Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 July 2022, 12:30   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waar het vinden van waarheid nog aan het subjectief beleefde grenst is het op voorkeuren afgestemd. Ik ga niet meer uit de school klappen hoe dat in zijn werk gaat, maar Waarheid is losgezongen van het 'ik' of 'ego' en het 'gevoel' is meer daar oog voor krijgen.


Allemaal weer zelf verzonnen verhaaltjes waar je in bent gaan geloven, geklets uit je nek.
Wat is, is, Laurens...
En wat zeggen de wijzen dat aan het begin van alle bestaan is???
Hewel een enorme, alle grenzen overschrijdende liefde...; inderdaad niets van doen met het afkooksel wat wij van liefde gemaakt hebben...
Liefde, Laurens, liefde is puur gevoel..., is puur ZIJN...
En alles komt daaruit voort...
Hoe kun jij dan menen er enkel met je verstand, ontdaan van elk gevoel, ontdaan van elke vermenging met het zelf, voortkomend uit de bron van het ZIJN; hoe kun jij, dit wetend, nog denken dat je er enkel met je verstand kunt geraken...
Wie maakt wie wat wijs???
marie is offline  
Oud 16 July 2022, 12:38   #12
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht

Citaat:
Als je het Filosofische Ik zuiver waaneemt dat ontstaat het beleven van het Ik Ben; dat is kenmerkend voor de ongedeelde aandacht. In de Ik Ben beleving kan het Filosofische Ik in een direkte verbinding komen met zijn hogere octaaf in de geestelijke wereld: het Pneumatische Ik.
Dit boek heb ik jaren terug gelezen. Het is behoorlijk gedetailleerd en verschaft wel bepaalde inzichten, afhankelijk van je staat van zelfkennis.

Het gaat over ongedeelde aandacht o.a. Je filosofische ik kan je naar de 'ik ben' beleving brengen welke universeel van aard is.

Citaat:
Met het Filosofische Ik - dat Aristoteles de Onbewogen Beweger noemt: die niet door iets ander bepaald hoeft te zijn dat door zichzelf - is verbonden het denken over het denken, waardoor je een gedachte in een emotie of de wijze waarop je denkt op waarheid kunt onderzoeken of zelfreflectie. Het Filosofische Ik is het scheppende en zich vernieuwende Ik.
Dank je Bassie, ik voel mij honderd procent aangesproken...
marie is offline  
Oud 16 July 2022, 17:45   #13
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat is, is, Laurens...
En wat zeggen de wijzen dat aan het begin van alle bestaan is???
Hewel een enorme, alle grenzen overschrijdende liefde...; inderdaad niets van doen met het afkooksel wat wij van liefde gemaakt hebben...
Liefde, Laurens, liefde is puur gevoel..., is puur ZIJN...
En alles komt daaruit voort...
Hoe kun jij dan menen er enkel met je verstand, ontdaan van elk gevoel, ontdaan van elke vermenging met het zelf, voortkomend uit de bron van het ZIJN; hoe kun jij, dit wetend, nog denken dat je er enkel met je verstand kunt geraken...
Wie maakt wie wat wijs???
Ik stel in de aanloop naar het doen van gedegen zelfonderzoek liefst zo weinig mogelijk interferentie voor. Geen gekoesterde gedachten over liefde, geen krampachtig vasthouden aan al hetgeen je lief is (waaronder het 'ik)'. Je van gedachten losmaken die uiteindelijk allemaal weer onderzoek behoeven dus hoe meer je kunt schrappen hoe beter. Zoals gezegd je moet leeg zijn aan jezelf of zoals eerder anders uitgedrukt 'naakt voor God verschijnen'. Zelf heb ik dat gedegen zelfonderzoek afgerond en weet waar de knelpunten zitten en daar wijs ik alleen maar op. Ga er niet beladen met allerhande ballast aan beginnen is en blijft het advies.

Ik zie er het nut niet van in vóór gedegen zelfonderzoek al in detail ergens over te treden. We spreken elkaar wel weer wanneer je dat gedegen zelfonderzoek hebt afgerond. Maar dat ga je niet doen, je blijft liever zoeken naar hetgeen beter in je straatje te pas komt en mij lastig vallen met je onzin.
 
Oud 16 July 2022, 19:59   #14
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Waarheid is losgezongen van het 'ik' of 'ego' en het 'gevoel' is meer daar oog voor krijgen.
Is het ik of ego, of ik en ego?
Wat kenmerkt het verschil in beiden?
Guido is offline  
Oud 17 July 2022, 01:38   #15
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het 'verhaal' is ontsproten aan de eigen fantasie.
Welk verhaal? ;)



Citaat:
Je kunt met deze meest elementaire vorm van jezelf ondervragen al meteen beginnen. Daar hoef je anderen helemaal niet mee lastig te vallen.
Let's start!

*einde forum*
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 17 July 2022, 08:41   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Is het ik of ego, of ik en ego?
Wat kenmerkt het verschil in beiden?
Uitputtend behandelt hier.
 
Oud 17 July 2022, 08:42   #17
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Welk verhaal? ;)
De door je neergeschreven gedachten.

Citaat:
Let's start!

*einde forum*
Succes.
 
Oud 17 July 2022, 12:17   #18
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik stel in de aanloop naar het doen van gedegen zelfonderzoek liefst zo weinig mogelijk interferentie voor. Geen gekoesterde gedachten over liefde, geen krampachtig vasthouden aan al hetgeen je lief is (waaronder het 'ik)'. Je van gedachten losmaken die uiteindelijk allemaal weer onderzoek behoeven dus hoe meer je kunt schrappen hoe beter. Zoals gezegd je moet leeg zijn aan jezelf of zoals eerder anders uitgedrukt 'naakt voor God verschijnen'. Zelf heb ik dat gedegen zelfonderzoek afgerond en weet waar de knelpunten zitten en daar wijs ik alleen maar op. Ga er niet beladen met allerhande ballast aan beginnen is en blijft het advies.

Ik zie er het nut niet van in vóór gedegen zelfonderzoek al in detail ergens over te treden. We spreken elkaar wel weer wanneer je dat gedegen zelfonderzoek hebt afgerond. Maar dat ga je niet doen, je blijft liever zoeken naar hetgeen beter in je straatje te pas komt en mij lastig vallen met je onzin.
Je blijft liever zoeken??? Ik weet, Laurens, en ik weet met de dag meer...

Het Filosofische Ik is het scheppende en zich vernieuwende Ik.

Denk je nu echt dat ik die levende, en niet dode, waarheid wil/zal opgeven voor het oh zo verstandige riedeltje dat totaal voorbij gaat aan het Leven zelf ???
Bewijs mij Laurens dat je Leeft en ik zal luisteren...
marie is offline  
Oud 17 July 2022, 22:00   #19
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je kunt je intern onthechten aan alles wat verschijnt. Dan gaat er moeiteloos een 'zien' ontstaan van alles wat verschijnt. Dan 'heb' je geen vriend, maar je bent met een vriend. Simpelweg niet langer je 'willen' meer opleggen aan alles wat verschijnt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
"Hoe bestendig is aangeleerd gedrag?".
Wat bedoel je hiermee?

(Ik moest een beetje knippen en plakken.. sorry.)
Guido is offline  
Oud 18 July 2022, 07:49   #20
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Wat bedoel je hiermee?

Lichamelijk gedrag, het gedrag van de gehele stofwisseling, genetisch bepaald gedrag, emotioneel/gevoelsgedrag, mentaal gedrag, geestelijk gedrag, intentioneel gedrag?

(Ik moest een beetje knippen en plakken.. sorry.)
..
Guido is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.