Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 November 2011, 23:29   #11
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Zonder licht was er van heel onze menselijke beschaving geen sprake geweest.

Niet voor niets spraken de ouden: "God is het licht mijner ogen!"
Plato vergelijkt bij monde van Socrates in "de Staat" de Idee van Het Goede met de zon. Waarbij de zon (het licht) ten grondslag ligt aan zowel de kenbaarheid van de dingen (dus dat de dingen gekend worden zoals ze zijn) als aan de realiteit van het gekende (dat de dingen zijn zoals ze zijn).
De Idee van het Goede is geen bestaand "zijnde" maar ligt aan "gene zijde van het zijn", overstijgt het geheel van alle essenties en hun tegendelen.

Licht/het Goede kent dus geen tegendeel.

En aangezien Kerst vol met lichtjes is hou ik daarom van Kerst
Maria is offline  
Oud 13 November 2011, 23:31   #12
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
En ik kan er altijd bijzonder van genieten als de zon de wereld kleurt
Ik ook. Het is buiten zo mooi, zelfs als het mistig is, of nacht.
Maria is offline  
Oud 14 November 2011, 02:06   #13
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
een romantisch verhaaltje.
...dat je blijkbaar toch gelezen hebt... Foei!!
Tine is offline  
Oud 14 November 2011, 05:51   #14
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
En aangezien Kerst vol met lichtjes is hou ik daarom van Kerst
Heiden! Kerst is een feest met een boodschap!

http://www.youtube.com/watch?v=gro8rikicP4
Rob is offline  
Oud 14 November 2011, 07:53   #15
vesselin
Asprirant lid
 
vesselin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
een romantisch verhaaltje.

het diepste duister is...LICHT'.
het is het flauwe licht van een 'vermoeden' samen met een fantasierijke verbeelding (gedachten) wat een peilloze duistere diepte ziet...die alleen maar donkerder word....en waar onwenselijke zinnigheden' zich schuil houden.

het LICHT' van de diepste duisternis is ''LEVEN'' zelf.
in het LICHT' van de diepste duisternis is het licht van bewustzijn slechts een schaduw.
gedachten kunnen zich tonen in het licht van bewustzijn...de mooie en verleiderlijke, maar ook de kwade en vreselijke...
het licht van bewustzijn roept op tot vreugde' en maant tot neerslachtigheid.

het LICHT' van de diepste duisternis' toont niets'...en is in zichzelf geborgen als ''LEVEN'' zelf.
het licht van bewustzijn kent de euforie?n en de 1001 angsten'.....die de STRALENDE' duisternis onbekent zijn.
de demonen en de engelen vertonen zich in het flauwe licht van bewustzijn...maar kunnen niet bestaan in het LICHT' van de duisternis.

alleen in het licht van bewustzijn is er de 'waan' van bereiken' (wording) of bezwijken' (dood)........sensaties, 'ervaringen', 'belevingen', die het STRALENDE LICHT' van de duisternis (''LEVEN') onbekent zijn.

(de gedachten claimen het denken te zijn', maar het denken (ONTVANKELIJKHEID') claimt de gedachten niet.....het kijkt wel uit.)

welterusten allemaal..........
Na zo'n een nachtmerrieachtige mededeling van uwentwege heb ik vannacht geen oog dicht gedaan. Gelukkig moet ik straks naar de oogarts!

Maar dit: "alleen in het licht van bewustzijn is er de 'waan' van bereiken' (wording) of bezwijken' (dood)........sensaties, 'ervaringen', 'belevingen', die het STRALENDE LICHT' van de duisternis (''LEVEN') onbekentd zijn." is echt taal van een mysticus.

Ja, wat is licht eigenlijk zonder een fysiek oog dat het interpreteert?
Zo kennen we licht ook slechts als de "voorstelling'" die ons lichaam met zintuigen, brein en geheugen er van maakt.

Wat is licht voor een blinde? Staat die dichter bij de waarheid?
__________________
Красота спасет мир
vesselin is offline  
Oud 14 November 2011, 21:10   #16
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Na zo'n een nachtmerrieachtige mededeling van uwentwege heb ik vannacht geen oog dicht gedaan. Gelukkig moet ik straks naar de oogarts!

Maar dit: "alleen in het licht van bewustzijn is er de 'waan' van bereiken' (wording) of bezwijken' (dood)........sensaties, 'ervaringen', 'belevingen', die het STRALENDE LICHT' van de duisternis (''LEVEN') onbekentd zijn." is echt taal van een mysticus.

Ja, wat is licht eigenlijk zonder een fysiek oog dat het interpreteert?
Zo kennen we licht ook slechts als de "voorstelling'" die ons lichaam met zintuigen, brein en geheugen er van maakt.

Wat is licht voor een blinde? Staat die dichter bij de waarheid?
blind ziende en ziende blind......!

door het licht van bewustzijn' is de mens vervreemd geraakt van het LICHT' van de duisternis...''LEVEN'' zelf.

let wel.....alles wat we kwaad, verschrikkelijk, nachtmerrie, boos, angstig , e.n.z noemen' zijn vertoningen uit en in het licht van bewustzijn.

het licht van bewustzijn is de gevangene van haar eigen creatie'(s)...van een quark' tot een sterrenstelsels cluster' en alles wat er tussen deze twee geduide grootheden bestaat. (ook de ijlere sferen )

het licht van bewustzijn is een 'werkelijkheid'....geen absolute REALITEIT.

bij het menselijke aan 'beleving/'ervaring' doen zich de mooiste en verschrikkelijkste vertoningen voor, fysiek, emotieoneel/gevoelig, mentaal en geestelijk....

door het opmerken van een 'gelatenheid' bij al dat vertoon neutraliseert het zelf'bewustzijn van een mens de schijnbare tegengesteldheden (merkbaar subjectief) waardoor de onverdeelde 'werkelijkheid' van bewustzijn als één licht......het gefragmenteerde persoonlijkheids besef...individualiseert', dan pas bestaat een mens'...'werkelijk' objectief héél !.

(p.s als je bovenstaande serieus neemt...dan zit je midden in een mindfuck', want het is mijn 'beleving'...niet de jouwe.)
sagnaar is offline  
Oud 14 November 2011, 21:39   #17
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
...dat je blijkbaar toch gelezen hebt... Foei!!
jij leest veel...
ik niet.
moet je iets gelezen hebben om te kunnen vertellen....?
sagnaar is offline  
Oud 14 November 2011, 22:17   #18
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Na zo'n een nachtmerrieachtige mededeling...
Mede"delen" heeft vele verschijningsvormen. Romantisch, dramatisch, nachtmerrie-achtig, kleurrijk, lyrisch, beknopt, onverstaanbaar, etc. etc.... Pick and choose

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesselin Bekijk bericht
Wat is licht voor een blinde? Staat die dichter bij de waarheid?
Hier volgt dus weer een .... "mededeling" van mijnentwege. De puntjes mag je zelf invullen door een bijvoeglijk naamwoord uit bovenstaand lijstje te kiezen... WiNk

Mijn beide ouders waren blind en door het omgaan met hen (en andere visueel gehandicapten) weet ik dat licht en donker voor blinden niet bestaat. Degenen die blind geboren worden, kunnen zich onmogelijk een voorstelling maken van licht noch van duisternis, en dus evenmin van "kleur".
Toch beschikten zij over het vermogen tot "voorstellen", maar dan vooral via de "tastzin". Alles had wel vorm (en er was geur, smaak en geluid) en kon dus worden "geïnterpreteerd" omdat er "denken" (voorstellingsvermogen) was.

Via het "begeleidster" zijn, heb ik ook kennis gemaakt met mensen die niet konden "denken" of "doen" (zwaar mentaal gehandicapten) en geen voorstellingsvermogen hanteerden, waardoor er voor hen slechts "het moment" bestond. Zij leefden in het zogenaamde "eeuwige nu". Ook zij waren in staat tot lachen en wenen (beleven), omdat hun fysieke zintuigen wel nog "functioneerden". Er was geen denken, er was geen eigenhandig (zelfstandig) doen en toch was er leven omdat er voelen (als de wisselwerking tussen pijn en genot) was.

O.a. dankzij het leven met (fysisch beperkte) ouders en het "werken" met (mentaal beperkte) mensen, heb ik veel geleerd over in-leven-zijn.

Zonder denken geen voorstellingsvermogen en geen vermogen tot het interpreteren van die voorstellingen (geen innerlijke wereld). Er is wel nog een kunnen ervaren (beleven) van het leven "dankzij" de buitenwereld.
Zonder zintuigen echter is er geen echt beleven van die buitenwereld mogelijk.
Zonder denken en zonder zintuigen, rest slechts een "gewaar zijn", een buiten jezelf, buiten het leven staan, als toeschouwer ervan...
Tine is offline  
Oud 14 November 2011, 22:48   #19
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
jij leest veel...
ik niet.
moet je iets gelezen hebben om te kunnen vertellen....?
Ik heb veel gelezen...
Maar ik heb nog meer geleefd...
Het lezen "gebeurde" slechts in functie van het willen (kunnen) begrijpen van het (mijn) leven.

Een toeschouwer (van dat-wat-is) "vertelt" andere dingen dan degene die dat-wat-is effectief beleeft... Het zijn gewoon andere invalshoeken, andere ge"zicht"spunten, niet meer, niet minder...
Tine is offline  
Oud 15 November 2011, 01:56   #20
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht

door het opmerken van een 'gelatenheid' bij al dat vertoon neutraliseert het zelf'bewustzijn van een mens de schijnbare tegengesteldheden (merkbaar subjectief) waardoor de onverdeelde 'werkelijkheid' van bewustzijn als een licht......het gefragmenteerde persoonlijkheids besef...individualiseert', dan pas bestaat een mens'...'werkelijk' objectief heel !.

(p.s als je bovenstaande serieus neemt...dan zit je midden in een mindfuck', want het is mijn 'beleving'...niet de jouwe.)

....maak je geen zorgen......
habbuthabnot is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.