Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 April 2015, 13:04   #11
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
zoeken in de verkeerde richting.
Volgens mij is ieder zoeken, in de verkeerde richting, Laurens.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:08   #12
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Als er sprake is van geestelijke angst gaat daar de aandacht direct naar toe, er is namelijk geen 'ondervinder'. Die is juist het onderdeel van het probleem.
Ik kan op 'er is geen 'ondervinder', die is juist onderdeel van het probleem' de aansluiting niet op vinden. Is er nou wel of geen 'ondervinder'. Indien er geen ondervinder is ben je de angst in plaats van heb je angst.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:10   #13
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Volgens mij is ieder zoeken, in de verkeerde richting, Laurens.
Ja dat kun je vinden, en je kunt je daarbij aansluiten bij de velen die dat ook vinden, dan kun je welvoeglijk dit forum verlaten want dan valt er toch helemaal niks voor je doen.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:15   #14
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Zelfonderzoek houdt zich volgens mij bezig met de innerlijke geschiedenis van de mens. Observatie houdt zich bezig met wat nu is. Het maakt niet uit wat. Je onderzoekt niets, wat eigenlijk alleen maar gespletenheid verder in de hand zal werken. Ik en mijn leven, ik en mijn probleem, ik en het andere,...
Bij observatie is de waarnemer, het waarnemen en het waargenomene een. Zo simpel is Dat.
Je draaft maar door om weer een boek vol te krijgen is het niet? Ik probeer je met deze dialoog van het publiceren van deze onzin af te houden omdat ik begaan ben met zoekers die door jouw toedoen weer met een kluitje het riet worden ingestuurd.

Gedegen zelfonderzoek houdt zich bezig met onderzoek naar je aannames, zoals je bovenstaande veronderstellingen ook aannames zijn. Zou je deze onderzoeken in plaats van je gedachtekronkels als bewezen resultaat zien van je redeneren dan zouden ze door de mand vallen. Echter je wilt niet dat ze door de mand vallen je wilt er bruikbaar materiaal van maken.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:17   #15
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja dat kun je vinden, en je kunt je daarbij aansluiten bij de velen die dat ook vinden, dan kun je welvoeglijk dit forum verlaten want dan valt er toch helemaal niks voor je doen.
Zoeken is niets anders dan een verslaving van het denken.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:18   #16
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Zelfkennis vraagt geen onderzoek maar observatie zonder ik. Puur bewustzijn zelf. Tijdloos zijn. Hier en nu dring je door tot wat is en daar gaat geen tijd/analyse aan vooraf. Er is niemand die iets beheerst tijdens de observatie, tijdens het observeren. Observatie heeft geen begin en end. Want je bent er al en er is al sprake van observatie maar mogelijk dringt dat niet echt tot je door. Het enige wat telt: ben je alert?
Ook weer baarlijke nonsens. Je bent nou eenmaal behept met een ik je kunt de invloed daarvan niet gewoon maar wegredeneren om het observeren toepasbaar te maken.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:21   #17
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Zoeken is niets anders dan een verslaving van het denken.
Zoals gezegd wat zoek je hier dan nog?

Ga naar een forum over verslaving want je bent je verslaving aan het beoefenen.

Ik ga je op grond van de forumvoorwaarden maar eens een ban geven. Het heet hier een forum voor zelfonderzoek te zijn en als zoeken naar 'wat' je bent oftewel zelfonderzoek als een verslaving van het denken probeert aan te prijzen ben je, forumtechnisch, contraproductief bezig.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:22   #18
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik kan op 'er is geen 'ondervinder', die is juist onderdeel van het probleem' de aansluiting niet op vinden. Is er nou wel of geen 'ondervinder'. Indien er geen ondervinder is ben je de angst in plaats van heb je angst.
Wat is er mis met angst zijn als je daarnaast ook nog oneindig veel andere dingen bent? Wat je bewust bent, ben je zonder enige vorm van vluchtdrang of lustdrang. Daarin verliest angst zijn betekenis: kracht. Keuzeloos gewaarzijn is krachtiger dan zijn inhoud.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:23   #19
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zoals gezegd wat zoek je hier dan nog?

Ik ga je op grond van de forumvoorwaarden maar eens een ban geven. Het heet hier een forum voor zelfonderzoek te zijn en als zoeken naar 'wat' je bent oftewel zelfonderzoek als een verslaving van het denken probeert aan te prijzen ben je, forumtechnisch, contraproductief bezig.


PS Ik wacht je ban af.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:26   #20
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Gedegen zelfonderzoek houdt zich bezig met onderzoek naar je aannames
Aannames vragen enkel onverdeelde aandacht.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 11:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.