Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 June 2011, 16:48   #11
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ben dan ook de laatste die iets heeft met "voorschriften", dus dat moeten hoef je niet zo letterlijk te nemen. Ik zelf vind het bij tijd en wijle wel prettig, helderheid te gaan ervaren waarom en hoe er iets met mij gebeurt. Ik zie dat dan ook niet als iets dwangmatigs, het gebeurt of het gebeurt niet.
En dat noem ik dan confrontatie, het klinkt zwaarder dan het is, maar wat betekent het uiteindelijk?

Ik heb er zelf wel iets aan, als ik besef dat ik iets voel en tot de ontdekking kom, dat alles met mij te maken heeft en niet met de ander. Geeft juist opluchting en bevrijding en de zwaarte van het gevoel zowel na mezelf als ook na de ander lost gewoon op. Want dat gevoel mag er ook gewoon zijn, wat mij betreft.

Bedoel je met confrontatie dan mogelijk, ervaringen uitwisselen. Waarbij de specifiek die persoon betreffende ondervinding bij een bepaalde gebeurtenis door een tweede persoon een ander licht kan werpen op dezelfde en ook zelf ondervonden ervaring.

Het is intermenselijk bezien altijd leuk om verschillen te zoeken. De wijze van ervaren kenmerkt de persoon en om jezelf en de persoon beter te leren kennen is het dan ook leuk om ervaringen uit te wisselen.

Ik kan alleen de link niet leggen met je ontdekking dat alles met 'mij' te maken heeft. Dat is uiteindelijk wel zo maar niet als gevolgtrekking van het bovenstaande. Verder is er helemaal niets verboden en er is dus geen reden waarom een gevoel van opluchting en bevrijding niet zou mogen.

Het enige wat er te dien aanzien aan vooraf gaat is dat je 'weet' dat je dat niet bent. Je weet dat je het onvoorwaardelijk zien zelf bent en dat je de criteria die je aanlegt, of datgene wat je jezelf toestaat door een 'mij' zijn opgelegd.

Je bent de ervaring niet maar je hebt ze wel.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 June 2011, 20:57   #12
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Bedoel je met confrontatie dan mogelijk, ervaringen uitwisselen. Waarbij de specifiek die persoon betreffende ondervinding bij een bepaalde gebeurtenis door een tweede persoon een ander licht kan werpen op dezelfde en ook zelf ondervonden ervaring.

Het is intermenselijk bezien altijd leuk om verschillen te zoeken. De wijze van ervaren kenmerkt de persoon en om jezelf en de persoon beter te leren kennen is het dan ook leuk om ervaringen uit te wisselen.

Ik kan alleen de link niet leggen met je ontdekking dat alles met 'mij' te maken heeft. Dat is uiteindelijk wel zo maar niet als gevolgtrekking van het bovenstaande. Verder is er helemaal niets verboden en er is dus geen reden waarom een gevoel van opluchting en bevrijding niet zou mogen.

Het enige wat er te dien aanzien aan vooraf gaat is dat je 'weet' dat je dat niet bent. Je weet dat je het onvoorwaardelijk zien zelf bent en dat je de criteria die je aanlegt, of datgene wat je jezelf toestaat door een 'mij' zijn opgelegd.

Je bent de ervaring niet maar je hebt ze wel.

Ik bedoelde gewoon de ervaring doorleven, juist daardoor ervaar je dan ook dat je deze niet bent, als je daar nog wel moeite mee hebt. Ik heb jaren lang een bepaalde gedachte over mezelf gehad. Toen ik deze gedachte in de praktijk ging doorbreken verdween ook die gedachte en het bijbehorende gevoel van onzekerheid. Wat mij betreft zijn daarom gedachten elimineren zonder praktijk niet altijd voldoende. Dat bedoelde ik zo ongeveer te zeggen. Het doet mij ook denken aan het topic affirmatie.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 16:18   #13
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Soms moet je denken voor je werk, dat is prima.

Voor de rest hoef je eigenlijk nooit te denken.

Alle andere gedachten zijn; zal dit of dat wel goed gaan?, zal ik straks als ik thuis kom mijn vriendje me nog wel leuk vinden? Dat soort gedachten. Die moet je onmiddelijk elimineren. Direct, zodra ze opkomen.

Vraag: wie is dat die dat vindt, wie is daar mee bezig ?

Meteen, want de geest blijft zwalken. Die blijft constant achter allerlei emoties en redeneringen aanhollen. Die moet je gewooon een halt toe roepen.

Meteen stelselmatig, al wordt je er helemaal gek van.
Wie wordt er gek van?

Gebruik de samourai-techniek. Het steekt de kop op en onmiddelijk: páf, de kop er af. Niet eerst gaan kijken wat het is, of het wel legitiem is, of het niet eigenlijk best een leuke gedachte is. Dan ben je al weer weg. Weer een uur verspilt.

Gewoon als het op komt, onmiddelijk: páf..

Tot slot nog een wenk.

Blijf in de stroom. Dat is het enige wat je hoeft te doen. Niet iedere keer op de kant klauteren en naar allerlei egodingetjes grijpen.

Terug ! Plons ! Erin !

Als je in de stroom blijft, drijf je vanzelf naar zee. Je hoeft niet eens te zwemmen. Er wordt alleen maar gevraagd; blijf in de stroom.

Dat is het enige.

De meeste mensen zitten liever op de oever spelletjes te doen. Dat noemen ze bijvoorbeeld spiritualiteit, de new age groepjes met al hun cursusjes...

Theekransjes zijn het.

Bron: Hans Laurentius


Wel een goeie aanbeveling Renoir

Maar het heeft niets met realisatie te maken.

Het is nog steeds moeite doen voor ...


realisatie is zeldzaam

enkele overkomt het

vaak gepaard met een doodservaring

en een verandering in lichaamschemie


Er moet iets veranderen in het brein

waardoor de realisatie natuurlijk is

zonder moeite of inspanning.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 18:14   #14
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
Wel een goeie aanbeveling Renoir

Maar het heeft niets met realisatie te maken.

Het is nog steeds moeite doen voor ...


realisatie is zeldzaam

enkele overkomt het

vaak gepaard met een doodservaring

en een verandering in lichaamschemie


Er moet iets veranderen in het brein

waardoor de realisatie natuurlijk is

zonder moeite of inspanning.
Ik nam aan dat iedereen doorheeft dat het geciteerde van Hans Laurentius afkomstig is. Het staat er niet bij, maar het is een citaat, niet mijn woorden.

Je doet er hetzelfde mee als wat de katholieken met God doen, namelijk onbereikbaar maken. God is al in je en maakt deel van je uit, hetzelfde is aan de hand met gerealiseerd zijn, je bent het al.

Je zou goed passen in de kring van het forum van Rob Ek en zijn inzichten in Advaita Vedanta. De fout die er steeds gemaakt wordt is dat het geen abstractie is, iets wat ver van je af staat, vergeten wordt steeds maar weer dat alles wat er gedaan wordt er onderdeel van uitmaakt, je zit er middenin.

Je bent, ondanks dat hier herhaaldelijk op is gewezen, nog steeds niet doorgedrongen dat jij zelf datgene bent dat in de weg zit met z'n opvattingen over realisatie, met het idee dat het niet tot je kan toetreden omdat er iets geweldigs aan vooraf moet gaan zoals in de boeken.

Het is idee dat het iets bijzonders is, dat het ook bijzonder moet zijn, want indien het zo makkelijk was om het te bereiken zou het niets voorstellen. Het is niet te bereiken door enige inspanning, je hoeft er niets voor te doen.

Misschien ook wel. Misschien is het jouw weg om eerst moedeloos te worden van het zoeken opdat je leeg wordt van jezelf en het jou kan vinden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2011, 23:56   #15
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Ik citeer even een stukje: 'dat jij zelf datgene bent dat in de weg zit met zijn opvattingen over realisatie' .

Een 'jij' is niets anders dan een reeks opvattingen.
Renoir heeft de opvatting dat hij al gerealiseerd is.

Prima ... maar klinkklare onzin.


Ik citeer je nog eens '.... moedeloos te worden van het zoeken opdat je leeg wordt van jezelf ...'

Dát is realisatie: leeg worden van jezelf. Dát is het.
Zomaar zeggen dat iedereen gerealiseerd is, of je bent het al, is niet meer dan wat ik mentale realisatie noem en wat jij hier propageert.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 00:17   #16
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Ere wie ere toekomt. Vandaar dat ik je erop wijs om voortaan aan bronvermelding te doen. Ik zie vaker dat je hier teksten van anderen plaatst zonder de auteur recht te doen.

Het interesseert me verder niet.
Maar doen aan bronvermelding is wel oké heb ik begrepen.

Neem dat maar van mij aan.
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 10:51   #17
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan Bekijk bericht
Ere wie ere toekomt. Vandaar dat ik je erop wijs om voortaan aan bronvermelding te doen. Ik zie vaker dat je hier teksten van anderen plaatst zonder de auteur recht te doen.

Het interesseert me verder niet.
Maar doen aan bronvermelding is wel oké heb ik begrepen.

Neem dat maar van mij aan.
Ere wie ere toekomt, huh wil je aan persoonsverheerlijking gaan doen, brrr.

Zoals gezegd, ik dacht dat het wel duidelijk was.
Als eerste verhaaltje onder het kopje Hans Laurentius leek het me niet nodig dat te vermelden. Het is alleen auteursrechtelijk zó dat het verplicht is aan bronvermelding te doen omdat teksten uniek heten te zijn.

Als bron zijnde behoort alles toe aan de bron en niet aan de zich oppermachtig wanende mens.

Ik zal er trouwens, dan maar, voor jouw duidelijkheid de naam bijzetten. Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet.
Heeft het trouwens meer betekenis gekregen nu het van Hans Laurentius is ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 14:22   #18
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ere wie ere toekomt, huh wil je aan persoonsverheerlijking gaan doen, brrr.

Zoals gezegd, ik dacht dat het wel duidelijk was.
Als eerste verhaaltje onder het kopje Hans Laurentius leek het me niet nodig dat te vermelden. Het is alleen auteursrechtelijk z? dat het verplicht is aan bronvermelding te doen omdat teksten uniek heten te zijn.

Als bron zijnde behoort alles toe aan de bron en niet aan de zich oppermachtig wanende mens.

Ik zal er trouwens, dan maar, voor jouw dudielijkheid de naam bijzetten. Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Heeft het trouwens meer betekenis gekregen nu het van Hans Laurentius is ?

Mijn antwoord: neen


In je reactie op mijn bericht zie ik dat je weer wegloopt van waar het om gaat beste Renoir, Rennie, Gargamel, Truus or whatever. Het zal wel MPS eigen zijn weg te lopen maar toch zie ik me genoodzaakt je weer opnieuw je eigen citaten voor te leggen.

Daar gaat ie dan.

citaat 1:
Citaat:
God is al in je en maakt deel van je uit, hetzelfde is aan de hand met gerealiseerd zijn, je bent het al.
citaat 2:
Citaat:
Misschien is het jouw weg om eerst moedeloos te worden van het zoeken opdat je leeg wordt van jezelf en het jou kan vinden.
citaat 1 is zonder voorwaarden
citaat 2 is met voorwaarde


verklaar je nader
jan is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 15:12   #19
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Waar heb je het voor nodig Jan om eerst al die onderhuidse boodschappen te sturen alvorens je vragen te stellen ? Mocht je zien dat ik wegloop dan heb je nu de reden waarom. Ik ben namelijk niet genegen daarop in te gaan.

Ik waarschuwde zelf ook en wel voor de omslachtige zoekerij waartoe Aad wilde aanzetten met zijn controle en kindmechanismen. Dat alles was niet suggestief maar direct en met daarbij genoemde redenen.

Maar goed, het antwoord is dat de voorwaarden te maken hebben met jouw tussenkomst, met je eigen voorwaardelijkheid. Dát je voorwaardelijk bent laat je hier al veelvuldig zien.

Het is die eigen voorwaardelijkheid die afhoud onvoorwaardelijk te zien, of anders gezegd, maar dat wordt vervelend, de persoon zit er tussen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 June 2011, 16:11   #20
jan
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 8 May 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waar heb je het voor nodig Jan om eerst al die onderhuidse boodschappen te sturen alvorens je vragen te stellen ? Mocht je zien dat ik wegloop dan heb je nu de reden waarom. Ik ben namelijk niet genegen daarop in te gaan.

Ik waarschuwde zelf ook en wel voor de omslachtige zoekerij waartoe Aad wilde aanzetten met zijn controle en kindmechanismen. Dat alles was niet suggestief maar direct en met daarbij genoemde redenen.

Maar goed, het antwoord is dat de voorwaarden te maken hebben met jouw tussenkomst, met je eigen voorwaardelijkheid. Dát je voorwaardelijk bent laat je hier al veelvuldig zien.

Het is die eigen voorwaardelijkheid die afhoud onvoorwaardelijk te zien, of anders gezegd, maar dat wordt vervelend, de persoon zit er tussen.


Ik weet niet of je het allemaal wel juist ziet beste. Jij stelt hier de voorwaarden. Ik noem mijzelf niet gerealiseerd dus ik sta me toe voorwaarden te stellen mocht dat zo op je overkomen.

Het enige dat ik je zie doen is steeds maar weglopen. De meest eenvoudige vragen ervaar je als lastig en laat je onbeantwoordt. Je bent precies als het garnizoen blije boodschapbrengers dat heden te dage de mensheid teistert met hun softcore advaita verhaaltjes, het legertje mentaal gerealiseerden als Laurentius, Gangaji, Eli jaxon, en you.

Als je mijn berichten als onderhuids ervaart dan is dat jouw beleving.
Ik schrijf hier precies wat ik van je denk, en windt daar geen doekjes om heen. Je bent voor mij een internet-trol die zijn eigen forum is begonnen.

Succes ermee!
jan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.