Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 August 2012, 11:06   #11
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Waar opvliegendheid, boosheid, angst, aarzeling, twijfel, teleurstelling, ongeduld, verdriet, of welke emotie dan ook, hoe zeldzaam en hoe subtiel dan ook dat aanwezig is, daar is er dan geen doordrongen en volledig doorleefde 'weten wat je bent'.
Ik meende zoiets te lezen in wat hij schreef en was er het mee eens.
Het is geen kwestie van eens zijn, het is een kwestie van onderzoeken.
Ik gaf Bewustzijn te kennen dat zijn weten op gespannen voet staat met zijn daarover geventileerde kennis.

Iemand die geen benul zegt te hebben 'wat' hij is en vervolgens (dus volgens eigen zeggen) aangeeft niet in die omstandigheid te zijn, kan niet volhouden aan te geven hoe het er daar uitziet.

Ik reageer vanuit dat 'weten' en ik kan je zeggen dat opvliegendheid, boosheid, angst twijfel, teleurstelling, ongeduld, verdriet of welke emotie dan ook geen enkel probleem is, ik ben die emotie niet.

Dus het wordt als een aanlokkelijk vooruitzicht gemaakt, iets om te hebben. Wanneer je te weten wilt komen 'wat' je bent moet je dat niet willen om er iets voor te krijgen.

Je reden moet zijn de onderste steen boven te krijgen. Laat aantrekkelijkheid geen reden zijn.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 11:17   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik las een aanmoediging om te blijven onderzoeken, ook al denk je dat je weet wat je bent.
Een waarheidlievende persoon laat zich niet leiden door aantrekkelijkheid.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 11:25   #13
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Mooi Mihaela, zo zie ik het inderdaad ook. Hebben we zomaar opeens aansluiting. WiNk Ik wil er echter wel een kanttekening bij plaatsen, namelijk met wat je zelf al zegt aangaande een volledig doorleefd weten. Volledig doorleefd ben je pas op het moment dat je de pijp aan Maarten geeft. Tot dat moment zul je m.i. dus nooit volledig bevrijd (kunnen) zijn van het ervaren van emoties, maar waarom zou je ook? Ze hebben hun eigen schoonheid. En dan bedoel ik niet alleen de prettige emoties. Op persoonlijk vlak is er m.i. ook geen ontkomen aan blinde vlekken. De persoon is nu eenmaal niet volmaakt en zal dat ook nooit (kunnen) worden. Maar met het zien van wat je bent wordt de ervaring/beleving van de persoon (in interactie met de omgeving) totaal anders. Zie verder mijn bijdrage aan topic tackelen.
Ook jij beweerd hier iets wat je niet kunt weten, je hebt een idee van bevrijd zijn. Bevrijd zijn is een omstandigheid geen idee. Je kunt je desgewenst vrij maken van het hebben van emoties, maar ben je er van bevrijd wanneer de tegenpool nog in je rondwaart ?

Je haalt hier doorleefdheid van het leven met 'weten' te zijn door elkaar. Een ervaringsjunk met de lust om alles wat maar mogelijk is te ervaren heeft inderdaad aan een leven niet genoeg. Ook al heb je alles ervaren hoef je nog helemaal niet bevrijd te zijn.

Het gaat verder ook helemaal niet om volmaaktheid. Het willen worden van volmaakt is allesbehalve de issue 'weten wat je bent' heeft daarmee niets uitstaande.

Wat je aanhaalt heeft te maken met de invulling van het bestaan, de 'wie' je bent in dat bestaan, maar het heeft absoluut niets van doen met de vraag 'wat je bent'.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 11:54   #14
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ook jij beweerd hier iets wat je niet kunt weten, je hebt een idee van bevrijd zijn. Bevrijd zijn is een omstandigheid geen idee. Je kunt je desgewenst vrij maken van het hebben van emoties, maar ben je er van bevrijd wanneer de tegenpool nog in je rondwaart ?

Je haalt hier doorleefdheid van het leven met 'weten' te zijn door elkaar. Een ervaringsjunk met de lust om alles wat maar mogelijk is te ervaren heeft inderdaad aan een leven niet genoeg. Ook al heb je alles ervaren hoef je nog helemaal niet bevrijd te zijn.

Het gaat verder ook helemaal niet om volmaaktheid. Het willen worden van volmaakt is allesbehalve de issue 'weten wat je bent' heeft daarmee niets uitstaande.

Wat je aanhaalt heeft te maken met de invulling van het bestaan, de 'wie' je bent in dat bestaan, maar het heeft absoluut niets van doen met de vraag 'wat je bent'.
Ik zeg helemaal niet dat je je vrij moet maken van emoties. Sterker nog, ik zeg dat het mij een schier onmogelijke taak lijkt during this lifetime.
Jij zegt dat ook al heb je alles ervaren dan ben je nog niet bevrijd. Ik beweer enkel dat met de dood de bevrijding daar is. Maar ik ga lekker van het zonnetje genieten. Have a nice day.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 11:56   #15
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een waarheidlievende persoon laat zich niet leiden door aantrekkelijkheid.
Het zit wel energie in je zin.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:01   #16
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik zeg helemaal niet dat je je vrij moet maken van emoties. Sterker nog, ik zeg dat het mij een schier onmogelijke taak lijkt during this lifetime.
Jij zegt dat ook al heb je alles ervaren dan ben je nog niet bevrijd. Ik beweer enkel dat met de dood de bevrijding daar is. Maar ik ga lekker van het zonnetje genieten. Have a nice day.
Je moet echt tot het bot willen weten (during this lifetime) wat je bent en je door niets of niemand laten afleiden. In het zonnetje zitten kan, als een van de verschijnselen, prioriteit hebben, terwijl anderen alleen nog maar willen weten 'wat' ze zijn. Er is voor elk wat wils. Geniet er van.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:05   #17
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In het zonnetje zitten kan, als een van de verschijnselen prioriteit hebben, anderen willen alleen nog maar weten 'wat' ze zijn.
Ja en diegenen die weten wat ze zijn, kunnen dus met een gerust hart van het zonnetje genieten. WiNk
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:06   #18
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ja en diegenen die weten wat ze zijn, kunnen dus met een gerust hart van het zonnetje genieten. WiNk
hahaha. Renoir wilt kletsen
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:08   #19
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ja en diegenen die weten wat ze zijn, kunnen dus met een gerust hart van het zonnetje genieten. WiNk
Ook degenen die dat niet weten kunnen dat, het ligt er maar aan wat je wilt ervaren, behalve natuurlijk Ogenbliksem, die overkomt het als zijnde een willoos slachtoffer in dit bestaan.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:11   #20
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
hahaha. Renoir wilt kletsen
Jij doorziet ook alles.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.