Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 October 2021, 09:33   #11
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vrijwel iedereen leeft op verhaaltjes en die worden dan ineens verstoord. Het verhaal is ten einde en dan is het moeilijk eindjes aan elkaar knopen. Zonder verhaal heb je dat niet.
Zo is dat!
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 09:40   #12
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
En als die bespiegelingen er dan soms wel zijn wat dan? Omdat je zegt dat ze gelukkig sporadisch voorkomen.
Dan trek ik waar ik mij zelf ken, aan het langste eind, maar dat langste eind is voor haar dan weer twijfelachtig, en dan komen we in genuanceerde verhaaltjes terecht. En dat is dan oké wat mij betreft. Ik ben niet in staat, nog is er behoefte op te dringen wat voor mij zo klaar als een klontje is.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:14   #13
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik blijf dat een vreemde veronderstelling vinden. Grammatica een dwangbuis. Mocht dat zo zijn dan kunnen wij elkaar toch op een forum niet verstaan door gegrom.
Ik ervaar taal als een zeer beperkend en opsluitend 'iets, om duidend linken te leggen naar/tot 'Dat wat zich compleet onttrekt aan taal. Uiteraard is taal handig en een fantastische ontwikkeling binnen het mens zijn als soort, sociaal kan ik lullen als Brugman. Taal ontwikkeling, taal mogelijkheden, taal handigheid, taal spitsvondigheid, taal ontdekking, duidende taal, verwijzende taal, theoretische taal, praktische taal, verrassende taal, sturende taal, complexe taal, verklarende taal, babylonische taal, etc etc, m.b.t. deze duidende materie loopt het vroeg of laat altijd en steevast mank in zichzelf.
En iets anders is er eenvoudig niet.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik geef eveneens de voorkeur aan eenvoud, geen onnodige uitvoerige uiteenzettingen. De omschrijving wat GZO inhoudt is in twee zinnen uit te leggen, maar wel in begrijpelijke zinnen. Dat dat hier geen ingang kan vinden heeft een andere oorzaak.
Dus dan kan ik het daarbij niet laten en moet om begrepen te worden uitvoeriger worden. Tot voorbeeld mag dienen het draadje Afgeronde misinterpretaties met ellenlange monologen. Waarschijnlijk ook weer zonder resultaat, maar daar moet ik nog achter komen.
Dat bevestigende en/of aantoonbare in en middels taal, ervaar ik als de 'dwangbuis' waarmee je blijk geeft van het een of ander aangaande deze materie.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:20   #14
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ik ben niet in staat, nog is er behoefte op te dringen wat voor mij zo klaar als een klontje is.
Daar heb je dan mooi het forum voor
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:21   #15
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Ik ervaar taal als een zeer beperkend en opsluitend 'iets, om duidend linken te leggen naar/tot 'Dat wat zich compleet onttrekt aan taal.
Ik zie de beperkingen van taal wel maar daarom ga je de taal zelf niet opgeven. Er is ook de beperking van brood eten, na een uur heb je weer trek.

Citaat:
Dat bevestigende en/of aantoonbare in en middels taal, ervaar ik als de 'dwangbuis' waarmee je blijk geeft van het een of ander aangaande deze materie.
Ik ben de beperking van taal aan het onderzoeken (ook hier op dit forum). Waar het niet wil/kan toetreden zijn er oorzaken te vinden. Voor mij heel heldere oorzaken. Ik zie waar het de mist in gaat. Toch heb ik geen andere mogelijkheid dan mij op dit forum via taal uit te drukken.
  Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:29   #16
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Om van nadere uitleg verschoond te blijven was dat 'ik geef het maar een naam'.
Snap ik.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik volg het in praktische zin, zo lang je niks doet komt het naar je toe.
Maar de meesten ervaren initiatief en ondernemen iets. Dat alles naar je toe komt is dan het gevolg van jouw ontvangende staat en het initiatief van anderen.
Ja.




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat alsmaar opvalt is dat je zo opgesloten zit in jezelf, de ruimtelijkheid is er niet. Je hebt kennelijk weinig idee van de wereld, vermeend of niet, waar het er vaak anders uitziet dan in je eigen beslotenheid. Voor velen is in het niets terechtkomen beangstigend, niet voor mij.
Ik kan niet opgesloten zijn in 'mij zelf, want dat is er niet, en ruimtelijkheid al helemaal niet. Om binnen die begrippen toch iets te zeggen, ruimtelijkheid is voor mij een zeer gesloten 'iets.
Ik ben letterlijk de hele wereld over geweest, en ken de wereld in al z'n smaken en variaties..
En overal en nergens was, en ben ik onmiddellijk thuis.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:32   #17
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nee dat begrijp ik nu ivm met je ontvangende staat.
Maar ik ben van het initiatief en probeer te begrijpen.
Prima.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Daar heb je natuurlijk al op gevonden dat ik er niet rijp voor ben te ontvangen.
Dat zeg ik niet.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:35   #18
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vrijwel iedereen leeft op verhaaltjes en die worden dan ineens verstoord. Het verhaal is ten einde en dan is het moeilijk eindjes aan elkaar knopen. Zonder verhaal heb je dat niet.
Wat bedoel je hier met 'verhaal'?

Volgens mij is het onmogelijk om zonder verhaal te zijn. Het leven is een groot verhaal. Net als een toneelstuk of een film. Het enige wat kan veranderen is het geloof er in, de identificatie met. Als dat is opgelost kunnen verhalen optimaal en maximaal geleefd worden. Maar wellicht versta je iets anders onder 'verhaal'.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:37   #19
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
In een crisis situatie zijn veel mensen tot meer in staat dan ze ooit hadden durven bevroeden. Ik reageer maar overal op, misschien dat je me dan wat meer kluiven toegooit waarop ik kan bijten.
Dat bedoel ik dus niet met dat het staat als een huis, en meer.
Wat zich in die wake up call momenten welhaast heel nadrukkelijk opdringt is juist een absolute.. onbewogenheid.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 26 October 2021, 10:45   #20
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat bedoel je hier met 'verhaal'?
Het verhaal dat je nog lang en gelukkig zult leven.
Gelukkig zult zijn met je vrouw. Nog vele kinderen zult krijgen. Geen ziekte jou zal overkomen. Of de kachel nog wel blijft branden. Wat we vanavond zullen eten.

Citaat:
Volgens mij is het onmogelijk om zonder verhaal te zijn. Het leven is een groot verhaal. Net als een toneelstuk of een film. Het enige wat kan veranderen is het geloof er in, de identificatie met. Als dat is opgelost kunnen verhalen optimaal en maximaal geleefd worden. Maar wellicht versta je iets anders onder 'verhaal'.
Oh je wist het al wat 'verhaal' is.
Ik hou van verhalen dus ik wens daar wel in te geloven maar er zijn er (Guido?) die zonder verhaal leven. Daarnaast kan een al aanwezig verhaal oneindig worden uitgebreid en bij elke tweesprong een vervolgen krijgen waardoor je het verhaal als bestaand en daarin levend gaat ervaren. In het verhaal geloven kan je dus ook verdriet bezorgen wanneer het ten einde komt.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 03:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.