Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 January 2015, 11:04   #181
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Dank voor het meekijken Marie.
Oh, maar het is een draadje door mijzelf opgestart; normaal dat ik dan meekijk.

Citaat:
Ik constateerde zelf ook al dat er iets niet klopte in mijn bewering, ik laat bij deze in het scheppingsproces de flow dus even weg: we zijn altijd mede-scheppers. We zijn ook mede-scheppers aan strijd en chaos (of oorlog en andere ellende), we scheppen met zijn allen van alles wat er op en met moeder Aarde gebeurt.

Dus ook strijd, chaos (en andere oorlog en ellende) zullen ongetwijfeld hun nut hebben om voor iemand ergens iets helder te krijgen. Ook al kunnen we het niet begrijpen.
Ik hoop dat je niet de 'Einzelgangers' als oorzaak van de ellende ziet want voor mij is het juist het braaf volgen van de kudde van de flow die dikwijls regelrecht naar de afgrond, oorlog, chaos voert...


Citaat:
Voor mijzelf heb ik ont-dekt, dat het dodelijk vermoeiend is om tegen de stroom in te zwemmen.

Einzelganger zijn is niets mis mee (zelf nadenken), achter de kudde (of een guru) aanlopen is niet aan te raden. Maar de flow waar ik op doel, is het innerlijk Weten. Het deel wat rechtstreeks is verbonden met de Bron. Het is de Wat, die wij Zijn. Dat deel gaat voorbij ego-belangen. Is ook niet gehecht aan resultaat en/of goedkeuring. Daar ont-moeten wij....
En daar zouden we niet moeten strijden, niet met noch tegen de flow en zouden we dus ook niet dodelijk vermoeid kunnen worden...
Zit er daar dan misschien nog teveel 'ego' in?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 11:08   #182
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Als we het nu eens gewoon zondeval noemen? Erfzonde?

Het is het denken wat ons onderscheid van de dieren, dus volg het spoor terug zou ik zeggen. We moeten niet iets leren beheersen maar iets afleren.

Ik blijf moeite houden met kreten als 'tot bewustzijn komen' houden. Ik heb dat altijd gezien als tot iets hogers komen, terwijl het in de aard juist heel basaal is. Kijk wederom eens naar de dieren en dan hoe vogels zich gelijktijdig bewegen in een zwerm of hoe vissen zwemmen in een school en als een organisme bewegen. Zij weten zich beter als eenheid te gedragen dan wij mensen.
Theo, als ik jou opmerkingen hier over het algemeen lees dan heb ik zo het vermoeden dat jij God verwijt dat hij de mensen geschapen heeft en dat jij liever zou gehad hebben dat hij bij het dierenrijk gestopt zou zijn.
...

Ik vind dat heel negatieve, mensonterende en zelfs Gods-onterende gedachten? Ben je er zeker van dat je zijn wil ontdekt hebt?

Wijziging aangebracht door marie op 12 January 2015 om 13:07.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 12:51   #183
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Nee. Er is een eigen wil en God's wil.
Het verschil tussen die twee ont-dekken is zelfkennis....
2!
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 12:52   #184
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Theo, als ik jou operkingen hier over het algemeen lees dan heb ik zo het vermoeden dat jij God verwijt dat hij de mensen geschapen heeft en dat jij liever zou gehad hebben dat hij bij het dierenrijk gestopt zou zijn.
...

Ik vind dat heel negatieve, mensonterende en zelfs Gods-onterende gedachten? Ben je er zeker van dat je zijn wil ontdekt hebt?
Ja. Ik heb hier ook al vaak aangegeven hoe die wil te ontdekken is.

En wat ik hier gisteravond schreef is ook na te lezen in de bijbel.
Het vergt alleen een 'ander' lezen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 13:09   #185
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ja. Ik heb hier ook al vaak aangegeven hoe die wil te ontdekken is.

En wat ik hier gisteravond schreef is ook na te lezen in de bijbel.
Het vergt alleen een 'ander' lezen.
Ok?, je hebt gods wil ontdekt, maar had jij liever gehad dat hij bij het dierenrijk gestopt zou zijn?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 14:36   #186
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ok?, je hebt gods wil ontdekt, maar had jij liever gehad dat hij bij het dierenrijk gestopt zou zijn?
Ik heb in deze kwestie niets te willen. De mens is! Hetgeen er op duidt dat er in aanleg niks mis is met de mens. En dat is ook zo. Door het denken (eten van de boom van kennis van goed en kwaad) zijn wij het paradijs uitgestuurd.

Waar we tot dusver onbekommerd door het leven gingen en ons niet druk maakte over de dood en of we morgen wel genoeg te eten zouden hebben, moesten was het nu '' in het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen''.

Door ons denkvermogen maken we ons zorgen over de dood en zijn we zelf de creators van goed en kwaad. De leeuw voelt zich geen moment 'slecht' als hij zijn prooi doodt.

Dat er een mogelijkheid tot verlossing is, dat geeft Jezus al aan: wordt de Christus. (de gezalfde, de uitverkorene) Jezus is geen persoon die werkelijk bestaan heeft. Hoewel er best een historische connotatie kan zijn. Via het lijden is verlossing mogelijk. Een verlossing van het 'ik'.

Nee, ik heb niks tegen 'de mens'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 14:53   #187
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Tine: Ik ben het eens hiermee; maar dan botste ik toch steeds bij advaita op het feit dat wat ik voor mijzelf als vruchtbaar zag, zij als persoonlijk willen, ego afkeurden.
marie, er zijn duidelijk verschillende interpretaties van advaita en verschillende stromingen. Voor zover er al een advaita zo zijn die iets afkeurt, ik ben dan al zeker van de advaita-stroming die niets afkeurt, zo heb ik het duidelijk begrepen tenminste.
Alles is God's wil en er moet dus geen onderzoek gedaan worden naar...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
2!
inderdaad, alsof er twee willen zouden bestaan. Er zijn geen twee willen, er is er altijd en alleen maar één geweest.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
En wat ik hier gisteravond schreef is ook na te lezen in de bijbel.
Het vergt alleen een 'ander' lezen.
De bijbel interesseert mij niet. Ik lees andere zaken.
Alhoewel dat ik weet dat er in de bijbel staat: "Heer, niet mijn wil maar uw wil geschiedde'. Dat zegt genoeg voor mij.
Ik en zowat iedereen op dit forum weet intussen dat jij er een theorie over hebt en dat moet onderzocht worden wat God's wil is en wat de mens zijn wil is.
Leg je theorie maar weer uit tegen wie er oren naar heeft.
Voor mij heeft het geen verder onderzoek in de onderbroek nodig.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:18   #188
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Natuurlijk zou dat kunnen. Wat er juist mee bedoeld wordt/werd, kan ik eigenlijk niet weten. Daarvoor zou ik immers IN het bewustzijn van de persoon die deze zinnen uitgesproken heeft, moeten kijken. Ik weet alleen hoe mijn bewustzijn "reageert" op deze zinnen. En ze werden dus, zoals ik schreef, eerder als een beperking ervaren dan als bevrijdend. Dat neemt niet weg dat ik gerust kan aannemen dat deze zinnen voor anderen juist een tegenovergesteld "effect" bewerkstelligen.
Betekent jouw interpretatie van deze zinnen dat jij het "juister" (of meer waarheid bevattend) vindt dat er geen iemand (meer) is die ideeën claimt als zijnde van hem/haar? Dat aan ideeën dus geen (persoonlijk) auteursrecht kan/mag worden toegekend omdat het een "gemeenschappelijk goed" betreft (ze "ontspringen" immers uit het bewustzijn waar we ALLEN deel van uitmaken)?
Twijfel je misschien aan de zinvolheid van de ervaring van afgescheidenheid en zou deze er volgens jou dus beter "niet zijn"?
Voor mij is het één niet zinvoller dan het andere. Als ik iets ont-dekt heb, dan is dat het wel. En zoals ik het zie is de ervaring van afgescheidenheid noodzakelijk om te ontdekken dat er niet zoiets bestaat. Ik vond het gewoon leuk om eens te kijken wat mensen nu al zoal lezen in zo'n quote. Je kunt het ook meteen afdoen als kretologie, zoals sommigen wel doen, maar dat vind ik dan weer een gemiste kans.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Zoals ik schreef, ga ik er niet sowieso van uit dat er zoiets als HET onveranderlijke bestaat alleen maar omdat het veranderlijke bestaat. Dat is wat mij betreft een vertrekpunt van het dualistische denken.

Ik vorm mij omtrent het al dan niet iemand-zijn geen ideeën meer Ik weet ondertussen dat ik niet kán weten welke ideeën er allemaal (zouden moeten) geboren worden en sterven in ieders bewustzijn, laat staan wat dan het eerste en het laatste idee zou zijn.
Ik heb mogen ontdekken wat het is om een niet-iemand te zijn (zonder "eigen" wil, zonder "grenzen", zonder datgene wat velen dus ego noemen) en hoe het is om een iemand te zijn m?t een eigen wil maar zonder fundamenteel vertrouwen daar in (me niet verbonden voelen met de scheppingskracht). Dat deze ervaringen allemaal logische gevolgen zijn van bepaalde (als "waar" aangenomen) ideeën/overtuigingen omtrent mezelf/de wereld/het leven/God is iets waar ik de laatste 5 jaar gaandeweg meer en meer "zicht" op gekregen heb. En dat kon alleen door me bewust te worden van (het licht van bewustzijn te laten schijnen op) datgene wat tot dan toe "in het verborgene" leefde...
Mooi als het zo voor jou werkt.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:22   #189
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ja, zo is het. Zie als voorbeeld van overtuigingen en geldingsdrang maar naar Renoir / Laurens die mij inmiddels als Gargamel aan het censureren is. Hij haalt links en citaten uit mijn posts weg.
Ik mag niet meer naar in zijn en Theo's ogen valse profeten verwijzen.
Het gaat hier immers om 'zelfkennis', het is een 'onderzoeksforum' en geen 'discussieforum'.
Dat vind ik echt belachelijk. Krijgen we hier nu ook al censuur? Je suis Nadje.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2015, 15:33   #190
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Puppetji: Dat vind ik echt belachelijk. Krijgen we hier nu ook al censuur? Je suis Nadje.

't is geen doen hier h?! De bevelhebber van dit forum heerst als een Imam, wat hetzelfde betekend.
Maar ik moet niet klagen want ik wist het al vanaf dag één dat ik hier aan kwam.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
... 1 juli 2014, 21:22

Wahrheit macht frei!.
Sieg heil Forum Mitarbeiter Renoir!
Je suis Puppetji
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.