Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 September 2022, 09:14   #181
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

Helder nu?
Dorje als ik je antwoord heb gelezen en laat weten wat ik zie, is dat waarheid noch Waarheid. Dat laten weten wat ik zie is bedoelt om tot je te laten doordringen of het geziene waarheid voor je bevat. Het gaat dan over de persoon Dorje waarvan ik telkens zie dat het issues heeft met betrekking tot bijvoorbeeld even voor het gemak autoriteit (al zijn er ook andere issues).

Wanneer je daarin (uiteraard) geen Waarheid ziet en het vervolgens gaat negeren (of terug geven) als zou het gaan om mijn waarheid is deze interactie volstrekt nutteloos. Dat wat ik van jou zie is namelijk niet van mij. Als iemand denkt dat dat toch het geval is (of dat ik mezelf spiegel) reageer ik daarop met de mededeling dat ik geen 'ik' heb en geen persoonlijke perceptie ken, dat al het geziene dus niet mij toebehoort maar de ontvanger, of in dit geval dus jou.

Uiteraard krijg ik daarop protest, dat dat het geval is kun je namelijk niet op mijn woord zomaar van mijn aannemen en dus heb je (als ego) bewijs nodig of vertrouwen dan wel je beschouwd iemand die een weg bewandelt heeft als autoriteit. Hier loop je dus tegen dat issue aan dat egoeisen verhinderen met het geziene aan de slag te gaan en het erkennen van autoriteit het evenmin voor je gaat doen.

Nou ken ik door jarenlange ervaring hiermee dit gedrag (om je in onmogelijkheden te manoeuvreren) als ontwijkend omdat ego niet naar zichzelf wenst te kijken, ook dat is wat ik bij je zie. Je hele quote ademt terugkaatsing, er lijkt bij jou niet iets bezig te zijn met zelfreflectie, je gedraagt je als al uitgekristalliseerd. Dat is wat ik zie en waarmee je vervolgens door mij uitgesproken niks doet.

Om die reden begon ik in mijn laatste quote over Waarheid herkennen, je hebt geen interventie van mij nodig wanneer je je op het pad begeeft van Waarheid herkennen. Het is me namelijk duidelijk dat je geen Waarheid herkent (ook al ontken je dat en zeg je dat het geen issue voor je is).

Dus Waarheid niet kunnen herkennen is een issue voor je, dat wel doen helpt je verder.

Zoals ik het zie is Waarheid herkennen nog de enige optie nu de andere mogelijkheid tot zelfreflectie niet bij je werkt. Als voordeel van Waarheid herkennen schreef ik dat daarvoor geen autoriteit of vertrouwen in een persoon nodig is, je kunt het 'zien' van mij gewoon negeren als je Waarheid leert herkennen. Ik zie dat als een mogelijke weg voor je.

Hou gewoon eens een keer op met het meedoen aan het gefilosofeer en geredeneer hier en ga aan het werk. Het gelul sterkt je alleen maar in je overtuiging en je wordt alsmaar eigenwijzer.

P.s. ik wil het niet terug ik heb al gereflecteerd of dit bij mij het geval is.
 
Oud 3 September 2022, 10:56   #182
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dorje als ik je antwoord heb gelezen...
Dit klinkt allemaal heel redelijk, de stoom is er uit en je lijkt het nu echt gelezen te hebben.
Ik zal je dan ook van een redelijk antwoord bedienen.

Eerst dat issue met autoriteit.

Fijn dat je het mij voorzet en mij de mogelijkheid geeft te zien of het waarheid voor mij bevat, met een kleine letter, want Waarheid kan iets wat je voorzet inderdaad nooit bevatten. Het is al een hele opluchting dat dit ook voor jou helder is.

Nu, ik zie er geen waarheid in, in het door jou geziene, en daarom geef ik het jou toch wel terug als niet horende bij mij, maar bij jou, bij wat 'jij' ziet.

Normaal ga ik zoiets niet toelichten, maar het lijkt hier wel eens oportuun, dus vooruit dan maar. Voor wat het persoonlijke betreft dan wel, voor wat zich in de droom voordoet (voor alle Guido's die zouden meelezen).

Ik heb geen moeite met autoriteit, in mijn werk heb ik een baas. Hij bepaalt wat ik moet doen, welke uren ik presteer en waar de prioriteiten moeten komen op te liggen, en dat gaat allemaal heel natuurlijk. Er is daar geen sprake van weerstand, opstand, verwerpen van autoriteit.

Nu komt het wel eens voor dat mijn baas met een visie komt die heel ver van de realiteit staat. Baas of niet, autoriteit of niet, daar ga ik dan nooit in mee. Ik durf daar dan juist hard tegen aan te gaan, in het belang van het geheel, de doelstellingen die we met het werk trachten te behalen. Op dat moment leg ik de gegevenheid dat hij mijn baas is naast mij neer, waar hij klaarbljkelijk aanvankelijk moeite mee heeft, maar ik doe dat maar als zijn visie helemaal mis is en schadelijk is voor het geheel. Op zo'n momenten ben ik niet een gedwee medewerkertje die knikt, ik ga er stevig tegen in, zo steek ik in elkaar. Ik heb al het dreigement van ontslag gekregen, maar dat weerhoudt mij niet om voort te zetten, als het nodig is. Als mijn baas mij ontslaat omdat hij niet kan verdragen dat ik hem corrigeer waar hij de mist in gaat, dan liever ontslag, dan verder te moeten gaan in een iets wat verkeerd gaat aflopen. Zo verschijnt Dorje in de droom, en zo is het goed. Geen enkele issue hier mee.

En zo gaat het hier ook. Wanneer je aan komt draven met je eigen invullingen (bvb. dat ik een issue heb met autoriteit), dan laat ik dit zeker wel binnen komen, bezie of het waarheid voor me bevat, en indien niet, geef ik het vriendelijk terug omdat het geen waarheid voor me bevat, omdat het niet mij toebehoort. Dan is wat je van mij ziet wel degelijk van jou, ik noem dat jouw invulling, en als je er toch aan vast blijft hangen, jouw waarheid.

Als er iets binnen komt en wel waarheid bevat, wat ook gebeurd, dan geef ik dat niet terug, dan doet het gewoon zijn ding, maar hoeft daarvan niets terug te stromen naar dit forum hier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
zelfreflectie
Zelfreflectie is wat men in psychologie doet, het is contraproductief aan waarheidvinden. Wat er dient te gebeuren is zien van wat zich voordoet, en zien dat het geen zelf bevat, geen reflecteren op een illusie. Als het zich voordoet wordt het best wel gezien, dat wel, dit zien haalt de angel er uit, niet het reflecteren er over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat is wat ik zie en waarmee je vervolgens door mij uitgesproken niks doet.
Wat je ziet is als het geen waarheid voor mij bevat, dat ik het dan vriendelijk teruggeef. Wat zou ik er mee moeten doen als het enkel jouw eigen invulling blijkt te zijn? Dat je zou verwachten dat ik daar iets mee zou doen, dat lijkt mij eerder een issue.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Om die reden begon ik in mijn laatste quote over Waarheid herkennen, je hebt geen interventie van mij nodig wanneer je je op het pad begeeft van Waarheid herkennen.
Helder!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is me namelijk duidelijk dat je geen Waarheid herkent (ook al ontken je dat en zeg je dat het geen issue voor je is).
Jouw invulling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dus Waarheid niet kunnen herkennen is een issue voor je, dat wel doen helpt je verder.
Dat mensen jouw invulling gewoon teruggeven als het geen waarheid voor hen bevat lijkt voor jou nogal een issue. Voor mij is zoiets geen issue. Ik wijs op de scheerschuim, als het genegeert of genihiliseerd wordt, dan is de kous af. Het enige dat ik kan doen is het aanwijzen, er verwachtingen rond gaan hebben is een ego-dingetje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zoals ik het zie is Waarheid herkennen nog de enige optie nu de andere mogelijkheid tot zelfreflectie niet bij je werkt. Als voordeel van Waarheid herkennen schreef ik dat daarvoor geen autoriteit of vertrouwen in een persoon nodig is, je kunt het 'zien' van mij gewoon negeren als je Waarheid leert herkennen. Ik zie dat als een mogelijke weg voor je.
Nou, daarom negeer ik het juist. Nu ja, ik geef het je tegelijkertijd ook wel even terug, wie weet kan je met je eigen ding zelf nog iets? Zoniet, kan je het ook gewoon negeren, hoor. Prima voor mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Hou gewoon eens een keer op met het meedoen aan het gefilosofeer en geredeneer hier en ga aan het werk. Het gelul sterkt je alleen maar in je overtuiging en je wordt alsmaar eigenwijzer.
Daar zit iets in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
P.s. ik wil het niet terug ik heb al gereflecteerd of dit bij mij het geval is.
Insgelijk, dan is de kous dus af.
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 3 September 2022 om 11:33.
Dorje is offline  
Oud 4 September 2022, 11:16   #183
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is me namelijk duidelijk dat je geen Waarheid herkent (ook al ontken je dat en zeg je dat het geen issue voor je is).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Jouw invulling.
Ik ben de weg van Waarheidvinding gegaan en weet maar al te goed waar iemand zich bevindt, van 'invulling' is geen sprake. Het is zien en al is ook zien niet altijd even duidelijk, het is behulpzaamheid aan adressant om mee te kijken. Invulling is als iemands haan graag victorie wil kraaien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat mensen jouw invulling gewoon teruggeven als het geen waarheid voor hen bevat lijkt voor jou nogal een issue. Voor mij is zoiets geen issue. Ik wijs op de scheerschuim, als het genegeert of genihiliseerd wordt, dan is de kous af. Het enige dat ik kan doen is het aanwijzen, er verwachtingen rond gaan hebben is een ego-dingetje.
Omdat ik weet wat ik ben, ben ik totaal niet interessant als object voor ego. Je bent niet bekend met Waarheid en ziet als ego zijnde elders ego en bij mij dat het een issue heeft met teruggeven. Logisch dat je dat denkt want dat doen ego's nou eenmaal, ego zien. Begrijp je dan nu wellicht waarom een van ons tweeën een autoriteit dient te zijn? Als er niet erkend wordt dat een van de twee (ik) de weg van gedegen zelfonderzoek gegaan is en ervaring heeft met ego, blijven we ego in elkaar zien waar die ergens inmiddels ontbreekt en ben je niet bereid woorden tot je te nemen en daarop te reflecteren. Ook daarom zei ik dat de weg van het herkennen van Waarheid de aangewezen weg voor je is. Je hebt dan niet meer met mij als toch al niet erkende autoriteit te maken.

Citaat:
Nou, daarom negeer ik het juist. Nu ja, ik geef het je tegelijkertijd ook wel even terug, wie weet kan je met je eigen ding zelf nog iets? Zoniet, kan je het ook gewoon negeren, hoor. Prima voor mij.
Je bent te makkelijk met het gewoon maar negeren. Je hanteert de methode van nikszeggendheid, als het niet past dan laat je het maar liggen, is wat je met de regelmaat van de klok zegt. Ik vind dat een issue dat ik je zie hebben. Met zo'n houding hoef je namelijk niks van wat van belang voor je kan zijn tot je te nemen. Alles wat ik hier doe neem ik bloedserieus en vind ik van belang om uit te dragen. Ik doe niet aan vrijblijvendheid en lang leve de lol.

Citaat:
Daar zit iets in.
Ja.
Echter neem je al weer actief deel aan het hypothetische gezwam.


Citaat:
Insgelijk, dan is de kous dus af.
Dat ik het door mij geziene niet terug hoef te hebben is omdat het, zoals al gezegd, niet van mij is. Dat ik van alles bij je zie waarvan ik vindt dat je dat onder ogen behoort te komen daarmee is geen kous af. Onderzoek het en leg het naast je neer als het geen waarheid voor je bevat.
 
Oud 4 September 2022, 13:36   #184
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben de weg van Waarheidvinding gegaan en weet maar al te goed waar iemand zich bevindt
Dat je een weg naar Waarheidvinden bent gegaan betwijfel ik geenzins. Je bent bij Waarheid uitgekomen langs jouw specifieke weg. En het is die die je nu verabsoluteerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
van 'invulling' is geen sprake.
Ik ga niet blijven aantonen dat je onderhevig bent en blijft aan heel wat ingevul. Ik heb het aangewezen, voor mij is de kous daarmee af.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Invulling is als iemands haan graag victorie wil kraaien.
Ook dat is invulling. Invulling is gewoon als je gaat zien wat je eigenlijk zelf aan het invullen bent. Geen haan komt daar bij kraaien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Omdat ik weet wat ik ben, ben ik totaal niet interessant als object voor ego. Je bent niet bekend met Waarheid en ziet als ego zijnde elders ego en bij mij dat het een issue heeft met teruggeven.
Ik heb het geen ego genoemd, maar een issue.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Logisch dat je dat denkt want dat doen ego's nou eenmaal, ego zien.
Wordt eens volwassen. Je kan niet blijven alles wat niet in je kraam past weg blijven zetten als ego. Ik ben het niet die altijd alles als ego benoem, projecteer het dus niet op mij! Om jou uit je tent te lokken, durf ik je wel eens spiegelen met een zinnetje als "dat is gewoon een egodingetje", dat zijn wel jouw woorden, die je te pas en te onpas neerzet. Eens goed om teruggespiegeld te krijgen, meer is het niet. Buiten dat ben ik helemaal niet bezig met ego aan te wijzen, dat laatste is gewoon een ego-dingetje.
WiNk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Begrijp je dan nu wellicht waarom een van ons tweeën een autoriteit dient te zijn?
Ik begrijp maar al te best dat dit jou stokpaardje is. Niet het mijne.
Ik zie geen ego in jou, behalve als je zo maar blijft doorrijden op je stokpaardje. Ik zie gewoon dat je jouw weg verabsoluteerd en alles wat daar niet in het kraam bij past gaat wegzetten als ego. Ik benoem dit patroon niet ego, maar als je dat liever wel doet, be my guest. Ik benoem het als een patroon dat je maar niet ziet. Zien wat er speelt, dat is nu eenmaal mijn stokpaardje, live with it.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Als er niet erkend wordt dat een van de twee (ik) de weg van gedegen zelfonderzoek gegaan is en ervaring heeft met ego, blijven we ego in elkaar zien waar die ergens inmiddels ontbreekt en ben je niet bereid woorden tot je te nemen en daarop te reflecteren.
Ik erken dat jij je weg bent opgegaan, jij erkent enkel die weg. Jouw weg is blijkbaar één van reflecteren op illusie, de mijn om de illusie te zien als het zich voordoet, niet om op illusie te gaan reflecteren, als de illusie zijn spel doorzien is, valt het weg, en blijft Waarheid over. Ik erken niet enkel die weg. Ik ga het gewoon niet verabsoluteren en als een klein kind alles daar op blijven terugbrengen. Daarom: wordt eindelijk eens volwassen! Cut the crap.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ook daarom zei ik dat de weg van het herkennen van Waarheid de aangewezen weg voor je is. Je hebt dan niet meer met mij als toch al niet erkende autoriteit te maken.
Wel precies, dat is de weg waar ik voor sta, herkennen van illusie als illusie en Waarheid als Waarheid. Wat blijf je dan toch maar die autoriteit opwerpen? Wat is het nut daar dan nog van? Ik erken het niet omdat het niet mijn weg is, punt. Stop met dat gedram, wil je?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent te makkelijk met het gewoon maar negeren. Je hanteert de methode van nikszeggendheid, als het niet past dan laat je het maar liggen, is wat je met de regelmaat van de klok zegt.
Dat heeft niets met makkelijk te maken, het heeft met effectiviteit te maken. Ik sta niet voor een weg van het schoolmeestertje spelen. Dat werkt niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vind dat een issue dat ik je zie hebben. Met zo'n houding hoef je namelijk niks van wat van belang voor je kan zijn tot je te nemen. Alles wat ik hier doe neem ik bloedserieus en vind ik van belang om uit te dragen. Ik doe niet aan vrijblijvendheid en lang leve de lol.
Neen, je blijft jezelf inderdaad maar opdringen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja. Echter neem je al weer actief deel aan het hypothetische gezwam.
Ik kan het niet helpen dat zulke zaken voor jou hypothesen zijn gebleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat ik het door mij geziene niet terug hoef te hebben is omdat het, zoals al gezegd, niet van mij is. Dat ik van alles bij je zie waarvan ik vindt dat je dat onder ogen behoort te komen daarmee is geen kous af. Onderzoek het en leg het naast je neer als het geen waarheid voor je bevat.
Dat laatste is al lang gebeurd.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 4 September 2022, 14:26   #185
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat je een weg naar Waarheidvinden bent gegaan betwijfel ik geenzins. Je bent bij Waarheid uitgekomen langs jouw specifieke weg. En het is die die je nu verabsoluteerd.


Dat kun jij niet weten. Volgens Laurens weet jij niks van Waarheid (en volgens mij ook niet) , dus hoe kun je dan een uitspraak doen over een ander?

Laurens op zijn beurt heeft een mentaal onderzoekje gedaan en weet ook niks van Waarheid.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 4 September 2022, 15:05   #186
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat kun jij niet weten. Volgens Laurens weet jij niks van Waarheid (en volgens mij ook niet) , dus hoe kun je dan een uitspraak doen over een ander?

Laurens op zijn beurt heeft een mentaal onderzoekje gedaan en weet ook niks van Waarheid.
Heb je echt een driehoekje nodig om jouw Laurens-afgunst kracht bij te zetten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boeddha
De 'Ik ben'-waan, de 'ego-verwaandheid', kan variëren van de grofste trots en zelfbevestiging tot een subtiel gevoel van iemands onderscheidend vermogen of superioriteit ["alleen ik heb weet van Waarheid"] dat aanhoudt
Misschien was Boeddha gewoon een goede psycholoog, je hoeft hem echter niet te geloven hoor, het doet wat, of het doet niets. Daarmee is de kous af.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 4 September 2022, 17:03   #187
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
jouw Laurens-afgunst


Afgunst ziet afgunst .....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 4 September 2022, 17:44   #188
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Afgunst ziet afgunst .....
Zo gaat dat.
En het niks weten van Waarheid ziet niks weten van Waarheid.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 4 September 2022, 18:17   #189
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Zo gaat dat.
En het niks weten van Waarheid ziet niks weten van Waarheid.
Waarheid deelt zich mede , meer valt er niet van te zeggen. Behoudens dat degene aan wie Waarheid is medegedeeld 'de weg' er naar toe kent.....

Vanuit dat perspectief is het vermakelijk om te zien hoe iedereen zich Waarheid toe-eigent .....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 4 September 2022, 18:43   #190
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Waarheid deelt zich mede , meer valt er niet van te zeggen. Behoudens dat degene aan wie Waarheid is medegedeeld 'de weg' er naar toe kent.....
Mij goed, dan pas ik het gewoon aan:

'De weg er naar toe niet kennen' ziet 'de weg er naar toe niet kennen'.
Zo gaat dat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Vanuit dat perspectief is het vermakelijk om te zien hoe iedereen zich Waarheid toe-eigent .....
...
__________________
Wat is is.

Wijziging aangebracht door Dorje op 4 September 2022 om 19:26.
Dorje is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.