Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 February 2011, 01:44   #11
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karien Bekijk bericht
Het aangrijpingspunt voor een ommekeer is juist de geraaktheid, waar het niks doet is het instemming, een aangenaam en comfortabel vertoeven, in een gedeelde mening.

Alleen door geraaktheid ben je in de hoogste staat van paraatheid, klim je in de pen, c.q. de hoogste boom. Daarin wordt de inmiddels rebelererende fictie zichbaar.
We zitten niet op dezelfde golflengte wat dit aangaat Kanoir. Het ging mij niet om situaties van instemming, ik weet wat je daarmee bedoelt, met gedeelde mening, en dat is inderdaad een aangenaam vertoeven en prettig gevoel maar het is niet wat ik bedoelde.

Iemand kan zeggen "jij doet dit of dat" en dat kan afkaatsen en natuurlijk kom je daardoor in een staat van paraatheid en natuurlijk is zo iemand een spiegel, in die zin dat hij/zij je een stukje van je eigen dingetje laat zien. Het spiegelt dan de persoonlijkheid en niet wie ik werkelijk ben. Wie ik werkelijk ben, hoeft niet alleen indirect gespiegeld te worden via wat ik allemaal niet ben, maar kan ook direct gespiegeld worden zonder de persoonlijkheid te raken en zonder een gelijke mening te verkondigen. Ik kan alleen niet uitleggen hoe dat zit, alleen hoe ik het hier ervaar als het gebeurt, namelijk als eindeloze ruimte en openheid. Het heeft op een bepaalde manier met wat ik liefde zou noemen te doen, maar dan niet de "lieve" liefde, dat ook weer niet. Maar er is ook geen kilheid. Het gaat beyond woorden en volgens mij weet jij dat ook wel.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2011, 12:00   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
We zitten niet op dezelfde golflengte wat dit aangaat Kanoir. Het ging mij niet om situaties van instemming, ik weet wat je daarmee bedoelt, met gedeelde mening, en dat is inderdaad een aangenaam vertoeven en prettig gevoel maar het is niet wat ik bedoelde.

Iemand kan zeggen "jij doet dit of dat" en dat kan afkaatsen en natuurlijk kom je daardoor in een staat van paraatheid en natuurlijk is zo iemand een spiegel, in die zin dat hij/zij je een stukje van je eigen dingetje laat zien. Het spiegelt dan de persoonlijkheid en niet wie ik werkelijk ben. Wie ik werkelijk ben, hoeft niet alleen indirect gespiegeld te worden via wat ik allemaal niet ben, maar kan ook direct gespiegeld worden zonder de persoonlijkheid te raken en zonder een gelijke mening te verkondigen. Ik kan alleen niet uitleggen hoe dat zit, alleen hoe ik het hier ervaar als het gebeurt, namelijk als eindeloze ruimte en openheid. Het heeft op een bepaalde manier met wat ik liefde zou noemen te doen, maar dan niet de "lieve" liefde, dat ook weer niet. Maar er is ook geen kilheid. Het gaat beyond woorden en volgens mij weet jij dat ook wel.
Voor mijn automatische beantwoorder (annex koffiezetapparaat) staat hier niemand als Kanoir bekend dus reageerde hij niet en had je naar je antwoord kunnen fluiten. Het toeval wil dat ik op mijn maandelijkse ronde kwam chequen of alles vlekkeloos verloopt.

Ik heb het ding zo afgesteld dat hij gaat knagen aan alles dat bestaat uit aannames. En je persoonlijkheid bestaat ten ene male uit aannames. Verder is hem geleerd alles per direct terug te spiegelen en tevens om absoluut niet opbouwend of bevstigend te anticiperen. Ik was voornemens aan het eind van de contract termijn van het forum de balans op te maken en te kijken wie er is verdwenen (gerealiseerd).

Zo te zien ben je er nog en misschien ga je wel net als ik voor het leraarschap.
In dat geval moet gezegd dat je kort en bondig je boodschap moet brengen en geen ruimte laten voor oneindig geouwehoer. Waar je al bekend mee bent is daarbij geen onderwerp van discussie, het gaat niet om kennis. Wanneer het tot je is getreden als weten scherm je er niet meer mee, noch is er enige behoefte het er nog langer in filosofische zin over te hebben.

Je zit nu in 'n hypothese dat iets ook anders kan, dat is dus dat geouwehoer. Natuurlijk kan het allemaal anders en daarom bewandelen de meesten ook een pad om er niet van af te dwalen. En je aanwezigheid hier is een en al afdwaling van dat pad want je wilt eerst alles uitproberen wat het allemaal niet is vooraleer je bereid bent te gaan zien wat het wel is. Ik stroom daarin mee en beveel datgene aan waar je me steeds naar vraagt namelijk eliminatie van wat het niet is.

Als je zegt 'je zit niet op dezelfde golflengte' dwing je me bijna jouw zienswijze te volgen en die loopt voor mij mijlenver naast dat pad. Dus probeer ik je er naar terug te brengen.

Als jij werkelijk zou weten wat je bent zou je onmiddelijk herkennen en was er niks te zien in de teruggekaatste spiegeling en daarmee zou ook je lust vergaan te reageren. Ik zie wel dat het je aan lust ontbreekt maar dat is eerder uit verveling omdat je het nu zo onderhand wel allemaal begrijpt.

Hoe je je ervaart in die eindeloze ruimte en openheid hoef ik me geen voorstelling te maken en zie ik zonder omhaal hoe en wat er binnenkomt en de aard van de reactie die daar op volgt, en dat niet alleen bij mij zelf. Dat is de werkzaamheid van je pure intrinsieke intelligentie, die ook onmiddelijk overal wordt herkend. Dat mooie beeldspraak, wijsheden, geslepenheid, en verhullende teksten wel doorziet maar daar niks mee kan.

De enige vraag die er toe doet is herken je mij en dan maakt het niet meer uit hoe de verschijnselen er bij staan, kil of liefdevol.

P.s. het spijt me dat ik over jouw hoofd mijn stokpaardje aan het berijden ben.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2011, 15:22   #13
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Zooooooooo Renoir, nu heb je me flabbergasted. Het wordt misschien eens tijd je eigen aannames los te laten en het stokpaardje af te zadelen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 2 February 2011, 15:48   #14
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Zooooooooo Renoir, nu heb je me flabbergasted. Het wordt misschien eens tijd je eigen aannames los te laten en het stokpaardje af te zadelen.
Waarom ? Het opzadelen doet me kennelijk (gezien de omstandigheid dat het er staat) genoegen. Ik ben je dankbaar voor het geven van de gelegenheid al gaat het antwoord aan je 'golflengte' voorbij.

Wanneer ik 'n speech als deze op mezelf ga betrekken is de conclussie van 'aanname' evident inderdaad. In een poging me met de door je veronderstelde aanname te identificeren gaat het verhaal echter volledig aan me voorbij.

Mogelijk, gezien je reactie, kennelijk ook aan jou. Het zal, al dan niet om verschillende redenen, aan ons niet besteed zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meister Eckhart diane Overige religie 87 24 September 2012 23:28
Eckhart Tolle: All thought is ... Aart Eckhart Tolle 11 3 November 2011 14:16


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.