Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 September 2012, 17:23   #11
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
eigenaardig...

'N ziel bedroefd?
Alleen the mind kan bedroefd zijn,toch?

En hoe kan de 'Zoon van God' bedroefd zijn over de zonen der mensen als God hen heeft gemaakt zoals ze gemaakt zijn?

(maar 't klinkt wel mooi...voor the mind)
Antwoord uit het boek 'het mosterdzaad'..

Jezus kwam door een dorp. Hij had dorst en kwam bij een bron. Een vrouw putte water uit de bron en hij zei: 'Ik heb dorst, geef me wat water om te drinken.' De vrouw zei: 'Ik behoor tot een heel lage kaste en het mag niet dat ik u water geef.' Jezus zei: 'Maak je geen zorgen. Geef mij water, dan zal ik jou daarvoor in de plaats ook water geven - uit mijn bron. En als je daar eens uit gedronken hebt, zul je nooit meer dorst hebben.'

Jouw denken zou zich alleen maar afvragen hoe het kan dat Jezus dan dorst had terwijl hij tegen de vrouw zegt dat zij nooit meer dorst zal hebben. Dat is het antwoord op je vraag, je ziet geen betekenis door je letterlijk- en vooringenomenheid iets te zien (wat niet klopt).

Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 September 2012, 23:15   #12
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
eigenaardig...

'N ziel bedroefd?
Alleen the mind kan bedroefd zijn,toch?
De mind zal zich eerder verzetten tegen droefenis...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
En hoe kan de 'Zoon van God' bedroefd zijn over de zonen der mensen als God hen heeft gemaakt zoals ze gemaakt zijn?
Omdat een "zoon van God" (= hij/zij die "weet") ziet dat velen niet willen/durven leven zoals ze effectief gemaakt zijn maar alleen maar willen/durven leven volgens hoe ze -nadien- gevormd werden. Hij/zij ziet hoe andere kinderen van God het leven vanuit een unieke oorspronkelijkheid ingewisseld hebben tegen een leven vanuit een ver/misvorming van die oorspronkelijkheid, tegen een zogenaamd aangepast leven dus. Hij/zij ziet ook dat deze "wissel" slechts gebeurt omwille van wantrouwen t.o.v./twijfel aan/angst voor de "maker" (schepper) van al wat leeft... En ja, dat leidt tot droefenis, want een zoon van God weet dat dit wantrouwen, die twijfel, deze angst onterecht is...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
(maar 't klinkt wel mooi...voor the mind)
Wanneer het als mooi klinken (= lijken/schijnen) wordt beschouwd en niet als mooi ZIJN wordt beleefd, dan is het inderdaad de perceptie van de (eigen) mind die je "hoort" (ziet)...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 07:43   #13
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Osho/Bhagwan beschrijft Jezus bezien vanuit een verlichte staat, zoals hij moet zijn geweest en niet dat wat de kerk er van heeft gemaakt.
Ik heb jaren geleden met heel veel genoegen de boeken van Osho waarin hij spreekt over Jezus gelezen. Ik heb een traditioneel christelijke opvoeding genoten. Maar anders dan de meeste mensen die de kerk bezochten (bezoeken) ben ik rond mijn 15de de Bijbel zelf gaan lezen. En met de jaren des onderscheids was het me helder dat de traditionele uitleg, meestal vanuit de heersende dogmatiek, geen recht deed aan wat er geschreven stond. Dat was dan ook de tijd waarin geloven, in de zin van 'neem nu maar aan dat het zo is, want degenen die het zeggen hebben er voor doorgeleerd' tot een einde kwam. Jaren later, zo rond mijn 30ste, kwam Osho op mijn pad waaronder ook de boeken waarin hij ingaat op uitspraken van Jezus. 'Het Mosterzaad' was er een van, anderen zijn 'Volg Mij' en 'Drink Mij' en er zijn nog een aantal titels. Pas toen ging er een wereld open die aansloot bij dat wat ik diep van binnen al wel wist, maar wat versluierd was geraakt door de eerdere duidingen.

Bedankt voor het plaatsen, Renoir.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 08:49   #14
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Jouw denken zou zich alleen maar afvragen hoe het kan dat Jezus dan dorst had terwijl hij tegen de vrouw zegt dat zij nooit meer dorst zal hebben. Dat is het antwoord op je vraag, je ziet geen betekenis door je letterlijk- en vooringenomenheid iets te zien (wat niet klopt).
Hahahaha!!


Ben je gek! Mijn vooringenomen denken zou 'zeggen:' 'Hou jij je water maar mooi bij je eige bron! Viezerik!'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 09:04   #15
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

...maar wat ik bedoel en wat ik denk dat weet jij zo goed (dat zijn verlichten blijkbaar eigen, dat is een onderlinge eigenschap ook haha) dat ik jou dat niet meer hoef uit te leggen want dat staat er al zo te zien.

Tja...ZIEN...(in de gnosis: 'VERSTAAN')
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 10:10   #16
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

Rob, ik begrijp dat bij de eerste lezing van Osho er een wereld (van herkenning?) voor je open ging.
Mag ik vragen hoe je nu deze stukken van Osho leest?

Eerder in een gesprekje wat we ergens op dit forum hadden, weet ik nog dat je Osho noemde naar mij toe.
Zelf heb ik nooit eerder iets van hem gelezen.
Intussen (na de eerste mooie herkenningen) heb ik ook wel wat kanttekeningen bij hetgeen hij zegt in deze quotes.
(hahaha...dat is natuurlijk net zoiets als een bijbel met kanttekeningen)

Ik wil dit eerst voor mezelf nog rustig bekijken en e.e.a. in het N.T. nalezen voordat ik ga stoeien over iets wat nu voor mij nog voorzichtige en twijfelachtige veronderstellingen zijn...

Maar ik ben wel benieuwd/oprecht belangstellend hoe jij nu intussen ouder (en misschien ook wel wat wijzer) de berichten van Osho in dit topic leest.

Anders geformuleerd:
Wat doen deze woorden nu met je?
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 10:56   #17
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
...maar wat ik bedoel en wat ik denk dat weet jij zo goed (dat zijn verlichten blijkbaar eigen, dat is een onderlinge eigenschap ook haha) dat ik jou dat niet meer hoef uit te leggen want dat staat er al zo te zien.

Tja...ZIEN...(in de gnosis: 'VERSTAAN')
Je moet er niet al te veel van maken, ik neem je alleen maar waar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 11:00   #18
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Maar ik ben wel benieuwd/oprecht belangstellend hoe jij nu intussen ouder (en misschien ook wel wat wijzer) de berichten van Osho in dit topic leest.

Anders geformuleerd:
Wat doen deze woorden nu met je?
Het Mosterdzaad is niet het beste boek, ik sla bij het herlezen nu veel stukken over. De andere die Rob al noemde zijn beter, voor mij waren het openbaringen, ik begreep Jezus zoals die naar mijn idee geweest moest zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 11:08   #19
glans
Vicaris
 
Geregistreerd: 28 April 2010
Berichten: 44
Standaard

dankje voor je antwoord Renoir :)

Ik heb nog wat boekenbonnen liggen en misschien ga ik maar eens van 'mijn' geloof afvallen om GEEN boeken aangaande deze onderwerpen te lezen.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 26 September 2012, 11:30   #20
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je moet er niet al te veel van maken, ik neem je alleen maar waar.
Je?
Nee, je eigen gedachten.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.