Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 January 2021, 12:45   #11
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
@kabu:...Ik schat rond maart aan Jan Geurtz toe te komen. Je hoort het nog wel.
ok, ik zie het misschien nog wel wanneer je aan Jan Geurtz begint.

Michael Pollan's 'verruim je geest' bestseller interesseert je niet?.
Zo is in de commentaren op bol-com te lezen...
Citaat:
Boek van het jaar
Els04 / Zwijndrecht België 4 november 2018

Ik raad dit product aan

+ Spannend
+ Meeslepend verhaal
+ Goede verhaallijn

Verruim je geest. Wat psychedelica ons leren over bewustzijn, sterven, verslaving en depressie door Michael Pollan.

Een kloek boek van 472 pagina's over een onderwerp waar ik geen kaas van gegeten heb, dat jaagt me best wel wat angst aan. Wat haalde me dan toch over de streep? Het onderwerp én de auteur. Ik wist na het lezen van Een pleidooi voor echt eten al dat Pollan een geweldige verteller is. Want dat doet hij: storytelling. Op die manier speelt hij het klaar om je bijna 500 pagina's lang geboeid aan de bladzijden te lijmen.

Hoewel het werk heel wetenschappelijk (in zoverre dat mogelijk is met dit onderwerp) is aangepakt heb je nergens het gevoel dat je onderwezen wordt. Dat komt doordat Pollan op de één of andere manier rechtsreeks tegen zijn lezers praat. Ik weet niet hoe hij het doet maar hij schrijft op zijn eigen heldere manier zo boeiend en eerlijk over zijn zoektocht in de wereld van de psychedelica (zoals LSD, DMT en psilocybine). Hij maakt gebruik van meerdere invalshoeken: wetenschappelijke, de geschiedenis, biologie, memoires, casestuddies en eigen ervaringen. Want zoals het een goede onderzoeker in de jaren zestig betaamde moet je eerst zelf het middel proberen eer je de mensen er met kan gaan behandelen; of in het geval van dit boek: Pollan had nooit met zo veel overtuigingskracht kunnen schrijven als hij niet aan de lijve had ondervonden wat psychedelica teweeg kunnen brengen in een mens. Doordat hij eerst grondig onderzoek naar dit onderwerp deed en dan pas zelf ging testen volg je ook zijn ganse traject van nieuwsgierige, over twijfelaar, tot 'fan'. Dit maakt zijn zoektocht boeiender en objectiever, en dat maakt dit boek tot een nog groter meesterwerk.

Hoewel dit een non-fictie boek is leest het als fictie, het zou zelfs verfilmd kunnen worden. De 'personages', gaande van pioniers tot onderzoekers heden ten dage, worden zo levendig in beeld gebracht dat ze ook van het scherm zouden spatten.
Pagina na pagina word je verder in het verhaal gezogen, kennis sijpelt in je poriën en je 'geest wordt verruimd'.

Het boek is geen promopraatje voor het gebruiken van psychedelica maar ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit boek dichtslaan zonder ook zo een levens veranderende ervaring te willen ondergaan. Jammer genoeg komt er nog tegenkanting van de farmaceutische en de psychiatrische wereld (angst om een centje minder te verdienen), toch hoop ik dat er snel een omslag komt en psychedelica een erkend medicijn mogen worden. Want zij hebben zo veel potentie in zich, niet enkel als medicijn an sich maar ook als wegwijzer in het onderzoek naar het 'gewone brein' (ze liggen bijvoorbeeld aan de basis van de ontwikkeling van antidepressiva).

Verruim je geest is een boek dat je meeneemt op een trip die je niet gauw zal vergeten. Een boek dat je blik opent en je geest verruimt (alle puns intended), dat wetenschappelijk onderzoek helder verwoordt en daarnaast grappig, vernieuwend, meeslepend en begeesterend is verdient de naam 'boek van het jaar' bij uitstek!

Kan de Arbeiderspers alvast een exemplaar bezorgen aan Maggie De Block?
Ik heb het boek in papier versie en e-book en las net dit opmerkelijk grappige verhaal...

Citaat:
Timothy Leary's voornemen om wetenschapper af te zijn en evangelist te worden werd van harte aangemoedigd door sommige van de kunstenaars die hij inwijdde in de geheimen van de psychedelica. Tijdens een opmerkelijke sessie in december 1960 in zijn huis in Newton gaf Leary psilocybine aan de Beat-dichter Allen Ginsberg, een man die op zich geen chemische duw in de rug nodig had om de rol van visionaire profeet te spelen. Tegen het eind van een extatische trip strompelde Ginsberg de trap af, ontdeed zich van al zijn kleren en uitte het voornemen om naakt door de straten van Newton te trekken, onder het verkondigen van het nieuwe evangelie.
'We gaan de mensen vertellen dat ze elkaar niet meer moeten haten,' zei Ginsberg, 'en we starten een vrede-en-liefde-beweging.' Je kunt in deze woorden bijna de geboorte van de jaren 60 horen - een nog vochtig, wit kuikentje dat zijn schaal aan het open pikken is. Toen Leary Ginsberg had weten te bewegen binnen te blijven (onder meer omdat het december was), pakte de dichter de telefoon en begon de wereldleiders te bellen - hij probeerde althans Kennedy, Chroesjtsjov en Mao Tse-toeng aan de lijn te krijgen, om ze nader tot elkaar te brengen. Uiteindelijk slaagde Ginsberg er alleen in om zijn vriend Jack Kerouac te bereiken, waarbij hij verklaarde dat het God was die belde ('ik spel het even: G-O-D') en dat Kerouac die magische paddenstoelen beslist moest nemen.
En alle anderen ook.
Ginsberg was ervan overtuigd dat Leary, de Harvard-hoogleraar, de perfecte leidsman zou zijn van deze nieuwe psychedelische kruistocht. In de ogen van Ginsberg was het feit dat de nieuwe profeet 'nota bene van de universiteit van Harvard afkomstig was', de alma mater van de net gekozen president, een grote knipoog van de geschiedenis, want hier hadden we immers 'de enige echte dr. Leary, een respectabel mens, een man van de wereld die zich nu voor de taak van de Messias gesteld ziet'. Deze, van de grote dichter afkomstige woorden waren als zaadjes die zich in de vruchtbare, vochtige grond van Timothy Leary's ego nestelden. (Een van de vele paradoxen van psychedelica is dat die stoffen een zekere oplossende werking kunnen hebben op het ego van de gebruiker, wat er bij sommige mensen vervolgens toe leidt dat datzelfde ego razendsnel enorm wordt opgeblazen. 'Wie kennis heeft kunnen nemen van een groot geheim van het universum kan zich een uitverkorene gaan voelen, iemand die grote daden zal verrichten.)

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'. Apple Books.
Geweldig boek hoor!
Ik heb op wikipedia is effe een kijkje genomen wie die dichter Allen Ginsberg is. Bijzonder figuur zo lees ik in wikipedia...
Citaat:
Irwin Allen Ginsberg (Newark (New Jersey), 3 juni 1926 - New York, 5 april 1997) was een Amerikaans dichter van joodse afkomst.

In de jaren 40 van de twintigste eeuw studeerde hij aan de Universiteit van Columbia (bij Mark Van Doren), waar hij vriendschap sloot met de schrijvers William S. Burroughs en Jack Kerouac. In het midden van de jaren vijftig zou hij een leidende rol spelen in de Beat Generation samen met dichters als Gary Snyder en Michael McClure.

In 1956 publiceerde hij zijn eerste werk: Howl And Other Poems. Hoewel het gedicht heftige reacties opriep wegens vermeende obsceniteit, werd het een groot succes. Ook Ginsbergs openheid over zijn homoseksualiteit - Peter Orlovsky was zijn levenspartner - maakte hem controversieel. Zijn collega-schrijvers, met name Jack Kerouac, William Carlos Williams en Kenneth Rexroth hadden meer vertrouwen in hem. Hij werd zelf ook sterk beïnvloed door deze schrijvers.

Ginsberg had een sterke drang om de grenzen van zijn bewustzijn te verkennen. Dat deed hij door het gebruik van drugs zoals marihuana, en andere geestverruimende middelen. Dit inspireerde hem sterk bij het schrijven van gedichten. William Blake, de Engelse dichter, was hem daarbij een voorbeeld. Veel gedichten van Ginsberg bevatten elementen van oorlog. Onderwerpen als de gaskamers in de Tweede Wereldoorlog en de oorlog in Vietnam komen regelmatig voor in zijn gedichten.

Ginsberg ontving talrijke prijzen waaronder de Woodbury Poetry Prize, de National Book Award for Poetry, NEA grants en een Lifetime Achievement Award van de Before Columbus Foundation. Gedurende de laatste jaren van zijn leven was Ginsberg docent aan de Universiteit van Brooklyn.

Ginsberg die zich steeds meer ging interesseren voor het boeddhisme werd op latere leeftijd boeddhist.
Maar misschien ken jij hem wel en heb je al gedichten van hem gelezen.

groetjes
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 13:05   #12
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
ok, ik zie het misschien nog wel wanneer je aan Jan Geurtz begint.

Michael Pollan's 'verruim je geest' bestseller interesseert je niet?.
Jawel maar dit boek staat verderop in het lijstje. Ik zie in de bestsellerlijsten dat Wim Hof als een komeet door de rangen raast. Hopelijk is er koud water genoeg.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 15:04   #13
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Jawel maar dit boek staat verderop in het lijstje. Ik zie in de bestsellerlijsten dat Wim Hof als een komeet door de rangen raast. Hopelijk is er koud water genoeg.
Hmm, je schrijft geen waarheid want ik zie geen Wim Hof in > CPNB Top 100 bestverkochte boeken 2019

edit: excuses, toch wel, hier staat Wim Hof op 13...> https://www.debestseller60.nl

Nou, ik koop hem niet hoor, men kan geen twee heren dienen. Wim Hof dient ook de heer van het geld, dat zal Laurens graag bevestigen.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:00   #14
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Maar misschien ken jij hem wel en heb je al gedichten van hem gelezen.
groetjes
Leary, Ginsberg en Kerouac waren voor de opgroeiende generaties jongeren, geboren in de late jaren vijftig tot in de jaren zeventig van de vorige eeuw, zowel inspiratie als controversieel model.
Ik ken hun werk niet goed uit eerste hand maar uit de verwijzingen in muziek van Frank Zappa, Bob Dylan, The Moody Blues, The Doors, enz. Ik ben hun werk (van deze auteurs) nooit echt nabij gekomen. Voor mij waren het bekende namen in wat toen het alternatieve circuit werd genoemd.
Hier een kennismaking met het proza van Ginsberg.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:13   #15
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Hier een kennismaking met het proza van Ginsberg.
Zinsnede uit de link:

Citaat:
Dit klinkt als zeer literaire klinkklare onzin.
Dat dus....
Wat paddo's en andere psychidelica kúnnen doen met een brein....

De beste man schijnt ook ooit onder invloed van een flinke dosis drugs van plan geweest te zijn in z'n blote kont de straat op te rennen om het evangelie te gaan verkondigen.... tja....
Tegengehouden, deedie toen een poging om wereldleiders op te bellen... tja....

Gelukkig zat ie niet in het WH :)
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:37   #16
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Zinsnede uit de link:
Dat dus....
Wat paddo's en andere psychidelica kúnnen doen met een brein....

De beste man schijnt ook ooit onder invloed van een flinke dosis drugs van plan geweest te zijn in z'n blote kont de straat op te rennen om het evangelie te gaan verkondigen.... tja....
Tegengehouden, deedie toen een poging om wereldleiders op te bellen... tja....

Gelukkig zat ie niet in het WH :)
Ja, er doen de wildste verhalen over die figuren de ronde. Het waren ook tijden waarin dat kon.
Hun betekenis voor de generaties waarin die verhalen aan bod kwamen had met die verhalen niets van doen maar eerder met wat Ginsberg in die verwijzing schrijft als de 'zelfuitschakeling', de kunstmatige k.o..

Dit thema (het aftasten van de grenzen van de verbeelding) en het experiment van dit thema bestond reeds tientallen jaren, net na WO I met de 'dada-beweging' en later het surrealisme.
De bijdrage van deze auteurs in de jaren vijftig is de enorme verbreding van het experiment, het gemeengoed van het experimenteren in alle lagen van een gemeenschap.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:39   #17
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht

Gelukkig zat ie niet in het WH :)
Komen we btw, via een flinke omweg, toch weer uit bij het onderwerp....
Narcisten binnen a-dvaita....
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:41   #18
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ja, er doen de wildste verhalen over die figuren de ronde. Het waren ook tijden waarin dat kon.
Hun betekenis voor de generaties waarin die verhalen aan bod kwamen had met die verhalen niets van doen maar eerder met wat Ginsberg in die verwijzing schrijft als de 'zelfuitschakeling', de kunstmatige k.o..

Dit thema (het aftasten van de grenzen van de verbeelding) en het experiment van dit thema bestond reeds tientallen jaren, net na WO I met de 'dada-beweging' en later het surrealisme.
De bijdrage van deze auteurs in de jaren vijftig is de enorme verbreding van het experiment, het gemeengoed van het experimenteren in alle lagen van een gemeenschap.
Volgens mij bent u de weg kwijt geraakt in de verscheidenheid aan topics....
Never mind, overkomt mij ook wel eens;)
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:42   #19
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Komen we btw, via een flinke omweg, toch weer uit bij het onderwerp....
Narcisten binnen a-dvaita....
Wat is WH? Te cryptisch voor mij.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:43   #20
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Volgens mij bent u de weg kwijt geraakt in de verscheidenheid aan topics....
Never mind, overkomt mij ook wel eens;)
Is er een weg dan?
Nowee is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Over een boer, een paard en een zoon ... Rob Boeddhisme 2 25 November 2014 00:17


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.