Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 March 2013, 23:18   #11
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Een kleine golf dobberde over zee en sprak tegen een grote golf: Als ik naar al die andere golven kijk, voel ik me zo verdrietig. Jullie zijn groot en sterk en ik ben maar klein en zwak. De grote golf glimlachte en vertelde dat de kleine golf zich alleen maar verdrietig voelde omdat hij zijn eigen natuur niet kende. Wat is dan mijn natuur? Vroeg de kleine golf. Ik ben toch zeker een golf? De grote golf glimlachte opnieuw en zei: Een golf is maar een tijdelijke vorm. In feite ben je niet meer dan water. Dat is je ware natuur.

Fijne nacht allemaal!

Liefs,

Kleine golf
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:23   #12
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Tja.. 'n golf(je) is ook maar 'n mens.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:26   #13
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Tsja, wie zou er nou een golf willen zijn als je ook de oceaan kan zijn?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:30   #14
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik!!!!

Oceaan = kleine golf = Cynthia

Wat een avontuur!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:32   #15
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Verlichting is het gerijpte besef dat er niemand is om tot verlichting te komen, dat er niemand is om naar verlichting te kunnen streven, omdat elk ik-beeld juist verschijnt in dat wat je werkelijk bent. (Let wel, ?lke beschrijving ervan schiet ergens tekort?)

Hoe al het streven te bezien dat ondanks dat plaatsvindt? (Mediteren om tot wat dan ook te komen, hard werken om tot wat dan ook te komen, wat dan ook doen om tot wat dan ook te komen? )
Moet je af van het idee iemand te zijn? Wie is dan de ?je? die daar vanaf zou moeten?

: Het is wat het is (=er is geen onveranderlijke betekenis aan te geven), de ik die meent iets te moeten doen is niets anders dan de regen die valt, of de wind die waait. Het is gewoon iets wat gebeurt in de totale samenhang van alles wat zich voordoet en zegt niets over wat je bent. (Omdat dat wat je bent geen enkele begrenzing heeft)
Alles wat we leren zien als oorzaak of gevolg is niet echt van belang, omdat het zien van een oorzaak of een gevolg zelf ook altijd een oorzaak had en een gevolg heeft.

Een samenvatting zou kunnen zijn: Het maakt niet uit wat er gebeurt, het is altijd 'god' die zich laat zien en niets dán 'god'.
Het besef dat je de dromer bent van de droom, niet de ik-figuur in de droom, laat alles in een ander licht vallen. Dan wordt alles wat je meemaakt nooit geacht in staat te zijn om ook maar iets aan te tasten.
Nog steeds is er wat er is, ook angst, ook verdriet, naast al het andere, maar niet meer als iets dat vermeden moet worden en dus niet meer als ?lijden? .

Over Verlichting 2002

Bron
Nou ja,...zolang ik nog denk dat ik een ik heb, vind die ik het allemaal nog steeds aardig elitair klinken.
Alsof het alleen weg gelegd is voor de geletterden onder ons, en de stratenmaker of poetsvrouw kan fluiten naar die waarheid, omdat het veel te ingewikkeld is om te snappen of de neus nu zich zelf ruikt of niet.
Of is dit gewoon een manier die via een goed lezend/begrijpend vermogen te doorgronden is, en dat er voor de simpelen iets eenvoudigers is?(verlichting voor dummies?)

Ik zelf moet ontzettend mijn best doen om je teksten te lezen, en kan door de moeilijkheidsgraad moeilijk vatten wat je nu eigenlijk zegt.
Zelf zal ik nooit advocaat kunnen worden, simpelweg omdat ik niet goed kan leren, maar zou de waarheid via nietsontziend zelfonderzoek ook alleen voor de "intelligentia" zijn?

Moet je iets wat je voor jezelf erg ingewikkeld hebt gemaakt, ook op een ingewikkelde manier ontleden tot iets wat uiteindelijk de simpelheid zelve uitstraalt?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:35   #16
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Hans

Waar zou jij een goudschat verstoppen? Daar waar iedereen hem ziet?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:45   #17
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Hans

Waar zou jij een goudschat verstoppen? Daar waar iedereen hem ziet?

Daar waar iedereen hem ziet noem ik geen verstoppen, maar waarom iets verstoppen?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:49   #18
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Alsof het alleen weg gelegd is voor de geletterden onder ons, en de stratenmaker of poetsvrouw kan fluiten naar die waarheid, omdat het veel te ingewikkeld is om te snappen of de neus nu zich zelf ruikt of niet.
Je weet dus al dat het niet zo is? Denk aan de eenvoudige gewone man/vrouw en de buurvrouw hier ergens genoemd die gewoon gelukkig is. De geleerden werden al door Jezus niet ontzien. Als je het een keer doorhebt is het goed.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:53   #19
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Daar waar iedereen hem ziet noem ik geen verstoppen, maar waarom iets verstoppen?
Dat kan ik niet weten, want ik ben niet degene die verstopt. Toch zijn alle waardevolle dingen verstopt. Pas als de vinder de schat vindt weet hij waarom de schat verstopt is, maar dan ook alleen hij.

En net als bij een piratenschat liggen er overal schatkaarten. Maar daar staat natuurlijk weer geen adres met postcode en coordinaten bij. Nee, er wordt een beroep op jezelf gedaan Hans.

Maar je vraagt veel, dat is een betrouwbaar teken dat je nieuwsgierig bent.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 27 March 2013, 23:58   #20
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Je weet dus al dat het niet zo is? Denk aan de eenvoudige gewone man/vrouw en de buurvrouw hier ergens genoemd die gewoon gelukkig is. De geleerden werden al door Jezus niet ontzien. Als je het een keer doorhebt is het goed.
Ik weet niet dat het dus zo is, maar als ik renoir alleen al probeer te volgen, niets ontziend, confronterend enz enz
En dan zou de eenvoudige man/vrouw daar zonder kunnen?
Als dat zo is, dan schiet dit forum en vele andere "moeilijke" manieren/boeken/stromingen hun doel toch voorbij?
Boeken van A. zijn dan ook niet meer nodig,...gewoon niet geleerd proberen te zijn en het is op eenvoudige manier te bereiken/behouden?
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Verlichting voorbij Rozenhart Advaita 14 19 February 2013 20:58
nep verlichting, jan Advaita 1 12 February 2011 13:53
Incarnatie en verlichting. Hein Wolter Keers 8 11 September 2010 10:54


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.