Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 November 2020, 03:34   #11
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Is iets niet graag willen zien, niet juist een kenmerk van ego? Is dat nu juist niet het ontkennen van waarheid? Alles gebeurt toch gewoon?
Ja dat ziet er oppervlakkig gezien zo uit. Ego heeft een belang en een forumeigenaar met een intentie ook maar die laatste heeft met die wens geen persoonlijk (ego) belang voor ogen.
 
Oud 6 November 2020, 01:26   #12
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Ja dat ziet er oppervlakkig gezien zo uit. Ego heeft een belang en een forumeigenaar met een intentie ook maar die laatste heeft met die wens geen persoonlijk (ego) belang voor ogen.
U is grappig 😂
Sam is offline  
Oud 6 November 2020, 20:13   #13
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Ja dat ziet er oppervlakkig gezien zo uit. Ego heeft een belang en een forumeigenaar met een intentie ook maar die laatste heeft met die wens geen persoonlijk (ego) belang voor ogen.
Even een aanvulling op m'n vorige lullige grapje: waarvandaan komt een wens?
Sam is offline  
Oud 12 November 2020, 00:07   #14
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard Angst vs verlichting

Ego tracht z'n angst te controleren. Angst kan hierbij worden gezien in alles wat ego graag anders ziet/wenst, dan wat zich voordoet...
Loosing the moon.... Alles wat is, doet zich voor. Als we bij onszelf onderzoeken waarom we bang zijn, waarom we zaken anders willen dan ze zijn, maken we een eerste stapje....
Sam is offline  
Oud 15 May 2021, 22:21   #15
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Wie of wat is de wereld volgens Laurens?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Wat de wereld er van merkt is dat er een intrinsiek kompas is voor het doen van het goede in plaats van dat dat door ego bepaald wordt. Het is goed voor de wereld dat er nergens meer een ego aan het roer zit.
Wie of wat is de wereld eigenlijk???
Want eerder schreef je ergens...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Niemand heeft belang bij jouw ontwaken alleen jij zelf.
Maar dan schreef je weer ergens...
Citaat:
Verder beloof ik je geen gelukkig leven wanneer je gedegen zelfonderzoek doet, helemaal niks, al is de wereld beter met je af. No much harm done, I think.

Laurens 14 nov. '20.
I think dat iets niet klopt hier, want "Niemand heeft belang bij jouw ontwaken alleen jij zelf, al is de wereld beter met je af." wijst op "een wereld" die er wel belang bij heeft.

Nog ongerijmder wordt het als ik deze erbij haal...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rennie
Ik ben begaan met de individueel lijdende niet met de mensheid.
Okay, je bent niet met de mensheid, maar wel met de wereld zo te zien.
Als jij nu is uitlegt wat je met de wereld bedoelt kunnen we onderzoeken of de wereld met jou begaan is.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 16 May 2021, 04:08   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Even een aanvulling op m'n vorige lullige grapje: waarvandaan komt een wens?
Geen idee.
Het ging me dan ook niet over het ontstaan.
Maar je denkt dat een wens, om meer bewustwording in de wereld bijvoorbeeld' altijd een egokenmerk draagt?
 
Oud 16 May 2021, 04:23   #17
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Geen idee.
Het ging me dan ook niet over het ontstaan.
Maar je denkt dat een wens, om meer bewustwording in de wereld bijvoorbeeld' altijd een egokenmerk draagt?
Is een wens niet per definitie gestuurd door de gedachte van een persoon?
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 16 May 2021, 04:32   #18
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho
Wie of wat is de wereld eigenlijk???
Want eerder schreef je ergens...

Maar dan schreef je weer ergens...

I think dat iets niet klopt hier, want "Niemand heeft belang bij jouw ontwaken alleen jij zelf, al is de wereld beter met je af." wijst op "een wereld" die er wel belang bij heeft.

Nog ongerijmder wordt het als ik deze erbij haal...

Okay, je bent niet met de mensheid, maar wel met de wereld zo te zien.
Als jij nu is uitlegt wat je met de wereld bedoelt kunnen we onderzoeken of de wereld met jou begaan is.
Ja dat is inderdaad niet duidelijk. Ik gebruikte hier wereld en mensheid door elkaar.

Maar goed je trekt hier wel weer het een en ander uit zijn context waardoor die discrepantie dan ook ontstaat. Dat ' niemand heeft belang bij jou ontwaken alleen jij zelf' is alleen maar vanuit het ego point of view zo. Ontwaken is gehoor geven aan een intrinsieke opdracht die vanwege ego niet kan worden gehoord. Het fenomeen op zichzelf is egoloos. Bekend met ego (doe dus gedegen zelfonderzoek) zie je hoe dat ego aan de wereld trekt en het het mens zijn (de mensheid) benadeelt. De wereld (mensheid) is in dat kader beter af met jouw ontwaken. Behept met ego (geen gedegen zelfonderzoek) zie je dat niet. Dat zou in deze mijn uitleg hierop zijn.

Ik hoef niet te onderzoeken of de wereld met mij begaan is, dat is geen taak voor de mensheid. Hier kun je wereld en mensheid gewoon met elkaar uitwisselen want ook de mensheid heeft die taak niet. Ik heb vanwege deze egocentriciteit wel te doen met de individueel lijdende mens niet met de mensheid in zijn geheel. Collectief maken we er immers een zootje van en het verbaast me niks dat de mensheid af stevent op zijn ondergang. Daarmee zou dan weer de wereld gebaat zijn. Zoals je ziet is hier weer geen uitwisselbaarheid mogelijk.
 
Oud 16 May 2021, 04:39   #19
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Misschien is de vraag ook wel, vraag niet wat de wereld voor jou doet, maar wat doe jij voor de wereld.... ego is vnl bezig met het beste uit de wereld te halen voor eigen gewin..
Vanuit bewust-zijn kunnen we het omkeren...
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 16 May 2021, 04:48   #20
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Misschien is de vraag ook wel, vraag niet wat de wereld voor jou doet, maar wat doe jij voor de wereld.... ego is vnl bezig met het beste uit de wereld te halen voor eigen gewin..
Vanuit bewust-zijn kunnen we het omkeren...
Precies, bewustwording is dan ook second best. Gedegen zelfonderzoek staat onbetwist op plaats een.
 
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.