Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 January 2021, 14:24   #11
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dit is DE manier om alles weg te relativeren. A la de 'advaita shuffle'.

Ik weet de context niet waarin je dit schrijft. Maar vannacht is hier b.v. in mijn woonplaats door iemand onder invloed in een auto met te grote snelheid door de stad gereden en zijn er 2 fietsers het ziekenhuis in gereden. Een beetje extreem voorbeeld misschien, maar het zou je duidelijk kunnen maken dat er wel degelijk, in dit ondermaanse, sprake is van dader en slachtoffer.

Er hoeft helemaal niet 'iemand' kwijt geraakt te worden. Door zelfonderzoek wordt het helder wat je (1) in essentie bent en wat je (2) óók bent, namelijk een individu in deze wereld. En nee, dat is niet in tegenspraak met elkaar. En ja, het weten van (1) heeft grote gevolgen voor (2).

Uiteraard is er in de wereld van de vormen sprake van een slachtoffer en een dader.

Ik schreef in het kader van zelfkennis, dit onderwerp is geplaatst in Advaita Vedanta. Het lijkt mij dat ik dat niet hoef te benoemen op een zelfkennisforum.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 15:46   #12
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Uiteraard is er in de wereld van de vormen sprake van een slachtoffer en een dader.

Ik schreef in het kader van zelfkennis, dit onderwerp is geplaatst in Advaita Vedanta. Het lijkt mij dat ik dat niet hoef te benoemen op een zelfkennisforum.
Ik neem deze zin van je over uit een ander draadje:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Als je de diepste wezenlijkheid van ieder menselijk wezen zou kennen en erkennen dat deze eender is aan die van je zelf, wie blijft er dan nog over om excuses aan te bieden?
Dit is dus het grote misverstand, ingegeven door de advaita shuffle.

Volgens mij zou het moeten zijn: "Als je de diepste wezenlijkheid van ieder menselijk wezen zou kennen en erkennen dat deze eender is aan die van je zelf, wat blijft er dan nog over om niet je excuses aan te bieden?" De ander en jij zijn Een, dus wat houd je tegen? Je bied (anders gezien) je zelf je excuses aan. En dat kan bijzonder helend zijn, in vele opzichten. En dat is ook het gevolg van het wezenlijke inzicht: dat er werkelijk iets verandert in de manier waarop je in de wereld acteert. En niet dat je een excuus weet te vinden omdat niet te doen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 16:09   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik neem deze zin van je over uit een ander draadje:

Dit is dus het grote misverstand, ingegeven door de advaita shuffle.

Volgens mij zou het moeten zijn: "Als je de diepste wezenlijkheid van ieder menselijk wezen zou kennen en erkennen dat deze eender is aan die van je zelf, wat blijft er dan nog over om niet je excuses aan te bieden?" De ander en jij zijn Een, dus wat houd je tegen? Je bied (anders gezien) je zelf je excuses aan. En dat kan bijzonder helend zijn, in vele opzichten. En dat is ook het gevolg van het wezenlijke inzicht: dat er werkelijk iets verandert in de manier waarop je in de wereld acteert. En niet dat je een excuus weet te vinden omdat niet te doen.
Ik meen te beleven dat excuses aanbidden nog meer kwaad zouden kunnen doen in sommige situaties. Werkelijk.
Als je iemand het proces ontneemt van naar zichzelf kijken, door zijn ego te ontzien, is het kwalijker.

Vaak als beide partijen tot het besef komen hoe kinderlijk een situatie is, is het vanzelfsprekend, en zo een beleefdheidsvorm, als excuses aanbieden, kan overbodig worden..
Het is het dogmatische denken dat zulke vormen eist.

Jezus zei: "Vergeef ze!" En niet vergeef me!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 16:15   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
. En niet dat je een excuus weet te vinden omdat niet te doen.
Een belangrijk punt om in de gaten te houden.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 16:16   #15
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik neem deze zin van je over uit een ander draadje:

Dit is dus het grote misverstand, ingegeven door de advaita shuffle.

Volgens mij zou het moeten zijn: "Als je de diepste wezenlijkheid van ieder menselijk wezen zou kennen en erkennen dat deze eender is aan die van je zelf, wat blijft er dan nog over om niet je excuses aan te bieden?" De ander en jij zijn Een, dus wat houd je tegen? Je bied (anders gezien) je zelf je excuses aan. En dat kan bijzonder helend zijn, in vele opzichten. En dat is ook het gevolg van het wezenlijke inzicht: dat er werkelijk iets verandert in de manier waarop je in de wereld acteert. En niet dat je een excuus weet te vinden omdat niet te doen.

Ik citeer mijn #9 waar je op reageerde:

Citaat:
Het slachtoffer kan zich los maken van de dader door het 'iemand' zijn kwijt te raken. Dan is de daad nog steeds gedaan, maar hij is niemand aangedaan.

Voor de dader ligt het moeilijker om het 'iemand' kwijt te raken.
Dus jij wil serieus dat het slachtoffer (van bv een verkrachting) excuses gaat maken aan de verkrachter? Ik denk dat je dan buiten de realiteit staat. Het slachtoffer kan de dader vergeven als eerste mogelijkheid. Daarna kan hij/zij het zijn van een 'iemand' ongedaan maken. In het zijn van 'niemand' (en niet anders) kan het slachtoffer zich verenigen met de dader.

De dader kan uiteraard ook zijn excuses aanbieden, maar dat zal in het hypothetische geval van ernstig daderschap lachwekkend overkomen.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 17:24   #16
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dus jij wil serieus dat het slachtoffer (van bv een verkrachting) excuses gaat maken aan de verkrachter? Ik denk dat je dan buiten de realiteit staat. Het slachtoffer kan de dader vergeven als eerste mogelijkheid. Daarna kan hij/zij het zijn van een 'iemand' ongedaan maken. In het zijn van 'niemand' (en niet anders) kan het slachtoffer zich verenigen met de dader.

De dader kan uiteraard ook zijn excuses aanbieden, maar dat zal in het hypothetische geval van ernstig daderschap lachwekkend overkomen.
Hoe je daar nou weer bij komt, dat een slachtoffer excuses zou moeten maken ...???

Als een dader excuses maakt, en vanuit een manier dat werkelijk is begrepen dat excuses op zijn plaats zijn, dan zal dat niet lachwekkend overkomen.

En nog maar een keer: je interpretatie van het 'iemand - niemand - verhaal' is hier niet aan de orde. In het besef wie in essentie te zijn, kan er geen 'weerstand' zijn van iemand om aan iemand oprechte excuses te maken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 17:27   #17
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard ecxuses niet te koop bij kabu

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Rob: Ik meen te beleven dat excuses aanbidden nog meer kwaad zouden kunnen doen in sommige situaties. Werkelijk.
Als je iemand het proces ontneemt van naar zichzelf kijken, door zijn ego te ontzien, is het kwalijker.
Rob zit nog altijd te wachten op mijn excuses voor het leed dat ik hem aangedaan heb door volgens hem de voorbije maanden geen respect te tonen voor Nadje zijn ex-partner die twee jaar geleden overleden is.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 17:31   #18
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Hoe je daar nou weer bij komt, dat een slachtoffer excuses zou moeten maken ...???

Als een dader excuses maakt, en vanuit een manier dat werkelijk is begrepen dat excuses op zijn plaats zijn, dan zal dat niet lachwekkend overkomen.

En nog maar een keer: je interpretatie van het 'iemand - niemand - verhaal' is hier niet aan de orde. In het besef wie in essentie te zijn, kan er geen 'weerstand' zijn van iemand om aan iemand oprechte excuses te maken.
Wij komen niet tot verstaan, Rob. We spreken over hetzelfde in een andere taal.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 17:47   #19
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Rob zit nog altijd te wachten op mijn excuses voor het leed dat ik hem aangedaan heb door volgens hem de voorbije maanden geen respect te tonen voor Nadje zijn ex-partner die twee jaar geleden overleden is.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit in je leven aan iemand je excuses aangeboden. Dat ligt namelijk niet in de lijn van handelen van een narcist. En dat je dat nu ook niet gaat doen, nadat je een leuke ervaring hebt gehad en je bedacht hebt dat je verlicht bent geraakt, laat zien dat er in essentie nog niets veranderd is bij je.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 January 2021, 17:49   #20
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wij komen niet tot verstaan, Rob. We spreken over hetzelfde in een andere taal.
Daar hoef je je in ieder geval niet voor te excuseren ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Geen 2


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ben je een slachtoffer of schepper. Aart Waar gaat het hier verder ook nog over? 119 14 December 2011 11:16


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.