Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Overige religie
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Overige religie Gnosis, geschriften

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 June 2013, 18:45   #11
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Jij weet het. WiNk
Ik zal je niet van achteren bespringen. Beloofd!

Wijziging aangebracht door Renoir op 20 June 2013 om 10:27.
Reden: Armoe en uiteraard helemaal of topic, doel beppen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 09:30   #12
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Lieve mensen,
Wil iedereen even nagaan of opmerkingen on-topic blijven?
Het thema is "oude Grieken"

Voor iedereen KiSs
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 10:23   #13
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Plato moest erg ver gaan om zijn visie te verklaren. Bracht scheiding aan tussen de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid en de intelligibele wereld van de Idee. Hoe je dan de Idee kon kennen als die niet zintuiglijk waarneembaar kon zijn, dus hoe die 2 werelden verbonden waren, verklaarde hij door de ziel. De ziel heeft in een eerder leven kennis verworven maar die is vergeten en kan door filosofische reflectie weer herinnerd worden. Dat was het doel van Socrates, die kennis weer naar buiten te brengen, en daarom omschreef hij zichzelf als "vroedvrouw".
We merken een onderscheid rationeel op maar zien niet hoe het zintuigelijke met de wereld van de idee gemaakt is, tenzij door redenering.

De filosofische kennis is echter via de Verlichting tot een andere benadering gekomen van de werkelijkheid en ziet het mens-zijn als een verschijnen in de wereld. De verklaringen als visie hebben afgedaan (postmodernisme), zijn ontoereikend om de complexe relatie van de mens in zijn wereld uit te drukken.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 10:49   #14
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat van Looro:
We merken een onderscheid rationeel op maar zien niet hoe het zintuigelijke met de wereld van de idee gemaakt is, tenzij door redenering.

Aan elke schepping/creatie gaat een idee vooraf.
De creatie is de zichtbare vorm van het denk-beeld.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 20 June 2013, 10:54   #15
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard Herhaald bericht voor Lia

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
We merken een onderscheid rationeel op maar zien niet hoe het zintuigelijke met de wereld van de idee gemaakt is, tenzij door redenering.
Quoten doe je door op de knop quote te drukken, het deel waar je opmerking niet op betrekking heeft kun je deleten.

Dan zet je je eigen tekst er onder en drukt op 'reactie versturen'. Zo werkt dat.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 00:08   #16
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Aan elke schepping/creatie gaat een idee vooraf.
De creatie is de zichtbare vorm van het denk-beeld.
Stel je voor dat de bakker elke keer weer een idee moet opvatten van 'het brood bakken' ... ?
Hij stelt gewoon een aantal zinvolle handelingen met het resultaat dat er een brood gebakken is. De zichtbare vorm is niet het resultaat van een idee maar een geheel van (zinvolle, rationele) handelingen.

Scheppen is het zichtbaar maken door handelingen te stellen. Denken draagt er toe bij een rationele verklaring te vinden voor deze handelingen.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 06:30   #17
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Is het niet het idee van het resultaat, dat je motiveert de handelingen uit te voeren?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 08:16   #18
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Stel je voor dat de bakker elke keer weer een idee moet opvatten van 'het brood bakken' ... ?
Hij stelt gewoon een aantal zinvolle handelingen met het resultaat dat er een brood gebakken is. De zichtbare vorm is niet het resultaat van een idee maar een geheel van (zinvolle, rationele) handelingen.

Scheppen is het zichtbaar maken door handelingen te stellen. Denken draagt er toe bij een rationele verklaring te vinden voor deze handelingen.
Voorbeeld bakker berust op conditionering, dus op gedachten die voortkomen uit herinnering/verleden. Zo hoef ik bij lopen ook niet na te denken welke voet ik vooruit moet zetten.

De bron van het denken is Zijn, en wanneer de bron genaderd wordt veranderen gedachten in denkbeelden, creatieve ideeën, en/of visie. Men vormt zich een innerlijk beeld, van hetgeen men wil creëren. Bovendien wordt er dan bewust gebruik gemaakt van het denkvermogen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 10:51   #19
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Stel je voor dat de bakker elke keer weer een idee moet opvatten van 'het brood bakken' ... ?
Hij stelt gewoon een aantal zinvolle handelingen met het resultaat dat er een brood gebakken is. De zichtbare vorm is niet het resultaat van een idee maar een geheel van (zinvolle, rationele) handelingen.
De bakker kan geen brood bakken zonder dat er de "idee" van broodbakken bestaat. Denk dat Plato dat bedoelde.

Volgens Plato was alles nabootsing (mimesis) en dat legde hij uit met het "3 bedden voorbeeld". Een timmerman maakt een bed maar doet dat op basis van een model, het idee "bed". Het getimmerde bed is dus al een afgeleide van het model "bed". Als een schilder daar dan ook nog eens een schilderij van maakt, is het schilderij een afbeelding van een afbeelding.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 11:21   #20
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Voorbeeld bakker berust op conditionering, dus op gedachten die voortkomen uit herinnering/verleden. Zo hoef ik bij lopen ook niet na te denken welke voet ik vooruit moet zetten.

De bron van het denken is Zijn, en wanneer de bron genaderd wordt veranderen gedachten in denkbeelden, creatieve ideeën, en/of visie. Men vormt zich een innerlijk beeld, van hetgeen men wil creëren. Bovendien wordt er dan bewust gebruik gemaakt van het denkvermogen.
Wat je met Zijn bedoeld heb ik het raden naar. De bron van denken is de werking van de hersenen. En het duurt wel een tijdje voor de hersenen zich volledig hebben ontwikkeld. Alles, dus ook het denken alsook het handelen is aan ontwikkeling onderhevig. Naargelang de feiten vorm ik gedachten. Dat kan ik omdat mijn hersenen daartoe in staat zijn.
Het is misschien een lastige vaststelling dat het handelen geconditioneerd wordt. Ook wat je met Zijn bedoeld valt binnen die conditionering want je verbindt het met een gedachte, een idee.
Het is nu ook niet zo, omdat alle handelen geconditioneerd is, alles onder de Pavlov-reactie kan geschoven worden.
Ik stel vast dat ik geconditioneerd ben onder het gewone van de werkelijkheid, het gewone dagelijkse doen in een concrete wereld. Dat gewone is niet het banale van het geconditioneerde maar is een mogelijkheid om met feiten te handelen. En handelen roept verantwoordelijkheid op, wijst naar de grenzen van het kunnen handelen.

Dat alles om duidelijk te maken dat een bakker in het gewone leven staat en met het verse brood dat hij bakt het banale conditioneren overstijgt. Zijn vakkennis is uniek en vult de werkelijkheid aan met een diversiteit van handelingen en feiten.
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.