Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Alles is bewustzijn
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 March 2021, 15:11   #11
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Volgens mij is overbevolking een mythe.
Ik doe reeds enkele jaren genealogisch onderzoek en stel vast dat de laatste vijf- zeshonderd jaar de meeste mensen gemiddeld tussen de 60 en 75 jaar oud werden. De kindersterfte, kraambedsterfte, ondervoeding, onzorgvuldige hygiëne , epidemische rampen, demografische verschuivingen, oorlogen, ... wijzen sterker in de richting van menselijke impact op sterfte dan dat er sprake is van een natuurlijke tendens.

Uit vele wetenschappelijke rapporten blijkt dat de menselijke soort aan een bovengrens is gekomen van wat de planeet kan verdragen. Alle problemen wijzen naar onszelf: overbevolking, klimaat, grondstoffen, armoede, ...

Maar mijn vraag was eigenlijk hoe jij een verband ziet tussen deze problemen en bewustzijn. Leg misschien eens uit wat bewustzijn voor jou betekent en hoe daarin wereldproblemen een mythe zijn.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2021, 17:04   #12
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Leg misschien eens uit wat bewustzijn voor jou betekent en hoe daarin wereldproblemen een mythe zijn.
Bewustzijn is God. Een andere uitdrukking is de ene universele intelligentie.
Uiteindelijk is 'overbevolking' ook prima, omdat het ene bewustzijn zich zal manifesteren door elke vorm die het keer op keer kiest en evolueert.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2021, 18:08   #13
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik zie geen overbevolking globaal bekeken. Dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat al die unieke mensen er niet zouden mogen zijn of voorkomen hadden moeten worden.
Er is een trend van bevolkingsgroei, die als deze zo doorzet tot schaarste aan voedsel gaat leiden. De mens neemt, de aarde geeft: totdat het op is. De aarde draait wel door, de mens is al doorgedraaid...


Citaat:
Stop met religieus gezwets over 'Moeder Aarde.
Leg eens uit?
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 5 March 2021, 21:19   #14
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Bewustzijn is God. Een andere uitdrukking is de ene universele intelligentie.
Uiteindelijk is 'overbevolking' ook prima, omdat het ene bewustzijn zich zal manifesteren door elke vorm die het keer op keer kiest en evolueert.
Wat ik mij zo afvraag is hoe het 'ene' (god, universele intelligentie) kan kiezen en evolueren. Elke keuze is toch overbodig als er maar één is? Elke evolutie is toch zinloos als het één zichzelf is, god is?
Kun je spreken van universele intelligentie als je ziet dat slecht 8 % van de wereldbevolking profiteert van de mogelijkheden tot ontplooiing?
Hoe kunnen fundamentele problemen waarbij iedereen verantwoordelijkheid draagt prima zijn?

Ik heb de indruk dat ik je standpunt omtrent bewustzijn niet goed begrijp.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2021, 18:43   #15
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat ik je standpunt omtrent bewustzijn niet goed begrijp.
Ik vertrek vanuit kosmisch bewustzijn, wat "een hogere vorm van bewustzijn is dan die van de gewone mens".
Dit bewustzijn toont aan dat de kosmos niet bestaat uit dode materie die wordt beheerst door onbewuste, starre en onbedoelde wetten; het toont het daarentegen als volkomen immaterieel, volkomen spiritueel en volkomen levend; het laat zien dat de dood een absurditeit is, dat alles en iedereen eeuwig leven heeft; het laat zien dat het universum God is en dat God het universum is, en dat geen kwaad er ooit is geweest of er ooit in zal komen; een groot deel hiervan is natuurlijk vanuit het oogpunt van zelfbewustzijn absurd; het is niettemin ongetwijfeld waar.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2021, 19:01   #16
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik vertrek vanuit kosmisch bewustzijn, wat "een hogere vorm van bewustzijn is dan die van de gewone mens".
Dit bewustzijn toont aan dat de kosmos niet bestaat uit dode materie die wordt beheerst door onbewuste, starre en onbedoelde wetten; het toont het daarentegen als volkomen immaterieel, volkomen spiritueel en volkomen levend; het laat zien dat de dood een absurditeit is, dat alles en iedereen eeuwig leven heeft; het laat zien dat het universum God is en dat God het universum is, en dat geen kwaad er ooit is geweest of er ooit in zal komen; een groot deel hiervan is natuurlijk vanuit het oogpunt van zelfbewustzijn absurd; het is niettemin ongetwijfeld waar.
En dat overbevolking niet bestaat???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2021, 19:11   #17
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En dat overbevolking niet bestaat???
Zijn er teveel planeten in het heelal?
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2021, 23:38   #18
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Ik vertrek...
Ja, je bent vertrokken. Ik heb geen idee naar waar je onderweg bent. Je reist op kosmisch bwz en dat geeft je blijkbaar een vaart van jewelste. Hier op aarde (waar de overbevolking zich voordoet) is er niet echt kosmisch bwz. We stellen het zoals van oudsher gewoon met het bewustzijn. Ik weet het gaat een stuk trager waardoor problemen meestal aanslepen. Zo ook met overbevolking. Terwijl wij hier deze gedachten uitwisselen tikken de aantallen aan.

Naar ik mij heb laten informeren gelden in het universum niet overal dezelfde krachten. Wat hier zwaartekracht is, is ginderachter iets anders. Dat zou door de kromming van de ruimte komen. Maar goed, mijn punt is dat er niet echt een scheidingslijn is te trekken tussen leven en dood. Biologen hanteren vele verschillende definities om dit onderscheid te begrijpen. Daar heb jij blijkbaar geen last van want je springt direct van de dode materie naar het eeuwig leven.
Ik wil je best geloven maar ik neem niets voor waar van wat je aan de man probeert te brengen. Kijk het zit zo. Als wij weten dat bwz altijd het cijfer 1 is, leven het cijfer 2 krijgt en materie het cijfer 3, dan hoef je toch niet door de kosmos te reizen omdat de cijfers ook ginder achter dezelfde zijn gebleven.
Misschien heb je je iets laten wijsmaken en ben je helemaal niet vertrokken. Misschien ben je compleet de redenen vergeten waarom je hier gebleven bent en lijkt het maar dat je bent vertrokken. Ik zou je aanraden goed uit te kijken met dat kosmisch bwz.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 March 2021, 23:49   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Zijn er teveel planeten in het heelal?
Om te bedenken hoe groot het universum is, en wij maar mensen tellen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 March 2021, 00:17   #20
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ja, je bent vertrokken. Ik heb geen idee naar waar je onderweg bent.
Naar twee richtingen.

1) Mens zijn betekent, dat je uniek bent en dat je eenzaam bent. Volgens mij moeten we eenzaamheid niet benaderen als een crisis of een kans, maar als een entiteit, als een wezenskenmerk van elke mens. In eenzaamheid vind men de eenheid.
Krishnamurti zegt dat de diepste basis van de mens eenzaamheid en verlatenheid vertegenwoordigt. Uiteindelijk is dat de grootste angst van de mens: zichzelf ontmoeten.

2) Er komen steeds meer mensen op aarde, denken we. Maar nu de feiten. De wereldbevolking groeit en zal deze eeuw nog blijven groeien. De wereld telt op dit moment 7,7 miljard mensen. Aan het eind van de eeuw zullen dat er 11,2 miljard zijn, aldus de jongste voorspellingen van de VN. Maar dan is de groei eruit. Het mensental zal niet verder stijgen, maar stabiliseren of zelfs afnemen.
Citaat:
Bevolkingsgroei
We worden geplaagd door wat Rosling het instinct van de rechte lijn noemt; we zijn geneigd te denken dat de groei van de wereld*bevolking een feit is én zal blijven. We trekken in gedachten de lijn door, terwijl de werkelijkheid niet dezelfde blijft, maar verandert.

https://www.trouw.nl/nieuws/er-komen...iten~b5139e66/
Darsho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.