Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 August 2014, 15:55   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TB Bekijk bericht
sluit het ene het andere uit? Is net zoals drijven in water, adem je diep in, kom je hoger te liggen, adem je uit, begin je te zinken. Is het niet net de wisselwerking die ervoor zorgt dat je een mooi evenwicht kan vinden? Tussen met grote druk op aarde geduwd worden en wegvliegen heb je zweven en dat kan op alle hoogtes.
En waar is dan het ik, en waar is dan God? Zijn het nog twee tegengestelde polen of zijn ze één geworden?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2014, 16:25   #12
TB
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 August 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En waar is dan het ik, en waar is dan God? Zijn het nog twee tegengestelde polen of zijn ze één geworden?
Dat moet ieder voor zich uitmaken. Moet er een god zijn?
TB is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2014, 17:36   #13
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TB Bekijk bericht
Dat moet ieder voor zich uitmaken. Moet er een god zijn?
Indien we spreken over het verenigen van hemel en aarde spreken we over het verenigen van het scheppend beginsel en het geschapene in onszelf. Of we dan over God of iets anders spreken; what 's in a name?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2014, 17:51   #14
TB
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 August 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
what 's in a name?
zeer veel.
TB is offline   Met citaat reageren
Oud 16 August 2014, 18:08   #15
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Laat ik je vooreerst een hartelijk welkom heten en je alle goeds toewensen van het deelnemen aan dit forum.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TB Bekijk bericht
? sluit het ene het andere uit? ?
Is net zoals drijven in water, adem je diep in, kom je hoger te liggen, adem je uit, begin je te zinken. Is het niet net de wisselwerking die ervoor zorgt dat je een mooi evenwicht kan vinden? Tussen met grote druk op aarde geduwd worden en wegvliegen heb je zweven en dat kan op alle hoogtes.
Spreken over tweeheid is niet mogelijk zonder ook de eenheid in gedachten te hebben.
De tweeheid is het ene van het Ene en het andere is het andere van het Ene. Daarom komt de twee ook na de een en is niet aan de Een vooraf.
Wat het Ene is kunnen wij niet bevatten omdat wijzelf een tweeheid zijn: een lichaam en een ziel, materie en geest.
In je voorbeeld van de ademhaling is het inademen en uitademen een ontwikkeling van het lichaam. Ademhaling is geen eenheid maar is met het lichaam gedeeld in een tweeheid.

Sluit het ene het andere uit?
Er is iets vreemds aan de hand met het ik. Door het vaststellen van de tweeheid en door deze te kunnen benoemen, lijkt het alsof ik het ene zowel als het andere zelf kan ontwikkelen. Dat ik door onderzoek van de tweeheid de sleutels van het leven in handen krijg en 'zelf' voor ontwikkeling kan zorgen.
Het ik sluit het ene van het andere niet uit, het maakt er een scheiding tussen: het ene is leven en het andere is dood.
Door zich te scheiden van het andere is de eenheid verloren gegaan en zoekt het ik waardering voor zichzelf.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 17 August 2014, 11:02   #16
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
...
Sluit het ene het andere uit?
Er is iets vreemds aan de hand met het ik. Door het vaststellen van de tweeheid en door deze te kunnen benoemen, lijkt het alsof ik het ene zowel als het andere zelf kan ontwikkelen. Dat ik door onderzoek van de tweeheid de sleutels van het leven in handen krijg en 'zelf' voor ontwikkeling kan zorgen.
Het ik sluit het ene van het andere niet uit, het maakt er een scheiding tussen: het ene is leven en het andere is dood.
Door zich te scheiden van het andere is de eenheid verloren gegaan en zoekt het ik waardering voor zichzelf.
Wanneer ik met dit inzicht de draad weer opneem met het 'gedegen zelfonderzoek' dan is het voor mij mogelijk vast te stellen dat niet de categorieën van het ik-zijn (wie, wat, waar, waarom,... van mijn ik-zijn) het onderwerp van onderzoek zijn, maar het onderliggende verband van de tweeheid en het Ene.
Het is eenvoudig vast te stellen dat er geen afgescheidenheid is, minder eenvoudig is het onderliggende verband te zien en te herstellen tussen de tweeheid en het Ene.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 17 August 2014, 11:16   #17
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Wanneer ik met dit inzicht de draad weer opneem met het 'gedegen zelfonderzoek' dan is het voor mij mogelijk vast te stellen dat niet de categorieën van het ik-zijn (wie, wat, waar, waarom,... van mijn ik-zijn) het onderwerp van onderzoek zijn, maar het onderliggende verband van de tweeheid en het Ene.
Het is eenvoudig vast te stellen dat er geen afgescheidenheid is, minder eenvoudig is het onderliggende verband te zien en te herstellen tussen de tweeheid en het Ene.
Looro
Om het onderling verband te zien en te kennen,om het te kunnen herstellen zul je toch terug moeten naar het ogenblik van de verbreking van dat verband.
Leeft de dierenwereld in afscheiding, neen, voor hen is alles één en zoals het moet.
De breuk is, ook volgens de bijbel,gekomen op het ogenblik dat de menskinderen tot verstand gekomen waren om het onderscheid tussen goed en kwaad te zien. Vanaf daar moet je jouw afscheiding zoeken en dan ook de herstelling ervan.
Een andere vraag dringt zich dan ook op; is die afscheiding misschien op een zeker ogenblik nodig geweest om de mensheid toe te staan om tot volle bloei te komen en is die afscheiding dan ook alleen maar een onsterfelijk kwaad?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 August 2014, 13:32   #18
TB
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 August 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
In je voorbeeld van de ademhaling is het inademen en uitademen een ontwikkeling van het lichaam. Ademhaling is geen eenheid maar is met het lichaam gedeeld in een tweeheid
Het gaat em niet over de ademhaling an sich maar over de staat van het lichaam in het water.
TB is offline   Met citaat reageren
Oud 17 August 2014, 13:36   #19
TB
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 August 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Leeft de dierenwereld in afscheiding, neen, voor hen is alles één en zoals het moet.
Hoe zie je dit dan? Ik zie dezelfde afscheiding in de dierenwereld. Wij zijn namelijk ook dieren.
TB is offline   Met citaat reageren
Oud 17 August 2014, 15:42   #20
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TB Bekijk bericht
Hoe zie je dit dan? Ik zie dezelfde afscheiding in de dierenwereld. Wij zijn namelijk ook dieren.

Inderdaad, maar bewuste dieren en dat maakt het verschil. In de dierenwereld zal de afscheiding er ook wel zijn maar wordt die niet als zodanig ervaren. Vanaf wanneer was de mens zich bewust van de afscheiding? Vanaf het besef van goed en kwaad, van voordeel en nadeel, van persoonlijkheid, die bewust domineerde...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gezaaid in goede aarde. Rennie Osho 22 27 September 2012 11:05


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.