Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 June 2022, 17:10   #181
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Iemand zegt, als je daar blijft door lopen, dan val je in een afgrond, maar degene die er voor waarschuwt weet niet waar die over spreekt, omdat die er nog voor kan waarschuwen.
Degene die zegt dat je daar gewoon kunt doorlopen, en dat ook 'doet, die kan er 'niks meer over navertellen..

Zo werkt dat 'ongeveer.
Er kan gezien worden dat 'ik' kan kennen zoals ik zelf ook gekend wordt.
Dat 'het verhaal' een verhaal is van kennen en gekend worden.
Waarin 'ik' zowel de acteur ben die gekend wordt door het naamloze.
Als de naamloze die de acteur kent.

Daarom vond ik de uitspraak van Rob ook zo grappig. Er is zowel niet-iemand als wel-iemand. Afhankelijk of je de kenner bent of het gekende.

Uiteindelijk zal blijken dat er tóch iemand noodzakelijk is die 'verschijnt'.
(Jammer voor Laurens, maar het is niet vermeend)
Anders kan 'niemand' niet 'iemand' waarnemen.

Dus: of je stelling nu is dat er wel iemand is of dat er niet iemand is, je hebt altijd gelijk. Twee tegenstrijdige positie-inname's die beiden waar zijn. Laat daar Ludwig maar over zwijgen. Ik hou mijn mond niet.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 June 2022, 17:18   #182
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Krijg ik me toch een ingeving! Het vermeende waarnemen, is iemand die kunst machtig? Ik niet. (De wereld is een aanname.)

Nu ik weet dat die uitspraak van Alexander Smit is, zegt dat ook wat over Alexander Smit. (En over Laurens die het klakkeloos heeft overgenomen.)

Op pagina 228 staat het hoofdstuk "Er zijn geen twee zelven".
Dat is een stellige uitspraak die zowel waar is als onwaar.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.

Wijziging aangebracht door Bassie op 14 June 2022 om 17:47.
Bassie is offline  
Oud 14 June 2022, 17:47   #183
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Even een quote uit dat hoofdstuk:

Citaat:
Wanneer de aanschouwing van het Zelf heeft plaats* gevonden, kan het 'ik' niet terugkeren van zijn eigen dood.
Jammer voor Alexander, maar het 'Zelf' kan nooit en te nimmer aanschouwt worden, hetgeen mij verteld dat Alexander nooit het onmiddellijke zien heeft gehad.... (Op het moment van schrijven dan.)

Maar even verder schrijft Hij:

Citaat:
Het vinden van het Zelf is het zijn van het Zelf,
Dan klopt het weer wel.

Maar dan schrijft hij:

Citaat:
het zijn van het Zelf is gelukzaligheid hier-en-nu.
Dat klopt dan weer niet. Alexander is het net-niet-helemaal......hij heeft de klok horen luiden, maar de beeldloze klepel bleef uit beeld (woordgrapje).

Het 'zijn van zelf' kent juist geen enkele gelukzaligheid. Het is een afwezigheid van alles en daarom louter aanwezigheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 June 2022, 17:56   #184
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Er kan gezien worden dat 'ik' kan kennen zoals ik zelf ook gekend wordt.
Dat 'het verhaal' een verhaal is van kennen en gekend worden.
Waarin 'ik' zowel de acteur ben die gekend wordt door het naamloze.
Als de naamloze die de acteur kent.

Daarom vond ik de uitspraak van Rob ook zo grappig. Er is zowel niet-iemand als wel-iemand. Afhankelijk of je de kenner bent of het gekende.

Uiteindelijk zal blijken dat er tóch iemand noodzakelijk is die 'verschijnt'.
(Jammer voor Laurens, maar het is niet vermeend)
Anders kan 'niemand' niet 'iemand' waarnemen.

Dus: of je stelling nu is dat er wel iemand is of dat er niet iemand is, je hebt altijd gelijk. Twee tegenstrijdige positie-inname's die beiden waar zijn. Laat daar Ludwig maar over zwijgen. Ik hou mijn mond niet.

Wie van de forumleden dit stukje begrijpt, begrijpt ook waarom je nooit of te nimmer bewustzijn kunt zijn. Je bent zowel de kenner als het gekende, maar de relatie daar tussen is bewustzijn.

Bewustzijn zijn als relatie is dan weer wel kenbaar bij hoge uitzondering.
Dat is op het moment dat je van 'het gekende' naar de 'kenner' gaat. Maar dan noem je het anders......rara....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 14 June 2022, 18:09   #185
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat was nooit je insteek en verzin je nu vast maar even.
Tuurlijk was en is dat steeds de insteek. Ik strooi wat voorbeelden rond, als ze vuur vatten dan tonen ze vanzelf waar de rook hangt. Dan hoef ik dat niet eens aan te wijzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent (of was) een ego pleaser en er mocht geen onvertogen woord vallen.
Nou, dat is wel een heel rare kronkel in je hoofd hoor. Hoe zou ego zich hier door gepleased kunnen voelen? Dat moet je toch eens toelichten. Ik ga allang niet meer rechtstreeks de confrontatie aan, dat is gebleken tot niets te leiden en kan mij ook niet meer bezighouden. Men ziet wat er speelt of men doet er alles aan om dit niet te zien. Ik geef alleen nog maar gelegenheid tot zien, maar of er gezien wordt ligt echt niet in mijn macht en laat ik dan ook daar waar de rook opkomt.
Ik laat het verder los.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 14 June 2022, 23:07   #186
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Het is vrij simpel..
Ieder voor zich hoeft slechts één vraag te stellen, een vraag die nog nooit door een ander gesteld is, een authentieke vraag. Probeer het maar eens.
Als het een beetje mee zit, dan zal het antwoord wat daar op volgt een eind maken aan alle vragen en antwoorden. (M.b.t. deze materie.)

Wijziging aangebracht door Guido op 15 June 2022 om 07:23.
Guido is offline  
Oud 15 June 2022, 09:36   #187
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat waarover men niet kan spreken, daar kan dus niks van gezegd zijn, dat je daar dan over zou moeten zwijgen is een onzin conclusie.. Of je het wil of niet, dat zwijgen is er al. Dat spreken als je er niet over zwijgt, is gewoon niet datgene waar men beter over zou kunnen zwijgen.
Er lijkt een vreemde kronkel in je gedachtewereld te zitten, dan wel mis je daar de nodige flexibiliteit (je neemt ook niet voor niks het woord rigide wel erg vaak in de mond hetgeen dan goed uit de eigen perceptie kan komen).
Niet kunnen spreken heeft niet alleen met een onmogelijkheid te maken, het kan evengoed met een advies te maken hebben dat het beter is niet te spreken wanneer de ontvanger daar niet aan toe is.

Citaat:
Je kunt niet beter of slechter worden in 'realisatie Rob, daar kun je niet voor trainen, en je kunt er ook niet voor in de leer..
Je mist de alhier gebruikelijke insteek dat je naar Waarheid kunt toewerken door het doen van gedegen zelfonderzoek ook wel waarheidvinding genoemd. Je bent in staat wat te doen, nog maar even afgezien van een noodzaak daartoe, want vanzelf komt het je niet aanwaaien.

Citaat:
Waar je wel voor kunt trainen en in de leer kunt gaan, is gezwets, geneuzel en geauwehoer over wat realisatie is of zou zijn, en 'hoe je dat 'Dan zou kunnen realiseren..
Aan dat gezwets en geneuzel ben je een vaste deelnemer.
 
Oud 15 June 2022, 09:46   #188
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Iemand zegt, als je daar blijft door lopen, dan val je in een afgrond, maar degene die er voor waarschuwt weet niet waar die over spreekt, omdat die er nog voor kan waarschuwen.
Degene die zegt dat je daar gewoon kunt doorlopen, en dat ook 'doet, die kan er 'niks meer over navertellen..

Zo werkt dat 'ongeveer.
Er zijn valkuilen waar je kunt zijn ingevallen (en uiteraard weer uitgekropen) en waarvoor dientengevolge anderen gewaarschuwd kunnen worden. Persoonlijk vind ik al dat gewaarschuw, waaraan met name Dorje zich nogal veelvuldig schuldig maakt, volstrekt zinloos.
 
Oud 15 June 2022, 09:48   #189
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Uiteindelijk zal blijken dat er tóch iemand noodzakelijk is die 'verschijnt'.
(Jammer voor Laurens, maar het is niet vermeend)
Anders kan 'niemand' niet 'iemand' waarnemen.
In de vermeende werkelijkheid doet zich dat voor inderdaad.
 
Oud 15 June 2022, 09:52   #190
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Krijg ik me toch een ingeving! Het vermeende waarnemen, is iemand die kunst machtig? Ik niet. (De wereld is een aanname.)

Nu ik weet dat die uitspraak van Alexander Smit is, zegt dat ook wat over Alexander Smit. (En over Laurens die het klakkeloos heeft overgenomen.)

Op pagina 228 staat het hoofdstuk "Er zijn geen twee zelven".
Dat is een stellige uitspraak die zowel waar is als onwaar.
Zou het niet mogelijk zijn dat twee onderzoekers ieder voor zich op eenzelfde resultaat van onderzoek uitkomen. Aanvankelijk verbaasde mij de omstandigheid dat jij op vele punten op hetzelfde uitkwam als ik in mijn onderzoek. Heb je het dan van mij gejat?
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Moeten prive berichten prive blijven ? Rennie Forum; regels, vragen, idee 107 15 April 2013 22:58


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.