Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 February 2021, 11:12   #11
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Zwatelen is 'zacht ruisen' en een synoniem is 'zwammen'.
Het zijnde staat niet tegenover het wordende, is mijn inbreng en dat had ik graag in de discussie overeind gehouden.
N.
Excuus aan jou persoonlijk. Laurens heeft gelijk, ik mag onwetendheid niet zwatelen noemen.

In deze discussie is het van belang dat men toch tot het niveau is aangekomen waarin men ziet dat het wordende tegenover het (onveranderlijk) zijnde staat. Dan heeft men het wordende dermate geëlimineerd (ik ben niet het wordende) dat er verder gesproken kan worden.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 12:12   #12
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Laten we nog even terug gaan naar wat Advaita Vedanta letterlijk betekend.
Dat is Weten het Niet-twee.

Als we even terug gaan naar 'de twee', te weten het zijnde en het wordende, dan wordt er veel duidelijk.

Het wordende elimineren we in ons onderzoek. Dat doen we niet aflatend en volhardend. Gedachten zijn wordend. Het is vrij eenvoudig, i.p.v. iedere gedachte voor zich op waarheid te controleren (Dat is voor beginners.) , kunnen we later zien dat gedachten altijd over verleden of de toekomst gaan maar nooit over de actualiteit: het moment.

Vormen/beelden idem dito. Zelfs als een vorm schijnbaar stil staat dan weten we dat een vorm toch veranderlijk is. Een verre ster lijkt roerloos toch verplaatst hij zich.

Enfin, oude koek.

Om het zijnde en het wordende definitief aan elkaar te koppelen we waarheid nodig. Zodat we innerlijk realiseren dat het zijnde door het zien ontstaat, ieder moment weer. En wat zien we? Het wordende! Dus hoewel we het wordende uiteraard niet zijn is het wordende er wel en heeft het ook een functie.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 13:18   #13
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Mijn excuses aan Nowee. Ik meende dat het subforum Advaita Vedanta voor de wat serieuze onderzoekers is. Beginnende onderzoeker zijn uiteraard welkom, maar steeds maar allerlei onwaarheden tegenspreken heeft niet altijd mijn interesse.
Geduld, hij die hier binnen gaat (komt) laat alle moed varen. Ik zelf ben matig succesvol zo niet zonder succes al zo'n 15 jaar op fora bezig. Het enige (zichtbare) succes (tot het doen van gedegen zelfonderzoek) had ik op een forum van the Work van Byron Katie daar trof ik de bereidheid tot het doen van gedegen zelfonderzoek aan. Je moet echt iemand zien te vinden die koste wat kost wil weten 'wat' hij is wil het in goede aarde vallen. Vrijwel allen zijn zoekende om iets te verkrijgen.
  Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 13:47   #14
Anna
Vicaris
 
Geregistreerd: 3 November 2020
Berichten: 146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vrijwel allen zijn zoekende om iets te verkrijgen.
Klopt, in welke vorm of hoedanigheid dan ook.
Niet zoekenden zie je hier dan ook niet.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 14:44   #15
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Wat zou de zoeker kunnen verkrijgen wat hij niet reeds heeft?
De doorgewinterde zoeker zoekt niet naar wat beweegt.
Dat laat de doorgewinterde zoeker aan de hebzuchtigen over.
De doorgewinterde zoeker zoekt ook niet naar een heerlijke gemoedstoestand.
Omdat de wijzen weten dat iedere gemoedstoestand weer om kan slaan in het tegendeel.

De doorgewinterde zoeker zoekt ook niet naar eeuwig leven zoals de gelovigen.
Wie wil er nu eeuwig leven? Denk je echt dat je na 1000 jaar nog iets nieuws kan ondernemen?

Waarheid kan alleen iets zijn wat in volledige overeenstemming is met zichzelf.
De gedachten zijn niet in overeenstemming met zichzelf, de gedachten gaan altijd over iets anders dan het denken zelf. Zelfs het waarnemen is niet in overeenstemming met zichzelf, het heeft immers een object van waarneming nodig om te kunnen waar nemen.

Eens kijken, wat hebben we nog meer? De zelven zijn ook niet in overeenstemming met zichzelf. Iedere zelf heeft een andere zelf om zich aan te kunnen spiegelen. In de bepalingen van het 'andere zelf' bepaalt het zelf zich-zelf. Zonder die bepalingen staat het zelf machteloos. Misschien moet dat ook wel.......
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 16:52   #16
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Vrijwel allen zijn zoekende om iets te verkrijgen.
Alsof wij iets te geven hebben...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 17:59   #17
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Wij hebben wel degelijk iets te geven. Namelijk iets op te geven. Om tot Waarheid te komen dienen we boven onze kennis uit te stijgen en niet buiten één zijn te treden. Iedere kennis doet er dan niet meer toe, zelfs zelfkennis niet. (En laat het zelf maar lijden, dat deert ons niet.)

We doen niet alleen afstand van kennis, maar ook van alles wat aanschouwt kan worden. Want bedenk: Waarheid is van niets verwijderd en tegelijk van alles. Het kan niet op een plaats aanwezig zijn, want dan zou het iets anders van zijn plaats verdringen. Waarheid verdringt niets! Daarom kan Waarheid alleen in jou plaats nemen als al het zelf er uit verdwenen is. Jouw zelf nam een plaats in en daarom kon Waarheid geen plaats nemen terwijl ze dan toch weer jouw oog gebruikte om te zien en dus wel degelijk al aanwezig was in jou.

Met Waarheid harmoniëren doet Waarheid plaats nemen. Gewoon dus zelf even opstaan zoals het een galante heer of dame betaamt. Het beneemt iedere twijfel omtrent Waarheid omdat JIJ degene was die opstond en vertrok......
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 February 2021, 18:07   #18
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Wij hebben wel degelijk iets te geven. Namelijk iets op te geven. Om tot Waarheid te komen dienen we boven onze kennis uit te stijgen en niet buiten één zijn te treden. Iedere kennis doet er dan niet meer toe, zelfs zelfkennis niet. (En laat het zelf maar lijden, dat deert ons niet.)

We doen niet alleen afstand van kennis, maar ook van alles wat aanschouwt kan worden. Want bedenk: Waarheid is van niets verwijderd en tegelijk van alles. Het kan niet op een plaats aanwezig zijn, want dan zou het iets anders van zijn plaats verdringen. Waarheid verdringt niets! Daarom kan Waarheid alleen in jou plaats nemen als al het zelf er uit verdwenen is. Jouw zelf nam een plaats in en daarom kon Waarheid geen plaats nemen terwijl ze dan toch weer jouw oog gebruikte om te zien en dus wel degelijk al aanwezig was in jou.

Met Waarheid harmoniëren doet Waarheid plaats nemen. Gewoon dus zelf even opstaan zoals het een galante heer of dame betaamt. Het beneemt iedere twijfel omtrent Waarheid omdat JIJ degene was die opstond en vertrok......
Zo lang je in je verstand blijft zal je zelf in de weg blijven zitten...
Want het verstand zal nooit zichzelf opheffen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2021, 17:48   #19
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard forum omvormen tot Byron Katie forum?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Geduld, hij die hier binnen gaat (komt) laat alle moed varen.

Bassie is het punt van moed laten varen nabij want zo schreef hij vandaag...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ik geef het op...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zelf ben matig succesvol zo niet zonder succes al zo'n 15 jaar op fora bezig. Het enige (zichtbare) succes (tot het doen van gedegen zelfonderzoek) had ik op een forum van the Work van Byron Katie daar trof ik de bereidheid tot het doen van gedegen zelfonderzoek aan.
Waarom vorm je je forum niet om tot een Byron Katie forum?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je moet echt iemand zien te vinden die koste wat kost wil weten 'wat' hij is wil het in goede aarde vallen. Vrijwel allen zijn zoekende om iets te verkrijgen.
Nee, je moet wat concreets brengen dat aanspreekt!
Byron Katie's werk spreekt miljoenen mensen aan. Eckhart Tolle, Jan Geurtz, Diederik Wolsak, elk van hen vind de werkwijze van Byron Katie fantastisch, maar jij zit je bezig te houden met kritiek op Eckhart Tolle, Jan Geurtz en Diederik Wolsak, Ramesh Balsekar en anderen.

Doe zelf maar is eerst Byron Katie's werk op mensen die je veroordeelt omdat ze geld vragen voor hun diensten want je gezond boerenverstand laat je in de steek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht

__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2021, 12:55   #20
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht

Bassie is het punt van moed laten varen nabij want zo schreef hij vandaag...



Waarom vorm je je forum niet om tot een Byron Katie forum?
Op de puinhopen van een forum dat door de introductie van gedegen zelfonderzoek als een vervolg ter ziele is gegaan, ik dacht het niet. Byron Katie is zelf tot het gaatje gegaan gezien haar boek 'loosing the moon' maar in die ontwikkeling heeft, een enkele uitzondering daargelaten, niemand interesse. The Work is commercieel ook beter uit te buiten.


Citaat:
Nee, je moet wat concreets brengen dat aanspreekt!
Byron Katie's werk spreekt miljoenen mensen aan. Eckhart Tolle, Jan Geurtz, Diederik Wolsak, elk van hen vind de werkwijze van Byron Katie fantastisch, maar jij zit je bezig te houden met kritiek op Eckhart Tolle, Jan Geurtz en Diederik Wolsak, Ramesh Balsekar en anderen.
Het enige dat je zou moeten aanspreken is de wens 'koste wat het kost te willen weten wat je bent' van al het andere hoop je alleen maar beter te worden. Om die reden dat niemand bereid is tot het uiterste te gaan maar wel graag blijft priegelen in de marge schrijft o.a. een Balsekar.

Citaat:
Doe zelf maar is eerst Byron Katie's werk op mensen die je veroordeelt omdat ze geld vragen voor hun diensten want je gezond boerenverstand laat je in de steek.
Ik veroordeel niemand ik wijs gedegen zelfonderzoekers er op niet te rade te gaan bij personen die (ook of geheel) een ander belang (het geld) dienen dan het jouwe. Het mooie van gedegen zelfonderzoek is dat je de praatjes, boeken, lezingen seminars, satsangs, ashrambezoeken in India helemaal niet nodig hebt. Je hoeft geen enkele externe autoriteit te raadplegen.
  Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Niet-twee Bassie Advaita 10 2 February 2021 20:42


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.