Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 January 2015, 14:47   #11
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

En misschien dat mijn woede over het woord ego-verslaafde door jou geuit zo diep gaat omdat ik mij hier meer dan een half jaar een 'ego' heb laten aanpraten; een 'ego' dat ze allemaal zo goed zagen, ondanks mijn tegenwerpingen, welke tegenwerpingen ze dan juist als het bewijs van hun gelul zagen...

Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat je ego hebt? Niemand kan jou een ego aanpraten als deze doorzien is.

Ik heb gisteren nog ergens 'toegegeven' dat ik niet egoloos ben. Het gaat er ook niet om om te beweren dat je ego doorziet, maar dat je het doorzien ook werkelijk doet. Van afgelopen jaar kan ik mij minimaal 2x herinneren dat ego opspeelde.
Het gaat er juist om dat jij het leert herkennen! Dat jij het signaleert en er wat mee doet.

Maar jij bent nog met gepriegel bezig zoals boos zijn. Je bent nog met de onderste regionen bezig en denkt al heel wat te zijn. Maar goed: zoals ik al eerder opmerkte..bij jou zie ik nog wat beweging, dat is gunstig. Iemand als Puppemans zit na 11 jaar valse profeten volgen finaal vast. Die zit over 5 jaar nog dezelfde verhalen af te steken hier.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2015, 14:55   #12
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat je ego hebt? Niemand kan jou een ego aanpraten als deze doorzien is.

Ik heb gisteren nog ergens 'toegegeven' dat ik niet egoloos ben. Het gaat er ook niet om om te beweren dat je ego doorziet, maar dat je het doorzien ook werkelijk doet. Van afgelopen jaar kan ik mij minimaal 2x herinneren dat ego opspeelde.
Het gaat er juist om dat jij het leert herkennen! Dat jij het signaleert en er wat mee doet.

Maar jij bent nog met gepriegel bezig zoals boos zijn. Je bent nog met de onderste regionen bezig en denkt al heel wat te zijn. Maar goed: zoals ik al eerder opmerkte..bij jou zie ik nog wat beweging, dat is gunstig. Iemand als Puppemans zit na 11 jaar valse profeten volgen finaal vast. Die zit over 5 jaar nog dezelfde verhalen af te steken hier.
Ok?, over gepriegel gesproken; jij bent inderdaad nog volop bezig met overal ego te zien; ik ben dat stadium, als niet meer ter zake doende, voldoende voorbij gestoken om mij er niet meer bezig mee te houden.

Ik bedrieg mijzelf niet meer en mijn ego bedrieg mijzelf ook niet meer...
Dus afgerond heel die kwestie...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 02:18   #13
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Theo: jij komt hier wel in volledige dwaasheid mijn weg afkeuren omdat jijzelf zogezegd beter zou weten en waarop steunt dat weten? Op jouw ervaring? Op jouw geloof?
Kom niet zeggen uit jouw inzicht, want daarvoor heb je hier al te veel dwaasheden verkondigd

Maar Theodokus is wel zeer vrijgevig, hij vraagt niets voor zijn dwaasheden!
Zie maar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Jij kunt het gratis bij me ophalen, maar je wenst het niet.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 8 January 2015 om 02:49.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 02:37   #14
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Marie:...Maar goed: zoals ik al eerder opmerkte..bij jou zie ik nog wat beweging, dat is gunstig. Iemand als Puppemans zit na 11 jaar valse profeten volgen finaal vast. Die zit over 5 jaar nog dezelfde verhalen af te steken hier.
Ah, ik word hier ook vermeld! d'r wordt over mij gesproken. I like that.
@Marie: goed nieuws dus voor jou van Theodokus, hij ziet nog wat beweging bij jou en bij mij niet meer.


@Theodokus jonge, jij bent op dit forum voor mij echt wel, na Juul dan, de meest komisch-tragische clown van het circus die van zichzelf vind dat hij overal bovenstaat. Verheven als hij zich voelt door al zijn inzichten die hij meent te hebben.
Als er iemand is die hier over 5 jaar nog dezelfde verhalen zit af te steken ben jij het wel want je bent goed op weg - nee, je bent het al, Renoir trekt zich af en al terug omdat jij het beter doet dan hem - om vice-president te zijn van dit forum.
Zoals Nadje het perfect verwoordde:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Theo: Het is een spel. Een schitterend schouwspel. Jij neemt jezelf naar mijn idee echt veel te serieus. Dat is voor mij dan een indicatie dat jij dat stukje blijkbaar nog niet achter je gelaten hebt. En in mijn optiek Pup en Alliswell wel. Voor mij ben jij een hoofd mens, net als Rennie. Analytici. Het leven moet ont-leed worden. Letterlijk en figuurlijk, met als doel in te zien dat het geleefd moet worden. En dat betekent in alle facetten. Met alle ups en downs, de hele santemekraam. Je kunt het leven ook dood filosoferen, maar er komt nog een stap erna. Zoiets.
@Theo: maar als hoofd-mens ben je natuurlijk perfect geknipt om de rol van vice (vieze)-president van dit forum te spelen. Precies op maat gesneden voor jou.
Doe zo voort, mijn stem krijg je om dit circus mee of verder te leiden. Amusement blijvend gegarandeerd!
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 02:42   #15
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Theo: Ok?, over gepriegel gesproken; jij bent inderdaad nog volop bezig met overal ego te zien; ik ben dat stadium, als niet meer ter zake doende, voldoende voorbij gestoken om mij er niet meer bezig mee te houden.
Goed gesproken marie, maar Theodokus moet als vice-president van dit forum wel overal ego zien, anders kan hij niet meer functioneren als ego-gestapo man en anders draait het forum-circus niet meer optimaal. Hij en dit circus zijn dus voor elkaar gemaakt, hebben elkaar nodig. Over 5 jaar ziet Theodocus niet alleen hier op het forum, maar overal nog ego.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 8 January 2015 om 13:24.
Reden: grammatica correctie.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 08:40   #16
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Goed gesproken marie, maar Theodokus moet als vice-president van dit forum wel overal ego zien, anders kan hij niet meer functioneren als ego-gestapo man en anders draait het forum-circus niet meer niet meer optimaal. Hij en dit circus zijn dus voor elkaar gemaakt, hebben elkaar nodig. Over 5 jaar ziet Theodocus niet alleen hier op het forum, maar overal nog ego.
Dank je Puppetji voor je commentaar; ik kan je alleen maar gelijk geven.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 08:46   #17
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Het ego is een populair onderwerp in moderne boeken over spiritualiteit. Toch focus ik niet zoveel op het ego, want ik heb veel mensen zichzelf zien verliezen in hun strijd om er tegen te vechten of het te vernietigen. Het komt allemaal door een veelvoorkomende misvatting: het idee dat het ego an sich slecht of zelfs zondig is. Dit voedt het geloof in afgescheidenheid, en met name afgescheidenheid van het zelf.
Er is niks mis met het ego. Het is gewoon een vorm van bescherming. Het ego omvat het imago van iemand, de maskers en verdedigingsmechanismen die we gebruiken om onze onzekerheid achter te verschuilen. Om dit uit te leggen, gebruik ik vaak de volgende analogie:
Stel je voor dat je een ei bent. In je zit een adelaarskuiken. Deze adelaar staat voor je liefdesbewustzijn, je ware zelf, je volledige potentieel. Maar toch weet je nog niet dat deze adelaar bestaat, want nu ben je nog maar een ei. De eierschaal staat voor het ego. De functie van deze schaal is om datgene wat nog niet uitgebroed is te beschermen, om het adelaarskuiken te beschermen tegen de wereld tot hij er klaar voor is. Deze schaal kan zichzelf misschien uiten als valse trots of arrogantie, als onzekerheid of geveinsde nederigheid. Het is de stem die je vertelt dat er iets mis met je is, dat je anders moet zijn. Het is de stem die je altijd naar beneden trekt, je klein houdt, twijfelt, wantrouwt, piekert. Is er iets mis met de eierschaal? Nee. Die doet gewoon haar werk en biedt bescherming tot de adelaar sterk genoeg is geworden.
Wanneer het adelaarskuiken groot genoeg is, begint het de schaal weg te pikken. Hoe meer de schaal aan het licht wordt blootgesteld, hoe sneller ze uiteenvalt, want met elke nieuwe deuk, wordt de adelaar zich nog meer bewust van een realiteit die veel groter is dan hij ooit heeft gekend of durven dromen, dus zijn verlangen om los te breken en vrij te zijn wordt steeds groter. Wanneer hij eindelijk is losgebroken, omarmt het licht hem vanuit elke hoek en koestert hij zich in de stralende glorie van zijn nieuwe koninkrijk. Hij slaat zijn vleugels uit, want hij weet dat hij niet meer wordt beperkt door de krappe ruimte van het ei; hij is de koning van de lucht.
Op het pad naar ontwaking hoef je het ego niet te vernietigen of er tegen te vechten: dit voedt je afgescheidenheid alleen maar.
Focus er juist op om de majestueuze adelaar in je te laten groeien. Wanneer je bewustzijn volgroeid is, zal het ego vanzelf wegvallen, zonder moeite, omdat het niets meer hoeft te beschermen.

Het is een tekst van Isha Judd; ik had hem zelf kunnen schrijven want ik heb al herhaaldelijk gezegd dat ons ego ook wel eens een schild zou kunnen zijn die onszelf moet beschermen tegen datgene waar wij nog niet klaar voor zijn.
En hoe dikwijls heb ik hier gezegd dat ze het kind met het badwater weggooien met hun zogenaamde strijd tegen het ego; ze vernietigen zo niet alleen het ego van de mensen maar, verkeerd en/of slecht begrepen wordt zelfs het diepste innerlijke van de mensen vernietigd.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 09:18   #18
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
[I]
En hoe dikwijls heb ik hier gezegd dat ze het kind met het badwater weggooien met hun zogenaamde strijd tegen het ego; ze vernietigen zo niet alleen het ego van de mensen maar, verkeerd en/of slecht begrepen wordt zelfs het diepste innerlijke van de mensen vernietigd.
Er wordt dan ook door niemand beweerd dat je tegen het ego zou moeten strijden. Als je zou zien dat dat iets is wat je er telkens zelf van maakt, dan kan je zelfonderzoek beginnen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 10:02   #19
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er wordt dan ook door niemand beweerd dat je tegen het ego zou moeten strijden. Als je zou zien dat dat iets is wat je er telkens zelf van maakt, dan kan je zelfonderzoek beginnen.
Hoe dikwijls heb ik als commentaar gekregen dat o.w.v. mijn 'ego' ik dringend aan zelfonderzoek moest gaan doen? Ook door jou, Rob.

Dat zij, de aangekomene mijn 'ego'-werking zagen, terwijl het meer en meer duidelijk is en was dat zij vasthingen aan hun Eigen AANNAMENS en dat zij buiten hun Eigen AANNAMENS niet konden en kunnen denken; dat zij dus vastzitten in hun Eigen 'aannamenwereld'.

Zelfs het concept van 'aannamen-vrij' te zijn of proberen te worden is een AANNAME. Heel het concept van ego-ongebondenheid is een AANNAME.

ik heb bijna een nieuw ego-type uit de grond moeten stampen om het daarna te kunnen afbreken om in jullie concept van ego-ongebondenheid te kunnen passen.

Spijtig; ik zie het nu klaar en duidelijk, ego-vrij ben ik niet en zal ik nooit zijn; maar ego was al lang geen probleem meer voor mij omdat ik al ver uit mijn schaal gebroken was (cfr. vergelijking met het ei van Isha Judd).

Zoals ook aannamens voor mij geen probleem meer zijn omdat ze niet als afgelijnd richtsnoer en geboden gelden maar eerder een middel zijn om de complexiteit van mijn omgeving vereenvoudigd voor te stellen. De dag dat ik ze niet meer nodig heb of dat ik ze ontgroeid ben vallen ze vanzelf weg.

Dat is zoeken naar het diepere zijn door te leven en door het leven tot op het bot te leven en te doorzien zodat alles dat er niet meer toe doet vanzelf wegvalt en ik in de goddelijke leegte val. Ik zal dan die goddelijke leegte ZIJN.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 January 2015, 10:08   #20
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Ik had hem ook kunnen schrijven, Marie. Maar ik zie al weer wel dat er verkeerd gelezen c.q. begrepen wordt door jou. Je moet juist helemaal niet strijden tegen ego! Diegenen die dat het hardst doen leven in de wereld van pijn, van haat, van boosheid, van wrok.

Leer je eigen ego kennen, laat hem (haar in jouw geval) toe. Ont-ken niet langer je eigen ego. Jij staat nog altijd tegen de deur te duwen, waar ik gewoon door de niet-bestaande muur heen loop.

Jij zit nog altijd in je cocon. Alleen bestaat in dit geval de cocon niet eens?.

Ja, Isha Judd is een wijs mens. Nu nog wachten op mensen die de tekst ook kunnen lezen zoals bedoeld.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.