Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 January 2021, 12:08   #181
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het woord 'magisch' zint mij niet. ...
Het is niet aan mij om de uitspraken die je doet te documenteren maar zoals je je uitspraken neerschrijft, slaan zijn voor mij nergens op.
Je hebt het over zaken die alleen jij kan weten aangezien jouw gedachten uit een leegte voortkomen. Ook heb jij toegang tot gedachten die niet in de hersenen tot stand komen en die je kan leren beheersen.

Gedachten zijn waarschijnlijkheidsberekeningen die de kansen ondersteunen om het menselijk systeem te ondersteunen in onderhoud, voeding, welzijn, enz.
Meer zijn gedachten niet dan de essentiële schakel die zij vormen in het specifieke, bijzondere bewustzijn van dat menselijk systeem.
Er is meer wanorde dan orde maar dat is geen leegte. Leegte is er pas als het bewustzijn zodanig is verlaagd of is uitgeschakeld.
Nowee is offline  
Oud 8 January 2021, 12:45   #182
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het is niet aan mij om de uitspraken die je doet te documenteren maar zoals je je uitspraken neerschrijft, slaan zijn voor mij nergens op.
Je hebt het over zaken die alleen jij kan weten aangezien jouw gedachten uit een leegte voortkomen. Ook heb jij toegaan tot gedachten die niet in de hersenen tot stand komen en die je kan leren beheersen.
Ook ik-centrale gedachten komen uit de leegte op. Dat zijn gedachten ten behoeve van het ik-centrum. Maar kennelijk begrijp je niet wat denken vanuit een niet-centrum is. Daar ligt terrein wat je kunt onderzoeken. Maar niet als ik-centrum natuurlijk.

Citaat:
Gedachten zijn waarschijnlijkheidsberekeningen die de kansen ondersteunen om het menselijk systeem te ondersteunen in onderhoud, voeding, welzijn, enz. Meer zijn gedachten niet dan de essentiële schakel die zij vormen in het specifieke, bijzondere bewustzijn van dat menselijk systeem.
Er is meer wanorde dan orde maar dat is geen leegte. Leegte is er pas als het bewustzijn zodanig is verlaagd of is uitgeschakeld.

In dit stukje bevestig je dat voor jou gedachten vanuit een ik-centrum komen. Dat kan verlaten worden. D.w.z dat gedachten ten behoeve van de persoon gewoon aanwezig blijven. Niemand gaat zichzelf uithongeren of zonder kleren de kou in.

Citaat:
Leegte is er pas als het bewustzijn zodanig is verlaagd of is uitgeschakeld.
Hier beschrijf je bedachte leegte. Wat mij verteld dat je die leegte nog niet bent.

Ik zal je schrijven hoe bewustzijn werkt vanuit mijn eigen kennis. Bewustzijn heeft geen eigenschappen, maar het is de aard van bewustzijn dat het zich ergens op richt (Vanuit het zijn van bewustzijn bekeken)

Bewustzijn is dus het "bewust zijn van iets". Hou het eenvoudig en kijk naar een auto en dan is jouw bewustzijn gericht op de auto. Voel in je eigen lichaam en richt je bewustzijn op je knie (of een ander lichaamsdeel). Laat je geest (het denken) een hand denken en raak met de gevisualiseerde hand je rug aan. Bewustzijn richt zich nu op je rug, de hand is echt! (Kun je zien waar het denken toe in staat is.)

Bewustzijn kan niet anders begrepen worden dan door het te zijn. Er over nadenken is alleen zinvol in onderzoekende zin. Verbeeld jezelf zo'n mijnwerkerslamp op je hoofd en zie hoe die schijnt op alles wat je waarneemt in het donker. Schijnen, richten is de aard van bewustzijn wat geen eigenschappen heeft.

Bewustzijn verlagen of uitschakelen zijn eigenschappen. Bewustzijn verruimen is ook een eigenschap. Ik neem jou serieus, ik wil je helpen. Maar dat betekent ook dat je leegte niet kunt denken en dit ook niet moet trachtten.
Bassie is offline  
Oud 8 January 2021, 12:53   #183
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
en dan is jouw bewustzijn gericht op de auto.
Ik schrijf hier 'jouw' bewustzijn. Dat veronderstelt dat er een jouw en mijn bewustzijn is. En dat is ook zo!

Tevens is het helemaal onwaar wat ik schrijf. Dat is zo'n beetje de contradictie betreffende bewustzijn. Zonder deugdelijk onderzoek kan een contradictie niet begrepen worden, daar is het centraal-geleide denken niet toe in staat. Wie een onderzoek doet vanuit de ik-persoonlijkheid kan de contradictie niet begrijpen. Wie een boek leest zal de contradictie nooit begrijpen.


Hoe kunnen twee zaken (persoonlijk bewustzijn en algemeen bewustzijn) welke duidelijk in conflict zijn, binnen het begrijpen verenigd worden?
Bassie is offline  
Oud 8 January 2021, 13:00   #184
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Bassie & Rennie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@kabu: Wat je zoekt is Waarheid in de vreugdevolle verwachting zichzelf te ontmoeten.
Dit zegt toch alles.
Waarheid herkent waarheid, er valt niets meer te zeggen.
Je bent aangekomen.
Het zijn/god/gewaarzijn/bewustzijn/waarheid/kennendheid kan zichzelf ervaren.
Zeg Laurens, nu je Bassie en jij elkaar gevonden hebben, zou jij je forumnaam niet beter terug veranderen in Rennie dan?
Dit lijkt me de eerste post van jou te zijn als Rennie...

Citaat:
Een klein oud vrouwtje gaat naar de dokter en zegt:

"Dokter, ik heb last van gasvorming. Het stoort me eigenlijk niet, want ze zijn altijd geluidloos en stinken niet. Sinds ik hier binnen gekomen ben heb ik al minstens 20 winden gelaten al zult u daar niets van hebben gemerkt."

De dokter: "Ik begrijp het, neem dit medicijn en kom volgende week nog maar eens terug."
De week erna komt het vrouwtje terug bij de dokter.
"Dokter, ik weet niet wat u mij gegeven heeft, maar mijn winden.... Ze zijn nog steeds geluidloos, maar ze stinken verschrikkelijk!"

De dokter zegt: "Goed zo, nu uw neusholtes weer open zijn zullen we eens kijken wat we aan uw gehoor kunnen doen."

bron Rennie op 19 april 2010

Het leven is een feest en vandaag het meest!
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 13:20   #185
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
@Nowee:
...
Ik neem jou serieus, ik wil je helpen...
Je bent zeer ernstig en behulpzaam Bassie!
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 13:31   #186
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Bassie's eliminatie is 3 resterende

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
@kabu:
...
Misschien handhaaft de forumleiding jou wel om de andere users te laten zien hoe het niet moet? Een andere reden kan ik niet bedenken voor jouw aanwezigheid. Ja, dat is een gedachte van mij en dus onwaar.
De forumleiding heeft zo zijn eigen reden om bepaalde users hier te 'handhaven'.
Zie....
Citaat:
Het is hier een micro maatschappelijk gebeuren, een afspiegeling van de maatschappij. We hebben hier alles, autoriteiten, raddraaiers, querulanten, politie, conformisten, gezagdragers, boeven, rechters, u vraagt wij draaien. Van dat gedoe leggen wij de drijvende krachten bloot door alsmaar te wijzen op de veroorzaker, ego . Iets wat door het ego, uiteraard, wordt veroordeeld als kritiek. Maar blijft u in de stille kracht van slechts de koele waarnemer en het zal u allemaal geopenbaard worden.

Bevredigd u zelfs dat niet (meer) dan kunt u hier op het forum doorstromen naar de hogere school van het 'gedegen' zelfonderzoek. Dat gaat over het onderzoek doen naar het waarheidsgehalte van al hetgeen u altijd voor waar hebt gehouden. Slechts weinigen komen toe aan de kernvraag zoals René Descartes zich die stelde 'wat zijn wij na wegstrepen van alles wat wij niet zijn'. Een flinke kluif om te behappen en voor velen net een brug te ver. Voorkennis van het ondermijnende karakter van ego is vereist want ego zal verhinderen aan zo'n gedegen zelfonderzoek te beginnen.

bron: Laurens op 1 mei '2015 / Wat is zelfkennis?.
Heb je al iemand gevonden op het forum van wie je denkt wat te kunnen leren Bassie?
Nowee heb je zo te zien ook al geëlimineerd, jij gaat hem helpen dus hij kan jou niets leren.
Blijven er nog drie over: Laurens, Guido en Mihaela.
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 13:33   #187
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ook ik-centrale gedachten komen uit de leegte op. Dat zijn gedachten ten behoeve van het ik-centrum. Maar kennelijk begrijp je niet wat denken vanuit een niet-centrum is. Daar ligt terrein wat je kunt onderzoeken. Maar niet als ik-centrum natuurlijk.
Het spijt mij maar daar kan ik niets mee. Zoals ik al zei het zijn zinnen die betekenis voor jou hebben omdat jij ze neergeschreven hebt. Voor mij heeft dit geen betekenis omdat ik dit niet kan denken, dit magisch denken niet deel. En dan nog, indien ik jouw eindeloos verhaal zou beamen dat zou dat nergens op slaan omdat deze gedachten leeg zijn. Alleen in woorden bestaan deze aannames.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Hoe kunnen twee zaken (persoonlijk bewustzijn en algemeen bewustzijn) welke duidelijk in conflict zijn, binnen het begrijpen verenigd worden?
In jouw spreken is er een conflict omdat zoiets als een persoonlijk bewustzijn en een algemeen bewustzijn een aanname is. Noch een persoonlijk noch een algemeen bewustzijn behoren tot de menselijke conditie. Het zijn woorden in jouw zinnen, meer niet.
Elke individuele mens beschikt over een uniek bewustzijn. Dat is geen persoonlijk bewustzijn maar een uniek bewustzijn in de menselijke conditie die als persoon kan beschreven worden.
Nowee is offline  
Oud 8 January 2021, 13:49   #188
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het spijt mij maar daar kan ik niets mee. Zoals ik al zei het zijn zinnen die betekenis voor jou hebben omdat jij ze neergeschreven hebt. Voor mij heeft dit geen betekenis omdat ik dit niet kan denken, dit magisch denken niet deel. En dan nog, indien ik jouw eindeloos verhaal zou beamen dat zou dat nergens op slaan omdat deze gedachten leeg zijn. Alleen in woorden bestaan deze aannames.

In jouw spreken is er een conflict omdat zoiets als een persoonlijk bewustzijn en een algemeen bewustzijn een aanname is. Noch een persoonlijk noch een algemeen bewustzijn behoren tot de menselijke conditie. Het zijn woorden in jouw zinnen, meer niet.
Elke individuele mens beschikt over een uniek bewustzijn. Dat is geen persoonlijk bewustzijn maar een uniek bewustzijn in de menselijke conditie die als persoon kan beschreven worden.
Dag Nowee.

We komen niet tot een verstaan van elkaar noch tot het doen van onderzoek. Ik zie jou mijn woorden telkens net weer anders uitgelegd dan ik heb bedoeld.

Met vriendelijke groet.
Bassie is offline  
Oud 8 January 2021, 13:54   #189
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard users blokkeren die overbodig zijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dag Nowee.

We komen niet tot een verstaan van elkaar noch tot het doen van onderzoek. Ik zie jou mijn woorden telkens net weer anders uitgelegd dan ik heb bedoeld.
Wist je dat dit forum een 'negeerlijst' heeft? Jij kan zo users blokkeren die niet voldoen aan wat je zoekt. Zie topic > Blokkeren.
kabu is offline  
Oud 8 January 2021, 13:59   #190
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Bassie scheidt kaf van koren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Mijn tegenargument daarop is, hoeveel fora ken je die alleen over zelfkennis gaan?
Niet een. Ik heb ook geen bezwaar tegen gebabbel, maar als het alleen nog maar gebabbel is over personen en drugs noem jezelf dan personen & drugs forum.
Ik zie hier nog een mooie taak voor je weggelegd om het evenwicht te herstellen.
Bassie is goed bezig met het evenwicht te herstellen. WiNk
kabu is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.