Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 October 2012, 17:25   #11
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Veiligheid
vloog de deur uit
toen jij binnen kwam

Veiligheid
was nooit meer vanzelfsprekend
toen jij me wakker maakte

Angst
zette zich in me vast
toen jij me bedreigde

Veiligheid
moet ik nu zelf bouwen
met iedere goede dag
groeit het vertrouwen

tot het monster
zich weer nestelt

Veiligheid, wat is dat nu?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 25 October 2012, 22:51   #12
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Dank je voor je verhaal, Mihaela.

Veiligheid speelt voor mij ook op meerdere manieren en inderdaad, dood en het leven werkelijk aangaan zijn daar vaak een belangrijke basis in. De woorden zijn in dit geval vrij letterlijk bedoeld. Afgelopen weekend is er bij mijn buren ingebroken. Dat verhaal kwam bij mij flink binnen en liet mij weer even stilstaan bij wat veiligheid nu is.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2012, 11:18   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dank je voor je verhaal, Mihaela.

Veiligheid speelt voor mij ook op meerdere manieren en inderdaad, dood en het leven werkelijk aangaan zijn daar vaak een belangrijke basis in. De woorden zijn in dit geval vrij letterlijk bedoeld. Afgelopen weekend is er bij mijn buren ingebroken. Dat verhaal kwam bij mij flink binnen en liet mij weer even stilstaan bij wat veiligheid nu is.
Merk je wel een verschil in de loop der jaren Esradha?
Stel dat je het verhaal van iemand anders hoort, die iets soortgelijks mee gemaakt heeft, is er bij jou veel op zijn plek gevallen, ondanks het blijvende gevoel van onveiligheid?

Ik had vannacht gedroomd dat ik op mij werk was. Er was een muisje die zwanger was, of heel erg bol en sloom was in ieder geval, hij kwam kwetsbaar over. Ik pakte het diertje en ik legde hem keer op keer op veilige plekjes. Er kwamen twee zwarte (ook slome) katten, en toen stopte ik het muisje veilig in mij tas, maar hij bewoog zo veel dat ik hem continue in de gaten moet houden.
Ineens was er een rooie kat die al haar jonkies ergens onveilig had gelegd(pas geboren,.. het leken wormpjes).
Om me heen gebeurde er continue zulke dingen, het was een rommeltje..
Het enige waar ik me op richten, en mijn aandacht op focuste was het muisje, hij was wel pluizerig en had een mooie vacht.
Ik had ook werkelijk contact mee, en hij luisterde naar me, zo goed als hij kon. Alsnog hij ging continue ergens anders liggen wat de situatie continue onveilig maakte, met al de slome dikke katten in de buurt.
Toen ik wakker werd had een beetje een kater gevoel, maar ook het besef dat ik me heel bewust ben van mijn kwetsbaarheid. Hoe onveilig het ook maar is, toch zorg ik ook voor mezelf, zo goed als ik kan.
Vroeger voelde ik me aan het lot over gelaten, dat is het nu niet meer zo, maar alsnog is er veel spanning in mijn beleving.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 31 October 2012, 23:00   #14
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Dank je voor je verhaal, Mihaela.

Veiligheid speelt voor mij ook op meerdere manieren en inderdaad, dood en het leven werkelijk aangaan zijn daar vaak een belangrijke basis in. De woorden zijn in dit geval vrij letterlijk bedoeld. Afgelopen weekend is er bij mijn buren ingebroken. Dat verhaal kwam bij mij flink binnen en liet mij weer even stilstaan bij wat veiligheid nu is.
Als ik dit zo lees, zou ik zeggen met afstand en nabijheid.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 08:02   #15
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Merk je wel een verschil in de loop der jaren Esradha?
Stel dat je het verhaal van iemand anders hoort, die iets soortgelijks mee gemaakt heeft, is er bij jou veel op zijn plek gevallen, ondanks het blijvende gevoel van onveiligheid?
Het eerste jaar was er heel veel wat me eraan deed denken. Dat nam in de loop der jaren steeds meer af. Soms kwam het wel met iemand ter sprake, maar dan kon ik er prima over vertellen. Het gebeurde vaak maar hooguit eens per jaar dat ik emotioneel helemaal terug ging in de ervaring. En met vakantie of zo, alleen in een nieuwe omgeving slapen. Dan moest ik het vaak even bewust veilig maken.

Veiligheid is niet meer vanzelfsprekend, maar daarmee voel ik me niet alle dagen onveilig. Alleen ik moet de veiligheid maken. Daarna kan ik er ook weer hele perioden niet mee bezig zijn.

Vorig jaar werd iemand in mijn omgeving bedreigd door haar buurman. Ik heb haar zeer terzijde kunnen staan met mijn verhaal door de emoties te begrijpen waar zij doorheen ging. Het raakte mij wel, maar zonder herbelevingen. Ik vond het vooral mooi dat ik iets goeds kon doen met wat me overkomen was.

Nu laatst, toen ik dit topic begon, heeft het me sterker te pakken gehad dan in vele jaren. Voorheen was het vaak met een paar uur weer klaar. Nu heb ik er 3 dagen over gedaan. Die derde dag had ik therapie en hebben we EMDR gedaan op deze ervaring. Dat is een techniek om de emotionele lading van traumatische ervaringen te verminderen. Die ging daarmee op dat moment van een 8 naar een 4.

Als ik er nu aan terugdenk, is die ervaring nog wel indrukwekkend, maar het pakt me niet. We hebben dat EMDR ook nog op iets anders gedaan. Heel apart om te merken hoe je meer afstand tot iets krijgt. Het is nog wel mijn ervaring, maar je staat minder in de beleving van die ervaring.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 08:03   #16
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Als ik dit zo lees, zou ik zeggen met afstand en nabijheid.
Hoe bedoel je dat, Nadje?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 08:05   #17
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik had vannacht gedroomd dat ik op mij werk was. Er was een muisje die zwanger was, of heel erg bol en sloom was in ieder geval, hij kwam kwetsbaar over. Ik pakte het diertje en ik legde hem keer op keer op veilige plekjes. Er kwamen twee zwarte (ook slome) katten, en toen stopte ik het muisje veilig in mij tas, maar hij bewoog zo veel dat ik hem continue in de gaten moet houden.
Ineens was er een rooie kat die al haar jonkies ergens onveilig had gelegd(pas geboren,.. het leken wormpjes).
Om me heen gebeurde er continue zulke dingen, het was een rommeltje..
Het enige waar ik me op richten, en mijn aandacht op focuste was het muisje, hij was wel pluizerig en had een mooie vacht.
Ik had ook werkelijk contact mee, en hij luisterde naar me, zo goed als hij kon. Alsnog hij ging continue ergens anders liggen wat de situatie continue onveilig maakte, met al de slome dikke katten in de buurt.
Toen ik wakker werd had een beetje een kater gevoel, maar ook het besef dat ik me heel bewust ben van mijn kwetsbaarheid. Hoe onveilig het ook maar is, toch zorg ik ook voor mezelf, zo goed als ik kan.
Vroeger voelde ik me aan het lot over gelaten, dat is het nu niet meer zo, maar alsnog is er veel spanning in mijn beleving.
Sprekende droom, mooie symboliek.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 13:57   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik had vannacht gedroomd dat ik op mij werk was. Er was een muisje die zwanger was, of heel erg bol en sloom was in ieder geval, hij kwam kwetsbaar over. Ik pakte het diertje en ik legde hem keer op keer op veilige plekjes. Er kwamen twee zwarte (ook slome) katten, en toen stopte ik het muisje veilig in mij tas, maar hij bewoog zo veel dat ik hem continue in de gaten moet houden.
Ineens was er een rooie kat die al haar jonkies ergens onveilig had gelegd(pas geboren,.. het leken wormpjes).
Om me heen gebeurde er continue zulke dingen, het was een rommeltje..
Het enige waar ik me op richten, en mijn aandacht op focuste was het muisje, hij was wel pluizerig en had een mooie vacht.
Ik had ook werkelijk contact mee, en hij luisterde naar me, zo goed als hij kon. Alsnog hij ging continue ergens anders liggen wat de situatie continue onveilig maakte, met al de slome dikke katten in de buurt.
Toen ik wakker werd had een beetje een kater gevoel, maar ook het besef dat ik me heel bewust ben van mijn kwetsbaarheid. Hoe onveilig het ook maar is, toch zorg ik ook voor mezelf, zo goed als ik kan.
Vroeger voelde ik me aan het lot over gelaten, dat is het nu niet meer zo, maar alsnog is er veel spanning in mijn beleving.
De volgende dag ging ik met een vriendin wandelen. Ik ben naar haar toe gereden. In haar tuin was een zwarte kat. Uit gewoonte zei ik : Wouw, wat een mooie kat.. Het was een zwart, klein katje, een wilde kat.
Ik zei met mijn worden dat ik haar mooi vond, maar ik merkte in mijn gevoel dat ik afgesloten was. Normaal gesproken, als ik een kat zie ontstaat er iets in mij. Nu sloot ik me direct voor de kat.. Wat mijn gevoel zei was eigenlijk: GEVAAR!! INDRINGER!!
Ik ging bewust bij het gevoel stil staan, en tot mijn verbazing was er niets geen aantrekkingskracht naar het katje zoals ik altijd gewend ben. Alsof mijn sterke aantrekkings-kracht naar katten toe, die ik mijn hele leven heb gehad, een illusie was. Het was helemaal weg!
Mijn geest moet op dat moment dit heel even verwerken merkte ik op.

Wat ik zelf hier uit maak is dat voor mij veiligheid en onveiligheid illusies zijn die ik mijn eigen heb gemaakt. Er zijn ook prikkels die vanuit de omgeving voor mij duidelijk het gevoel van veilig of onveilig oproepen.
Een kat betekende vroeger knus voor mij, warm, en dus veilig.
Andere dingen weer het tegenovergestelde..

Als de illusies/suggesties weg zijn, wat blijft dan over? Als er geen veiligheid en ook geen onveiligheid meer bestaat.. wat dan?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 14:27   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht

Als de illusies/suggesties weg zijn, wat blijft dan over? Als er geen veiligheid en ook geen onveiligheid meer bestaat.. wat dan?
Ik had dat laatst ook heel sterk toen mijn broertje stierf. Het voelde ineens alsof hij nooit bestaan heeft. Alsof zijn persoon een ''illusie'' was, die nu: Poef, weg was het!
Zijn persoonlijkheid was ook een spel dat ineens niet meer gespeeld werd, zo voelde het voor mij. Ik ervoer ook echt alsof hij nooit bestaan heeft, heel vreemd was dat en tegelijkertijd interessant.
Dat mengelmoes van karaktereigenschappen, en alles wat hij als persoon was, was ineens weg. Het bestond niet meer. Voor mij voelde dat heel bijzonder eigenlijk.
Alsnog voelde ik heel sterk zijn ziel, en voelde ik me daar mee verbonden.

Veel van wat mij raakt, en waar ik me mee verbonden voel zijn maar illusies blijkt keer op keer, gedachten waarmee ik een band mee ''cre?er''.
Het voelt ontnuchterend, en tegelijkertijd vrij makend.. maar nog niet veilig..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 November 2012, 14:34   #20
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik heb net als jij geen idee wat veiligheid of onveiligheid precies is.
Zou het iets zijn wat we verzonnen hebben en wat helemaal niet bestaat?
Behalve dat het misschien bestaat als een tijdelijk gevoel van ...?
zekerheid
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.