te plaatsen is zonder dat de boel weer verdwijnt..ha..Ag...kopieren en dan plakken!..onthoud het nu eens)
Misschien heb je er iets aan te weten hoe ik het doe.

Als ik een lang verhaal denk te gaan maken dan gebruik ik het meest simpele kladblok, zonder toeters en bellen, namelijk kladblok (notepad) van Windows.

Als ik klaar ben knip ik de tekst van het kladblok, druk op quote en plak het hele zootje na het vakje met [/quote. En klaar is kees.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2011, 07:19   #188
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
@Nathan in reactie op al je berichten.


Weet niet of ik het zo goed kan verwoorden , maar dat is een soort beeld wat ik erbij krijg.
Ja, en ik krijg weer een beeld bij jouw bschrijving. Hahaha.
Begrijp ik jou wel werkelijk? Geen onaardige omschrijving, hoor!

Onze waarneming omvat het geestelijke en het fysieke, niet waar?
Je bent zonder dat 'ego'verhaal direct. Dus alles komt meteen aan de oppervlakte maar tevens door dezelfde directheid ben je meer ingehouden, omdat er geen rode lap is bij de ander in de vorm van een 'ego'.
Het gedrag doet er eigenlijk niet aan toe als je maar er verantwoordelijkheid voorneemt.
Ja, liefde is het allerbelangrijkste, maar dat moet dan je inzicht zijn en ervaren.
Je kunt vanuit je instinct jezelf beschermen.

Wijziging aangebracht door Nathan op 15 August 2011 om 07:31.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2011, 07:30   #189
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De illusie of het bedenksel van het ego?
Het geloof in een ego, doet ons er ook rekening mee houden.
We verkrampen al bij de gedachte 'ego'.
Zoals de Boeddha al leerde: Er is geen weg naar het geluk; het geluk is de weg.
En zoals Meester Da zei: Je kunt niet gelukkig worden, wel gelukkig zijn.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 15 August 2011, 10:00   #190
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ja, en ik krijg weer een beeld bij jouw bschrijving. Hahaha.
Begrijp ik jou wel werkelijk? Geen onaardige omschrijving, hoor!

Onze waarneming omvat het geestelijke en het fysieke, niet waar?
Je bent zonder dat 'ego'verhaal direct. Dus alles komt meteen aan de oppervlakte maar tevens door dezelfde directheid ben je meer ingehouden, omdat er geen rode lap is bij de ander in de vorm van een 'ego'.
Het gedrag doet er eigenlijk niet aan toe als je maar er verantwoordelijkheid voorneemt.
Ja, liefde is het allerbelangrijkste, maar dat moet dan je inzicht zijn en ervaren.
Je kunt vanuit je instinct jezelf beschermen.
Ja dit komt ook direct bij mij binnen. Fijn dat ellendige ego te kunnen laten voor wat het is en gewoon jezelf zijn. Een soort mee stromen op de energie maar wel volgens je eigen zin (nig) heid. . Directheid wordt trouwens soms verwisseld met boosheid omdat mensen er ondanks de matige toon er van kunnen schrikken. En al helemaal als je wel een keer wat feller reageert vanuit je instinct. Toch voelt dit dan puur natuur en echt goed. Gedachten die je hinderen worden je dan ook veel meer bewuster en kun je loslaten als ze niets met je van doen hebben.

En in hoever is het (nog) instinct dat wij niet bloot op straat lopen of een aangeleerd gedachtenpatroon vanuit een soort schaamte/angste of beide? Dat is iets waar ik nog steeds niet mee uit de voeten kan. Ook natuurvolkeren lopen niet helemaal bloot rond.

En wat als je de verantwoording niet wenst te nemen voor je daden, volgens mij handel je dan vanuit een soort angst/onbewustheid en dan kan het dus wel mis gaan en verschuil je je weer achter zoiets dat je dan ego noemt? Of hoeft dat niet? Naar mijn beleving zijn er maar twee inzichten: angst en/of liefde.

Maar je bent op vakantie, dus ik ben benieuwd op je antwoord daarna. Wie weet heeft iemand anders ook nog een suggestie?


Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.