Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Waar gaat het hier verder ook nog over?
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 November 2021, 12:20   #11
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wel zie ik hem anderen de maat nemen (ik zie ego bij jou). Dat betekent alleen maar dat hij een ego-obsessie heeft.

....

Doe mij dan toch maar Laurens, ook al is zijn zelfonderzoek beperkt gebleven.
Betekent dat dan dat jij een "beperkt zelfonderzoek" obsessie hebt, Bassie? Maar idem dito, doe mij dan ook maar Laurens, alles beter dat de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 28 November 2021, 12:26   #12
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Een groter brevet van onvermogen kun je niet afgeven. Het 'gekende' is het verschijnsel. Je had moeten schrijven : "ik bén de kenner".
Dat is zo, zolang de dualiteit tussen de kenner en gekende in stand blijft, wat bij 99 procent van de zoekers in stand blijft.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline  
Oud 28 November 2021, 12:35   #13
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht

Nou ja, jij hoort er ook bij, want je bent het niet eens met Laurens.
Waar hij wil praten over gedegen zelfonderzoek (GZO), wil jij praten over deugddoend gedegen zelfonderzoek (DZO) want dat zou beter zijn volgens jou.
Nou, jullie zijn het maar oneens, mij maakt het niet uit hoe we uiteindelijk uitkomen op 'dat wat kent', dat wat we in essentie zijn.
Om die reden 'het uitkomen op wat we in essentie zijn' krijgt eenieder hier een platform. Bassie met zijn deugdelijk zelfonderzoek komt tot bevindingen die ik vanuit gedegen zelfonderzoek herken. Leuk om te ontdekken dat het over eenzelfde pad voert of gevoerd heeft, maar het zelfonderzoek gaat niet over bevindingen. Het is het resultaat wat telt, namelijk te weten komen wat we zijn? Dat kenmerkt zich door in Waarheid zijn, niet door bewering daarin te zijn.

Citaat:
Ik vind dat in zijn (Hans van Dam) citaat, nog 'neo-advaita' ontbreekt.
Stel je dat is voor, geen advaita vedanta noch neo-advaita.
Waar zou de mens het nog over oneens moeten zijn?

We zullen het in de 'wie we zijn fase' nooit helemaal eens worden. Iedereen prijst zijn eigen gevolgde weg aan. Evenzo kan ik zeggen 'Stel je voor er is geen Boeddhisme waar zou de mens het nog oneens over moeten zijn'. Binnen iedere stroming is onenigheid al probeert men het nog zo onder de hoed te houden. Het leuke van gedegen zelfonderzoek is dat het van geen enkele stroming afhankelijk is, je hoeft het met niemand eens te worden want je doet het geheel en al in je eigen uppie. Wanneer je daar geen oren naar hebt zal het nodig zijn je dit aan het verstand te peuteren.

Citaat:
Wie zou Laurens nog iets aan zijn verstand willen peuteren?
Want dat is waartoe Laurens zich geroepen voelt: forum-deelnemers wat aan hun verstand peuteren. In het belang van wat?
Je kunt je daar geen voorstelling van maken als je daar niet bent want er is geen sprake van een belang, Waarheid zoekt Waarheid en daar kun je een instrument van zijn.

Citaat:
Wat als er geen enkel belang meer gediend hoeft te worden, geen Dorje belang, geen Guido belang, geen Bassie belang, geen Laurens belang, geen marie belang, geen Vagebond belang?
Doorzie dat ieder belang afkomstig is van ego. Dat is hier altijd voorgehouden kijk naar het belang dat er wordt gediend. Wie wordt er beter van. Jij als aspirant zoeker of ene Balsekar die er een luxueuze oude dag aan over denkt te houden. Belangeloosheid is kenmerkend voor egovrij zijn.
 
Oud 28 November 2021, 13:50   #14
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dat is zo, zolang de dualiteit tussen de kenner en gekende in stand blijft, wat bij 99 procent van de zoekers in stand blijft.
Zonder dualiteit tussen kenner en gekende zou je bewusteloos zijn....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 28 November 2021, 16:02   #15
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Laurens' ego-obsessie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wel zie ik hem anderen de maat nemen (ik zie ego bij jou). Dat betekent alleen maar dat hij een ego-obsessie heeft.
Dat Laurens een ego-obsessie heeft is overduidelijk.
Dat betekend dat hijzelf nog een groot ego heeft want alleen een ego denkt en ziet ego.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
En als klap op de vuurpijl doe je nog aan hallucinerende middelen. En het heeft niks opgeleverd.....
Niets opgeleverd?
Amaai, ik ben 14 dagen geleden voor het eerst aan een San Pedro ceremonie mee gaan doen, gevolgd door een zweethut. Die zweethut ceremonie vond ik geweldig, die heeft heel wat opgeleverd!
Wat een healings-potentie!
Met mijn terminaal dikke-darm zieke vriend Jan vlieg ik eind dit jaar naar Barcelona om samen met hem de ceremonie nog is te doen.
Waar één wonder is gebeurt bij hem door middel van kambo is een 2de niet uitgesloten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Doe mij dan toch maar Laurens, ook al is zijn zelfonderzoek beperkt gebleven.
Laat hem toch maar in de waan te denken dat hij zijn gedegen zelfonderzoek heeft afgerond, dat maakt zijn ego gelukkig. Na 10 jaar met zijn forum een kentering willen teweegbrengen hebben in de bewustwording van de mens heeft het hem denkbeeldig toch wat opgeleverd.
Hij kan tegen zichzelf zeggen (naar eer en geweten om maar in de egoterminologie te blijven) er alles aan gedaan te hebben om het tij te keren.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 16:11   #16
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Restaurant ego-obsession.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Betekent dat dan dat jij een "beperkt zelfonderzoek" obsessie hebt, Bassie? Maar idem dito, doe mij dan ook maar Laurens, alles beter dat de pot die de ketel verwijt dat ie zwart ziet
Het éne ego (Bassie) ziet bij het het andere ego (Laurens) dat het een ego-obsessie heeft!
Zie hier, in New Delhi te India is er een restaurant met de naam Ego Obsession.
Daar ga ik bij mijn volgende reis door India is eten.
Met veel plezier zal ik dan terugdenken aan dit forum.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 16:20   #17
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Laurens is een instrument van ego

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je kunt je daar geen voorstelling van maken als je daar niet bent want er is geen sprake van een belang,...
Dus jij beweert nu met je forum geen belang te hebben.
Nou, in onderstaande van je op 7 oktober 2015 is er toch wel iemand die moe wordt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Meesterschap is het beheer voeren over de materie en ik zie mij dat niet doen. Ik ben alleen weer eens een keer heel erg moe, zoals na een lange tijd van inspanning.

Het is eerder zo dat ik telkens veel moeite moet doen om in deze mallemolen mee te draaien terwijl ik zonder enige moeite ook in het 'wat' kan verblijven. Me dunkt dat ik mijn intrinsieke opdracht in dit leven wel volbracht heb om de mens bewust te laten worden. Het was na veertig jaar mijn stellige overtuiging dat de mens niet bewust wil worden en met dit forum heb ik toch nog een laatste poging, waarvan ik verwachtte dat die me minder energie zou kosten, willen doen voor een kentering.

Het heeft alleen maar verder mijn overtuiging bevestigd dat de mens niet bewust wil worden en al helemaal niet geïnteresseerd is te weten te komen 'wie' (als 'wat') het nou feitelijk is. We blijven egocentrische motieven najagen en er lol in scheppen elkaar te pijnigen en zullen steeds meer in de onbewustheid van de ellende moeten leven. Maar zoals gezegd ik heb er (naar eer en geweten om maar in de egoterminologie te blijven) alles aan gedaan om het tij te keren. Het is mooi geweest.
En 'wie' wordt er moe?
Juist, het ego dat een intrinsieke opdracht meent te hebben wordt moe.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waarheid zoekt Waarheid en daar kun je een instrument van zijn.
Jij bent helemaal geen instrument van 'Waarheid' dus, jij bent een instrument van ego.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 16:44   #18
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je had moeten schrijven : "ik bén de kenner".
Er is niets wat ik niet ben. WiNk
Ik ben dus het gekende en de kenner en nog zoveel meer en minder.
ik ben de Alpha en de Omega, het begin en het einde.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 16:45   #19
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wel eens gehoord van een welgemeend advies?
Alleen een ego geeft ongevraagd welgemeend advies en wordt moe wanneer zijn verwachtingen niet uitkomen.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 28 November 2021, 17:51   #20
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat tot een besluit komen is een afronding van het redeneren. Het lijkt door al het geleuter dan wel dat het hier om redeneren gaat maar dat is niet het geval.
Het draait wel degelijk rondom Weten en om Waarheid maar dat is het licht aan het eind van de tunnel. Daarover speculeren en uitspraken doen is hetgeen geen zin heeft. Wat heb je aan een uitspraak dat alles in wezen niet meer dan een verwijzing naar wat (het licht aan het eind van de tunnel) is? Valt het licht je door die kennis ten deel? Dat als beeld voorschotelen is vanuit een subjectieve beleving waarover de opvattingen juist zo uiteen kunnen lopen.
Neen, Laurens, het gaat hier over vaststellingen die iedereen kan maken, maar waar velen zelfs niet toe komen juist omdat ze aan het valse voorwendsel blijven hangen (geloven) dat ze het licht op het einde van de tunnel zouden kunnen zien en bereiken gewoon door maar hardnekkig genoeg te blijven doorzoeken...
Willen is geen optrede naar meer weten... In tegendeel willen is een meestal onoverkombare drempel naar meer inzicht...

Citaat:
Inderdaad 'voor jou'. Een subjectieve beleving.
Iets verwerpen omdat het subjectief zou zijn, voor mij of voor iemand anders, is vastzitten in het (bij)geloof dat de uiteindelijke waarheid een bepaalde vorm zou hebben waar elke subjectieve beleving voor om het even wie wraakroepend zou zijn...
Voor mij zelf is het in subjectiviteit blijven hangen en daar niet over kunnen inderdaad beperkend; maar wie bewijst jou dat er geen waarheid in kan zitten... Het is aan mij om dan die subjectiviteit achter mij te laten...

Citaat:
us je gaat afdalen tot waar geen gedachten meer zijn en dan blijft er niets over. Is dat een blijvende toestand of kom je daar weer uit, hetgeen niet meer is dan meditatie.
Laurens, nogmaals, er is niets mis met meditatie het kan je ver voeren... aan jou om de grens , waarbij je de zuivere meditatie achter je laat en je in de wereld van weten komt, te overstijgen... Ook al zou dat in sommige gevallen slechts via een eerdere meditatie kan komen...

Citaat:
Iemand die gerealiseerd heeft verhaalt daar niet over.
Wie zegt jou dat???

Citaat:
Alleen ervaringen zijn een reden om te delen. Ergo je was betrokken bij een bijzondere ervaring.
Dat is toch juist dat ik hier neerschrijf... Niemand van ons kent de waarheid en zelfs kan men met bijna 100% zekerheid zeggen dat niemand van ons hem ooit zal kennen, als die waarheid al zou bestaan als ultieme waarheid...
Ik zuig elk bijkomend inzicht, mij door om het even wie aangerijkt, gulzig op...
Ben ik dan de enige die waarheidszoeken op die manier ervaar???


Citaat:
Wanneer het om inzichten draait tol je rond in gedachten en gedachten bewijzen zich continu als zijnde niet waar. Onderzoek je gedachten doe gedegen zelfonderzoek.
Neen, Laurens, wat ik hier voorstel is niet het blijven rondtollen in gedachten, maar juist dat rondtollen, dat zoeken, de machinatie waarin wij maar blijven steken naar een hoger niveau te brengen, niet een niveau van weten, maar wel een niveau van Zijn, steeds meer Zijn in waarheid...
Het rondtollen stopt... ik ben...
En al die ideeën, al die gedachten, al die mogelijkheden zijn als een strengel van mogelijkheden waar ik in zwem, waar ik in leef, en die steeds minder en minder verstrengeld raken en mij meer en meer doen opstaan in een vernieuwende open wereld waar ik in adem en leef...

Ken je de aanzuigkracht die er uit gaat van het 'niets'???

Citaat:
Zulke uitspraken verwonderen mij waar er al zo vaak is voorgehouden dat Waarheid op zoek is naar zichzelf en gevonden, ont'dekt wil worden. Ik herken je in Waarheid wanneer jij daarin ook vertoeft. Dat hoeft helemaal niet uitgesproken te worden want Waarheid is zichzelf genoeg.
Zou het kunnen dat dat zogezegde zoeken naar waarheid een enorm scherm is dat ons weghoudt van het echte Leven???

Wat is de laatste en ultieme stapt naar de ontdekking van God??? Is dat niet 'de dood van God'???

Waar God in eerste instantie gezien kan worden als een weg naar hoger... Blijkt God op het einde van de weg dikwijls meer een hinder dan een wegwijzer te zijn...
marie is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.