Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 October 2012, 09:12   #181
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dus komt er erop aan of er nog niemand is die iets (als) belerend(s) ziet.
Het 'wat' je bent is niet blind, het kan nog steeds zien en onderscheiden.

Ken je het gezegde voor realisatie water halen na realisatie water halen, er veranderd, behalve te weten 'wat' je bent NIETS.

Je zit niet ineens op een rozarode wolk gelukkig te wezen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 09:14   #182
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

En wat 'ziet,' biedt dat weerstand?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 09:16   #183
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
En wat 'ziet,' biedt dat weerstand?
Nee dat is ego.

Maar je kunt goed aan een manier van doen of toestand een hekel hebben h??r.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 11:24   #184
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Dat ogenblik' kun je niet grijpen,
Nu we het toch over de krant hebben. Bij het overlijdensbericht van Ivo Michiels citeert de Bezige Bij uit 'Het boek Alfa' van de betreurde auteur:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door in De Standaard van 9 oktober 2012
Dit ene ogenblik,
dit ene ondeelbare lange ogenblik kromp de wereld,
de niet-wereld, de niet-meer-wereld
samen binnen het smalle vierkant van zijn gezichtsveld'

uit - Het boek Alfa


Zien is het grijpen van dit smalle vierkant van het gezichtsveld.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 11:43   #185
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Nu we het toch over de krant hebben. Bij het overlijdensbericht van Ivo Michiels citeert de Bezige Bij uit 'Het boek Alfa' van de betreurde auteur:



Zien is het grijpen van dit smalle vierkant van het gezichtsveld.
Oke', ik ga een stukkie met je mee....
Dat vierkant openbaard (niet als vorm) de onzichtbare grond aan Synchroniteit van al wat is'...Dit' moment.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 11:56   #186
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Dat potje is er al, daar hoef je niet naar te zoeken, en de lucht (Dit' moment) is er ook al, jawel'..maar je moet er alleen geen dekseltje op doen.
Alles was er al. Wat je ook doet, er veranderd niets aan de aanwezigheid van alles. Het voorkomen kan veranderen, maar de aanwezigheid van ik en de wereld blijft er zolang ik leef. Zolang ik leef blijft de illusie van wie ik ben aanwezig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Ooit zei eens iemand 'bouw deze tempel op, groots ,hoog en alomvattend, in slechts één moment' laat ik hem verdwijnen.
'Hoe' doet hij 'alles dat er was' verdwijnen? Hij DOET iets, namelijk ZIEN. In het ene moment is alles daar nog; in het andere ogenblik is het verdwenen.
Hoe doet hij ik en de wereld verdwijnen?

Hij doet iets met het gezichtsveld waardoor ik en de wereld verdwijnen en 'wat' is, ondeelbaar aanwezig stelt. In die ondeelbare aanwezigheid is het ik en de wereld verdwenen.
Zeggen dat alles illusie is, dat er niets of niemand is, is geen zien. Dat zijn even zovele dekseltjes die op het potje passen.
Ik en de wereld zijn een illusie omdat ze kunnen verdwijnen in de ondeelbare aanwezigheid van die ene ogenblik.
Zoals wij elke dag een ik en de wereld maken; zo kunnen wij een zelf (een tweede aandacht) maken die dit ene ogenblik doet bestaan.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 12:54   #187
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Hij doet iets met het gezichtsveld
Kijk eens waar de kikker hier bovenaan deze pagina, trekkebekkend naar verwijst. Ja, de etalage, het raamwerk op zichzelf, het gezichtsveld. Wat er allemaal in de etalage gelegd wordt, dat kennen we al. Maar weten we ook hoe de aandacht voor het raamwerk en wat erin verschijnt verdwijnt?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 13:00   #188
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Zoals wij elke dag een ik en de wereld maken; zo kunnen wij een zelf (een tweede aandacht) maken die dit ene ogenblik doet bestaan.
Het belang' om een tweede aandacht te maken is de gedrevenheid van het Verhaal !, met geen andere intentie dan zichzelf' gaande' (doen) te houden.
Het Ogenblik (Dit' moment) kan niet' gemaakt worden !, en lijkt' gevangen in al wat is'.
Het Ogenblik is nooit gaande' noch niet gaande'......

Bij het sterfen bv, is een laatste moment van diepe ver-ademing....waar het natuurlijke behoud' geen grip op heeft.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 13:10   #189
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Oke', ik ga een stukkie met je mee....
Dat vierkant openbaard (niet als vorm) de onzichtbare grond aan Synchroniteit van al wat is'...Dit' moment.
Je kan niet met mij meegaan. En je weet dit ook. Dit is geen doen voor beginnelingen.
Probeer het vierkant, je gezichtsveld op te merken zonder invulling ervan. Het is een vorm, want ik kan het grijpen en wat ik grijp is mijn menselijkheid.
In die menselijkheid zit mijn aandacht gevangen en is ervan aangedaan.
Hoe kan ik mijn aandacht daarvan bevrijden zonder dat ik en mijn wereld te pletter slaat in een hallucinante leegte?
Dat leert het onderzoek naar wie ik ben.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 12 October 2012, 13:27   #190
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Het belang' om een tweede aandacht te maken is de gedrevenheid van het Verhaal !, met geen andere intentie dan zichzelf' gaande' (doen) te houden.
Het Ogenblik (Dit' moment) kan niet' gemaakt worden !, en lijkt' gevangen in al wat is'.
Het Ogenblik is nooit gaande' noch niet gaande'......
Het enige belang dat voor mij telt, van waarde is in het zelf onderzoek, is de geschiktheid van de menselijke vorm om zien na te streven. Het gaat mij niet om mijzelf gaande te houden of een verhaal van wie ik ben; het gaat mij niet om dit ogenblik of om eeuwigheid. Het gaat mij om wat ik ben te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dynamo Bekijk bericht
Bij het sterfen bv, is een laatste moment van diepe ver-ademing....waar het natuurlijke behoud' geen grip op heeft.
Wanneer ik ?wie ik ben? onderzoek (zelf onderzoek) dan vind ik op mijn pad de illusie van het bestaan. Voor mij komt deze illusie voor als een ?regel van vier? die ik met al mijn kracht moet zien op te heffen.
Misschien komt dit doen over als een reden van bestaan. Maar dat is niet zo. Er is geen enkel reden om het bestaan uit te dagen en op te heffen.
En toch is het eerste dilemma om in het onderzoek door te breken, de uiterst persoonlijke vraag welke de reden is om wie ik ben te onderzoeken.
De enige reden die in het onderzoek kan inbreken, is mijn persoon. De inzet van mijn onderzoek is mijn persoon.

Mijn persoon is verankerd in wat ik noem vier bundels van bestaan. Het is die bundeling die mij tot persoon maakt vanaf mijn geboorte tot mijn dood. Deze vier bundels bestaan als een regel en hebben een naam: angst, inzicht, waarheid en ouderdom.

Het onderzoek is voor mij niets anders dan het opheffen van deze regel door het ankerpunt waarin mijn persoon past, te verschuiven naar zien.
Elke persoon bezit in zijn menselijke vorm in zekere mate energie om zijn of haar persoon te laten verdwijnen en te verschuiven naar zien.
Dit verschuiven voltrekt de totale onmogelijkheid waarvoor de persoon zich geplaatst ziet, en toch is dat voltrekken de enige kans om te ?zien? wat is.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Valt er nou wel iets, of niets te doen ? Rennie Waar gaat het hier verder ook nog over? 46 1 August 2011 09:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.