Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 September 2020, 17:15   #1961
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@kabu: Dat er niemand is daar doe je de hele tijd gekscherende over. Wanneer moet ik je serieus nemen. Straks zeg je weer dat het niet iemand maar een kikker was die het gedaan heeft.

__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Oud 18 September 2020, 17:55   #1962
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat die Gotama zijn leerling wil zeggen is volkomen duidelijk 'Waarheid herkent Waarheid' geen enkele beschrijving van wat Waarheid is voldoet en dus is geen enkel uitleg bruikbaar. Maar daar kun jij je niet achter verschuilen jij bent alleen onnodig vaag en mysterieus.
Nou, nou, Laurens, je hebt al wat je hebben wilt, ik ga je niet langer tot ergernis brengen op je oogkleppen forum, maar dat is nog niet genoeg voor jou. Het is nooit genoeg, ego wil zijn hachje ook nog redden.

Welnu, mijn beste Laurens, de communicatie was nog lang niet gedaan, de leerling was nog in volle verwarring, ik mag dan geen boeddha zijn, maar Gautama, de Boeddha, kreeg het alsnog helder voor hem, ondanks dat geen enkele beschrijving van waarheid voldoet, werd het alsnog kraak helder. Het is dus zomaar mogelijk, zelfs met een hoop beschrijvingen. Dat is de moraal van het verhaal, mijn beste: als de brandstof weggenomen is, laait er geen vuur meer op en wordt Waarheid in alles herkend, ook in op het eerste zicht verwarrende uitspraken.

Citaat:
"Welnu, Vaccha, ik zal u hierover in ruil daarvoor vragen, en u kunt antwoorden zoals u wilt."

...

"Maar Vaccha, stel dat ze je zouden vragen:' Dit vuur dat voor je neus is gedoofd: in welke richting is het gegaan - oost, zuid, west of noord? 'Hoe zou je antwoorden?"

"Het is niet van toepassing, meester Gotama. Het vuur was afhankelijk van gras en houtblokken als brandstof. Als dat op is, en er wordt geen brandstof meer toegevoegd, wordt aangenomen dat het vuur is gedoofd door gebrek aan brandstof."

'Op dezelfde manier, Vaccha, is elke vorm waarmee een Gerealiseerde zou kunnen worden beschreven bij de wortel afgesneden, gemaakt als een palmstronk, uitgewist en kan hij in de toekomst niet meer opkomen. Een Gerealiseerde wordt vrijgesteld van afrekening in termen van vorm. Ze zijn diep, onmetelijk en moeilijk te doorgronden, net als de oceaan. 'Ze worden herboren', 'ze worden niet herboren', 'ze zijn allebei herboren en niet herboren', 'ze worden niet herboren of niet herboren '- geen van deze is van toepassing.

Elk gevoel ... perceptie ... keuzes ... bewustzijn waarmee een Gerealiseerde zou kunnen worden beschreven, is bij de wortel afgesneden, gemaakt als een palmstronk, uitgewist en kan in de toekomst niet meer opkomen. Een Gerealiseerde wordt bevrijd van afrekening in termen van bewustzijn. Ze zijn diep, onmetelijk en moeilijk te doorgronden, net als de oceaan. 'Ze worden herboren', 'ze worden niet herboren', 'ze zijn allebei herboren en niet herboren', 'ze worden niet herboren of niet herboren '- geen van deze is van toepassing.'

Toen hij dit zei, zei de zwerver Vacchagotta tegen de Boeddha:

'Meester Gotama, stel dat er niet ver van een stad of dorp een grote zoutboom stond. En omdat het vergankelijk is, zouden zijn takken en gebladerte, schors en scheuten en zacht hout eraf vallen. Na enige tijd zou het ontdaan zijn van takken en gebladerte, schors en scheuten, en naaldhout, dat puur uit kernhout bestond. Op dezelfde manier is de bedeling van meester Gotama verlost van takken en gebladerte, schors en scheuten en zachthout, dat puur uit kernhout bestaat.

Uitstekend, meester Gotama! ... Moge Meester Gotama vanaf deze dag aan mij denken als een lekenvolger die voor zijn leven toevlucht heeft gezocht. "
Verwijder de brandstof Laurens, pak door op je hachje willen redden!

P.S.: hou je misschien beter in om op het einde van het verhaal in te gaan (de leerling-guru relatie), het is namelijk maar een verhaal, het gaat niet om het verhaal zelf, maar om de moraal van het verhaal. Pak er op door, of houdt het vuurtje brandend.

__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 18:14   #1963
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Nou, nou, Laurens, je hebt al wat je hebben wilt, ik ga je niet langer tot ergernis brengen op je oogkleppen forum, maar dat is nog niet genoeg voor jou. Het is nooit genoeg, ego wil zijn hachje ook nog redden.
Wat je wilt. Ga in vrede makker.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Welnu, mijn beste Laurens, de communicatie was nog lang niet gedaan, de leerling was nog in volle verwarring, ik mag dan geen boeddha zijn, maar Gautama, de Boeddha, kreeg het alsnog helder voor hem, ondanks dat geen enkele beschrijving van waarheid voldoet, werd het alsnog kraak helder.
Wellicht is de ellende met jou en Boeddha dat je maar van geen ophouden weet. Het eerste stukje waarop ik reageerde was kort krachtig en duidelijk. Het tweede stuk dat je hierboven vervolgens laat zien is juist die brandstof die beter achterwege had kunnen blijven.

Citaat:
Het is dus zomaar mogelijk, zelfs met een hoop beschrijvingen. Dat is de moraal van het verhaal, mijn beste: als de brandstof weggenomen is, laait er geen vuur meer op en wordt Waarheid in alles herkend, ook in op het eerste zicht verwarrende uitspraken.

Verwijder de brandstof Laurens, pak door op je hachje willen redden!
Goed plan. Alleen heb ik dit forum om degenen die gedegen zelfonderzoek willen doen de nodige begeleiding te geven. Ik hoop dat tot het minimum te kunnen beperken. Maar als er gasten komen wiens bedje door Boeddha is gespreid menen hier een eigen toko te kunnen runnen, niet op hun dwalen gewezen willen worden en niet vatbaar blijken voor rede dan heb ik veel brandstof nodig.

Citaat:
P.S.: hou je misschien beter in om op het einde van het verhaal in te gaan (de leerling-guru relatie), het is namelijk maar een verhaal, het gaat niet om het verhaal zelf, maar om de moraal van het verhaal. Pak er op door, of houdt het vuurtje brandend.
Voor mij valt er niks te pakken, voor mij is pakken een egodingetje.
 
Oud 18 September 2020, 18:56   #1964
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wellicht is de ellende met jou en Boeddha dat je maar van geen ophouden weet.
De vraag is gewoon: voor wie is dit een ellende?
Dat je daar niet op door wil/kan pakken is overduidelijk.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 19:07   #1965
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De vraag is gewoon: voor wie is dit een ellende?
Dat je daar niet op door wil/kan pakken is overduidelijk.
Overdadige en langdradige uitleg gedaan in de vreemde overtuiging dat jij de enige bent die iets ziet en de anderen alleen maar doof en blind zijn of behandeld moeten worden als kleuter. Dus voor de kleuters, doven en blinden is dit één grote ellende.
 
Oud 18 September 2020, 19:30   #1966
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Overdadige en langdradige uitleg gedaan in de vreemde overtuiging dat jij de enige bent die iets ziet en de anderen alleen maar doof en blind zijn of behandeld moeten worden als kleuter. Dus voor de kleuters, doven en blinden is dit één grote ellende.
Nog eentje om het af te leren:

Precies! Ellende voor zij die zich voor kleuter, doven, blinden houden.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 19:33   #1967
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Nog eentje om het af te leren:

Precies! Ellende voor zij die zich voor kleuter, doven, blinden houden.
Bekijk het eens van de andere kant, zijnde degene die anderen voor kleuters, doven en blinden houden en als zodanig behandelen en beleren met ellenlange volstrekt overbodige informatie.
 
Oud 18 September 2020, 19:59   #1968
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Bekijk het eens van de andere kant, zijnde degene die anderen voor kleuters, doven en blinden houden en als zodanig behandelen en beleren met ellenlange volstrekt overbodige informatie.
Er is niet iemand die iemand voor kleuter, dove en blinde houdt, dat is wat er van gemaakt wordt door iemanden. Dat weet jij evengoed als ik, alleen lijk je het soms te vergeten en voel je je dan misschien even voor kleuter gehouden. Dat is dan een ideale gelegenheid...

Wat mij betreft, ik sluit mij voor een keer aan bij kabu: ik ben iedereen hier en iedereen hier is mij en iedereen is dat waar het synoniem Bewustzijn naar verwijst. Dat wat zich geleend heeft tot betekenisgeving is maar iets geleend, dus het kan niet beter, hoger, wijzer, maar ook niet dommer, blinder of kleuterachtig zijn dan al het ander uitgeleende. Het gaat niet om het uitgeleende, het gaat om de bank. Het gaat niet om het verhaal, maar om de moraal.

Dat is pas een mooie afsluiter met tromgeroffel, niet dan?

Maak deze nu alsjeblieft met de grond gelijk, dan hoeft niemand zich beleerd te voelen en heb je de vermeende kleuters beschermd, zodat je ze verder kan begeleiden...
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 18 September 2020, 20:08   #1969
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Er is niet iemand die iemand voor kleuter, dove en blinde houdt, dat is wat er van gemaakt wordt door iemanden. Dat weet jij evengoed als ik, alleen lijk je het soms te vergeten en voel je je dan misschien even voor kleuter gehouden. Dat is dan een ideale gelegenheid...

Wat mij betreft, ik sluit mij voor een keer aan bij kabu: ik ben iedereen hier en iedereen hier is mij en iedereen is dat waar het synoniem Bewustzijn naar verwijst. Dat wat zich geleend heeft tot betekenisgeving is maar iets geleend, dus het kan niet beter, hoger, wijzer, maar ook niet dommer, blinder of kleuterachtig zijn dan al het ander uitgeleende. Het gaat niet om het uitgeleende, het gaat om de bank. Het gaat niet om het verhaal, maar om de moraal.

Dat is pas een mooie afsluiter met tromgeroffel, niet dan?

Maak deze nu alsjeblieft met de grond gelijk, dan hoeft niemand zich beleerd te voelen en heb je de vermeende kleuters beschermd, zodat je ze verder kan begeleiden...
Ik reageer praktisch nooit op je Dorje. Het lukt me niet je te lezen.
Verklaren verklaren verklaren en uitleggen uitleggen en nog eens uitleggen.
__________________
niets is alles, alles is niets
Iona is offline  
Oud 18 September 2020, 20:17   #1970
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Laurens:...
Dat is pas een mooie afsluiter met tromgeroffel, niet dan?
Hier hoort passende 'muziek' bij...TIBET MONASTRY CHANT TRUMPETS CYMBALS DRUMS.
__________________
🐸 & 🐸
kabu is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.