Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 August 2012, 22:49   #11
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik kom meer en meer op uit dat het denken, in de vorm van een mening of een oordeel, hoe onschuldig dat ook mogen zijn, vaak in de weg zit om de wisselwerking echt aan te gaan. Men is dan zo overtuigd van zijn gelijk, dat er niet meer gezien wordt dat daardoor de verbinding verbroken wordt.
Ja, het is vooral de overtuiging van het gelijk wat een onschuldige mening tot iets maakt, wat niet meer zo "onschuldig" is. Eigenlijk komt het dan op neer dat je deze mening dan zou moeten laten wat het is, wil je de verbinding niet moedwillig verbreken. Alleen kun je iets verbreken wat eigenlijk niet te verbreken is?
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:52   #12
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Om dit uit te leggen mis ik op dit moment het vermogen om het subtiel uit te kunnen drukken in worden.
Ik gebruikte het woord ''fout'' om iets aan te geven wat herkent is als afwijkend. Dat wat volgens de normen en waarden, en dat wat als toegankelijk herkend wordt in een groep. Dat wat afwijkt, is vervolgens ''fout''.. maar het is uiteraard maar een benaming.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:55   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja, het is vooral de overtuiging van het gelijk wat een onschuldige mening tot iets maakt, wat niet meer zo "onschuldig" is. Eigenlijk komt het dan op neer dat je deze mening dan zou moeten laten wat het is, wil je de verbinding niet moedwillig verbreken. Alleen kun je iets verbreken wat eigenlijk niet te verbreken is?
Ik had vorige week zo een situatie. Men zei ook dat ik gelijk had, en ik vond ook dat ik gelijk had.
Toen ik naar het gevoel keek die bij mij bleef kleven, ontdekte ik dat ik door mijn gelijk te willen halen de ander tekort deed. Zelfs alleen door mijn mening te vormen deed ik de ander tekort.
Waarin deed ik de ander in tekort? Door zelf niet volledig vrij te zijn, en door me geraaktheid, ook al had ik gelijk in dat wat ik noemde.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:55   #14
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat jullie niet begrijpen wat ik naar voren wilde brengen. Ik wilde de nadruk leggen op het ''niet volledig vrij zijn'' en wat dat voor een invloed op elkaar heeft. Dat men daardoor elkaar continue tekort doet. Je kan het mening verschil noemen, of oordeel, of waarneming noemen, of indruk, maar ik wilde benadrukken dat in de kern over elkaar tekort doen gaat, en het denken als afscheiding ertussen te zetten, in een vorm van mening of wat dan ook.
Ik vond mijn uitleg zelf niet geslaagd, dus kan me voorstellen dat jullie ook de kern niet uit mijn tekst eruit konden halen.
Ik ben trouwens vaak verbaasd als iemand me wel begrijpt, mezelf vaak terug lezend
Ik zie dat "elkaar tekort doen" niet. Jij bent niet verantwoordelijk voor mij en ik niet voor jou. Het is volgens mij niet zo dat je door "denken als afscheiding ergens tussen te zetten", elkaar te kort doet. Het idee dat er ergens iets tekort gedaan wordt IS het denken.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:58   #15
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Eigenlijk door de ander niet als mezelf te zien, door een mening te vormen ontstat er een gescheidenheid. Volgens mij is het denken datgene waarover het gaat.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:59   #16
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik zie dat "elkaar tekort doen" niet. Jij bent niet verantwoordelijk voor mij en ik niet voor jou. Het is volgens mij niet zo dat je door "denken als afscheiding ergens tussen te zetten", elkaar te kort doet. Het idee dat er ergens iets tekort gedaan wordt IS het denken.
Daar waarin ik duidelijk er voor kies om jou en mij als gescheiden door een mening te zien doe ik mezelf tekort (Of jou). Splits ik mezelf in twee duidelijke kampen. JIJ en IK.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 23:00   #17
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

en nog iets, door mezelf in jou niet te herkennen, daarin doe ik mezelf tekort. (Pff. ik snap wel wat ik wil zeggen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 23:01   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik zie dat "elkaar tekort doen" niet. Jij bent niet verantwoordelijk voor mij en ik niet voor jou. Het is volgens mij niet zo dat je door "denken als afscheiding ergens tussen te zetten", elkaar te kort doet. Het idee dat er ergens iets tekort gedaan wordt IS het denken.
Ja, zo kan je het ook zien.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 23:21   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Alleen kun je iets verbreken wat eigenlijk niet te verbreken is?
Iets wat reeds aanwezig is kan je niet verbreken. Wel kan jij in de beleving verkeren dat jij afgescheiden bent. Daarin ontneemt je als mens jezelf de ervaring van verbonden zijn, daarin doet men zich tekort in.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 23:34   #20
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Iets wat reeds aanwezig is kan je niet verbreken. Wel kan jij in de beleving verkeren dat jij afgescheiden bent. Daarin ontneemt je als mens jezelf de ervaring van verbonden zijn, daarin doet men zich tekort in.
Ja dat voel ik dus ook zo en resoneert zo een beetje met wat ik voel wat verschillende meningen betreft. Meningen die bedreigend voor het (over)leven voelen, daar heb ik nog wel moeite mee.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een leraar die geen guru was Nathan Jiddu Krishnamurti 9 1 March 2015 19:29
Geen water, geen maan. Rennie Osho 4 22 December 2014 19:28
Wel of geen therapie? Rozenhart Tony Parsons 39 19 August 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.