Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 February 2012, 14:09   #11
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Mijn dilemma is dat het mij heel moeilijk valt aanwezig te zijn...Het Goddelijke zien bij de ander vind ik gemakkelijker dan bij mijzelf.
Hoe ga jij hiermee om?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 14:15   #12
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht

Mijn dilemma is dat het mij heel moeilijk valt aanwezig te zijn...Het Goddelijke zien bij de ander vind ik gemakkelijker dan bij mijzelf.
Ik merk dat ik glimpjes opvang van het goddelijke, in mezelf en even veel in de ander. Ik mis het als het niet aanwezig is.
Mijn vorm, en de vorm van de ander ook(karaktereigenschappen, en houdingen) zitten mij in de weg, naar mezelf toe en ook naar de ander.
Nu en dan ervaar ik de rust in mezelf, en ook de rust in contact. Zoals nu in het gesprek met jou. Dan zit het mij niets meer in de weg om het goddelijke in ons beide te ervaren.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2012, 14:20   #13
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoe ga jij hiermee om?
Niet...
Dagelijks mediteren.
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2012, 15:22   #14
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als ik jou lees kom ik tot rust, alsof de tijd even stil staat.
Dank je...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik merk dat ik glimpjes opvang van het goddelijke, in mezelf en even veel in de ander. Ik mis het als het niet aanwezig is.
Mijn vorm, en de vorm van de ander ook(karaktereigenschappen, en houdingen) zitten mij in de weg, naar mezelf toe en ook naar de ander.
Nu en dan ervaar ik de rust in mezelf, en ook de rust in contact. Zoals nu in het gesprek met jou. Dan zit het mij niets meer in de weg om het goddelijke in ons beide te ervaren.
Ik heb en had even tijd nodig om het te verwerken... Het Goddelijke ervaar ik wanneer ik geniet van de natuur. Puur de schoonheid ervaar zonder hier over na te denken, het is er en ik ben... Het Goddelijke in de ander? Ik denk dan aan Goddelijke in mijn kleinkinderen... En hoe mijn kinderen hiervan genieten...
Misschien wil jij iets vertellen over de glimpjes...
Wordt vervolgd...
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 9 February 2012, 17:42   #15
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Misschien wil jij iets vertellen over de glimpjes...
Wordt vervolgd...
Omdat ik grotendeels van de tijd in gedachten ben, of bezig met waarnemen van mijn gevoelens, of mij gevoelens of gedachten aan het beleven ben, ervaar ik mezelf als actief bezig zijn.
Soms valt het weg, dat wat ik boven noemde, en is er rust. Het is dan stil, en een gevoel van oneindigheid in mij.
Ik heb dat regelmatig tijdens gesprekken met mensen, het gevoel van stilte, als ik de bereidheid van beide kanten ervaar om elkaar te willen zien.
In de natuur heb ik dat ook regelmatig. De natuur voelt zo onvoorwaardelijk, en als ik er door geraakt word, dan is de stilte in mij ongestoord.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2012, 09:27   #16
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Nog even over God...
God is de natuur...
God is alles...
Wat is alles?
Wij en de aarde oneindig klein temidden van de kosmos...
Onze melkweg 400 miljard sterren
Temidden van 100 miljard sterrenstelsels
Diameter van ons heelal 14 miljard lichtjaar.
Temidden van hoeveel heelalen?
Ik zit dus op een cursus sterrenkunde voor beginners...
En wilde dit even met jullie delen.
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 10 February 2012, 22:26   #17
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Omdat ik grotendeels van de tijd in gedachten ben, .
Goh dat 'was' ook mijn probleem... dus niet in het hier en nu... Omdat jij je gedachten niet bent... althans volgens Eckhart Tolle. Benieuwd hoe jij dat ervaart. Tijdens meditatie hoop ik de stilte vinden dus de gedachten als wolken te laten verdwijnen. Ik moet zeggen dat me dat steeds gemakkelijker valt na ca. een jaar dagelijks ca. 20-30 minuten..
Heerda is offline   Met citaat reageren
Oud 11 February 2012, 11:28   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heerda Bekijk bericht
Goh dat 'was' ook mijn probleem... dus niet in het hier en nu... Omdat jij je gedachten niet bent... althans volgens Eckhart Tolle. Benieuwd hoe jij dat ervaart. Tijdens meditatie hoop ik de stilte vinden dus de gedachten als wolken te laten verdwijnen. Ik moet zeggen dat me dat steeds gemakkelijker valt na ca. een jaar dagelijks ca. 20-30 minuten..
Mijn gedachten maken deel uit dat wat mijn persoon is. Mijn gedachten en mijn daden geven vorm aan mijn leven. Naast mijn gedachten en mijn daden zijn er nog tal aan invloeden van buitenaf, die een rol spelen in dat wat mijn leven is. De kosmos en de maatschappij waar ik deel van maak, beïnvloeden ook mijn gedachten en mijn daden.
Ook al zijn er de boven genoemde invloeden super sterk in het beïnvloeden van mijn leven en mijn vorm, uiteindelijk is er iets wat dit allemaal overstijgt volgens mij. Daarnaast geloof ik dat dit allemaal wat ik noemde niet afgescheiden van elkaar hoeft te zijn, maar dat alles deel maakt uit dat wat leven is: God!
Mijn trots was vroeger mijn overleving instrument, en nu is mijn trots een deel van mij die heeft leren buigen. Aan het begin boog ik als ijzer die in de buiging bijna brak, nu voelt mijn trots als riet die mee veert.
Waar buigt mijn trots voor, waarop viert ze? Het goddelijke die voor mij als rust en oneindigheid voelt, is wat ik volg, en met dat stroom ga ik meer en meer mee.
Ik kan niet zeggen wat ik niet ben, maar ik weet dat ik deel maak uit dat wat het is. Het leven, God!..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2012, 17:37   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Mijn gedachten maken deel uit dat wat mijn persoon is. Mijn gedachten en mijn daden geven vorm aan mijn leven. Naast mijn gedachten en mijn daden zijn er nog tal aan invloeden van buitenaf, die een rol spelen in dat wat mijn leven is. De kosmos en de maatschappij waar ik deel van maak, beïnvloeden ook mijn gedachten en mijn daden.
Ook al zijn er de boven genoemde invloeden super sterk in het beïnvloeden van mijn leven en mijn vorm, uiteindelijk is er iets wat dit allemaal overstijgt volgens mij. Daarnaast geloof ik dat dit allemaal wat ik noemde niet afgescheiden van elkaar hoeft te zijn, maar dat alles deel maakt uit dat wat leven is: God!
Mijn trots was vroeger mijn overleving instrument, en nu is mijn trots een deel van mij die heeft leren buigen. Aan het begin boog ik als ijzer die in de buiging bijna brak, nu voelt mijn trots als riet die mee veert.
Waar buigt mijn trots voor, waarop viert ze? Het goddelijke die voor mij als rust en oneindigheid voelt, is wat ik volg, en met dat stroom ga ik meer en meer mee.
Ik kan niet zeggen wat ik niet ben, maar ik weet dat ik deel maak uit dat wat het is. Het leven, God!..
Er mee eens met wat ik schreef, alleen ontbreekt in mijn beleving de dagelijkse sleur en mijn pijn in mijn verhaal hier boven. Ik ervaar het leven als zwaar, ook al is het bij mij het weten dat God is.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2012, 19:25   #20
Heerda
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 28 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Er mee eens met wat ik schreef, alleen ontbreekt in mijn beleving de dagelijkse sleur en mijn pijn in mijn verhaal hier boven. Ik ervaar het leven als zwaar, ook al is het bij mij het weten dat God is.
Tevreden zijn zou een karaktereigenschap zijn dus niet afhankelijk van de leefomstandigheden... Misschien geldt dat ook voor jouw ervaring van het leven als zwaar?
Het leven kent dalen maar zonder dat ervaar je niet het geluk van de hoogten. Het schijnt mogelijk te zijn je af te sluiten van diepe pijn, dus het los te laten. Tijdens meditatie probeer ik de inhoud los te laten en dus alleen de vorm te zijn.
Heerda is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas evangelie: de twee één maken Anna Advaita 51 10 February 2021 23:51
Het Thomas Evangelie diane Overige religie 598 25 September 2013 20:36


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.