Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 September 2020, 20:39   #1921
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Ik ben al bekend met het idee van lichamelijke onsterfelijkheid, van voor ik de meesters van het verre oosten las waaruit dit gerelateerde citaat...
Het ging niet over lichamelijke onsterfelijkheid volgens mij, maar wat weet ik daar van, ik ben niet verlicht, ik slechts een klein, onnozel en onschuldig, nergens van wetend, meisje KiSs


Citaat:
Dat was een grap van mij.
Ik heb niks meer met lichamelijke onsterfelijkheid, niks met vorige levens, niks met volgende levens, niks met levitatie, niks met incarnatie, niks met telepatisch contact etc.
Ik heb zelfs niks met psychedelica!
Psychedelica zijn heilige medicijnen waar ik respect voor gekregen heb, maar ééns genezen - in mijn geval van bezetenheid en waanzin rond seks en relaties, wat allemaal gebaseerd was op angst - heeft een mens geen medicijnen meer nodig.
Uiteindelijk heeft een mens niks nodig. Ook geen gedegen zelfonderzoek.
Ik ben verheugd dat te horen, heeft iets jou laten denken dat het voor mij anders zou zijn?

See you later alligator..
Vagebond is offline  
Oud 17 September 2020, 20:59   #1922
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard We don't want to be free!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@kabu:...
Maar goed laten we dit pad snel weer verlaten want het belangrijkst is nog altijd het verliezen van de angst voor vrijheid en de dood en laten we dat vieren, elke dag.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik ben verheugd dat te horen,

YouTube / TOP 20 U.G. Krishnamurti Quotes.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@kabu:...heeft iets jou laten denken dat het voor mij anders zou zijn?
Ja, jij hebt het over vorige levens, zo heb je mij toen ik nog Guustflater was naar hier in je stekkie gehaald. Zie..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
@Guustflater: Vele leven? Je bent van de reïncarnatie? Heb jij er ook bewuste herinneringen aan wanneer je zegt dat in die levens het lot je levenskansen heeft geboden?
En dan heb je het over telepatisch contact. Zie...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
M.b.t tot mezelf. Donkere nacht, zeker , maar niet alleen en eenzaam, er is veel licht, hulp, telepatisch contact, om me heen en met mij
Vorige levens, telepatisch contact en andere new-age stuff boeit me niet dus.
Ik sluit me aan bij U.G....
Citaat:
'We are not created for any grander purpose than the ants that are there or the flies that are hovering around us or the mosquitoes that are sucking our blood.'

'• U.G. Krishnamurti, No Way Out

bron
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 17 September 2020, 21:08   #1923
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Lieve kabu, nog even snel dan voor ik vertrek naar mijn werk.


We laten het hierbij, er is niemand die ooit gesproken heeft of ooit zal spreken...

Toedeloe...
Vagebond is offline  
Oud 18 September 2020, 01:41   #1924
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Vorige levens, telepatisch contact en andere new-age stuff boeit me niet dus.
Ik sluit me aan bij U.G....

Oke, nu iets meer tijd.
Ik heb toch het idee dat ik ergens in terecht gekomen waarvan ik geen idee heb hoe ik daar terecht ben gekomen...

Weet je wat het is kabu niets van het verhaal hoeft je ook maar iets te boeien.. Het gaat slecht om een bewandeld pad en een pad dat bewandelt wordt. Ik besef terdege dat ik het pad dat ik bewandel niet ben en ook nooit kan zijn of zal worden..... Vertel mij wat is het verschil in onze situatie behalve dat ons pad verschillend van inhoud was?


💋

Wijziging aangebracht door Vagebond op 18 September 2020 om 02:07.
Reden: Wijziging zinsconstructie
Vagebond is offline  
Oud 18 September 2020, 10:49   #1925
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ja liefje, ik herinner me dat nog dat je dat geschreven hebt, niet op gereageerd toen dacht ik omdat ik ff druk was met de toen nog minder plezante dingen op dit forum

Maar goed ik raak er wat verlegen van. Vanmiddag, alweer op de rand van slapen en wakker zijn, is moois gebeurd, wil ik even vertellen....IK geloof dat ik dat kleine dingetje waar ik meer dan 10 jaar last van had, overwonnen heb...

Het besef dat ik binnen het grotere geheel, iets wat ik heel graag voor mezelf had gewenst heb opgegeven om iemand anders die het zelfde wenste voorrang voor mezelf te geven omdat één van ons de ander dat stapje om hoog moest helpen omdat de traptrede te hoog was om die zonder hulp te nemen.... Ik heb hiervoor als licht-werker heel veel mensen geholpen blababla maar nog nooit was van mij gevraagd iets dat ik heel diep van binnen, iets voor mij van levensbelang, voor mezelf wenste op te geven voor een ander, maar het is gebeurd, zonder nadenken, zonder gezien te zijn, zonder belangrijk - en/of erkent te zijn...

Wat daarom ook belangrijk is is dat de voorbereiding om mijn lethargisch levenshouding er ook verband mee houdt, want aan de andere kant van het geheel was er een stem die liet weten dat ze wel gezien had willen worden en teleurgesteld te zijn dat dat niet het geval was ect. Deze personage in mij weigert al vanaf mijn jonge jeugd ook maar 1 stap te zetten wanneer niet aan haar wens wordt voldaan en dat is nog steeds zo tot op de dag vandaag.

Dit alles was zo klein en leek zo onbelangrijk dat ik er bijna langs had gekeken, wanneer niet iets was geweest dat me had laten weten hoe belangrijk dit alles was...Het was zo klein dat zelf nu ik nog zo iets heb van was dit wel echt eigenlijk.

Het is een kwestie van geloof, vertrouwen. Ik had het af kunnen doen als een iets wat vreemde droom van maar enkele seconden. Maar het was echt, ik heb iets dat belangrijk voor mezelf was opgegeven voor een ander voor wie het belangrijker was....

10 jaar van mijn leven en nu zijn we eindelijk daar, opdracht volbracht....
ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld........daar laten we het bij..........ohh nee ik zie toch nog een KiSs
Fer is offline  
Oud 18 September 2020, 12:27   #1926
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ik heb toch het idee dat ik ergens in terecht gekomen waarvan ik geen idee heb hoe ik daar terecht ben gekomen...

Weet je wat het is kabu niets van het verhaal hoeft je ook maar iets te boeien.. Het gaat slecht om een bewandeld pad en een pad dat bewandelt wordt. Ik besef terdege dat ik het pad dat ik bewandel niet ben en ook nooit kan zijn of zal worden..... Vertel mij wat is het verschil in onze situatie behalve dat ons pad verschillend van inhoud was?
Zolang het nog kan, wil ik nog even reageren met wat duiding vanuit Boeddhistische achtergrond.

Toen ik nog dacht boeddhist te zijn, heb ik heel wat boeddhistische kennis opgedaan. Het was voor mij heel erg verwarrend dat je eerst allerlei kennis wordt voorgeschoteld over vorige levens, en ja telepathie en energetische toestanden komen daar ook wel eens bij kijken, en uiteindelijk moet je kennis maken met niet-zelf, leegte, waardoor de vorige kennis weer helemaal verworpen wordt.

Hoe valt dit toch allemaal met elkaar te rijmen?

De Boeddha herinnerde zich op het moment van zijn ontwaken al zijn vorige levens, maar even later zegt hij dat iets dat wedergeboren kan worden (een zelf) in werkelijkheid niet bestaat???

Toen ik nog dacht boeddhist te zijn, heb ik hier enorm mee geworsteld. Wat ben ik nu, iemand die herboren is, of niet iemand die kan herboren worden? Ben ik, of toch niet?

Op een dag ontwaakte ik uit die boeddhist te zijn, en niet enkel uit die boeddhist te zijn, ook uit Dorje te zijn, uit vermeende persoon te zijn, uit mens te zijn, uit dat te zijn dat geboren is, uit dat te zijn dat steeds herboren is? Om het nog wat zweveriger te zeggen eigenlijk was 'ik' het niet die ontwaakte, Waarheid ontwaakte uit ik te zijn.

Dat is zweverig, omdat dat natuurlijk niet kan. Waarheid kan niet in slaap vallen voor zichzelf en dan opeens wakker worden uit wat het voor zichzelf is gaan houden. Waarheid is altijd wakker. Waarheid is wat jij en ik zijn. Alleen die jij en ik houden zich voor jij en ik te zijn. En die slapen/dromen dus. Maar als die wakker worden, is er geen jij en ik meer, enkel nog Waarheid, die er altijd al was en altijd al wakker was.

Het ontwaken daar uit is dus niet enkel uit het pad te zijn dat een ik bewandelt, het is effectief ook uit die 'ik' te zijn die het pad bewandelt.

Maar dat kan toch niet? Er is toch duidelijk een pad, en toch duidelijk een iemand die het pad bewandelt? De Boeddha zag zelfs een pad over verschillende levens waarin een iemand die zich voor iemand hield zo hard aan vast hield (gehechtheid), dat ie leven na leven terug volhield zich te houden voor een iemand te zijn.

Maar daar kwam opeens een einde aan. Omdat hij eindelijk ontwaakt was uit een iemand te zijn. Wat hij aanduidde als het opheffen van het allerhardnekkigste geloof dat de motor is van het blijven in wording zijn: de eigenwaan 'ik ben' (asmi-mana in het pali). Er kwam dan niet enkel een einde aan het pad, maar ook aan de bewandelaar van dat pad. En dat duidde hij aan met de woorden "alles zit er op, wat gedaan moest worden is gedaan, wedergeboorte is opgehoffen, verlichting is wat overblijft".

Zoals het overgeleverd is van de Boeddha in de Dhammapada (opgelet dit is kennis, het is van geen waarde, maar toch is het ook niet waardeloos):

Citaat:
153. Gedurende vele geboorten in samsara heb ik verwoed gezocht naar de bouwer van dit huis, maar niet gevonden. Het herhaaldelijk geboren worden, is vol met lijden.

[Deze reis door de cyclus van geboorte en dood (samsara), is door ontelbare geboorten gegaan. Ik heb gezocht naar de bouwer van dit huis, de bouwer van de wereld en het zelf, maar had die nooit gezien. Steeds weer worden geboren, is lijden.]

154. O bouwer van dit huis, nu heb ik je gezien! Jij zult nooit meer een huis bouwen. Al jouw balken zijn vernietigd, al jouw dakspanten zijn afgebroken! De geest heeft het Ongeconditioneerde bereikt, het ophouden van de begeerte is bereikt!

[O jij, bouwer van dit huis. Nu ben je gezien. Jij zult dit huis (en het idee van zelf) nooit meer bouwen. Al jouw ondersteuningen zijn vernield, de structuur is afgebroken. De geest heeft het einde van conditionering bereikt (omdat niets nog ondersteuning heeft), het ophouden van de begeerte (de drang om voort te bestaan) is bereikt.]

Hoofdstuk 11, Dhammapada
Bron: https://www.sleuteltotinzicht.nl/dhphfd11.htm
Dat is de verlichting waar de Boeddha naar verwees: niet een besef dat je het pad niet bent dat je bewandelt, maar het zien dat je zelfs niet die bent die wandelt.

Als dit gezien is, niet aangenomen als kennis, zoals het hier gepresenteerd wordt, maar echt gezien is, dan is er geen ontkenning van vorige levens, en telepathie, en energetisch elkaar helpen, maar dan is dat niet meer de Waarheid, of enkel de waarheid die was in het verhaal.

Het verhaal stopt dan niet zomaar... het verhaal gaat nog voort, op zichzelf, zoals hier gekscherend wel eens wordt gezegd: er is nog schrijven van verhaal, maar niet iemand die het verhaal schrijft. Tot dat het dat ook niet meer doet.

Misschien doet het wat... of juist niet en dan is het ook goed.

Tot ziens!
Ik verlaat het forum, voor het forum mij verlaat. En wel met volgende woorden:

Citaat:
"Maar meester Gotama, wanneer de geest van een monnik op deze manier wordt bevrijd, waar worden ze dan herboren?"

"'Ze worden herboren', is niet van toepassing, Vaccha.'

"Welnu, zijn ze dan niet herboren?"

"'Ze worden niet herboren' is niet van toepassing, Vaccha.'

"Welnu, zijn ze allebei herboren en niet herboren?"

"'Ze zijn allebei herboren en niet herboren' is niet van toepassing, Vaccha."

"Welnu, zijn ze dan niet herboren of niet herboren?"

"'Ze worden niet herboren en ook niet herboren' is niet van toepassing, Vaccha.'

"Meester Gotama, wanneer ik al deze vragen stel, zegt u: 'Het is niet van toepassing.' Ik begrijp dit punt niet, Meester Gotama; Ik ben in verwarring geraakt. En ik ben nu zelfs de mate van duidelijkheid kwijt die ik had tijdens eerdere discussies met meester Gotama. "

"Geen wonder dat je het niet begrijpt, Vaccha, geen wonder dat je in de war bent. Want dit principe is diepgaand, moeilijk te zien, moeilijk te begrijpen, vredig, subliem, buiten het bereik van de rede, subtiel, begrijpelijk voor de scherpzinnigen. Het is moeilijk voor u om te begrijpen, aangezien u een andere kijk, geloofsbelijdenis, voorkeur, praktijk en traditie heeft.

Bron: https://suttacentral.net/mn72/en/sujato
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 12:42   #1927
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

Ik verlaat het forum, voor het forum mij verlaat
Niets veranderd dus. Je gaat gesprekken aan, en als het je niet bevalt, als je niet gezien wordt zoals jij jezelf ziet, verlaat je het forum.
Toch voel jij de behoefte om dat te noemen. Une grand geste!
Terwijl je ook zonder iets te noemen had je ook (tijdelijk of definitief) kunnen stoppen. Het is een kwestie van je mond houden..

Ego-fratsen. Wel ontdaan van een aantal fratsen, maar nog steeds bedwelmd door je zelfingenomenheid..
Ontdoe je verder Dorje!
Mihaela is offline  
Oud 18 September 2020, 13:01   #1928
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je gaat gesprekken aan, en als het je niet bevalt, als je niet gezien wordt zoals jij jezelf ziet, verlaat je het forum.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe je met zo'n attitude hier nog langer kunt blijven. Ik neem aan dat je goede nota hebt genomen van de voorwaarden hier bij het aangaan van je lidmaatschap.
Citaat:
Het is een kwestie van je mond houden..
Jij ook al?


KiSs
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 13:03   #1929
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Er kwam dan niet enkel een einde aan het pad, maar ook aan de bewandelaar van dat pad. En dat duidde hij aan met de woorden "alles zit er op, wat gedaan moest worden is gedaan, wedergeboorte is opgehoffen, verlichting is wat overblijft".
Duidelijke taal met in zijn kern een belangrijke waarheid.
Er rijst enkel nog een vraag 'Dient het je nog dat boeddhisme?'.
 
Oud 18 September 2020, 13:05   #1930
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Jij ook al?


KiSs
Het is aan jou of je daar iets mee kan.

Het is wel duidelijk dat je wat belast hebt gedumpt, ga gewoon door..
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 02:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.