Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 April 2013, 14:52   #11
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Het kenmerk van vorm(en), dus ook de menselijke, is dat het aan verandering onderhevig is. Vrijheid, verlichting, is niet te vinden in de vorm.

Dus als straks iedereen verlicht en vrij is, moorden en verkrachten we nog steeds, schoppen we anderen dood, mishandelen we kinderen,....dat alles in de menselijk "vorm"

Kwestie van accepteren?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 17:14   #12
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Dus als straks iedereen verlicht en vrij is, moorden en verkrachten we nog steeds, schoppen we anderen dood, mishandelen we kinderen,....dat alles in de menselijk "vorm"

Kwestie van accepteren?
Ik zou zeggen, doe je ogen open en kijk wat JIJ hier en nu kunt doen aan de ellende en het leed van van de wereld. En als je weet wat dat is, doe het dan vervolgens.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 17:48   #13
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ondanks dat het soms onprettig is en niet lekker zit, doe je het er toch maar mee(ego),....is dat dan omdat zonder ego(gezien of niet) je niet kan leven, of dat verlichting bloedsaai is, en voor de smeuigheid het doorziene ego maar weer word opgepakt?
Zoals ik het zie is de tekst van Jed iets wat met aandacht geproefd met worden. Het is geen slobberwijntje die je gebruikt om de resten het toastje uit je holle kies weg te spoelen, maar een grand crux die je over je tong laat lopen om te ontdekken wat het te onthullen heeft.

Wat kan ik er voor zinnigs aan toe voegen? Iig dat hij een andere invulling aan het begrip ego geeft. En dat het verschil van voor en na niet in het ego zit, maar in de identificatie er mee.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2013, 18:09   #14
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Je gaat dus door een proces waarbij je personage tot de grond toe wordt afgebroken zodat je kunt zien wat er overblijft wanneer het helemaal verdwenen is.

Het resultaat is niet een verlicht zelf of het ware zelf, het is geen-zelf.

Als je alles achter de rug hebt, is het tijd om weer als mens in de wereld te gaan leven. En dat betekent opnieuw je kostuum aantrekken en terug het toneel.
Kan iemand mij uitleggen hoe iets wat op de grond toe is afgebroken weer als kostuum aangetrokken kan worden?

Ego bestaat uit wat hersenschakelingen, wat bundeltjes gedachten en als dat werkelijk doorzien/doorleefd is dan lossen die hersenschakelingen op, dan verdwijnen die gedachtenbundeltjes.

Als er geen angst meer is voor muizen dan trek je later dat kostuum niet meer aan, er is dan simpelweg geen angst voor muizen meer.

Er is geen ego/persoonlijkheid nodig om het toneel weer op te stappen, er is nog zoiets als onvernauwd bewustzijn/intelligentie/"Zelf/Ziel".

Waar ene Jed, who the Rick is Jed, het over heeft is nog een fase, een nog niet geheel opgelost zijn.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 08:51   #15
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Kan iemand mij uitleggen hoe iets wat op de grond toe is afgebroken weer als kostuum aangetrokken kan worden?

Ego bestaat uit wat hersenschakelingen, wat bundeltjes gedachten en als dat werkelijk doorzien/doorleefd is dan lossen die hersenschakelingen op, dan verdwijnen die gedachtenbundeltjes.

Als er geen angst meer is voor muizen dan trek je later dat kostuum niet meer aan, er is dan simpelweg geen angst voor muizen meer.

Er is geen ego/persoonlijkheid nodig om het toneel weer op te stappen, er is nog zoiets als onvernauwd bewustzijn/intelligentie/"Zelf/Ziel".

Waar ene Jed, who the Rick is Jed, het over heeft is nog een fase, een nog niet geheel opgelost zijn.
Bereidwillig als ik ben was ik al bezig een antwoord te formuleren op je smeekbede om uitleg. Tegelijk besef ik dat je helemaal geen antwoord wil, je wilt alleen maar je sarcasme laten zien over de mogelijkheid van het afleggen van het ego om het vervolgens toch weer te gebruiken.

Dat kan, ik heb het zelf ooit hier eens beschreven hoe dat in z'n werk gaat. Dus als je het ECHT wilt weten zoek je het op.

Het heeft natuurlijk niks te maken met je in het belachelijke getrokken angst voor muizen. Maar het lijkt me stug dat je dat niet weet, zo simpel ben zelfs jij niet. Zo doe je je maar voor als houding.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 09:06   #16
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Dat is dan ook het punt.
Er hoeft geen licht gebracht te worden, alles is licht.
Dat is nou juist 't 'denkspul' dat wil....en wil....en wil...en WIL!!
Voor het denken heel begrijpelijk maar 't is HET n?t niet.
Dat is nog een fase, een nog niet geheel opgelost zijn.

Er lopen nog veel onopgeloste zaken (rond)
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 09:44   #17
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Bereidwillig als ik ben was ik al bezig een antwoord te formuleren op je smeekbede om uitleg. Tegelijk besef ik dat je helemaal geen antwoord wil, je wilt alleen maar je sarcasme laten zien over de mogelijkheid van het afleggen van het ego om het vervolgens toch weer te gebruiken.

Dat kan, ik heb het zelf ooit hier eens beschreven hoe dat in z'n werk gaat. Dus als je het ECHT wilt weten zoek je het op.

Het heeft natuurlijk niks te maken met je in het belachelijke getrokken angst voor muizen. Maar het lijkt me stug dat je dat niet weet, zo simpel ben zelfs jij niet. Zo doe je je maar voor als houding.
Renoir, ik wil inderdaad geen antwoord.

Ik bied enkel de mogelijkheid dat de mens zelf eens gaat onderzoeken hoe de dingen werkelijk zijn en niet klakkeloos iets aannemen wat bv ene Jed, Renoir of Aart neerkwakken.

Onderzoek wat ego is, hoe het ontstaan is, zie hoe enkel het ego denkt niet zonder zichzelf te kunnen, vraag je af waar het ego is als je slaapt en hoe het dan toch mogelijk is dat alles gewoon functioneerd, etc, etc.

Renoir, je kunt inderdaad het ego weer aantrekken maar dat houdt enkel in dat er weer ego is en niet de egoloosheid/grenzeloosheid waar ik het over heb.

Tuurlijk wil ego weer zichzelf aantrekken/in stand houden.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 09:46   #18
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is dan ook het punt.
Er hoeft geen licht gebracht te worden, alles is licht.
Dat is nou juist 't 'denkspul' dat wil....en wil....en wil...en WIL!!
Voor het denken heel begrijpelijk maar 't is HET n?t niet.
Dat is nog een fase, een nog niet geheel opgelost zijn.

Er lopen nog veel onopgeloste zaken (rond)
Precies, alles is licht.

En als je denkt dat het niet zo is dan is dat ook licht.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 09:53   #19
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Precies, alles is licht.

En als je denkt dat het niet zo is dan is dat ook licht.
Tja.. de natuur/leven gaat z'n gang h?.

En dat jij zegt wat je zegt = de natuur/leven
Dat ik zeg wat ik zeg = de natuur/leven
Dat alles is gegaan zoals 't is gegaan = de natuur/leven
Dat alles is/gaat zoals 't is/gaat = de natuur/leven

Er is werkelijk niks anders dan de natuur/leven
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 10:38   #20
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat is dan ook het punt.
Er hoeft geen licht gebracht te worden, alles is licht.
Dat is nou juist 't 'denkspul' dat wil....en wil....en wil...en WIL!!
Voor het denken heel begrijpelijk maar 't is HET n?t niet.

Dat is nog een fase, een nog niet geheel opgelost zijn.
Dat 'alles is licht' klopt voor zo lang het niet door iets overschaduwd wordt. Dat iets wat het zicht er op ontneemt vraagt om onderzoek naar de aard er van opdat het zich oplost en het licht vrijelijk kan schijnen.

Dat iets wat het zicht ontneemt is ook het 'dat wil? en wil.. en wil.. en WIL' oftewel de hebbezak het ego.

Dus als je het probleem, punt, ego wilt ontdoen van zijn zicht beperkende werking dan is een onderzoek naar de aard er van een weg waarlangs gehandeld kan worden. Niet door de oplossing te verklappen met 'het is HET net niet' als een voldongen feit, maar door op zoek te gaan naar het waarheidsgehalte van datgene wat HET net niet is. Het beproefde eliminatieproces.

En wat zich vervolgens voordoet gebeurt allemaal in datzelfde licht.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Maharshi over het 'ego' Nathan Ramana 4 17 June 2013 10:19


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:21.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.