Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 May 2015, 18:29   #11
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat Puppetji's ego gevoelig is voor vleierij betekend niet dat ik hem tegemoet ga komen dan wel uiting ga geven aan iemands wens ergens toe overgehaald te worden. Ik kom nooit tegemoet aan ego vereisten want dan komen we sowieso nergens. Daarnaast blijkt Puppetji's beker, zoals Osho het zou zeggen, volledig gevuld en kan er niets meer tot hem toetreden, alles wat hem niet bekend klinkt is tegen dovemansoren gesproken. Technisch gesproken moet er dus eerst wat uit en die flauwe kul van Ramesh kan hij wel missen. Maar ja hij heeft deze man en aanhang al ge?dealiseerd en is niet bereid om zelfs maar mee te kijken waar deze in zijn uitspraken bekritiseerd kan worden. Ik kan zolang deze zelfvervulling aanhoudt zelfonderzoeks-technisch helemaal niks voor Puppetji betekenen, ik reageer alleen nog ten behoeve van anderen die mogelijk nog wel (middels de vreugde van herkenning) ontvankelijk zijn.
Totaal niet begrepen wat ik bedoel. Waarom de een wel als een feest van herkenning omarmen en de ander niet terwijl ze toch, zei het met andere woorden, hetzelfde zeggen.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:09   #12
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Zolang je nog Wolter Keers nodig hebt, ben je er nog steeds niet. Steeds maar weer anderen aanhalen?.wanneer ga je eens zelf de Waarheid vinden. Ook de waarheid van Wolter Keers is tweede hands?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:10   #13
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
Totaal niet begrepen wat ik bedoel. Waarom de een wel als een feest van herkenning omarmen en de ander niet terwijl ze toch, zei het met andere woorden, hetzelfde zeggen.
Dat is geen omarmen maar her'kennen, de bron van waaruit dat komt opnieuw kennen.

Dat kun je wel zeggen dat ik totaal niet begrepen heb wat je bedoeld maar je hebt het over bemoediging en daar heb ik wel het een en ander over te zeggen. Ik praat liever over wat aan helderheid kan bijdragen dan soebatten over wat toch niet tot helderheid kan komen. Verder is Balsekar in tegenstelling tot Keers geen feest van herkenning hetgeen ik dus niet kan uitleggen aan iemand die met Balsekar dweept. Oordelen doe ik niet, ik merk alleen maar op dat hij er niets van begrijpt en licht dat ook toe, maar het doet niks met hem.

Maar laten we Puppetji zelf aan het woord laten en niet over hem heen spreken.
  Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:13   #14
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zolang je nog Wolter Keers nodig hebt, ben je er nog steeds niet. Steeds maar weer anderen aanhalen?.wanneer ga je eens zelf de Waarheid vinden. Ook de waarheid van Wolter Keers is tweede hands?.
Wie zegt dat het bij 'her'kennen om nodig hebben gaat.
Wolter Keers is een mooie springplank voor degenen die het niet kunnen begrijpen en bij degenen bij wie dat wel het geval is, is er dan het feest der her'kenning.

Overigens is dat herkennen het herkennen van een glimp van Waarheid, hetgeen bij wie dat ziet een glimlach ontlokt alsof je weer als kind bij de hand wordt genomen.
Waarheid is nooit tweedehands.
  Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:19   #15
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wie zegt dat het bij 'her'kennen om nodig hebben gaat.
Wolter Keers is een mooie springplank voor degenen die het niet kunnen begrijpen en bij degenen bij wie dat wel het geval is, is er dan het feest der her'kenning.
De 'wie' gaat Wolter Keers intellectueel beschouwen. Het 'wat' zou idd kunnen herkennen. Maar dat is achteraf. Dat is een bevestiging voor iets wat niet bevestigt hoeft te worden.

Wolter Keers of anderen hebben alleen waarde als zij mensen tot onderzoek aan zetten. Maar iedereen die met dat onderzoek bezig is, die weet ook dat de innerlijke gedrevenheid eigenlijk de enige inspiratie kan zijn.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:24   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De 'wie' gaat Wolter Keers intellectueel beschouwen. Het 'wat' zou idd kunnen herkennen. Maar dat is achteraf. Dat is een bevestiging voor iets wat niet bevestigt hoeft te worden.

Wolter Keers of anderen hebben alleen waarde als zij mensen tot onderzoek aan zetten. Maar iedereen die met dat onderzoek bezig is, die weet ook dat de innerlijke gedrevenheid eigenlijk de enige inspiratie kan zijn.
Wanneer je in de 'wie' fase zit dan heb je gewoon die insteek en beschouw je iets intellectueel. Wolter Keers spreekt dat intellect aan om het op ander gedachten te brengen. Het gaat in den beginne nou eenmaal om dat vast geroeste idee op andere gedachten te brengen. Ik noemde dat dan ook een springplank, mogelijk dat dat verder onderzoek tot gevolg heeft.
  Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:36   #17
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wanneer je in de 'wie' fase zit dan heb je gewoon die insteek en beschouw je iets intellectueel. Wolter Keers spreekt dat intellect aan om het op ander gedachten te brengen. Het gaat in den beginne nou eenmaal om dat vast geroeste idee op andere gedachten te brengen. Ik noemde dat dan ook een springplank, mogelijk dat dat verder onderzoek tot gevolg heeft.
Het intellect is niet in staat om 'dit' te begrijpen. Wat dat betreft is dit forum uitermate leerzaam. Telkens zie ik weer gebruikers amechtige pogingen doen om het intellectueel weer te geven. Het doet jezelf telkens weer in de wereld der overtuigingen belanden. Het brein kan niet anders dan via overtuigingen werken, het brein wil er een handzaam concept van maken.

Daarnaast is het 'wie' van lange halen, snel thuis. Men verklaart zichzelf maar wat graag tot gerealiseerd, verlicht o.i.d. Men wil verlicht worden. En juist dat is een contradictio. Beter zou zijn om te zeggen dat je 'er nog niet bent', dan de overtuiging aan te nemen dat je verlicht o.i.d. bent. Dat 'verlichte' dient zich namelijk geheel autonoom van het 'wie' aan.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 19:49   #18
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het intellect is niet in staat om 'dit' te begrijpen. Wat dat betreft is dit forum uitermate leerzaam. Telkens zie ik weer gebruikers amechtige pogingen doen om het intellectueel weer te geven. Het doet jezelf telkens weer in de wereld der overtuigingen belanden. Het brein kan niet anders dan via overtuigingen werken, het brein wil er een handzaam concept van maken.

Daarnaast is het 'wie' van lange halen, snel thuis. Men verklaart zichzelf maar wat graag tot gerealiseerd, verlicht o.i.d. Men wil verlicht worden. En juist dat is een contradictio. Beter zou zijn om te zeggen dat je 'er nog niet bent', dan de overtuiging aan te nemen dat je verlicht o.i.d. bent. Dat 'verlichte' dient zich namelijk geheel autonoom van het 'wie' aan.
Ik kan me geheel in je quote vinden maar struikel eigenlijk alleen over de eerste zin. Het intellect doet gewoon waarvoor het geschikt is en het kan dientengevolge het instrument zijn om pogen te omschrijven waar iemand zich bevindt. Hoe onbeholpen ook het is een hulpmiddel waarvan we dankbaar gebruik kunnen maken.
  Met citaat reageren
Oud 2 May 2015, 23:55   #19
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik kan me geheel in je quote vinden maar struikel eigenlijk alleen over de eerste zin. Het intellect doet gewoon waarvoor het geschikt is en het kan dientengevolge het instrument zijn om pogen te omschrijven waar iemand zich bevindt. Hoe onbeholpen ook het is een hulpmiddel waarvan we dankbaar gebruik kunnen maken.
Zolang het intellect maar beseft dat het in deze materie niet leidend is maar volgend. Ieder onderzoek kan het intellect overdenken, iedere bevinding op zijn merites beschouwen. Doch het is ook het intellect dat wil weten.
Dat 'willen' dient nou juist tot in den treure onderzocht te worden. In het zelfonderzoek geldt ook dat je je niet beter moet voordoen dan je bent.
Lees: niet pretenderen dat je verder in je onderzoek bent dan de werkelijkheid aangeeft. Doch, het intellect is dusdanig uitgevoerd dat hij alles beter meent te weten. Voorbeelden genoeg.

Vandaar dat men beter er van uit kan gaan dat het intellect niet uitgerust is om 'dit' te begrijpen. Het is ook het intellect wat ooit een illusionaire wereld heeft geschapen. Het is dus zaak om het intellect niet wederom de leiding te geven.
De leiding -in het onderzoek/proces- ligt bij het 'niet-willen'. In het 'niet-willen' (en daarna het 'niet-doen' en uiteindelijk het 'niet-zijn') liggen alle antwoorden die we zoeken. Een ieder van ons krijgt via die weg exact de antwoorden waar hij of zij aan toe is.

Dat is het intrinsieke er aan: de openbaring die zich voltrekt in de persoon.
Hierin past nederigheid van het intellect. Die mag achteraf -nadat gezien is- begrijpen. Men dient zich echter bewust te zijn van het 'wie' , dat al vooraf conclusies wil trekken. En dan mag Wolter Keers nog zoveel waarheid spreken: het is niet jouw waarheid. Jouw waarheid kan alleen geopenbaarde waarheid zijn.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 May 2015, 08:28   #20
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja het is voor mij ook weer een feest van herkenning.
Idem dito. Bedankt voor het plaatsen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.