Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Ramana
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ramana Ook wel de grootste wijze van de twintigste eeuw genoemd leefde in India van 1879-1950.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 January 2017, 00:44   #11
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Nog even ...

Ik zag later dat het artikeltje van Ramana was gewijzigd.
Ehm ... Ik kan me voorstellen dat het voor de post wijziging lezers het nu wat verwarrend is geworden( of nog verwarrender ;) )Het spijt mij ( anders dan een excuus).
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 01:33   #12
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Nee ... Er staat niet mijn 'ik'. Er staat het ik. Het ik als zijnde personage ieder voor zich in zijn algemeen.

Daarom schreef ik niet, dat ik dat weet. Maar dat mijn 'ik' , tussen aanhalingstekens, het weet. Op jouw vraag, Mihaela ; " Weet jouw 'ik' dat. Antwoordde ik dus ja mijn 'ik' weet dat.
.
Dat begreep ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Mijn stelling; er valt nog veel te doen, verwees naar de vertaler van Ramana, die stelde :Dat er in wezen niets te doen valt.

Om te voorkomen dat er onduidelijkheid plaats zou vinden, is er alvast geschreven: Zij die weten spreken niet, zij die spreken weten niet.

Het direct weten is ongelukkigerwijs hoogstens beperkt indirect in woorden uit te drukken. De wetende kenne de zijne, maar dan anders!

.
Dat er in wezen niets te doen valt, geldt voor degene die het weet, en ook voor degene die het niet weet.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht

Mijn masker is al vervallen, voor mijzelf sprekend.
.
Als dat zo is, dan weet je dat er niets te doen valt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht

Het nut ligt indirect bij mij, dat ik vind, dat als ik,de ander, als vanzelf leef, vergelijk een boom, dat ik het vermoeden heb, dat er bij zullen zijn die niet te weten zullen komen dat de persoon niet bestaand is. Voor sommige personen geldt dat wellicht.

.
Wat heeft dat met jou te maken? Wat is de indirecte nut?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 10:27   #13
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dat begreep ik.


Dat er in wezen niets te doen valt, geldt voor degene die het weet, en ook voor degene die het niet weet.

Als dat zo is, dan weet je dat er niets te doen valt.




Wat heeft dat met jou te maken? Wat is de indirecte nut?
Hetzelfde als de (mi) bestaansreden van ons forum. Het Boeddhistisch geformuleerde mededogen. Mayahana.
Voor de zelf ontdekking maakt het niet uit. Toch, als ik een ander tot inzicht kan begeleiden, of samen opgaan, is er ms minder lijden. Volgens mij, is dit in de twee wederzijds voordeel, wellicht liefde. Zonder liefde geen binding, in de twee. Ook al is dit illusie, het maakt het wel leuker. Dat ook illusie is. Beter leuk dan lijden, toch ...
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 10:57   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Hetzelfde als de (mi) bestaansreden van ons forum. Het Boeddhistisch geformuleerde mededogen. Mayahana.
Voor de zelf ontdekking maakt het niet uit. Toch, als ik een ander tot inzicht kan begeleiden, of samen opgaan, is er ms minder lijden. Volgens mij, is dit in de twee wederzijds voordeel, wellicht liefde. Zonder liefde geen binding, in de twee. Ook al is dit illusie, het maakt het wel leuker. Dat ook illusie is. Beter leuk dan lijden, toch ...
Door op dit forum te schrijven help jij een ander? wie helpt je, de mogelijke lezers?

Op mij komt over dat jij een grote behoefte hebt om te delen. Ik ken dat.
Vervolgens geniet jij enorm bij de gedachten, dat jij iets weet wat de ander niet weet. Een illusie, want je kan dat voor een ander niet invullen. Wie zegt dat men moet weten?

Het maakt niet leuker, weer een behoefte, om het leuk te maken.
Heb jij het leuk Anne?
Op mij komt over als een gezellig druk boeletje in jouw beleving, en denken, maar ook een noodzaak tot verstilling.
Is het niet jouw lijden dat licht en ruimte vraagt?

Ik geloof niet zo in een ander helpen, en helemaal niet ongevraagd, of pronken met behulpzaamheid.
.Pure ego- vleierij m.i.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 11:28   #15
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Speak for yourself.

Ik spreek voor mezelf. Ik vind het leuker ... Ik vertrouw in de bestaansreden van ons forum. Ook al is het in de twee.
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 12:24   #16
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Speak for yourself.

Ik spreek voor mezelf. Ik vind het leuker ... Ik vertrouw in de bestaansreden van ons forum. Ook al is het in de twee.
Amusant ding ben je.. Je zoekt een speeltuin.
Succes er mee..met twee en een..
Speel ze!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ik zie je eerder als een Tarz-anne. Wellicht omdat je woord over woord en zin over zin doorheen een oerwoud van gedachten dwaalt. De gedachtenstreepjes die je zo vaak aanwendt zijn als de bekende langgerekte schreeuw.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 12:27   #17
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht


Het nut ligt indirect bij mij, dat ik vind, dat als ik,de ander, als vanzelf leef, vergelijk een boom, dat ik het vermoeden heb, dat er bij zullen zijn die niet te weten zullen komen dat de persoon niet bestaand is. Voor sommige personen geldt dat wellicht.

.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Speak for yourself.

.
Precies..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 12:54   #18
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Precies..
Jij schrijft ook voor jezelf toch ...

Ik begrijp de boosheid niet zo. ...
Als ik iets schrijf om te delen of mee te delen, is het alleen maar ego trip. Alles is dan toch ego trip? Ook ons forum is dan een ego-trip.

Ik begrijp die irritatie niet.
Eigenlijk mag ik me alleen maar aanmelden en voor de rest mag ik dan alleen maar lezen, wat dan ben ik getuige in de niet-twee. Het aanmelden hier wordt dan eigenlijk al gezien als een egotrip.
Want wat heb ik hier te vinden, dan dus alleen maar egotrip van medeforummers?
Wat heb ik hier te zoeken, ook alleen maar egotrip van de medeforummers?
Eigenlijk is het hele beschouwde leven dan toch egotrip?
Ik ben er, maar eigenlijk ook weer niet.? Om dan alleen als egotrip.

Als je hier schrijft is het ego. Beter, als ik als Anne hier schrijf is het ego.
Maar de, in mijn beleving, door sommigen anderen hier gestelde overtuiging is, dat ik als persoon hier schrijf dat ik egotripperij pleeg, terwijl ik hier alleen maar zou mogen lezen, want dat zou ik mijn ego doorzien. Paradoxaal, want ik lees hier in de vorm, ik en de ander. Mijn ego en het andere.


Ik vind het jammer.
Mijn voorstellijntje is bijna geheel volgeschreven door medeforummers, anders dan om mij hier te verwelkomen.
Mijn persoon Anne, vindt het niet zo erg. Ik vind het wel gezellig uit te wisselen, ook al zit daar, vanzelfsprekend egotripperij bij.

Who cares?
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 13:07   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Jij schrijft ook voor jezelf toch ...

Ik begrijp de boosheid niet zo. ...
Als ik iets schrijf om te delen of mee te delen, is het alleen maar ego trip. Alles is dan toch ego trip? Ook ons forum is dan een ego-trip.

Ik begrijp die irritatie niet.
Eigenlijk mag ik me alleen maar aanmelden en voor de rest mag ik dan alleen maar lezen, wat dan ben ik getuige in de niet-twee. Het aanmelden hier wordt dan eigenlijk al gezien als een egotrip.
Want wat heb ik hier te vinden, dan dus alleen maar egotrip van medeforummers?
Wat heb ik hier te zoeken, ook alleen maar egotrip van de medeforummers?
Eigenlijk is het hele beschouwde leven dan toch egotrip?
Ik ben er, maar eigenlijk ook weer niet.? Om dan alleen als egotrip.

Als je hier schrijft is het ego. Beter, als ik als Anne hier schrijf is het ego.
Maar de, in mijn beleving, door sommigen anderen hier gestelde overtuiging is, dat ik als persoon hier schrijf dat ik egotripperij pleeg, terwijl ik hier alleen maar zou mogen lezen, want dat zou ik mijn ego doorzien. Paradoxaal, want ik lees hier in de vorm, ik en de ander. Mijn ego en het andere.


Ik vind het jammer.
Mijn voorstellijntje is bijna geheel volgeschreven door medeforummers, anders dan om mij hier te verwelkomen.
Mijn persoon Anne, vindt het niet zo erg. Ik vind het wel gezellig uit te wisselen, ook al zit daar, vanzelfsprekend egotripperij bij.

Who cares?
Jij bent degene die het steeds over een en twee schrijft.
Je bent een geheel mens, splits jezelf niet steeds in twee.

Het is geen boosheid, of irritatie. Je reageerde op de text van Ramana, en ik reageerde op jouw reactie.
Heb je liever alleen medewerking?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 24 January 2017, 13:24   #20
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Jij bent degene die het steeds over een en twee schrijft.
Je bent een geheel mens, splits jezelf niet steeds in twee.

Het is geen boosheid, of irritatie. Je reageerde op de text van Ramana, en ik reageerde op jouw reactie.
Heb je liever alleen medewerking?
O zo ...
Ik begreep je niet. Nou, sorry dan voor mijn reactie. Ik begreep het echt niet.

Nee, ik wil niet alleen maar medewerking. Ik kan het nog niet zo goed plaatsen of het om de inhoud of om de persoon Anne gaat.
Maar bedankt dat je iig wel als geheel mens ziet. Ik schizo nog wel 'ns, maar niet pathetisch!
Anne is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
geen RSS? (Really Simple Syndication) Puppetji Forum; regels, vragen, idee 2 12 November 2014 10:55
Simple truth, awakening, power of now. Aart Eckhart Tolle 0 26 August 2011 23:47
The Simple Path To Inner Liberation Aart Eckhart Tolle 0 26 August 2011 23:15


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.