Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 June 2015, 23:25   #181
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Uit gedegen zelfonderzoek zou naar voren kunnen komen dat niet ego het probleem hoeft te zijn, maar dat het de "vertrouwde" ballast is die ego vrijwillig meesjouwt. Dat is waar ego met zijn/haar persoonlijk geconditioneerde denken waarde aan toe heeft gekend: aan die ballast van overtuigingen, conditioneringen en aannames.
Dat zou kunnen inderdaad als je het zelfonderzoek zou doen en zo gaan we alsmaar door in de hypothese voor het geval dat we het mogelijk misschien ooit wel eens ergens in de toekomst zouden gaan doen, maar er aan beginnen staat niet op het 'to do' lijstje.

Al wordt het eentonig en maar moeilijk nog te verkroppen om dat aan te horen, maar ik heb dat gedegen zelfonderzoek gedaan, hoef daardoor anders dan jij dus niet in de hypothese, maar daarbij bleek het ego toch echt het probleem te zijn en ook bleek dat wanneer het ego wordt ontzien het gedegen zelfonderzoek niet correct gedaan wordt. Sterker nog omdat ego beseft aan kracht te verliezen en aan belangrijkheid in te boeten pleegt het vooraf al verzet dat zich vertaalt in al dat heen en weer geschrijf hier.

Natuurlijk is het vertrouwde ballast, zelfs de pijn van het gedeformeerd zijn door ouders en andere opvoeders dat wordt gedragen is verdraaglijker dan de vrees het zogenaamd eigene te verliezen. We zitten in een gouden kooi niet in het minst beseffende dat dat een gevangenis is en beven van angst als het deurtje open gaat en we de keus moeten maken om vrij te zijn.
 
Oud 18 June 2015, 23:28   #182
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Hey Niets!
Zit ff deze draad terug te lezen.... Gepriegel in de marge is vermakelijk en leerzaam tegelijk :)
Ha die Sterre. Ik heb mij weer uitstekend vermaakt met dit gepriegel in de marge. Meestal zit ik tijdens mijn werk nog na te gniffelen. En ik zie Laurens toch een beetje schuiven. Niet dat het me wat uitmaakt. Mijn wereld is goed zoals die is. Of Laurens nu zijn sleetse grammofoonplaat opzet of niet.
Theo is offline  
Oud 18 June 2015, 23:33   #183
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ha die Sterre. Ik heb mij weer uitstekend vermaakt met dit gepriegel in de marge. Meestal zit ik tijdens mijn werk nog na te gniffelen. En ik zie Laurens toch een beetje schuiven. Niet dat het me wat uitmaakt. Mijn wereld is goed zoals die is. Of Laurens nu zijn sleetse grammofoonplaat opzet of niet.
Houdt je kudde maar goed bij elkaar er mocht er eens eentje afdwalen.
 
Oud 18 June 2015, 23:39   #184
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Kan planeet aarde me dan niks schelen? Jawel hoor, doch het is ego-Theo die daar meningen over heeft. Dat 'wat' ik ben oordeelt niet...
Da's mooi gezegd, 'dat 'wat' je bent oordeelt niet'.
Dat 'wat' gedraagt zich niet als een 'wie', als kapitein haak, die forumleden met zijn haak naar het 'doe gedegen zelfonderzoek' schavot tracht te sleuren.
Met mij als Peter Pan lukt dat zeker niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht



lol


Effe serieus:

"Zeg niet: 'Ik heb de waarheid gevonden,' maar liever:
'Ik heb een waarheid gevonden.'
Zeg niet: 'Ik heb het pad der ziel gevonden,' zeg liever:
'Ik ben de ziel op mijn pad tegengekomen.'
Want de ziel gaat langs alle paden. De ziel wandelt niet
langs een lijn, noch groeit zij als een riet.
De ziel ontplooit zich als een lotus met talloze bloembladen".

Khalil Gibran.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline  
Oud 18 June 2015, 23:40   #185
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Mooi gezegd. Wat wij ego noemen is een conditionering. Aan conditioneringen is maar weinig te doen. Als ik in Engeland ben wil ik steeds maar rechts rijden.
Nu kan ik die conditionering wel omdraaien door jarenlang in Engeland links te gaan rijden, maar dan heb ik nog steeds een conditionering.
Conditioneringen kunnen we onderzoeken op nut (b.v. links rijden in Engeland en rechts in Nederland) en op waarheid. Van waarheid blijft weinig over als het over conditioneringen gaat. De meeste zaken hebben te maken met het gewone dagdagelijkse leven in het hier en nu.

Citaat:
Kortom?al dat gelul over ego gaat nergens over. Hier rond zwatelen dat je egoloos bent zou betekenen dat je baas bent over je conditioneringen.
Niemand is dat natuurlijk. Ik niet, jij niet en de zelfbenoemde egolozen ook niet.
Een egoloze heeft het lef om rechts te rijden in Engeland: die bestaat niet, net zo min als de tegenliggers. Verhip, spookrijders zijn egolozen?


Citaat:
Het punt is wat jij noemt 'ballast'. Die kan herkend worden. En dat kan verdwijnen door niet langer te oordelen over jezelf. Dan kom je zonder er moeite voor te doen in een andere zijnstoestand. Het 'zijn' wat van zichzelf ledig en oordeelloos is. Deze leegte, dit Niets kan gevonden worden en resulteren in de overgave. Pas dan kan er een wederopstanding plaats vinden.
Een wederopstanding die voor hen die 'weten' niet nader aangeduid hoeft te worden.
En daarvoor is er een iemand in het leven geroepen .....
InX is offline  
Oud 18 June 2015, 23:42   #186
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik weet niet hoe jouw wereld er uit ziet, beste vriend Laurens.
Maar die van mij is precies goed zoals die is.
Mijn wereld is niet gebonden aan mijn persoon of zelfs maar aan deze planeet.
Kan planeet aarde me dan niks schelen? Jawel hoor, doch het is ego-Theo die daar meningen over heeft. Dat 'wat' ik ben oordeelt niet...
Weer een proeve van onbekwaamheid er is geen mij, er is geen wereld, dus doe het gedegen zelfonderzoek maar opnieuw want je bevindingen zijn onjuist. Je moet op zijn minst tot de bevinding komen dat je de illusie leeft

Citaat:
Precies. Je kan de egodood sterven of je kan wachten totdat je fysiek dood gaat. Het resultaat is hetzelfde. Dus kan je het net zo goed NU doen.
Een open deur.
 
Oud 18 June 2015, 23:42   #187
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Houdt je kudde maar goed bij elkaar er mocht er eens eentje afdwalen.
Weet je wat het mooie is Laurens? Ik heb geen omkijken naar 'mijn kudde'.
Wie de ongeziene wereld in zichzelf ziet verschijnen luistert niet meer naar mij.
De geliefden herkennen elkander in die wereld. En dat gaat niet via woorden zoals bij jou?..

Kom er ook bij zou ik zeggen. Plaats zat!
Theo is offline  
Oud 18 June 2015, 23:44   #188
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
lol
Je ziet in de oppervlakkigheid waarmee het onderwerp benaderd wordt lol, deze hardleersheid echter is zeer ernstig. Ik leg steeds met de meeste nadruk uit dat het meekijken is met de bedoeling je aan een andere benadering te helpen waardoor je er ook een ander zicht op leert krijgen. Het onderzoek gedaan hebbende snap ik wel waarom Puppetji defensief reageert en dat meekijken als aanvallen ziet want dat is wat ego nou ten ene male ziet. Maar met jouw 'lol' geef je hem gelegenheid om aan dat meekijken te ontsnappen hetgeen, zoals je toch moet begrijpen, niet dienstig is aan mijn inspanningen en zijn proces om tot (een ander) inzicht te komen.

Je handelt dus met je 'lol', een kortstondig pleziertje dat snel vervluchtigd, even kortzichtig en ego gecentreerd als hij want het inzichtmoment blijft onaangeroerd.

Dat is wederom niet weer kritiek op je functioneren maar een meekijken naar wat je doet. Leer beseffen dat het alsmaar ego is dat steeds probeert te ontsnappen aan zijn nederlaag of de ondergang en je om die reden steeds weer misleid.

Je hebt in iedere geval als arm van geest de zegen van Jezus.
 
Oud 18 June 2015, 23:44   #189
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Weer een proeve van onbekwaamheid er is geen mij, er is geen wereld, dus doe het gedegen zelfonderzoek maar opnieuw want je bevindingen zijn onjuist. Je moet op zijn minst tot de bevinding komen dat je de illusie leeft



De verkramping is de illusie. Verkramping die we ook wel 'pijn' noemen.
Bij TA is de pijn er wel maar het 'ik' niet. Bij mij is het precies andersom?.
Theo is offline  
Oud 18 June 2015, 23:47   #190
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Da's mooi gezegd, 'dat 'wat' je bent oordeelt niet'.
Dat 'wat' gedraagt zich niet als een 'wie', als kapitein haak, die forumleden met zijn haak naar het 'doe gedegen zelfonderzoek' schavot tracht te sleuren.
Met mij als Peter Pan lukt dat zeker niet.
*schaterlach*

Citaat:
Effe serieus:

"Zeg niet: 'Ik heb de waarheid gevonden,' maar liever:
'Ik heb een waarheid gevonden.'
Zeg niet: 'Ik heb het pad der ziel gevonden,' zeg liever:
'Ik ben de ziel op mijn pad tegengekomen.'
Want de ziel gaat langs alle paden. De ziel wandelt niet
langs een lijn, noch groeit zij als een riet.
De ziel ontplooit zich als een lotus met talloze bloembladen".

Khalil Gibran.
*stil is .....*

Polariteit verbeeldt in brede zin ....
InX is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussen Guru's en Gekken Ogenblik-sem Overige religie 3 15 November 2012 15:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.